Mitä mieltä tämän palstan eestiläiset, jotka seurustelevat tai ovat naimisissa suomalaisen kanssa, ovat nimityksestä puolieestiläinen (tai puolivirolainen)?
Minulla on eestiläinen miesystävä, joten mahdollinen lapsemme olisi puolieestiläinen. Kumppanini sanookin joskus, että haluaa antaa minulle "pikkuisen puolieestiläisen". :D Tämä tuo kuitenkin mieleeni, että hän ehkä luulee etnisen taustan merkitsevän minulle liikaakin. Asia on nimenomaan niin, että lapsistani näyttäisi olevan tulossa puolieestiläisiä - tämä merkitsisi kaksikielisyyttä ja sitä, että heille kerrottaisiin jo pieninä Eestin lähihistorian tapahtumista - mutta se ei merkitse, että haluaisin pikkuisia vain kutsuakseni heitä puolieestiläisiksi.
Termistä puolieestiläinen :)
10
182
Vastaukset
- Sekava juttu.
No kun ystävä tekee sinulle lapsen, on se sinun lapsi ja hän on suomalainen.
- miten niin?
Suomalaisilla on outo tapa omaksua kaikkia suomalaisiksi. Minun mielestä suomella on tällä hetkellä marokkolainen missi,portugalilainen laulaja (abreu),ruotsalainen puolustusministeri,ruotsalainen ulkoministeri, venäläinen peruspalveluministeri ja lista on loputon.
- eestlane
on semmonein kun kaksoiskansallisuus.
- kun tympääntynt
Alas olet kyllä vajonnut jos virolaisen tolvana luuserin olet antanut itsesi paksuksi pistää. Ei millään pahalla. Ihan hyvää toivon mutta varmasti olisit pystynyt parempaan.
- täiseestlanna
Kuidas ikka ise tunned, ma tunnen ennast eestlasena ja ütlesin seda ka rahvaloendusel. Kuigi olen Soome kodanik, Helsingis soome vanematest sündinud. Küsimus ei ole ainult keeleoskuses, ma valdan muuseas saksa keelt sama hästi, aga siiski minust ei saa kunagi sakslast. Point on südames, ainult tema teab. Ja sellepärast ma ei saagi aru mõistest pooleestlane.
- väikevend
Täiseestlanna valetab. Eks ta on ju Eestis sündinud Eesti vanematest. Kindlasti. Lihtsalt enesetunne metsa poolt ja tunneb endast väikeõeks soomlaste hulkas. Nooh täiseestlanna, kirjuta pisut soome ja saksa keeles ka, niin näeme, mis sa oled.
- Täiseestlanna
Ihan kiva olisi olla täällä syntynyt, mutta kun ei nyt vaan ole niin. Synnyin Helsingin Töölössä ja kasvoin Munkkiniemessä, viimeiset kouluvuodet Rööperissä. Opiskelin TKK:ssa Otaniemessä, jossa oli mm yksi virolainen opettaja Väino Tamm. Väino oli Suomessa osittain Viru-hotellin rakennustyön takia. Väinon kanssa tietysti homma sujui viroksi.
In Deutschland war ich mehrmals, am Anfang jeden, später auch sonst. Auch dort begegnete ich Este, ich erinnere immer noch die wunderschönen " Eesti suvepäevad" im Schwetzinger Schlosspark. In Heidelberg kannte ich auch Estnische Studenten von Korporationen Vironia und Sakala. Das alles war damals streng verboten in Sowjetestland.
Nii et elu teeb oma vembud. Ma olen tagasi oma kodumaal, kust pole tegelikult kunagi lahkunud. Selle üle ma tunnen siirast rõõmu.- Täiseestlanna
Kurrrrask....pidi ju olema am Anfang jeden Sommer....öhh, andestage palun!
- väikevend
Suo anteeksi, että epäilin täiseestlanna. Täällä niin moni virolainen hakee kompensaatiota alemmuuskomleksilleen ts. pikkuvelisyndroomalleen. Toisaalta useimmattänne kirjoittavat suomalaiset ovat jostakin syystä katkeria virolaisille ja purkavatr kaunaansa täällä.
Viru-hotelli rakennettiin jo 1960-70 lukujen taitteessa, joten sinäkään et ole mikään teinityttö enää. Olet ehtinyt varmaankin asua Saksassa ja Virossakin jo kauan ja kotiutua uuteen kotimaahasi. Täiseestlannan sinusta saattaa tehdä jostakin syystä ikävät suhteet synnyinmaahasi. Virossa hyväosaisilla menee hienosti, mutta vähäosaisilla on vielä paljon kurjempaa kuin Suomessa. Minä en muuttaisi Viroon missään tapauksessa, ennen kuin kaikista Viron kansalaisista aletaan pitää edes jonkinlaista huolta. En siksi, etteikö minulla olisi varaa elää Virossa herroiksi, vaan siksi, etten jaksaisi katsella nykyhallituksen ajamaa vähäosaisten kurjistamispolitiikkaa ja venäjänkielisten syrjimistä. могучий русский язык ! - Täiseestlanna
väikevend kirjoitti:
Suo anteeksi, että epäilin täiseestlanna. Täällä niin moni virolainen hakee kompensaatiota alemmuuskomleksilleen ts. pikkuvelisyndroomalleen. Toisaalta useimmattänne kirjoittavat suomalaiset ovat jostakin syystä katkeria virolaisille ja purkavatr kaunaansa täällä.
Viru-hotelli rakennettiin jo 1960-70 lukujen taitteessa, joten sinäkään et ole mikään teinityttö enää. Olet ehtinyt varmaankin asua Saksassa ja Virossakin jo kauan ja kotiutua uuteen kotimaahasi. Täiseestlannan sinusta saattaa tehdä jostakin syystä ikävät suhteet synnyinmaahasi. Virossa hyväosaisilla menee hienosti, mutta vähäosaisilla on vielä paljon kurjempaa kuin Suomessa. Minä en muuttaisi Viroon missään tapauksessa, ennen kuin kaikista Viron kansalaisista aletaan pitää edes jonkinlaista huolta. En siksi, etteikö minulla olisi varaa elää Virossa herroiksi, vaan siksi, etten jaksaisi katsella nykyhallituksen ajamaa vähäosaisten kurjistamispolitiikkaa ja venäjänkielisten syrjimistä. могучий русский язык !AX TAK? Valdan küll ka vene keelt, aga kasutan seda väga ettevaatlikult. Kui inimene on tõesti hädas peab ju aitama, aga ma ei lobise vene keelt niisama Balti jaama putkades.
Niihästi kui mina aru saan, vene keele kasutajaid (ma ei ütle siin venelasi) koheldakse Eestimaal päris hästi, eesti keelega on siin küll hädas Sillamäel või Narvas.
Püsi sina väike vend siit kaugel, sinna maani läheb veel, et kõik me maal on korras.
Ma tahtsin 70-datel Soomest lihtsalt ära kuna mulle ei meeldinud Kekkose valitsemisviis.Millegipärast, ja mitte ainult seepärast et mu isa õppis Tartu ülikoolis, tunnen ma Eestimaad oma õigeks kodumaaks ja kavatsen ka surra siin. Põrm Rahumäele, pliis.
Eesti on väike, aga väiksuses peidub ta jõu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124740MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar1022471Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5761861- 91723
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1131577Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671207Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331138Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt2191000Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3998Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o64987