Itken helposti

kollottaja

Aina kun joudun hankalaan tilanteeseen, ensimmäinen reaktio on itku ja halu paeta paikalta. Olen jo parikymppinen ja muuten fiksu ja toimeentuleva naisenalku, mutta hävettää vietävästi, etten kestä yhtään, jos joku moittii tai en osaa toimia jossain tilanteessa niin kuin pitäisi... :(

Tänäänkin juna-asemalla oli sählinkiä, en osannut käyttää niitä lippuautomaatteja ja kun viimein sain sen lipun sieltä, huomasin, että oli tullut väärä kellonaika siihen. Ajattelin, että kyllä sen varmaan voi vaihtaa tuossa palvelussakin, mutta eihän se onnistunutkaan niin kuin luulin: olisi pitänyt maksaa viisi euroa jotain vaihtomaksua ja kaikki rahat oli jo menneet siihen väärään lippuun. Tuskan hiki ja ja ahdistus, kun koetin selittää, ääni tärisi ja kyyneleet pakkautui silmiin. Hävettää... Aikuinen nainen ja kehtaa ruveta pillitämään tuommoisenkin takia, vaikka olisi vaan voinut asiallisesti selittää. Ja se myyjä huomasi, että olen aivan pskanjäykkänä ja se tilanne vaan kesti ja kesti ja kesti ja se alkoi oikeen ystävälliseksi ja myötätuntoiseksi, enkä sitten kestänyt sitäkään. Itketti ja hävetti vaan kovemmin.

Riitelyssä olen ensimmäinen, joka alkaa heti pillittää, vaikka olisin oikeassakin ja asia olisi aivan turha. Itkettää, kun joku sanoo vähän pahasti julkisissa ja itkettää, jos mokaan ja kaikki katsovat.Itkettää jopa kun joku on minulle oikein kiltti ja itkettää, jos näen muiden itkevän. En kestä menettää kasvojani lainkaan. Elämästäni tulee pirun vaikeaa. Miten tässä voi terapiaankaan mennä, kun alkaisin heti vollottamaan, kun kysyttäisiin että mikä on.

11

1728

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jk

      niinkö

    • Herkkä mies

      Kuulostat kovin herkältä ja romanttiselta naiselta. En voinut mitään mutta tekstisi alkoi hymyilyttämään.

      Olet ehkä vain sopivan höpsö :-)

      Jos se vaivaa sinua niin kannattaa mennä terapiaan. Sitä varten terapeutit ovat että heille voi itkeä.

    • kollottaja

      Jestas, satuin nyt muutamaa kuukautta myöhemmin tänne katsomaan, millaisia lyttäyksiä tekstini olikaan saanut, mutta lmeisesti tämä häpeä-alue on Suomi24:ssä ainoita, johon ei heti kirjoiteta "hyppää kaivoon" -kehotuksia, jos joku uskaltaa vähän tulla itkeskelemään. Ehkä häpeä on meille niin tuttua.

      Kiitos "Herkälle miehelle" mukavasta kommentista, kyllä tälle saakin hymyillä. :) Tuo melodramaattisuus hymyilyttää minuakin jo. Jos tämä menee ihan mahdottomaksi, niin menen sitten itkemään terapeutille että lapsuudessa on varmaan jotain käsittelemättömiä asioita, kun hankalat tilanteet avaa kyynelkanavat samantien.

      No niin, hyvää kevättä kaikille muille itku-iikoille. Se mikä ei tapa, ahdistaa, mutta siitäkin pääsee näemmä yli ja voi lopulta vähän virnistääkin omille outouksilleen.

      • suru

        Täällä ehkä osataan asettua toisen asemaan, eikä ensimmäisenä käsketä hyppäämään kaivoon. :)

        Ja tällaiset tunnustukset ehkä auttavat itseä jatkossa ottamaan hieman kevyemmin, kuka tietää....


    • nuppu sika

      Minula on tuomosta ollu ja se korjjaatu hermoliäkkeelä.

    • ramipussinen

      Niin. Minuakin itkettää, mutta itku ei niinvaan tule. Mitä jos yrittäisit asentaanmuutosta. Itse olen tässä tehnyt sellaista koko helekkarin vuooden.

    • Laizalove

      Mene vain terapeutille. Itselläkin on ollut samanlaista. :) täällä ei tosiaan ole ollut kaivoon hyppäämistä^^

    • itkiskatkis

      Olen ehkä vähän myöhässä, mutta itselläkin heräsi kysymys samasta ongelmasta.
      Itselläni on alkanut vaikuttamaan suhteeseen, kun mies ei uskalla sanoa negatiivisiä koska alan heti pillittämään, jolloin hänelle tulee paha fiilis.

      Mutta osaan samaistua aloittajaan. Itsellä kaiken yleensä juuri kruunaa se kun itkunpartaalla ollessa joku kysyy "onko kaikki hyvin?" tms. Siinä vaiheessa viimeistään pääsee itku, ja näin kaikki ovat ymmärtäneet että asiat eivät ainakaan ole hyvin :D vaikka ei olisi mitään järkevää syytä itkemiseen.

      Mutta jonkinsortin terapiasta voisi siis olla apua..?

    • gufe

      Mä olen myös näitä herkkiä, jotka itkee joka asiasta.

      Mun mies vielä uskaltaa sanoa mulle, mutta huomauttelee kyllä, miksi itken joka asiasta.

      Olen käynyt terapiassa, en oikeastaan tämän itkun takia, vaikka kyllähän se siihenkin liittyy. Mulla tämä itkuisuus liittyy anemiaan ja masennukseen, joten kannattaa tarkistaa, ettei ole mikään sairaus takana. Herkkä olen kyllä luonteeltani, joten ei se itku hellittänyt, vaikka sairauksia hoidettiinkin.. =)

    • SeHerkkyys

      Täällä yli 20-vuotias nainen ja samanlaista "oireilua" itselläkin..

    • mihi

      Mina olen 52 v ja kokon elamani karsinyt siita etta vaikka kuinka oikeassa olisin niin pakko alkaa parkua.
      Etenkin jos joku huomauttaa hiukka kovemmalla aanella.
      Siis ei mitaan ideaa pyytaa palkankorotusta tai kertoa etta muut mobbaa.
      Kun on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla vaatia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5650
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3587
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1710
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1702
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      92
      1166
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1119
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      839
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      828
    Aihe