Mitä ihmeen järkeä on vääntää koodia ilmaseks ja laittaa se kaikkien saataville?
Parasta on kun tehdään softa, suljetaan koodi ja myydään se kalliilla hinnalla.
miks koodais ilmaseks?
47
7337
Vastaukset
- toot
siinä on yksi asia jota kaltaisesi ihminen ei ikinä voi pienillä aivoillaan ja rajoittuneella maailmankatsomuksellaan ymmärtämään.
Kyseessä ovat paljon isommat asiat kuin hetkellinen ja pikainen rahansaanti...- vjt
1/ Hyvin tehty työ mainostaa tekijäänsä
2/ Ei lähdekoodin esitteleminen merkitse tekijänoikeuksista luopumista ( lisenssiehdot voi muokata haluamaansa muotoon ellei halua käyttää GPL:ää)
.
.
.
9999/"Riittävä määrä silmäpareja..."
- fwu
Paistaahan se aurinkokin sinulle ilmaiseksi, eikä palkkaa pyydä.
Ideoiden jakaminen on kehityksen ehto.- ...
ilman palkkaa?
Ole hyvä vain. Voit aloittaa heti.
- tux-flikka
... ;-)
Kun osaa ja taitaa on hauskaa tehdä hyvää tarpeellista softaa ilman että kukaan ottaa beta-koodia kaupalliseen tuotantoon.
Kun koodaa Avointa, saa itse kunnian ja vastuun työstään.
Ns. ammattiylpeys, hauskuus, vastuu ja vapaus.- Pyh
Mitä vastuuta ilmaisen koodin kirjoittajalla MUKA on? Ei yhtään mitään.
"Sait koodinpätkän ilmaiseksi. Käytät sitä omalla vastuullasi. En vastaa mistään enkä takaa että se toimii kuten pitäisi." - Mik
Pyh kirjoitti:
"Sait koodinpätkän ilmaiseksi. Käytät sitä omalla vastuullasi. En vastaa mistään enkä takaa että se toimii kuten pitäisi."Ja tässä asiassa on ongelmana .. mikä ?
Monien maksullistenkin ohjelmien mukana tulevissa käyttöehdoissa irtisanoudutaan kaikista ohjelman tuottamista vahingoista.
Vastaus ongelmaasi on: älä käytä. Silloin olet samassa tilanteessa kuin ennen kokeilua. Olet menettänyt ehkä vain hieman aikaa.
Hyvällä säkällä huomaat vapaasti saadun ohjelman juuri sopivaksi itsellesi. Olet saanut siis enemmän kuin panostit ohjelman hankkimiseen. Vaikka ohjelmaa ei enää kehitettäisi, niin se olisi silti sinä hetkenä hyvä vaihtoehto. - lapmn
Pyh kirjoitti:
"Sait koodinpätkän ilmaiseksi. Käytät sitä omalla vastuullasi. En vastaa mistään enkä takaa että se toimii kuten pitäisi."Pyh, et ole sattunut lukemaan microsofti lisenssejä muutamaan vuoteen? ei Microsoftkaan takaa yhtäänmitään ja ota vastuuta yhtään mistään, eivät edes siittä että ostamallasi cdllä olisi jotain ohjelmia. :P
Meinaan loppupeleissä ei ole eroa onko kyseessä esim. Microsoftin tuote vai OpenSourcea, mitä tulee vastuukysymyksiin. - Pyh
lapmn kirjoitti:
Pyh, et ole sattunut lukemaan microsofti lisenssejä muutamaan vuoteen? ei Microsoftkaan takaa yhtäänmitään ja ota vastuuta yhtään mistään, eivät edes siittä että ostamallasi cdllä olisi jotain ohjelmia. :P
Meinaan loppupeleissä ei ole eroa onko kyseessä esim. Microsoftin tuote vai OpenSourcea, mitä tulee vastuukysymyksiin.En missään vaiheessa väittänyt että maksulliset ohjelmat olisivat siinä suhteessa paljoakaan parempia. Osoitin ainoastaan että open source -kehittäjät eivät ota mitään vastuuta ilmaiseksi jakelemistaan tekeleistään, kuten nimim "tux-flikka" väittää ja antaa ymmärtää, eli sillä perusteella on open sourcea aivan turha tyrkyttää kenellekään.
Loppupeleissä kysehän on kuitenkin vain siitä millainen sopimus asiakkaan ja valmistajan välillä on tehty. Kun on maksanut ohjelmasta, on kuitenkin helpompi _vaatia_ tukea, päivityksiä sekä palvelua ja monissa tapauksissa niitä voi pitää jopa itsestäänselvyyksinä. - Ahaa
Pyh kirjoitti:
En missään vaiheessa väittänyt että maksulliset ohjelmat olisivat siinä suhteessa paljoakaan parempia. Osoitin ainoastaan että open source -kehittäjät eivät ota mitään vastuuta ilmaiseksi jakelemistaan tekeleistään, kuten nimim "tux-flikka" väittää ja antaa ymmärtää, eli sillä perusteella on open sourcea aivan turha tyrkyttää kenellekään.
Loppupeleissä kysehän on kuitenkin vain siitä millainen sopimus asiakkaan ja valmistajan välillä on tehty. Kun on maksanut ohjelmasta, on kuitenkin helpompi _vaatia_ tukea, päivityksiä sekä palvelua ja monissa tapauksissa niitä voi pitää jopa itsestäänselvyyksinä.> _vaatia_tukea
M$ käyttöjärjestelmän lisensissä M$ ilmoittaa ettei se anna tukea.
Sen sijaan se vaatii rekisteröimistä eli lisä vaivaa (vaikka olen tuotteen jo maksanutkin). - Likka
Pyh kirjoitti:
"Sait koodinpätkän ilmaiseksi. Käytät sitä omalla vastuullasi. En vastaa mistään enkä takaa että se toimii kuten pitäisi."Avoimen koodin tekijöillä on kasvot.
-Jollei hän ole juridisesti vastuussa ohjelmasta, niin hän on kuitenkin vastuussa ellei muille niin itselleen.
NS ja muut suljetut ovat taasen kasvottomia... - Lässyn
Ahaa kirjoitti:
> _vaatia_tukea
Sen sijaan se vaatii rekisteröimistä eli lisä vaivaa (vaikka olen tuotteen jo maksanutkin).Millaista tukea voit mennä vaatimaan linuksiisi jos homma ei toimi? Onko Torvalds kenties luvannut sinulle henkilökohtaisen tukipalvelun ilmaiseksi jakamaansa tekeleeseen?
- Ahaa
Lässyn kirjoitti:
Millaista tukea voit mennä vaatimaan linuksiisi jos homma ei toimi? Onko Torvalds kenties luvannut sinulle henkilökohtaisen tukipalvelun ilmaiseksi jakamaansa tekeleeseen?
Tutustu esim.
http://www.sot.com/fi/ - lapm
Pyh kirjoitti:
En missään vaiheessa väittänyt että maksulliset ohjelmat olisivat siinä suhteessa paljoakaan parempia. Osoitin ainoastaan että open source -kehittäjät eivät ota mitään vastuuta ilmaiseksi jakelemistaan tekeleistään, kuten nimim "tux-flikka" väittää ja antaa ymmärtää, eli sillä perusteella on open sourcea aivan turha tyrkyttää kenellekään.
Loppupeleissä kysehän on kuitenkin vain siitä millainen sopimus asiakkaan ja valmistajan välillä on tehty. Kun on maksanut ohjelmasta, on kuitenkin helpompi _vaatia_ tukea, päivityksiä sekä palvelua ja monissa tapauksissa niitä voi pitää jopa itsestäänselvyyksinä.Itse olen lukenutkin. Miksi valitat jos olet hyväksynyt ohjelman mukana tulleen lisenssin jossa selvästi sanotaan että vastuuta ei oteta, jne... käyttö omalla vastuulla.
Ero Microsoftin ja Open Sourcen välillä on se että Microsoft pyrkii estämään kilpailua ja kehtaa vielä rahastaa siittä bugi kasasta rahaa. Maksaisin kyllä itse mielelläni jos seuraavat ehdot täyttyisivät:
a) Sitä ei tarvitsisi asentaa 6 kk välein uusiksi
(Linux osaa jo tämän asian)
b) Turvapäivitykset tulisivat järkevässä ajassa, mielellään alta kahden viikon. Pahimmillaan Microsoftilla menee kriittisten reikien paikkaamiseen yli 200 päivää ja kaikkia kriittisiä reikiä ei edes paikata.
Tahtoo olla että kun esim. bugtraq listalla on mainittu uudesta reijästä niin siittä viikko eteenpäin alkaa yrityksiä reijän suhteen ilmaantumaan.
c) Update ei välillä jäisi luuppiin ja tarjoaisi sitä yhtä ja samaa päivitystä uudelleen ja uudelleen ja uudelleen ja uudelleen.... vaikka se on jo asennettu kertaalleen.
d) Se toimisi yhtä vakaasti kuin kilpailijansa. Muistelen kaiholla niitä mainoslauseita Microsoftin suunnalta joissa lupailtiin ettei epävakaa sovellus kaada koko järjestelmää. Tuntuu kaatavan, eikä tarvitse olla edes epävakaa sovellus. Paras taisi olla kun IE käynnistyessään kaatoi koko systeemin (Spontaani buutti).
e) Microsoft ei niin hanakasti yrittäisi sitoa asiakasta omiin tiedostoformaatteihinsa, jne... - vain
lapm kirjoitti:
Itse olen lukenutkin. Miksi valitat jos olet hyväksynyt ohjelman mukana tulleen lisenssin jossa selvästi sanotaan että vastuuta ei oteta, jne... käyttö omalla vastuulla.
Ero Microsoftin ja Open Sourcen välillä on se että Microsoft pyrkii estämään kilpailua ja kehtaa vielä rahastaa siittä bugi kasasta rahaa. Maksaisin kyllä itse mielelläni jos seuraavat ehdot täyttyisivät:
a) Sitä ei tarvitsisi asentaa 6 kk välein uusiksi
(Linux osaa jo tämän asian)
b) Turvapäivitykset tulisivat järkevässä ajassa, mielellään alta kahden viikon. Pahimmillaan Microsoftilla menee kriittisten reikien paikkaamiseen yli 200 päivää ja kaikkia kriittisiä reikiä ei edes paikata.
Tahtoo olla että kun esim. bugtraq listalla on mainittu uudesta reijästä niin siittä viikko eteenpäin alkaa yrityksiä reijän suhteen ilmaantumaan.
c) Update ei välillä jäisi luuppiin ja tarjoaisi sitä yhtä ja samaa päivitystä uudelleen ja uudelleen ja uudelleen ja uudelleen.... vaikka se on jo asennettu kertaalleen.
d) Se toimisi yhtä vakaasti kuin kilpailijansa. Muistelen kaiholla niitä mainoslauseita Microsoftin suunnalta joissa lupailtiin ettei epävakaa sovellus kaada koko järjestelmää. Tuntuu kaatavan, eikä tarvitse olla edes epävakaa sovellus. Paras taisi olla kun IE käynnistyessään kaatoi koko systeemin (Spontaani buutti).
e) Microsoft ei niin hanakasti yrittäisi sitoa asiakasta omiin tiedostoformaatteihinsa, jne...Ei minun vaan ole tarvinnut asentaa XP:tä kertaakaan uudelleen, vaikka kone on tehokäytössä 12-16 tuntia päivittäin, eikä käyttis ole kaatunut kertaakaan. Hintansa väärti on ollut kaikin puolin ja ainakin minulle huomattavasti Linuxia (jota myös olen kokeillut) parempi vaihtoehto.
- ehkä ei
vain kirjoitti:
Ei minun vaan ole tarvinnut asentaa XP:tä kertaakaan uudelleen, vaikka kone on tehokäytössä 12-16 tuntia päivittäin, eikä käyttis ole kaatunut kertaakaan. Hintansa väärti on ollut kaikin puolin ja ainakin minulle huomattavasti Linuxia (jota myös olen kokeillut) parempi vaihtoehto.
Ehkei ongelma olekkaan uudelleen asennuksessa
vaan siinä että on helpompaa asentaa Xp uusiksi
kuin yrittää etsiä vikaa josta ongelmat johtuvat.
Mikäli tämänhetkiset ehdot lisensseissä etenevät
jatkuvasti samaan suuntaan, tullaan pohjaan jossa
microsoftin käyttöjärjestelmistä ei saa etsiä
ongelmia jotka voivat aiheuttaa mitään ylimäärästä
työtä tai muuta vastaavaa. Tämä toisaalta kieltää
palomuurien ja virustorjunnan myös kerta kyseiset
ohjelmistot käyttävät tiedostojen tutkimista
hyödykseen toimiakseen tarkoituksenmukaisesti.
Avoimessa Lähdekoodissa kuka tahansa voi katsoa
mikä on vikana, kuin myös miten sitä voisi käyttää
hyväkseen. Kuitenkin korjaukset tulevat erittäin
nopeasti verrattuna microsoftin suljettuun järjestelmään ja koodiin.
(esimerkkinä viimeisin mozillasta löydetty bugi,
joka viimeisten tietojen mukaan onkin windows virhe
joka löytyy myös explorerista ja outlookista.)
onko siis kyse niinkään "miksi kirjoittaa avointa
koodia" vai onko ennemminkin kyse siitä että
miksi maksaa huonosta jos kerta parempaa saa,
hitaammin MUTTA turvallisemmin? tai joissan tapauksissa, vuosia ennen kalliiden vastineiden
saapumista?
Ps. Itse käytän jatkuvasti juuri microsoftin tuotteita, Ja vihaan linuxia sen onnettoman toiminnan takia. mutta silti kannatan linuxia ja sen
kehittämistä juuri sen avoimuuden ja turvallisuuden
takia, Eli käytän kun tulee toimiva vastine windows
käyttäjille - onni
Pyh kirjoitti:
Loppupeleissä kysehän on kuitenkin vain siitä millainen sopimus asiakkaan ja valmistajan välillä on tehty. Kun on maksanut ohjelmasta, on kuitenkin helpompi _vaatia_ tukea, päivityksiä sekä palvelua ja monissa tapauksissa niitä voi pitää jopa itsestäänselvyyksinä.Kun vanhassa Windowsissa on virhe, jonka jopa MS on sivuillaan myöntänyt, sen korjaamiseksi vaaditaan tukisopimus (a 100 eur/tunti), muuten eivät ala edes selvittämään asiaa.
- voe mahoton
onni kirjoitti:
Kun vanhassa Windowsissa on virhe, jonka jopa MS on sivuillaan myöntänyt, sen korjaamiseksi vaaditaan tukisopimus (a 100 eur/tunti), muuten eivät ala edes selvittämään asiaa.
Mistähän saisi ilmaiseksi tukea ja korjauspalveluita vanhaan linuksiin? Sinultako?
- vjt
voe mahoton kirjoitti:
Mistähän saisi ilmaiseksi tukea ja korjauspalveluita vanhaan linuksiin? Sinultako?
sorsa on mukana jotta "asiakas" saattaa tehdä tarvittavat korjaukset (jos kykenee)
- lei
vjt kirjoitti:
sorsa on mukana jotta "asiakas" saattaa tehdä tarvittavat korjaukset (jos kykenee)
Kuinka monella on aikaa moiseen näpräilyyn palkatta? Vain elämää vailla olevilla teininörteillä.
Mielummin maksan käyttöjärjestelmän hinnan ja imuroin päivitykset automaattisesti microsoftilta ja keskityn työntekoon kuin otan CD-levyllisen sekalaista koodia ja haaskaan kallista aikaani korjaillen muiden kyhäämiä virityksiä. - Jep
Ahaa kirjoitti:
> _vaatia_tukea
Sen sijaan se vaatii rekisteröimistä eli lisä vaivaa (vaikka olen tuotteen jo maksanutkin).Eikä Microsoft lähetä huoltomiestä asentamaan minulle Windows-päivityksiä ja vaihtamaan työpäydän taustakuvaa, vaikka minä olen siitä omasta mielestäni maksanut tuotteen hinnassa. Aika paska firma.
- S500
Minä ainakaan en kirjoita riviäkään koodia ilmaiseksi, puhumattakaan siitä että jakaisin työni hedelmiä kaikenmaailman rasvaisille finninaamanörteille.
- Mik
No voih. Ehkä joidenkin tuotokset eivät kestäisi päivänvaloa.
Toisille, allekirjoittanut mukaanlukien, maksetaan normaalia palkkaa tuotoksesta, jonka kuka tahansa saa hakea itselleen vapaasti.. - nooo
www on vapaata koodi netti ei olis koskaan levinnyt niin laajalle kun nyt jos se olis suljettu
- koodaj
nooo kirjoitti:
www on vapaata koodi netti ei olis koskaan levinnyt niin laajalle kun nyt jos se olis suljettu
Ehkä olisi hyvä asia, jos olisi vähemmän näitä "Olen Pentti 12v ja nämä on mun Kotskasivut".
Ja kaiken lisäksi HTML ei ole ohjelmointikieli. - arde77
koodaj kirjoitti:
Ehkä olisi hyvä asia, jos olisi vähemmän näitä "Olen Pentti 12v ja nämä on mun Kotskasivut".
Ja kaiken lisäksi HTML ei ole ohjelmointikieli.HTML on kuvauskieli mutta DHTML javascriptillä on ainakin jonkinlainen. avoin TCP/IP jne vaikuttivat aika suuresti
- ...
Mik kirjoitti:
No voih. Ehkä joidenkin tuotokset eivät kestäisi päivänvaloa.
Toisille, allekirjoittanut mukaanlukien, maksetaan normaalia palkkaa tuotoksesta, jonka kuka tahansa saa hakea itselleen vapaasti.."allekirjoittanut mukaanlukien, maksetaan normaalia palkkaa tuotoksesta, jonka kuka tahansa saa hakea itselleen vapaasti"
Miten tuo on muka mahdollista? Kyllä tuolla menolla yritys kuin yritys on konkurssissa muutaman kuukauden sisällä. Sinulle maksetaan palkkaa, mutta yrityksesi tuote on ilmainen. Mistä ja miksi sinulle sitten ylipäätään maksetaan palkkaa jos tuote on ilmainen? Mikä taho sinulle maksaa palkkaa?
Jostainhan yritykselle on tultava tulojakin, jotta se voisi maksaa työtekijöidensä palkat. Mutta jos yritykselle ei tule tuloja, siksi koska tuote on ilmainen, ei se myöskään pysty maksamaan palkkaa työntekijöilleen. Silloin työ on vapaaehtoistyötä, eli työtä ilman palkkaa.
Open source on juuri tätä. Onhan se työnantajien etu että heidän ei tarvitse maksaa mitään palkkaa työntekijöilleen. Mutta entä työnteijät? Tekisitkö sinä työtä ilman palkkaa? Millä maksaisit laskut, millä ostaisit ruokaa ja vaatteita jne?
Voit yrittää palkatonta työtä. Voit aloittaa heti. - Mik
... kirjoitti:
"allekirjoittanut mukaanlukien, maksetaan normaalia palkkaa tuotoksesta, jonka kuka tahansa saa hakea itselleen vapaasti"
Miten tuo on muka mahdollista? Kyllä tuolla menolla yritys kuin yritys on konkurssissa muutaman kuukauden sisällä. Sinulle maksetaan palkkaa, mutta yrityksesi tuote on ilmainen. Mistä ja miksi sinulle sitten ylipäätään maksetaan palkkaa jos tuote on ilmainen? Mikä taho sinulle maksaa palkkaa?
Jostainhan yritykselle on tultava tulojakin, jotta se voisi maksaa työtekijöidensä palkat. Mutta jos yritykselle ei tule tuloja, siksi koska tuote on ilmainen, ei se myöskään pysty maksamaan palkkaa työntekijöilleen. Silloin työ on vapaaehtoistyötä, eli työtä ilman palkkaa.
Open source on juuri tätä. Onhan se työnantajien etu että heidän ei tarvitse maksaa mitään palkkaa työntekijöilleen. Mutta entä työnteijät? Tekisitkö sinä työtä ilman palkkaa? Millä maksaisit laskut, millä ostaisit ruokaa ja vaatteita jne?
Voit yrittää palkatonta työtä. Voit aloittaa heti.Onhan se täysin mahdollista. On olemassa muitakin työpaikkoja kuin yksityiset yritykset. Esimerkiksi valtion omistamat laitokset (koulut, tutkimusinstituutit yms.), jollaisessa olen itsekin. Kohta varmaan joku veronmaksaja avautuu tästä..
Tiedän myös yksityisen yrityksen, joka jakaa tekelettään vapaasti. Onhan siinä mukana joku lisenssi, mutta silti.
Mitä tulee työntekoon ilmaiseksi, niin voinet kysyä syitä vaikka erinäisiltä vapaaehtoistyöntekijöiltä, miksi he tekevät niin.
- vjt
Ihmisikä ei riitä suurempien kokonaisuuksien rakentamiseen, joten avoimen koodin "yhteisö" ON ainoa mahdollisuus toteuttaa niitä.
Risti nolla pelin voi toki kirjoittaa, mutta ei niillä töillä asuntolainoja makseta.
ps.
Sorsien selaileminen on oikein opettavaista- koodaja
Ja jakamalla koodia ilmaiseksi verkossa saa maksetuksi asuntolainat?
- Mik
koodaja kirjoitti:
Ainakin minä saan maksettua. Koska kyseessä on tutkimuskäyttöön suunnattu juttu, niin julkinen jakelu ei ole ongelma.
- vjt
koodaja kirjoitti:
Palkan maksaja on työn tilaaja - Vaikkapa teollisuuslaitos jossa pilkotaan kiviä tietokone avusteisesti.
Ei voida ajatella että softa luovutettaisiin ilman hyvin kommentoitua lähdekoodia, koska jonkun muunkin on kyettävä jatkamaan työtä (huomaa ne asiat jotka Pandorran lippaasta karkasivat).
Jos homman sivutuotteena syntyy jokin yleispätevä ohjelmapalikka ei sen luovuttaminen yleiseen käyttöön ole kenenkään pussista pois.
Vastavuoroisesti itse voi löytää maailmalta hyödyllista softaa ja samojen ongelmien parissa puuhastelevia ihmisiä. - ...
"Risti nolla pelin voi toki kirjoittaa, mutta ei niillä töillä asuntolainoja makseta."
Ei niitä kyllä makseta vapaaehtoistyölläkään?
- hjhjrt
> Mitä ihmeen järkeä on vääntää koodia ilmaseks ja laittaa se kaikkien saataville?
Kannattaa muistaa että nämä ilmaisohjelmat ovat internetin kulmakiviä. Sitä järkeä.
> Parasta on kun tehdään softa, suljetaan koodi ja myydään se kalliilla hinnalla.
Olettaen että joku ostaa sen, eikä wareta sitä esim. dc :lla.
Ilmeisesti nimimerkin "suljettu" koneen kaikki ohjelmat ovat suljettuun lähdekoodiin perustuvia ja lisenssitkin on maksettu? - Ahaa
Tietänet että talkoilla on tehty monia asioita tässä maassa. Todennäköisesti olet niistä hyötynyt!
Samoin luulisin että olet myös hyötynyt vapaista ohjelmista (esim jonkun tuotteen halvempana hintana). Eikö se ole hyvä asia!- ...
Voi aloittaa palkattoman työn heti huomenna. Tervetuloa töihin!
- kkkkood
Miten suuren jalansijan luulisit olevan esim. linuxilla tämän hetken markkinoilla mikäli olisi alunperin heti ollut maksullinen tuote? luultavasti olisi ollut vain haave seuraavan sukupolven karvapusseissa.
Toinen syy: Kirjotat koodia, myyt sitä epämääräisenä tuotteena ja siitä löytyy paha virhe. se tule seuraamaan sinua pitkään markkinoilla että et osaa koodata vaan oot joku finninaama nörtti joka on taas yrittänyt saada vaan nopeata rahaa.
Kirjoitat koodin, annat sen jakoon, muut korjaa virheitä ennenkuin ne on valmiina saaden samalla itselleen hyvän ohjelman. ohjelman maine karttuu vaikkakin muut ovat sitä tehneet myös, alkuperäinen idea-nikkari saa suurimmaksi osaksi kunnian kunnon tuotteesta (esim linux - dc etc)
ja tämä on paljon kannattavampi maineena kuin tienatut 1000e jonka hyvällä onnella voit joutua korvaamaan virheellisen tuotteen aiheuttamasta vahingosta tuhansille kuluttajille moninkertaisena.- flicka
Linusin koodaama kerneli olisi tosiaan ollut todennäköisesti jäänyt unixin jalkoihin.
Linuxissa huomaa hyvin sen kuinka kestävää, innovatiivista ja nopeaa on avoimen vapaan ohjelmiston kehitys.
Ei tarvitse kuin hetken käyttää jotakin Linuxissa olevaa työpöytää kun huomaa kuinka sen on suunnitellut alan ammattilaisen.
Siinä on ollut vuosikausia sellaisia toimintoja joita ei juuri muualla löydy.
Yksi syy tehdä GPL-softaa on että se on parempi todistus kuin minkään korkeakoulun arvosanat... - vjt
flicka kirjoitti:
Linusin koodaama kerneli olisi tosiaan ollut todennäköisesti jäänyt unixin jalkoihin.
Linuxissa huomaa hyvin sen kuinka kestävää, innovatiivista ja nopeaa on avoimen vapaan ohjelmiston kehitys.
Ei tarvitse kuin hetken käyttää jotakin Linuxissa olevaa työpöytää kun huomaa kuinka sen on suunnitellut alan ammattilaisen.
Siinä on ollut vuosikausia sellaisia toimintoja joita ei juuri muualla löydy.
Yksi syy tehdä GPL-softaa on että se on parempi todistus kuin minkään korkeakoulun arvosanat...lueppas kirja: "Kapina koodi"
(oikein viehättävä opus)
- Alp
tuntuu olevan että jos koodaat "open source" projekteihin, se on aina palkatonta työtä.
Yksinkertaista porukkaa, ei voi muuta sanoa.- Joo
IBM:n palkkalistoilla on n.200 Linux-kernel kooderia. Linus saa rahaa OSDL:llä siitä kun kehittää Linuxia jne. Redhatillä on monia kernel koodajia jne. Kyllä siitä OpenSource koodauksesta voi saada rahaakin jos osaa, mut ilmeisesti täällä ei moni osaa.
Eikä kukaan pakota koodaamaan ilmaiseksi.
Kyllä tollanen OpenSource projecti varmaa hyvältä näyttää jossai CV:ssä kun hakee töitä.
- Teppo
Minusta Linus on vastannut tähän erittäin hyvin, muuten olisi jäänyt Linux alkuunsa ilman tätä filosofiaa.
"Ihmisen pitää tehdä mielekkäitä asioita. Se on hyvän tuloksen saavuttamiseksi ainoa järkevä tapa. Ihmistä motivoi kolme eri asiaa ja yksikään näistä ei ole raha. Raha on vaihdon väline, joka jollakin tasolla motivoi mutta se ei tarkemmin ajatellen ole kuitenkaan tärkeintä.
Ensimmäinen motivoiva asia ovat perustarpeet, eli eloonjääminen johon liittyvät ruoka ja katto pään päällä, jotka ovat nykyisin monelle itsestäänselvyyksiä. Toinen asia on sosiaalinen kanssakäyminen, johon liittyvät oma perhe, ystävät, muiden suhtautuminen yksilöön jne. Raha liittyy tähän siten, että rikkaita ihmisiä arvostetaan ainakin pintapuolisesti.
Kolmantena asiana ja tärkeimpänä on se, mikä ihmistä kiinnostaa ja saa hänet innostumaan. Käytän kaikesta ihmistä motivoivasta ja innostavasta toiminnasta sanaa viihde. Viihde voi olla mitä tahansa, mutta aina se ei ole välttämättä helppoa. Viihde voidaan ymmärtää paljon laajemminkin kuin se yleensä ymmärretään, ja se on paljon muutakin kuin tietokoneella pelaamista ja elokuvien katsomista. Ihmisille viihdettä on se mikä häntä viihdyttää." - vjt
Palomuuri on pystyssä mutta pari tyhmän kysymystä:
1- mitä ovat virukset
2- mitä ovat .exe,.zip,.com ja bat päätteiset tiedostot
3- mikä on visakortti
kysyy vanha punahattuinen pieru - Näin meillä
Asiakkaat maksavat tuotteesta hinnan X. Jos haluavat lähdekoodin, he saavat sen maksamalla hinnan X Y ja saavat peukaloida koodia niin paljon kuin haluavat, mutta VAIN omaan käyttöön.
Hyvin on toiminut. Me saamme työstämme korvauksen ja asiakas saa koodinsa ja voi tuntea olonsa turvalliseksi siinäkin tapauksessa että lopetamme ko. tuotteen kehittämisen.- Shinoby
Teen ei ohjelmointi työtä ja saan hyvää palkaa, illalla kun olen kotona ja jos puhtia ja aikaa riittää niin jatkan open sourcen parissa harrastamista.
Open sourcen kehittäjät eivät tee työtä ilmaiseksi. Varsinkaan jos he tekevät sitä päätoimisena. Ja jos haluaa yleensä mukaan palkalliseksi koodaajaksi johonkin opensource porjektiin niin pitää olla taitoja sen verran ettei kaiken maailman vastavalmistuneet amk insinöört ja yliopisto kandit siihen kelpaa.
Jokainen joka haukkuu open sourcea ja niitä ihmisiä jotka työskentelevät eri open source projekteissa, menkää itseenne. Onko se teiltä pois jos joku haluaa harrastaa omiaan. Tätäkin kirjoitetaan Mozilla selaimen kanssa joka on myös opensource projekti. Toimii hyvin, ei maksanut mitään.
Oma yritykseni, siis sivutyöni, jakaa asiakkaalle myös lähdekoodin, Asiakas saa sitä muuttaa niin paljon kuin haluaa. Mutta jos asiakas muuttaa koodia niin yritykseni ei ota vastuuta. Jos koodia ei muuteta, ottaa yritykseni vastuun koodista.
Miksi ei mene katkerille vajaaälyisille jakeluun mtiä avoin lähdekoodi edes on. Sitä kovasti mollaavat ja eivät edes tiedä mistä puhuvat. Tämäkin pitkä thread oli todella surullista luettavaa.
Ja näin lopuksi, USAn, tuon maailmanpoliisin keskimääräinen AÖ on yllätys yllätys, reilut 80.
Toivotaan ettei suomi vajoa noin alas. Tosin näitä juttuja lukiessa ollaan menossa tuohon suuntaa ja vahdilla. - Nero
Shinoby kirjoitti:
Teen ei ohjelmointi työtä ja saan hyvää palkaa, illalla kun olen kotona ja jos puhtia ja aikaa riittää niin jatkan open sourcen parissa harrastamista.
Open sourcen kehittäjät eivät tee työtä ilmaiseksi. Varsinkaan jos he tekevät sitä päätoimisena. Ja jos haluaa yleensä mukaan palkalliseksi koodaajaksi johonkin opensource porjektiin niin pitää olla taitoja sen verran ettei kaiken maailman vastavalmistuneet amk insinöört ja yliopisto kandit siihen kelpaa.
Jokainen joka haukkuu open sourcea ja niitä ihmisiä jotka työskentelevät eri open source projekteissa, menkää itseenne. Onko se teiltä pois jos joku haluaa harrastaa omiaan. Tätäkin kirjoitetaan Mozilla selaimen kanssa joka on myös opensource projekti. Toimii hyvin, ei maksanut mitään.
Oma yritykseni, siis sivutyöni, jakaa asiakkaalle myös lähdekoodin, Asiakas saa sitä muuttaa niin paljon kuin haluaa. Mutta jos asiakas muuttaa koodia niin yritykseni ei ota vastuuta. Jos koodia ei muuteta, ottaa yritykseni vastuun koodista.
Miksi ei mene katkerille vajaaälyisille jakeluun mtiä avoin lähdekoodi edes on. Sitä kovasti mollaavat ja eivät edes tiedä mistä puhuvat. Tämäkin pitkä thread oli todella surullista luettavaa.
Ja näin lopuksi, USAn, tuon maailmanpoliisin keskimääräinen AÖ on yllätys yllätys, reilut 80.
Toivotaan ettei suomi vajoa noin alas. Tosin näitä juttuja lukiessa ollaan menossa tuohon suuntaa ja vahdilla....suomalaisten keskimääräinen ÄO (ei siis AÖ) on 70-75 luokkaa. Eli olette siis selkeästi amerikkalaisia, ruotsalaisia ja ryssiäkin tyhmempää kansaa.
Mutta sehän ei tullut yllätyksenä kenellekään, paitsi teille umpityhmille suomalaisille metsäläisjunteille. - Atari
Nero kirjoitti:
...suomalaisten keskimääräinen ÄO (ei siis AÖ) on 70-75 luokkaa. Eli olette siis selkeästi amerikkalaisia, ruotsalaisia ja ryssiäkin tyhmempää kansaa.
Mutta sehän ei tullut yllätyksenä kenellekään, paitsi teille umpityhmille suomalaisille metsäläisjunteille.Pistäpä lähde missä niin mainitaan ihan meidän muiden iloksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 173846
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1782346Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731567Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641157Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella231037- 171894
Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42872Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä73831Oletko päättänyt
Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa72800- 100799