Muutama kysymys sivuaineista

tiedonjanoinen

Valmistuin lukiosta viime syksynä, ja nyt olisi kevään haussa tarkoitus hakea jatko-opiskelupaikkaa.

Olen lähinnä Turun yliopiston tarjonnasta kiinnostunut, varsinkin englantilaisesta filologiasta. En kuitenkaan ymmärrä kaikkia sivuaineisiin liittyviä asioita.

Koska sivuaineet valitaan?
Saako mitä tahansa sivuaineita valita?
Täytyykö kaikkia sivuaineita hakea, eli käydä jonkinlaisessa valintakokeessa?
Ja olenko oikeassa jos sanon, että esim. humanistinessa tiedekunnassa opiskeleva saa ottaa sivuaineita eri tiedekunnista?

Kiitoksia, jos joku jaksaa valottaa asiaa!

2

126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2+3

      Jotain suuntaa-antavaa:
      sivuaineita voi valita vaikka heti, mutta esim. toisen vuoden alusta tai viimeistään kolmannen vuoden alusta voi aloittaa.
      Joissain aineissa on valintakoe, kuten juuri kielissä.
      Tietyt sivuaineet ovat vapaita, toisiin pitää hakea. Selviävät oman tiedekunnan sivuilta.
      Kannattaa harkita sivuaineita tarkkaan, että mitä kannattaa ottaa eli mitä valitsemalla työllistyy.
      Muista tiedekunnista voi suorittaa aineita, kannattaa tutkia ja kysellä.
      Sivuaineita voi ottaa myös avoimen kursseista ja jopa toisista yliopistoista. Joissain avoimen kursseissa on maksuttomat kiintiöt varsinaisille opiskelijoille.
      Aineita voi suorittaa myös virtuaaliyliopiston kautta, eli kurssit ovat netissä.

    • opiskelijaaa

      Yleensä ensimmäinen vuosi yliopistolla menee oman pääaineen opintoja tehdessä ja harhaillessa (turhillakin) luennoilla. Itse opiskelin silloin vaikka mitä, sillä opintopisteet piti tukia varten saada kasaan, eikä omasta pääaineesta niitä tarpeeksi saanut.
      Kunhan pääset perille yliopistosta ja siitä, mitä tulevaisuudessa haluat, sivuaineiden valinta helpottuu jo huomattavasti. Tietty aina parempi, mitä nopeammin ne päätät.

      Kuten edellä todettiin, sivuaineiden kanssa ei oikeastaan ole mitään rajoja. Valintakokeet kielissä, mutta kielikeskuksen kautta niitäkin voi lukea (ja myöhemmin hakea sivuaineeksi jos sitä haluaa). Saat tutoreiltasi varmasti apua siitä, mitä sivuaineita on järkevää ottaa. Usein myös saman alan opiskelijat ottavat samoja aineita, joten kavereita varmasti löytyy :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10300
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4563
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3104
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2714
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1889
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe