Hei vaan!
Itselläni on Subaru Legacy vuosimallia 2005 ja haluan vaihtaa kanssanne muutaman sanan sen jälkeen kun käytin autoa katsastuksessa hiihtolomaviikolla.
Autoni ei läpäissyt katsastusta, koska OBD-mittauksessa löytyi kaksi hälytystä, joista en ollut lainkaan tietoinen. Vein auton Subaru-huoltoon, jossa hälytykset postettiin.
Hälytykset johtuivat siitä , että olin vaihtanut oikeanpuoleisen pysäköintivalon polttimon. Kun polttimon vaihtaa, niin autosta joutuu irroittamaan ilmapuhdistajan kokonaan ja samalla ilmamäärän mittarin johdon (kiinni ilmanputsarin letkussa), jotta ilmanputsarin saa yleensäkin irti.
Kun olin vaihtanut polttimon, niin luonnollisesti kokeilin, palaako uudessa polttimossa valo. Tätä ei olisi saanut tehdä, vaan koko systeemi olisi pitänyt koota ja laittaa ilmamäärän mittarin johto paikalleen ja sen jälkeen vasta kokeilla palaako valo vai ei.
Mitään varsinaisia pysäköintivalon vaihto-ohjeita huoltokirjassa ei ole.
Tuntuu varsin kummalliselta, että huoltoliike veloittaa 65euroa täysin aiheettomista hälytyksistä joista ei edes tule mitään tietoa auton käyttäjälle. Lisäksi kaikki se vaiva, kun joutuu käymään vielä uudelleen katsastuksessa, jotta siellä voidaan todeta, että hälytyksiä ei ole systeemin sisällä.
Tämä oli puolen vuoden aikana toinen kerta, kun autostani on poistettu hälytyksiä ilman, että autossa on hälytysten poistamisessa havaittu mitään todellista vikaa. Ensimmäinen kertani liittyi tapaukseen, kun automme jätti meidät moottoritielle lomamatkallamme lähellä Saloa. Syynä oli se, että auton ilmamäärän mittari vikaantui, jolloin auto yksin kertaisesti sammuu kesken ajon. Tämäkin on sinänsä melko kummallista, että jonkin mittarin hajoamisen tähden auto sanoo työsopimuksensa irti. Subaruni hinattiin paikalliseen Subaru-liikkeeseen Saloon ja me ajelimme taksilla kotiin. Saimme auton liikkeestä sovitun ajan kuluessa ja kaikki näytti pelaavan, kunnes noin kuukauden kuluttua moottorin hälytysvalo kojelaudassa syttyi ja soittelin siitä sitten Subaru-liikkeeseen ja kävin siellä näyttämässä autoani. Toimenpide oli se, että hälytys poistettiin ja maksoin 60€. Mitään muuta ei autolle tehty. Tämä hälytys ei sen jälkeen ole toistunut.
Mikä on tämän tarinan opetus. Minun johtopäätökseni on se, että Subaru Legacyn hälytysjärjestelmä on melko puutteellisesti suunniteltu samoin kuin huoltokirjan ohjeistuskin siltä osin kuin olen sitä ohessa kuvannut. Hälytysten poisto on todella näppärä keino rahastaa muutaman minuutin operaatiosta 65euroa, ilman että asiakas saa mitään todellista vastinetta rahoilleen.
Purnasin asiasta huoltoliikkeen edustajalle mutta hänellä ei riittänyt sympatiaa. Jatktoimenpiteenä aion reklamoida tästä asiasta suoraan Subarun tehtaalle ja kysyä mitä mieltä siellä tästä ollaan.
Odotan myös mielenkiinnolla teidän kommentteja tähän tosikertomukseen autoilijan elämästä.
Terv.
Tapani Purho
Kokemuksia Subaru Legacyn käytöstä
37
12127
Vastaukset
- kalle kustaa
Koskee kyllä lähes kaikkia automerkkejä, että kun jostain on piuha irti ,tahalleen tai vahingossa , niin kun panee virrat päälle, auto tutkii läpi kaikki kolot minne virtaa sopii. Siinä sitten saattaa olla eroa jättääkö vikailmoituksen kuinkakin pitkäksi aikaa muistiin jos se on aiheeton. Ja siinä on eroa, näyttääkö autokaikki herjat myös käyttäjälle.
Luulen että ns turhat hälytykset saa nollattua vaikka paikallisella "TB.llä" jos siellä on uudehko testeri.
Siis Halvemmalla.
Oikea vika onkin sitten toinen juttu. - tapasin pölhö
Pitäsikö Subarun huollon korjata sun pölhöilyt ilmaiseksi , älä sorki ellet tiedä mitä teet .
- subaru-autoilija
Onpa tosi hyvä neuvo. Minusta polttimon vaihto on varsin yksinkertainen toimenpide ja olen suorittanut sen useampaan automerkkiin noin 40 vuotisen autoilikokemuksen myötä.
- kaksi kättä ja ...
Kun kerran itse kuitenkin kopeloit autoasi, niin miksi et sitten osta omaa vikakoodinlukijaa, jolla saat myös koodit nollattua. maksaa alle satasen ja toimii.
- Kokenut_subaristi
Polttimon vaihtoa varten ei täydy olla autosähköasetajan tarvikkeet ja taito. Polttomon vaihdon helppous on yksi auton ominaisuuksiata, ja hyvässä toteutuksessa se onnistuu amatööriltäkin ja nopeasti. Jos polttimon vaihdon jäkeen tarvitsee ohjelmoida elektroniikka, niin kyllä silloin puutteita on auton elektroniikan toteutuksessa, ei polttimon vaihtajassa.
- Paljon kärsinyt
Kokenut_subaristi kirjoitti:
Polttimon vaihtoa varten ei täydy olla autosähköasetajan tarvikkeet ja taito. Polttomon vaihdon helppous on yksi auton ominaisuuksiata, ja hyvässä toteutuksessa se onnistuu amatööriltäkin ja nopeasti. Jos polttimon vaihdon jäkeen tarvitsee ohjelmoida elektroniikka, niin kyllä silloin puutteita on auton elektroniikan toteutuksessa, ei polttimon vaihtajassa.
Samaa mieltä! Riittää ihan talonpoikaisjärki, ettei mene irrottelemaan osia ja sitten heitä virtoja päälle. Näin ei mitään tarvitse ohjelmoida uudestaan ja polttimoita voi maallikkokin itse vaihtaa.
Eikä ole mikää Subarun ominaisuus vaan nykyaikaista tavis-tekniikkaa autossa kuin autossa. - Useita automerkkejä
Paljon kärsinyt kirjoitti:
Samaa mieltä! Riittää ihan talonpoikaisjärki, ettei mene irrottelemaan osia ja sitten heitä virtoja päälle. Näin ei mitään tarvitse ohjelmoida uudestaan ja polttimoita voi maallikkokin itse vaihtaa.
Eikä ole mikää Subarun ominaisuus vaan nykyaikaista tavis-tekniikkaa autossa kuin autossa.Et ilmeisesti ole vaihtanut seisontavalon lamppua koskaan Subaruun. Lamppua ei yksinkertaisesti voi vaihtaa irroittamatta ilmanputsaria ja ilmamittarin johtoa, koskka vain ne irroittamalla lamppuun pääsee käsiksi. Joskus on nykyaikaisissa laitteissa on todella vaikea erottaa mikä on vika ja mikä on ominaisuus. Valitettavasti Subarun kohdalla tässä on kysymys valvontaautomatiikan puutteelisesta suunnittelusta.
- parempaa suunnittelu
Minusta kuvatussa tapauksessa ei ole mitään syytä siihen, että valvontajärjestelmä kehittää asiasta vikakoodin. Mitään vikaa ei ole olemassa. On vain kehittymätön valvontasysteemi.
- Subaru_autoilija
Kuvatussa tapauksessa mielestäni ei ole tarvetta vikakoodin lukijalle, systeemin pitäisi olla niin fiksu, että ao tilanne ei synnytä vikakkodia. Mitään vikaahan ei ole.
- Paljon kärsinyt
Useita automerkkejä kirjoitti:
Et ilmeisesti ole vaihtanut seisontavalon lamppua koskaan Subaruun. Lamppua ei yksinkertaisesti voi vaihtaa irroittamatta ilmanputsaria ja ilmamittarin johtoa, koskka vain ne irroittamalla lamppuun pääsee käsiksi. Joskus on nykyaikaisissa laitteissa on todella vaikea erottaa mikä on vika ja mikä on ominaisuus. Valitettavasti Subarun kohdalla tässä on kysymys valvontaautomatiikan puutteelisesta suunnittelusta.
Nyt ei ymmärryksesi riittänyt. Eihän kysymys ollut siitä, etteikö ko. osia tarvitsisi irroittaa, vaan siitä, ettei pidä mennä kytkemään virtoja osat levällään. Vikakoodeja siitä syntyy, mutta vika ei ole Subarun sen paremmin kuin auton yleensäkään, kaikkein vähiten suunnittelun puutteesta.
- fiksu ja fiksu
Subaru_autoilija kirjoitti:
Kuvatussa tapauksessa mielestäni ei ole tarvetta vikakoodin lukijalle, systeemin pitäisi olla niin fiksu, että ao tilanne ei synnytä vikakkodia. Mitään vikaahan ei ole.
Mielestäsi siis mitään vikaa ei ollut vaikka ilmamittarin johto oli irti? Ajattelitko ehkä lähteä ajamaan kytkemättä irroittamiasi osia. Auto oli sinua fiksumpi ja kytki vikakoodin muistiin.
- täsä...
U581 Memo Scanner selvittää ja kuittaa vikakoodit kaikista EOBD-järjestelmää käyttävistä autoista. Muistilla ja isolla taustavalaistulla LCD-näytöllä varustettu koodilukija näyttää vikakoodit tekstimuodossa (englanniksi), joten manuaalia ei tarvitse selata koodin tunnistamiseksi. Tämä laite lukee myös moottorin anturien tiedot (live data). Tuote kaapeleineen (USB ja OBD) on pakattu kätevään säilytyslaukkuun.
Tällä laitteella helpotat vianetsintää merkittävästi. Tutustu suomenkieliseen tietopakettiin ja käyttöohjeeseen. Katso tästä lähes 50-sivuinen luettelo laitteen tunnistamista vikakoodeista. Auton-valmistajan merkkikohtaisia lähinnä P1-koodeja laite tunnistaa lisäksi n. 2700 kpl. Esim. Ford, GM, Honda, Jagge, Kia, Mazda, MB, Mitsu, Nissan, Subaru, Suzuki, Toyota, VW...
Nyt toimitettavissa laitteissa ohjelmaversio on käyttövalikoltaan suomenkielinen 5.2. Laitteen ohjelmiston voi halutessa päivittää tietokoneella, ohjeet löytyvät maahantuojan päivitys-sivulta.
Hinta: 95,00 € - service_manager
Juu eihän tuo vikakoodien poisto ole mikään homma. Itse tilasin netistä kaapelin joka passaa tuohon OBD porttiin ja hinta kotiovelle tuotuna kympin pintaan. Softa löytyi netistä. Yhtään vikakoodia ei kylläkään autossani ole vielä 150 tkm aikana ollut, mutta näkee tuolla mielenkiinnosta yhtä ja toista muuta auton sielunelämästä. Esim. imujärjestelmän tiiveys on helppo todeta. No toki jos ei halua harrastella tietokoneiden kanssa niin voi hankkia tuommoisen varta vasten olevan testerin, jolla noita vikakoodeja voi nollailla.
Eniten minua tässä hommassa kummastuttaa, miksi katsastuksessa ylipäätään otetaan kantaa noihin vikakoodeihin. Jos päästöt on kunnossa ja vehje kulkee niin mitä se pitäisi katsastusmiestä kiinnostaa, onko siinä joskus ollut joku hälytys päällä?...Rahastusta sanon minä.
Luulenpa että kaikki ruiskukoneet hyytyvät jos ilmamassamittari menee rikki?.. Eihän kone silloin tiedä seoksiaan ja voi mennä liian laihalle ja polttaa männänrenkaat tjsp?.. Vai eikö; kertokaa jotka asian paremmin tiedätte. Mutta on varmaankin aivan aiheellista että moottori sammuu jos ilmamassamittari menee, ettei enempiä tuhoja tapahdu.
Tuo auton huoltaminen itse on nykyaikana vähän kaksipiippuinen juttu. Luulen että valmistajat haluavat että autoa huolletaan pääsääntöisesti huoltamoilla ja tämän takia tee-se-itse -ohjeistusta ei juuri ole, varsinkin kun pitkät takuuajat ovat tämänhetken kilpailuvaltti. Tähän on kaksi syytä: Huoltoliiketoiminnan ylläpito sekä vastuukysymysten selkeyttäminen. Juuri tällainen tilanne on varmasti auton maahantuojalle kiusallinen - autosi olisi varmasti ollut katsastuksessa OK, jos olisit vienyt sen suoraa päätä huoltoliikkeeseen lampun vaihtoa varten. Huoltoliike olisi tiennyt, ettei virtoja laiteta päälle jos ei ilmamassamittari ole kiinni. Jokainen käyttäjä ei tätä sen sijaan tiedä, ja vaikka tietää ei välttämättä muista. Ja näiden unohdusten korjailu ilmaiseksi takuuseen ei varmasti ole maahantuojan mieleen.
Siis, kun omistaja itse "huoltaa" autoaan ja jotain menee pieleen, tästä vaaditaan helposti maahantuojaa tilille, kuten tässäkin tapauksessa. Työskentelen itse teknisellä alalla (en autojen parissa kylläkään) jossa yritysasiakkaat usein säästävät huoltokustannuksissa ja itse "huoltavat" (=särkevät) laitteensa, ja sitten vaativat yhtä ja toista takuuseen. Tässä mielessä ymmärrän kyllä. Toisaalta, olisihan se hyvä jos pienet huoltohommat voisi tehdä itse, ettei tarvitsisi aina mennä liikkeeseen tämän takia. Vähän kaksipiippuinen homma. - Tapanii puhelimeeen!
Älä nyt hyvä mies enempää lähde itseäsi munaamaan. Tehtaaltako luulet sympatiaa saavasi kun itse et ymmmärrä, mitä teet ja millä tavalla.
- Subaru-autoilja
Kiitos kommentista, joka ei ole kovinkaan rakentava. Esim MB:ssä on sellainen hälytysjärjestelmä, joka ei ilmamassan mittarin vikaantuessa jätä tielle, vaan ainostaan laskee auton tehoja ja matka jatkuu.
- Polttimoita vaihtanu
Subaru-autoilja kirjoitti:
Kiitos kommentista, joka ei ole kovinkaan rakentava. Esim MB:ssä on sellainen hälytysjärjestelmä, joka ei ilmamassan mittarin vikaantuessa jätä tielle, vaan ainostaan laskee auton tehoja ja matka jatkuu.
Pistä viestiä tehtaalle. Saat kannatukseni.
Subarussa on toteutettu valopolttimoiden huoltotoimien suunnittelu keskeneräisesti. Polttimot tulee olla mahdollista vaihtaa jopa amatöörin, ja nopeasti ilman erikoistyökaluja. Samasta asiasta on käsittääksi ollut jonkinlainen EU kuluttajansuojakeskustelu, eli merkki- tai huoltoliikkeet eivät saa rahastaa parin euron polttimon vaihdosta, perusteilla, että polttimon vaihtoon tarvitaan erikoistyökaluja ja erikoisosaamista, vaan ajoneuvon on rakennettava siten, että mainittuun toimenpiteeseen ei kohdistu kohtuuttomia osaamis- tai kustannusvaatimuksia. - kari a
Subaru-autoilja kirjoitti:
Kiitos kommentista, joka ei ole kovinkaan rakentava. Esim MB:ssä on sellainen hälytysjärjestelmä, joka ei ilmamassan mittarin vikaantuessa jätä tielle, vaan ainostaan laskee auton tehoja ja matka jatkuu.
Näinpä,Saabin 93:ssa(diesel) oli myös käytössä sama systeemi,kolmasosa tehoista pois kun vikaa tuli.
Paha kyllä itselle tuo tehonlasku tapahtui ohitustilanteessa kun olin ohittamassa rekkaa.
Oli työtä myydä asti ettei tullut nokkakolaria,osatekijänä oli onneksi pitkälle katsottu tie,ei vaan meinannut riittää eikä jarruttaminen tullut enään talvikellillä kyseeseen.
Onneksi rakkakuski oli hereillä.
Saab meni vaihtoon. - pyhä jysäys
Polttimoita vaihtanu kirjoitti:
Pistä viestiä tehtaalle. Saat kannatukseni.
Subarussa on toteutettu valopolttimoiden huoltotoimien suunnittelu keskeneräisesti. Polttimot tulee olla mahdollista vaihtaa jopa amatöörin, ja nopeasti ilman erikoistyökaluja. Samasta asiasta on käsittääksi ollut jonkinlainen EU kuluttajansuojakeskustelu, eli merkki- tai huoltoliikkeet eivät saa rahastaa parin euron polttimon vaihdosta, perusteilla, että polttimon vaihtoon tarvitaan erikoistyökaluja ja erikoisosaamista, vaan ajoneuvon on rakennettava siten, että mainittuun toimenpiteeseen ei kohdistu kohtuuttomia osaamis- tai kustannusvaatimuksia.Polttimon voi hyvin vaihtaa itse kuka tahansa, myös Subarussa, myös amatööri. Ei tarvita erikoistyökaluja, eikä erikoisosaamista. Kohtuuton vaatimus ei liene, että jos irrottaa osia niin myös kasaa ne takaisin, ennenkuin kytkee virran päälle.
Muutahan tuo ei vaadi. - Centraali-Santra
Subaru-autoilja kirjoitti:
Kiitos kommentista, joka ei ole kovinkaan rakentava. Esim MB:ssä on sellainen hälytysjärjestelmä, joka ei ilmamassan mittarin vikaantuessa jätä tielle, vaan ainostaan laskee auton tehoja ja matka jatkuu.
No, meinasitko ihan tosissai tehtaalle reklamoida. Nuku nyt kuitenkin vielä joku yö ensin!
- megattsooni
Centraali-Santra kirjoitti:
No, meinasitko ihan tosissai tehtaalle reklamoida. Nuku nyt kuitenkin vielä joku yö ensin!
Siinne vaan. Se on aina hyvä etä kentä puhuu
- Subaru-autoilija
pyhä jysäys kirjoitti:
Polttimon voi hyvin vaihtaa itse kuka tahansa, myös Subarussa, myös amatööri. Ei tarvita erikoistyökaluja, eikä erikoisosaamista. Kohtuuton vaatimus ei liene, että jos irrottaa osia niin myös kasaa ne takaisin, ennenkuin kytkee virran päälle.
Muutahan tuo ei vaadi.Ei mielestäni ole järkevää tehdä yli puolen tunnin työtä ja sen jälkeen todetta toimiiko vaihdettu lamppu vai ei. Ilmamäärn mittarin toimivuuden automatiikka voisi tarkastaa vasta siinä vaiheessa kun autoa käynnistetään. ei silloin kun kytkee virrat päälle vai oletko eri mieltä?
- Subaru-autoilija
Polttimoita vaihtanu kirjoitti:
Pistä viestiä tehtaalle. Saat kannatukseni.
Subarussa on toteutettu valopolttimoiden huoltotoimien suunnittelu keskeneräisesti. Polttimot tulee olla mahdollista vaihtaa jopa amatöörin, ja nopeasti ilman erikoistyökaluja. Samasta asiasta on käsittääksi ollut jonkinlainen EU kuluttajansuojakeskustelu, eli merkki- tai huoltoliikkeet eivät saa rahastaa parin euron polttimon vaihdosta, perusteilla, että polttimon vaihtoon tarvitaan erikoistyökaluja ja erikoisosaamista, vaan ajoneuvon on rakennettava siten, että mainittuun toimenpiteeseen ei kohdistu kohtuuttomia osaamis- tai kustannusvaatimuksia.Kiitos tuestasi. Olen kanssasi täysin samaa mieltä
- Subaru-autoilija
kari a kirjoitti:
Näinpä,Saabin 93:ssa(diesel) oli myös käytössä sama systeemi,kolmasosa tehoista pois kun vikaa tuli.
Paha kyllä itselle tuo tehonlasku tapahtui ohitustilanteessa kun olin ohittamassa rekkaa.
Oli työtä myydä asti ettei tullut nokkakolaria,osatekijänä oli onneksi pitkälle katsottu tie,ei vaan meinannut riittää eikä jarruttaminen tullut enään talvikellillä kyseeseen.
Onneksi rakkakuski oli hereillä.
Saab meni vaihtoon.Eli tässä toinen todistus siitä, että valvontasysteemeissä on parantamisen varaa.
Hyvä asia oli se, että tt kuitenkaan jäänyt Saabilla tien poskeen! - viisaspääseevähemmäl
Subaru-autoilija kirjoitti:
Ei mielestäni ole järkevää tehdä yli puolen tunnin työtä ja sen jälkeen todetta toimiiko vaihdettu lamppu vai ei. Ilmamäärn mittarin toimivuuden automatiikka voisi tarkastaa vasta siinä vaiheessa kun autoa käynnistetään. ei silloin kun kytkee virrat päälle vai oletko eri mieltä?
Ei sitten tullut mieleesi tarkistaa sen polttimon toiminta jo ennen asennusta autoon ja osien takaisin kasausta!?
- lamppuja vaihtanut
viisaspääseevähemmäl kirjoitti:
Ei sitten tullut mieleesi tarkistaa sen polttimon toiminta jo ennen asennusta autoon ja osien takaisin kasausta!?
Jos sinä vaihdat kotoasi sähkölampun niin tarkastatko jollakin mittarilla ennen asennusta että lamppu on todella ehjä?
- viisaspääseevähemmäl
lamppuja vaihtanut kirjoitti:
Jos sinä vaihdat kotoasi sähkölampun niin tarkastatko jollakin mittarilla ennen asennusta että lamppu on todella ehjä?
Kyllä varmasti tarkastan jos lampun vaihto vaatii kalusteiden purkamista ja taas kokoamista. Vähemmällä pääsee, eikä siinä mitään mittaria tarvita kuten ei auton polttimon toiminnan tarkastamisessakaan.
- Jobs tule takaisin
Pelottavaa tekstiä. Tiedän ehdottomasti että tietokoneesi on APPLE !
Jos tuommoiset asiat tässä keskeneräisessä maailmassa ahdistaa niin et takuu varmasti voi käyttää tietokoneena mitään muuta kuin APPLE koneita.
Itse en koske mihinkään kuin apleen. Subar on automerkkini koska se toimii ja sillä pääsee.
Ajattelun vuoksi - Subaru-autolija
Ei tässäole kysmys automerkin paremmuudesta tai huonoudesta. Eikä varsinkaan Applesta. :-) Kyllä asioita pitää voida kritisoida omassakin autossa.
- gssssgg
Tekisivätpä vielä autoja ilman tietokoneboxeja. Omassa autossa nämä vikakoodinlukijat eivät tunnista mitään vikoja, pirun luoma keksintö.
- ..vitsivitsi :)
Mun autossa pitää irrottaa etupyörä että pääsee vaihtamaan polttimot lokasuojassa olevan luukun kautta. Perhana vaihdoin kerran mutta en hokannut laittaa ratasta paikalleen. Tuli korjaamokeikka ja kehtasivat veloittaakin.
On puutteellisesti suunniteltu. Pitäisihän tuon nyt tajuta että ei lähde eteenpäin kun on ratas irti, soitan Karpolle heti.
Ei vaan tosissaan, olisit ottanut sen ilmamassamittarin irti siitä ilmanputsarin torvesta. Mulla ainakin lähtee kahdella ruuvilla, olen mokoman joskus puhdistanut kun oli nokeentunut. Ei tarvitse irroittaa johtoa ja menettää yöuniaan.. - speder65865
Laitat vaan parkit päälle etkä kopeloi avaimella virtalukkoa ollenkaan
- Avaimet virtsalukkoo
Auto parkkiin ja kopeloimaan emäntää. Siinä se parisuhde virkistyy.
- Heikki Nevalainen
kyllä seon niin pikkupojat että karvakämmenillöä ei pidä nykyauton konepellin alle koskea .. korkeintaan voitte tunnustella konepellin päältä moottoritilan lämpö mutta siihen jättäkääse ..
mikäli tuntuu että on lämpöä tai polttimo palanu jne niin huoltamolle samantien..
saatte samaalla hinalla ammattitaitoista palvelua ja auto toimii varmemmmin kun ei ole karvakämmenillä koskettu.
subarut ovat yksiä luotetavimpia autoja mutta kuskit eivät joten lopputulos on samaa luokkaa kuin tavallisissa autoissa kun omistaja virittelee omia kyhäilyään milloin öljyä taikka renkaan vaihtoa omatoimisesti karvakämmenillä.
subaru pelaa kunhan vaihtaa öljyt huoltamolla öljynsuodattimenkanssa ja muistaa huollattaa joka kolmas-neljäs vuosi jakohihnan korjaamolla. - Täysipäinen
Jessus mitä jargonia..
- Jargonitollo
Mutta itse et malttanut olla lisäämättä omaa jargonias? Tollo!
- Anonyymi
Kannattaa sellanen obd lukija ostaa saa itte nollattua ne hälytykset ja kattomaan mitä ne meinaa
- Anonyymi
Täähän on aika naurettava tarinatuokioketju..lapsikin tietää
Jos irrotat tepseleitä nykyautoista ,ÄLÄ laita virtoja päälle.
Saattaa mennä uudelleenohjelmointiin vähän kalliimpiakin laitteita.
Jos haluat moottorin vikakoodit nollata ,sehän onnistuu esim androit kännykällä BT sovitin (kiinasta 4e ,tahi tokmanni ym romumarketit 9.90e)
ei ole avaruusteknologiaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau394697Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html473280Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens343246Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4912866Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin2142093Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1511967- 481719
Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat301577Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,61311- 781262