Olen pienestä pitäen rakastanut laivoja, merenkulkua, risteilyjä ymym asiaan liittyvää...
Joten nyt kun tulin juuri vähä aika sitten risteilyltä Siljan Serenadella, kävi mielessäni vanha ajatus...
Monta vuotta olen pohtinut Finnjetin romuttamisen jälkeen, että suomelta puuttuu pitemmän linjan risteilylautta.
Ja muutamia vuosia takaperin törmäsin netissä crp-azipod konseptiin.
Eikö olisi sopiva alus sellainen joka hyödyntäisi tätä uutta nopeiden RoPax- ja Konttilaivoille suunniteltua propulsiojärjestelmää?
Tietojen perusteella tällainen vaatii vähemmän tehoa ja on siten taloudellisempi, sekä antaa paremman käsiteltävyyden satamassa.
Villinä ajatuksena valitsisin reitiksi TURKU-ROSTOCK. Siksi että ne ovat kohtalaisen suuria kaupunkeja ja turisteja ajatellen pääseminen laivalla "keskustasta keskustaan" on tärkeä valtti. Aivan kuten Vikingillä Tukholma-Helsinki/Turku. Nojoo Rostockin satama ei ole ihan keskustassa.
Ja taitaa olla lyhyempi reitti kuin aikanaan TRA-HEL, jolla Finnjet joutui kulkemaan varsin suurella keskinopeudella (27s?) pysyäkseen aikataulussa.
Laiva voisi olla varsin RoPax-painotteinen suunnittelultaan, jotta saisi paljon trailereita silloin kun ei ole huippusesonki. Eli kaksi trailerikantta tyyliltään kuten Tallinkin Superstarissa, joka on mielestäni nerokas.
Petikapasiteetiltaan mielestäni vähintään 1800 hyttipaikkaa, joka riittää jo pohjoismaissa hyvään kansainväliseen risteilyfiilikseen.
Laivan kriittiset mitat vois olla esim. 220x28m. Ja olemassa olevina esimerkkeinä Grimaldi Ferriesin "Cruise Roma", ja Grandi Navi Velocin "La Superba".
CRP-Azipod, ja uusi "FINNJET"
9
405
Vastaukset
- ex Finnjet seilori
Sinänsä ihan hyvä idea tuo reitti Turku-Rostock mutta eiköhän Tallink ym varus-
tamot olisi jo aikoja sitten liikennöinyt tällä reitillä jos se olisi kannattavaa eihän
se Hanko-Rostock oikein vetänyt väkeä Superfastilla aikoinaan.- aazipodi
Niin mutta hanko-rostock ei ole kohtalaisten suurten kaupunkien välinen yhteys, keskustojen välillä.
Hankohan on varsin pieni kylä, eikä vedä sellaista "tourist-appealia" kuin pitäisi suurta matkustajaliikennettä ajatellen. Tässä Turku olisi erilainen, suurempi kaupunki/keskus suomessa.
Hanko sopisi paremmin jos linjalta haettaisiin lyhintä mahdollista reittiä saksaan, esim. Hanko-Sassnitz. Sellaiselle linjalle sopisikin alus, joka ei ota niin paljon matkustajia ja olisi karumpi sisustukseltaan ja palveluiltaan.
Ja sitä en tässä nyt hakenut, vaan risteily-RoPaxia kuten Finnjet periaatteessa oli. Laiva jossa painopiste oli viihteellä.
Finnjet vain oli kallis ajossa, joten siksi liputkin olivat valitettavasti sen hintaisia, että se pakostakin muodostui "paremman väen" laivaksi.
Superfastitkin olivat kohtalaisen kalliita ajossa, koska niissä on n.50 MW tehoa (vrt. 215m pituinen Baltic Queen: 32MW) ja perinteinen kaksi potkuria-kaksi peräsintä suunnittelu joka lisää laahusvastusta vedessä verrattuna crp-azipodiin.
Mutta Superfastit kyllä vetivät tukuttain venäläisiä automatkustajiksi, he vain eivät kuluttaneet laivalla ja matkustivat halvimmalla kansipaikalla. - j5b
Finnjetti oli uskalias yritys, ja öljykriisi tuli pahaan aikaan.
Suomalaiset ovat varovaista hissukkaväkeä, eikä siksi kukaan enää uskalla lähteä tilaamaan tänne mitään uraaurtavaa alusta, vaan pitäytyvät perinteisissä aluksissa.
Mutta tämän keskustelun pontti taitaa olla että sellainen, että crp-azipod laiva olisi halvempi ajossa, kuin superfastit.
Enkä usko että virolaista varustamoa kiinnostaa lähteä tarjoamaan sellaista seikkailua suomalaisille, vikingillä ei ole varaa, ja finnlines pitäytyy rahtimatkustajalaivoissaan.
- Tuskin kannattaa
Luulen että jos turkulaiset haluavat mennä Saksaan, ne menevät sinne lentokoneella. Finnjetin kulta-aikoina lentäminen oli vielä melko kallista, eli laivalla Saksaan kilpaili silloin lentoliikenteen kanssa, vaikka aikaa kuluikin paljon enemmän. Nykyään vain autolla Keski-Eurooppaan matkustavat käyttävät laivoja ja autolla liikkuville on aikalailla sama, onko lähtösatama Suomessa Helsinki, Hanko tai Turku.
- aazipodi
Muuten hyvä, mutta lentsikassa ei voi bilettää.
Ja autokannet olisivat enimmäkseen trailereille. - kannattamisesta
en tiedä,
mutta miksi ajattelet että vain turkulaiset olisivat kohdeasiakkaina? Entä muut suomalaiset ja saksalaiset?
Ja tullaisella risteilylautalla olisivat myös asiakkaina ei-autoilevat, heille on tärkeää keskustojen välinen yhteys. - dgku
Miksi sitten Helsinkiläiset eivät mieluummin lennä Tukholmaan kuin lähde risteilylle sinne? Eikös se ole halvempaa, ainakin jos siljan hintoja katselee? Tai vastaavasti Maarianhaminassa ja samaa reittiä Tukholmassa käy vain Turkulaisia ja Helsinkiläisiä, ja Suomessa vain Tukholmalaisia tuon sinun "järkeilysi" mukaan.
- 19+14
Ei kannattanut eikä tule kannattamaan
- juueiniin
koska gaasuturboilla se ei koskaan kannattanut. Tai juu kannatti -72/-73 kun jettiä alettiin suunnittelemaan, ennen öljykriisiä.
Eikä myöskään kannattanut Superfasteilla, väärällä linjalla ja markkinoituna väärälle kohdeyleisölle. Niitä yrittivät sekä kreikkalaiset että eestiläiset kunnes rahat loppuivat.
Eikä kyllä tule kannattamaan vastaisuudessakaan koska suomalaisillahan ei ole varaa risteillä Turku-Tukholma pidempää reittiä. Suomalaisilla ei valitettavasti ole ostovoimaa.
Mutta kyllähän Shin Nihonkain uudet crp-azipod ropaxit ovat olleet kannattavia japanissa, ja nyt ovat kuulemma tilanneet lisää pari samanlaista!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1842044Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin681702Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä811514En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1461416- 481354
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1201086- 173997
Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke214957Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja44791Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60784