Näin saat issikan tölttäämään

TölttiOhje

Niin monet ovat kysyneet miten issikan saa tölttäämään, joten vastaan nyt.

1. Nojaa hieman taaksepäin, ei liikaa.
2. Pohkeet kiinni hevosen kylkeen, jalat eivät saa heilua rentoina.
3. Tee puolipidätteitä. (Omalla vuokraissikallani toimii pelkästään kireillä ohjilla)
4. Pidä ohjat kireällä, että hevosen pää on ylhäällä, jos se ei ole tottunut pään ylhäällä pitämiseen, nosta aina vähän päätä käynnissä ja kun käynnissä pää on ylhäällä voitte kokeilla samaa töltissä.
5. Niille jotka opettelevat vasta tölttiä, opetetaan, että kädet täytyy olla ylhäällä, mutta oikeasti niiden kuuluu olla kireällä navan korkeudella, voi olla hieman ylempänä.
6. Anna pohjetta ja pidä ohjat kireällä, selkä suoraa hieman taaempana ja pohkeet hevosen kyljessä.

Sanokaa jos ohjeissa oli jotain vikaa. Olen töltännyt vasta vajaa puoli vuotta, näin on minulle opetettu :)

Toivottavasti tästä oli apua :)

17

7263

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • passi

      juu itsekin omistan issikan ja toimii juuri noin:) osaisitko neuvoa passin? oma heppa joskus innostuessaan menee sitä pyytämättä. kyllä passin tunnistan normi laukasta, se on sellaista hyvin keinuvaa ja nopeaa kaksi tahtista. olen jo kauan yrittänyt saada selville. vanha omistaja ei mennyt tällä issikalla passia eikä osannut neuvoa.

    • TölttiOhje111

      En osaa :/ Mulla on vuokraissikka, josta ei olla varmoi osaako se passia, niin ei oo vielä opeteltukkaan, ja mulle ei oo ikinä sanottu miten passiin pääsee.
      Neuvoisin jos osaisin :)
      Mutta hyvä että neuvot olivat oikeita :)

      • passi

        argh! aina sama juttu, miks kukaan issikoihin harrastunu ei voi tietää miten passia mennään?! mihin se passi on hävinnyt?:-O


    • 4ur1

      Jalat todellakin saavat olla rentoina hevosen mukana, älä missään nimiessä jää painaan. Kädet kannettuina, TIIVIS tuntuma ( ei siis liian kireät ohjat). Ja käyttäkää kokoamiseen istuntaa vatsa- ja reisilihaksia!!! Istu suorassa perusistunnassa rentona, mutta ryhdikkäänä. Hevosen tulee voida töltätä myös vapainohjin, eikä se onnistu jos hevonen on opetettu tölttäämään ohjat piukalla! Näin kertoi islantilainen valmentaja ja kilparatsastaja minulle.

      Passi nostetaan aina laukasta, mutta kaikilla issikoillahan ei passia edes ole.

      • passi

        millä tavalla passi nostetaan laukasta kerro pliis!!?? mulla isikka nostaa passin laukasta pyytämättä joskus mutta haluan oppia pyytämään sitä!


    • 4ur1

      Passi: se riippuu miten hevoselle on opetettu passiin siirtymä, onko se etunoja ja puolipidäte vai takanoja ja puolipidäte, onko se pelkkä reisilihas jarrutus vai miten.

    • op

      Menkää tunneille.Nuo ohjeet eivät toimi kaikilla ja lisäksi töltin ratsastaminen lähtee istunnasta.

    • Janskis

      Tölttiä ratsastaessa EI tarvitse olla ohjia kireällä, ohjien kuuluu olla tuntumalla, mutta ei kireällä. Oma Issikkani tölttää löysin ohjin. Ja töltissä pään ei kuulu olla ihan ylhäällä, se voi olla myös alhaalla ja kulkea tölttiä peräänannossa :)))

      Ja passihan yleisesti ottaen otetaan niin, että heppa pyydetään laukkaamaan ja laukasta ratsastaja istuu itsensä tiiviksi satulaan hetkeksi ja heppa vaihtaa passille :)) Se tosi riippuu todella paljon hepasta ja siitä miten se on opetettu lähtemään passille :))

    • TölttiOhje

      janskis- eri hevoset toimivat eri tavalla :) kun toi mun vuokraheppa, nii se ei ota puolipidätteillä vaan rupee riuhtomaan päätään.

      op- niin ei kaikilla toimi mutta joillain toimii

    • niin....

      no se ohjien kireyshän riippuu ihan hevosesta.. toisilla on vahvempi ravi ja sillon tarttee tosiaan pitää hevosella aika tiukkia ohjia ettei siirry raville, kun taas toiset tölttää vaikka vaan löysillä ohjilla ja ravia taas saa hakea ja hakea.

    • issikka

      en ymmärrä miten ja miksi uusia islanninhevosratsastajia opetetaan niin kovakätisiksi hevosille. jokaikinen islanninhevonen, oli se sitten ravi- tai passitahtinen tölttääjä, saa tölttäämään puhtaasti ilman liian kovaa ohjasotetta. itselläni on monen vuoden kokemus islanninhevosista ja muutama vuosi sitten jouduin lopettamaan omani, jonka kanssa tuli treenattua erittäin paljon ravitahtista tölttiä. yleensä virhe on ratsastajassa, ei hevosessa. toivon kaikille vain ammattitaitoista askellajiopetusta, monet islanninhevostallit antavat täysin vääriä neuvoja töltin ratsastamiseen. kaiken a ja o töltin ratsastamisessa on istunta!! tottakai jokainen hevonen on yksilö ja toimii eri tavalla, mutta välillä kannattaa kokeilla kaikissa tilanteissa eri tapoja ja katsoa myös peiliin, teenkö minä itse jonkin virheen? toisinaan virhe voi olla niin pieni että sitä ei edes tarkka silmä huomaa, mutta hevonen reagoi vahvasti. töltin ratsastukseen ei tarvitse välttämättä edes ohjia, tiukka vatsa ja oikea istunta -se on töltin sala

    • iki-ihanat issikat

      Töltin ratsastukseen on vaikea antaa apuja, sillä jokainen hevonen toimii eri tavalla. Ravivahvalla hevosella tehdään eri asioita kuin todella passitahtisella hevosella. Tölttiä ratsastetaan ns. "perstuntumalla". Oleellinen asia töltissä on hevosen kokoaminen ja ryhdistäminen. Tämä ei suinkaan tarkoita kireää ohjaa! Sen takia töltistä annetaan hyvin monenlaisia ohjeita, koska suurinosa on aloittelijoita eikä heille voi puhua takaosan alleratsastuksesta ja peräänannosta (ja ei, peräänanto ei tarkoita samaa asiaa kuin että hevosen kaula olisi kaarella).

      Passin apuja ei myöskään voi antaa yhtä yksoikeisesti. Iso osa hevosista ei edes mene passia, vaan ne ovat ns. nelikäyntihevosia (osaavat siis käynnin, ravin, laukan ja töltin). Hevonen voi osata passia mutta passin laatu voi olla niin heikko, ettei sitä kannata hevosella ratsastaa. Se pilaisi vain muut askellajit, etenkin töltin. Puhutaankin viisikäyntihevosesta, jolla ei ole avattu/ratsastettu passia. Passin opetus hevoselle riippuu erinäisistä tekijöistä. Passi nostetaan laukasta "horjuttamalla" hevosen tasapainoa. Tämän voi tehdä hyvin monilla keinoilla (kauniilla avuilla). Passia ei saisi mennä pitkiä pätkiä, maksimissaan muttama sata metriä ja aina ihan suoralla hyvä pohjaisella tiellä. Passin opetus on yhdenlainen projekti hevoselle. (Ja passi ei todellakaan ole keinuvaa, kuten joku yllä kuvasi, vaan enemmänkin sellaista kiitoravin tapaista laukkaa pomppuuttavampaa.)

      Iso osa ratsastajista aliarvioi issikoita ja se mielestäni johtuu askellajiratsastuksen vaikeudesta siitä, että hyvillä koulutetuilla issikoilla ei pääse ratsastamaan asiakastalleilla (valitettavasti). Askellajit menevät helposti pilalle osaamattomien kädessä.

      • Yksärilläratsastaja

        Sori tosi vanha keskustelu, mutta en missään nimessä aliarvio issikoita. Aloin käymään yksäri kilpatallilla vuosi sitten että teen siellä hommia ja saan tunnin. En silloin hirveästi osannut, mutta pääsin menemään tallin nuorella, vähän pullealla issikalla ja samalla kun sitä on koulutettu olen itsekin oppinut ja nyt vuodessa on kehitytty ihan hurjasti. Nykyään ratsastan tällä tallilla 2 krt viikko. Olen päässyt jo nyt menemään tallin kaikilla issikoilla ja niilläkin, joilla on hieno kilpaura takana ja edessäpäin <3 töltille lähdetään riippuen hevosesta, herkemmillä herkemmät avut, toisilla pitää olla selvemmät. Mutta periaatteessa näin:
        1. Kun hevonen kulkee rauhassa eikä hermoile voidaan sitä alkaa kokoamaan. Jos siis hevonen koko ajan yrittää jousta alta pois, ei missään nimessä kovempaa askellajia vaan lisää käyntityöskentelyä.
        2. Aletaan kokoamaan hevosta, istunnalla puolipidätteitä, istutaan ns. Takataskujen päälle, että paino on vähän taaempana. Pohkeet AINA kevyesti tuntumalla kantapäästä asti, koska se tukee hevosen liikettä. Lyhennetään hiljalleen ohjia samalla kun tehdään puolipidätteitä että hevonen kulkisi hitaammin ja nostaisi päätään ylemmäs. Pyydetään myös pohkeilla ottamaan takajalkojaan alleen. Nyrkillä ei saisi puristaa, se heikentää hevosen herkkyyttä. Jos hevonen kantaa oman päänsä hyvin eikä roiku ohjassa ja on koonnut hyvin itsensä, pyydetään se pienellä pohkeenpuristuksella tölttiin pitäen ohjat ja istunta koko ajan samana. Ennen kuin hevonen alkaa kiihdyttämään, tehdään istunnalla koko ajan yks kaks puolipidätteitä, EI ohjilla ja myödätään heti kun ajatuksenkin hevonen hidastaa. Eli teemme puolipidätteitä ennenkuin hevonen ehtii edes ajatella kovempaa menoa ja näin pystyy myös menemään hidasta, koottua tölttiä. Pohkeet muitetaan pitää koko ajan kiinni. Ratsastetaan koko ajan!
        Ps. Aina pitkä teksti:D


    • voitintuntsareistkul

      ite lähen tölttää näi:
      1. puolipidätteitä
      2. pohkeita (ohjat kireellä, ei liian)
      3. maiskutusta
      sitte lähtee tölttää :D ei sen ihmeempii tartte

    • Vörtur

      Olen samaa mieltä siitä että nykyään on liian kovaa kättä.Mutta ratsastaminen on yksilöllistä hevosilla.Se on kiinni hevosesta ja ratsastajan suhteesta ja käden pehmeydestä ja istunnasta.Ikinä ei ole väärää tapaa ratsastaa jos hevonen on koulutettu niin.Eli kaikki on kiinni hevosesta.

      • pisces..

        En nyt puhu jokaisesta maailman issikasta mutta ei kireitä ohjia tarvi ! Mutta joo pitää olla vähä kokeneempi että ossaa pitkin ohjin töltätä! Ps. Issikan omistaj .


    • heio

      oon ratsastanu noin 11kuukautta ja meen jo parilla issikalla mmen pitkin ohjin. mutta suurin osa tallin issikoista ei mee ollenkaan pitkillä' ohjilla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1749
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1654
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      71
      1495
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      60
      1493
    5. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      102
      1414
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      57
      1382
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1349
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1192
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe