Muutama kysymys sivuaineista

tiedonjanoinen

Valmistuin lukiosta viime syksynä, ja nyt olisi kevään haussa tarkoitus hakea jatko-opiskelupaikkaa.

Olen lähinnä Turun yliopiston tarjonnasta kiinnostunut, varsinkin englantilaisesta filologiasta. En kuitenkaan ymmärrä kaikkia sivuaineisiin liittyviä asioita.

Koska sivuaineet valitaan?
Saako mitä tahansa sivuaineita valita?
Täytyykö kaikkia sivuaineita hakea, eli käydä jonkinlaisessa valintakokeessa?
Ja olenko oikeassa jos sanon, että esim. humanistinessa tiedekunnassa opiskeleva saa ottaa sivuaineita eri tiedekunnista?

Kiitoksia, jos joku jaksaa valottaa asiaa!

2

143

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2+3

Jotain suuntaa-antavaa:
      sivuaineita voi valita vaikka heti, mutta esim. toisen vuoden alusta tai viimeistään kolmannen vuoden alusta voi aloittaa.
      Joissain aineissa on valintakoe, kuten juuri kielissä.
      Tietyt sivuaineet ovat vapaita, toisiin pitää hakea. Selviävät oman tiedekunnan sivuilta.
      Kannattaa harkita sivuaineita tarkkaan, että mitä kannattaa ottaa eli mitä valitsemalla työllistyy.
      Muista tiedekunnista voi suorittaa aineita, kannattaa tutkia ja kysellä.
      Sivuaineita voi ottaa myös avoimen kursseista ja jopa toisista yliopistoista. Joissain avoimen kursseissa on maksuttomat kiintiöt varsinaisille opiskelijoille.
      Aineita voi suorittaa myös virtuaaliyliopiston kautta, eli kurssit ovat netissä.

• opiskelijaaa

Yleensä ensimmäinen vuosi yliopistolla menee oman pääaineen opintoja tehdessä ja harhaillessa (turhillakin) luennoilla. Itse opiskelin silloin vaikka mitä, sillä opintopisteet piti tukia varten saada kasaan, eikä omasta pääaineesta niitä tarpeeksi saanut.
      Kunhan pääset perille yliopistosta ja siitä, mitä tulevaisuudessa haluat, sivuaineiden valinta helpottuu jo huomattavasti. Tietty aina parempi, mitä nopeammin ne päätät.

Kuten edellä todettiin, sivuaineiden kanssa ei oikeastaan ole mitään rajoja. Valintakokeet kielissä, mutta kielikeskuksen kautta niitäkin voi lukea (ja myöhemmin hakea sivuaineeksi jos sitä haluaa). Saat tutoreiltasi varmasti apua siitä, mitä sivuaineita on järkevää ottaa. Usein myös saman alan opiskelijat ottavat samoja aineita, joten kavereita varmasti löytyy :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      184
      8485
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4598
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4158
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      55
      3654
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3156
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2920
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2616
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      38
      2404
    9. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2083
    10. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      29
      2066
    Aihe