Vuoden 2007 Audi A6. Huollosta soitettiin vuosihuollon yhteydessä että akku on finaalissa. Mitään ongelmia minulla ei akun tai sähköjen tai käynnistyksen suhteen ole ollut. Uusi akku, koodaus ja työ yhteensä 380. Kuulostaako muistakin mielipuoliselta?
Akun vaihto 380 euroa A6:een
79
12171
Vastaukset
- kooderi
Akku maksaa 80 euroa ja merkkiliikkeessä työ 150e/tunti.
Akun vaihto kestää siis 2 tuntia???
Totanoinnii just vaihdettiin Audiin itse akku ja siinä meni melkein 10min aikaa,- ÖöKuus
Aloittaja ei kertonut autonsa moottoria!? Onko siis kaikissa A6 malleissa samankokoinen akku/hinta?? Empä usko. Yleensä nokivasaroihin isommat (kalliimmat).
- Tyhmä maksaa
kaikesta liikaa. Sa niille jotta saavat akkunsa pitää ja asennuta se vanha akkusi takaisin, hinta 0 euroa. Sikäli kun et ole uutta akkua tilannut.
Melko kädetöntä on huoltoporukka Audilla! - Kuulostaa kyllä
siltä, että Audilla on huolloissa joku talvialennuskampanja meneillään.
- Ihan oikea hinta
jos ei itsellä riitä kädet akun vaihtoon.
- battery
mun autoon,joka ei ole audi,akku maksoi 140 ekeä.vaihdoin itse.
- A5 q
Onko jokaisella akunvaihtajalla sopivat välineen vaihtoon ja entä ammattitaito.
Kaveri vaihdatti A8 audiin akun viimekuussa,vasta kolmas firma halusi ryhtyä työhön.
Siis ainakin osaan audeista pitää syöttää pc:llä akun tiedot(myös asentajan tiedot) ja jos homma ei mene oikein käynnistyksenesto ei anna käynnistää autoa.- sitroen.
Jos noin on, niin autossa on takuun ja tuotevastuun piiriin kuuluva vika.
Akun vaihto on normaali huoltotoimenpide ja se pitää onnistua niin, että vanha otetaan pois ja uusi asennetaan tilalle. Radion asemamuisti kyllä nollautuu ja kellonaika heittää vähän, mutta mitään muuta vikaa ei saa tulla.
50 vuoden kokemuksella ja 6 vuoden koulutuksella: sitroen. - Tuotevastuu
sitroen. kirjoitti:
Jos noin on, niin autossa on takuun ja tuotevastuun piiriin kuuluva vika.
Akun vaihto on normaali huoltotoimenpide ja se pitää onnistua niin, että vanha otetaan pois ja uusi asennetaan tilalle. Radion asemamuisti kyllä nollautuu ja kellonaika heittää vähän, mutta mitään muuta vikaa ei saa tulla.
50 vuoden kokemuksella ja 6 vuoden koulutuksella: sitroen.Et viittis jauhaa pask.. , aika on mennyt ohitsesi jo aikoja sitten. Näytäpä se pykälä ko. laissa, joka kieltää, tai vaatii jotain akunvaihdon yhteydessä. Mihin mennään nauramaan?
- fdnfndfjd
älä puhu paskaa. akun tiedot pitää syöttää järjestelmään mutta asentajan tietoja ei. eikä käynnistyksenesto liity asiaan mitenkään (ellei sitten se ole jostain syystä aktivoitunut).
Kuka tahansa Vag-Comin omistaja voi nuo koodata,
- Ei audia.
Tätä se on näiden "premiumien" kanssa. Akun vaihtoonkin tarvitaan kallista järjestelmäparametrointia.
- kallis omistaa
Aloittajan auto 2.0 tfsi. Järjetön hinta todella. Ok, pitää tehdä koodaus autoon, jotta akku ym pelittää. Veikkaan että siihen menee max 5 minuuttia ja itse akun vaihtoon menee varmaan toiset 5 min. Kyseessä siis Audicenter Herttoniemi.
- kiva maksaa aina
No jos puhuttaisiin ihan asiaakin. Menee noihin töihin hieman enemmän kuin viisi viisi minuuttia ja kyllä se akkuin maksaa enemmän kuin 80 egee.
Jos haluaa ajaa paremmalla autolla jossa on pirusti härpäkkeitä, niinkaikki tahtoo maksaa, mitä siitä inisemään, valinta on tehty. Akkuliikkeestä saa akun paikalleen laitettuna huomattavasti halvemmalla ja siellä homma voi jopa hoitua niin ettei mitään koodauksia tarvita.
- !!!
Tais tuolla bmw puolellakin jo tulla itku kun piti akku vaihtaa ja siitä vielä ilettiin rahastaa :D vaihtaisit itte jos ei miellytä huollon tekemä työ..
- A Kuuseen
Löytyipä Herttoniemestä atoy autohuolto, joka tekee Audi huollot ja korjaukset huomattavasti edullisemmin Antavat vielä vara auton veloituksetta..Omassa tapauksessa ero kahden Herttoniemessä sijaitsevan autohuollon välillä olisi ollut useita satoja euroja. Noh, seuraavaksi sitten osaa viedä oikeaan paikkaan. Onneksi on kovat tulot, että pystyy maksamaan A6:sen huollot, keskipalkkainen ei pystyisi. Tietenkin rahat sijoittaisi mielummin johonkin muuhun.
- Hihhei!
Premium maksaa, taso on säilytettävä hinnalla millä hyvänsä:)
- ongelman ydin
liian köyhä haluaa ajaa liian kalliilla autolla.
- 530da
Vuosi sitten akunvaihto Oulun akkutalossa 100e. Vaihdon ajaksi pieni akku kytkettiin konepellin alla oleviin virran anto/otto napoihin ja tarvittiin vain kellon ajastaminen.
- järjetön hinta.
ja audissa ihan surkean pieni 60Ah akku.
- AUDIKANSA ON NIIN
Tolloa porukkaa että akunvaihdosta pitäisi ottaa vähintäänkin 500 euroa
- sunair500
No lyhyt on Audin akunkesto. Toki jos ajaa lyhyttä ajoa se voisi olla ymmärrettävä.
- Jake_46
Mersuun makso 450 niin että halval audi kuskit pääsee :).Jos on varaa ostaa kallis auto niin pitää olla varaa se huollattaakkin.Tosin myönnän että tos mesenkin akus on puolet merkkilisää mutta en jaksanu alkaa sitä itekään vaihtamaan kun meni huollos mukavasti.
- nyt jauhaa
Merkkiliikkeessä ½ tuntia työtä oli 45€ ja akku, Bosch 60 Ah 90€, yht. 135 € .
Itse vaihtaen olisi päässyt 60 euron hintoihin, mutta ei hirveesti kiinnostanu, kun keskitalvella oli pitkiä aikoja reilut 20 pykälää pakkasta. - Mersumies
Se Mersun akku on Boschin AGM-akku, jossa on Mersun tarra vain Boschin tarran sijaan. Saman akun saa Motonetistä n. 200 eurolla ja itse sen vaihtamalla pääsee sikis puolet halvemmalla vaikka vähän laskisi matkakulujakin akun hakemiseen.
- kdjfksdfksfskf
Halpaa.
Toiset ovat maksaneet tuosta 429.99.
http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=12&t=934
Jos tuo kuulostaa liian kalliilta, sinulla on vain liian kallis auto tarpeisiisi. Ehkä olisi aika vaihtaa edullisempaan merkkiin, jos ei ole varaa pitää kunnossa?- autistit
akun vaihto audiin vaatii 3 asentajaa ja 3 tunnin työt,senkö takia keulassa 3 kuplaa lokgona
- Bensavehje
Kyllähän akunvaihdollekin saadaan hintaa jos vie väärään paikkaan tuli helmi-
kuun pakkasilla vaihdettua itse akku Audi A6:n, helppoa kun mikä apuvirtaa
laturista piuhoihin kun irroitti akun ja johdot. Sitten uusi akku paikalle ja mitään
radion tai muita koodeja ei tarvinnut rukata, akku 65Ah 69e.- Roosteri
Joo-o täällä on tosi asiantuntijoita. Uuden bensa A6:n akku on kapasiteetiltaan joku 90-100 Ah, olisko ollu 92Ah.. Merkkiakkuna, Varta tms. se maksaa noin 170 euroa. Näill euusille autoille akku pitää koodata autolle OBD-portin kautta. eli kertoa että nyt on uusi akku, latauskerrat nollataan, syötetään sen akun muut parametrit, jotta se autossa oleva akunvalvontajärjestelmä pystyy hyödyntämään uuden akun parhaalla mahdollisella tavalla. Vanha akku sulfatoituu eikä pysty ottamaan virtaa samalla tavalla kuin uusi akku,. Kun valvontajärjestelmälle kerrotaan että nyt on takakontissa uusi tuore akku, antaa se enemmän latausvirtaakin tälle akulle ja pitää sen kunnossa. Työ ottaa vamaan 30 minsaa kokonaisuudessaan, noin 50 euron työ nykyisillä autoliikkeen hinnoilla. Eli normihinta tuosta aloittajan akunvaihdosta olisi ollut ~220euroa. Akunvaihdon pystyy tekemään itse autoon, jos on OBD kaapeli ja sopiva softa läppärissä, jolla koodata tuo uusi akku. Että se kaikille tee-se-itse ukoille tiedoksi
- rfyuoe6
Roosteri kirjoitti:
Joo-o täällä on tosi asiantuntijoita. Uuden bensa A6:n akku on kapasiteetiltaan joku 90-100 Ah, olisko ollu 92Ah.. Merkkiakkuna, Varta tms. se maksaa noin 170 euroa. Näill euusille autoille akku pitää koodata autolle OBD-portin kautta. eli kertoa että nyt on uusi akku, latauskerrat nollataan, syötetään sen akun muut parametrit, jotta se autossa oleva akunvalvontajärjestelmä pystyy hyödyntämään uuden akun parhaalla mahdollisella tavalla. Vanha akku sulfatoituu eikä pysty ottamaan virtaa samalla tavalla kuin uusi akku,. Kun valvontajärjestelmälle kerrotaan että nyt on takakontissa uusi tuore akku, antaa se enemmän latausvirtaakin tälle akulle ja pitää sen kunnossa. Työ ottaa vamaan 30 minsaa kokonaisuudessaan, noin 50 euron työ nykyisillä autoliikkeen hinnoilla. Eli normihinta tuosta aloittajan akunvaihdosta olisi ollut ~220euroa. Akunvaihdon pystyy tekemään itse autoon, jos on OBD kaapeli ja sopiva softa läppärissä, jolla koodata tuo uusi akku. Että se kaikille tee-se-itse ukoille tiedoksi
Niin näyttää olevan, jos A6:n valvontajärjestelmä on noin etevä niin miksei se anna sille vanhalle akulle virtapiikkiä aika ajoin estämään sulfavoitumisen.
- OH-TOHO71
Roosteri kirjoitti:
Joo-o täällä on tosi asiantuntijoita. Uuden bensa A6:n akku on kapasiteetiltaan joku 90-100 Ah, olisko ollu 92Ah.. Merkkiakkuna, Varta tms. se maksaa noin 170 euroa. Näill euusille autoille akku pitää koodata autolle OBD-portin kautta. eli kertoa että nyt on uusi akku, latauskerrat nollataan, syötetään sen akun muut parametrit, jotta se autossa oleva akunvalvontajärjestelmä pystyy hyödyntämään uuden akun parhaalla mahdollisella tavalla. Vanha akku sulfatoituu eikä pysty ottamaan virtaa samalla tavalla kuin uusi akku,. Kun valvontajärjestelmälle kerrotaan että nyt on takakontissa uusi tuore akku, antaa se enemmän latausvirtaakin tälle akulle ja pitää sen kunnossa. Työ ottaa vamaan 30 minsaa kokonaisuudessaan, noin 50 euron työ nykyisillä autoliikkeen hinnoilla. Eli normihinta tuosta aloittajan akunvaihdosta olisi ollut ~220euroa. Akunvaihdon pystyy tekemään itse autoon, jos on OBD kaapeli ja sopiva softa läppärissä, jolla koodata tuo uusi akku. Että se kaikille tee-se-itse ukoille tiedoksi
Eka järkevä kommentti(ko) Roosterilta! Oon ettimäs akkua alkup. tilalle eli -07 2.7 tdi multitronic. Hyvät vaihtospeksit sulta, kiitos! Olisko se Bosch AGM S6-sarja 95 Ah mitään?! Ja tosiaan eeperi 5kW inessä.
- sdftgyipolkf
Roosteri kirjoitti:
Joo-o täällä on tosi asiantuntijoita. Uuden bensa A6:n akku on kapasiteetiltaan joku 90-100 Ah, olisko ollu 92Ah.. Merkkiakkuna, Varta tms. se maksaa noin 170 euroa. Näill euusille autoille akku pitää koodata autolle OBD-portin kautta. eli kertoa että nyt on uusi akku, latauskerrat nollataan, syötetään sen akun muut parametrit, jotta se autossa oleva akunvalvontajärjestelmä pystyy hyödyntämään uuden akun parhaalla mahdollisella tavalla. Vanha akku sulfatoituu eikä pysty ottamaan virtaa samalla tavalla kuin uusi akku,. Kun valvontajärjestelmälle kerrotaan että nyt on takakontissa uusi tuore akku, antaa se enemmän latausvirtaakin tälle akulle ja pitää sen kunnossa. Työ ottaa vamaan 30 minsaa kokonaisuudessaan, noin 50 euron työ nykyisillä autoliikkeen hinnoilla. Eli normihinta tuosta aloittajan akunvaihdosta olisi ollut ~220euroa. Akunvaihdon pystyy tekemään itse autoon, jos on OBD kaapeli ja sopiva softa läppärissä, jolla koodata tuo uusi akku. Että se kaikille tee-se-itse ukoille tiedoksi
Muuhun puuttumatta, kommentoisin hieman merkkiakkujen hintoja. Itse korjaamon ent. omistajana (vuosia sitten): vartan 88 Ah akun sisäänosto korjaamolle oli 167€ ja siihen kun laskee edes pienen katteen ulosmyynnissä siitä on saatava yli 200€, silloin kyllä lyijyn maailmanmarkkinahinta oli huipussaan, en ole seurannut nyt hintoja. Normi asiakkaalle varaosatiskillä tuo em. akku maksoi 220€
- Akkumies
Roosteri kirjoitti:
Joo-o täällä on tosi asiantuntijoita. Uuden bensa A6:n akku on kapasiteetiltaan joku 90-100 Ah, olisko ollu 92Ah.. Merkkiakkuna, Varta tms. se maksaa noin 170 euroa. Näill euusille autoille akku pitää koodata autolle OBD-portin kautta. eli kertoa että nyt on uusi akku, latauskerrat nollataan, syötetään sen akun muut parametrit, jotta se autossa oleva akunvalvontajärjestelmä pystyy hyödyntämään uuden akun parhaalla mahdollisella tavalla. Vanha akku sulfatoituu eikä pysty ottamaan virtaa samalla tavalla kuin uusi akku,. Kun valvontajärjestelmälle kerrotaan että nyt on takakontissa uusi tuore akku, antaa se enemmän latausvirtaakin tälle akulle ja pitää sen kunnossa. Työ ottaa vamaan 30 minsaa kokonaisuudessaan, noin 50 euron työ nykyisillä autoliikkeen hinnoilla. Eli normihinta tuosta aloittajan akunvaihdosta olisi ollut ~220euroa. Akunvaihdon pystyy tekemään itse autoon, jos on OBD kaapeli ja sopiva softa läppärissä, jolla koodata tuo uusi akku. Että se kaikille tee-se-itse ukoille tiedoksi
Jo on vehkeitä. Miksi sen latausvirran täytyy vaihdella akun iän mukaan muka? Miten sitten 10 vuotta vanhassa autossa, jossa vaihdetaan akku aina tarpeen mukaan ja laturi lataa mitä lataa, miksei niissä ilmene mitään ongelmia? Vai säästääkö tuo muka paljonkin energiaa eli bensaa tai dieseliä että vähennetään laturin työntämää latausvirtaa sitä mukaa kun akku vanhenee? Vai mikä tuossa on ideana?
Sitä paitsi kaikissa autoissa on laturissa jännitteensäädin, joka estää akun ylilataamisen, kun akku on täysi ei sitä enää ladata koska muutenhan akku ylilatautuisi eli "kiehuisi". Eli akku ladataan täyteen nja sitten sitä ei enempää turhaan ladata. Ei varmaan ole mitään energiansäästöä odotettavissa siitä että vanhaa akkua lataillaan hitaammin / heikommin verrattuna että se ladataan täyteen nopeasti.
Aika turhaa siis latausvirtaa muutella jollain valvontajärjestelmällä etenkin jos siitä tulee tuollaisia kustannuksia ihan akun vaihtoon liittyen!
Entäs jos se akku hyytyy yhtäkkiä ja soitat autoliitolle joka tulee hoitamaan auton kuntoon? Onko heillä pelit ja vehkeet "koodailla" sitä Audia vai heittävätkö vain uuden akun kiinni? Sitten sitä uutta akkua lataillaan vajaalla virralla vai? - Audzmään
Akkumies kirjoitti:
Jo on vehkeitä. Miksi sen latausvirran täytyy vaihdella akun iän mukaan muka? Miten sitten 10 vuotta vanhassa autossa, jossa vaihdetaan akku aina tarpeen mukaan ja laturi lataa mitä lataa, miksei niissä ilmene mitään ongelmia? Vai säästääkö tuo muka paljonkin energiaa eli bensaa tai dieseliä että vähennetään laturin työntämää latausvirtaa sitä mukaa kun akku vanhenee? Vai mikä tuossa on ideana?
Sitä paitsi kaikissa autoissa on laturissa jännitteensäädin, joka estää akun ylilataamisen, kun akku on täysi ei sitä enää ladata koska muutenhan akku ylilatautuisi eli "kiehuisi". Eli akku ladataan täyteen nja sitten sitä ei enempää turhaan ladata. Ei varmaan ole mitään energiansäästöä odotettavissa siitä että vanhaa akkua lataillaan hitaammin / heikommin verrattuna että se ladataan täyteen nopeasti.
Aika turhaa siis latausvirtaa muutella jollain valvontajärjestelmällä etenkin jos siitä tulee tuollaisia kustannuksia ihan akun vaihtoon liittyen!
Entäs jos se akku hyytyy yhtäkkiä ja soitat autoliitolle joka tulee hoitamaan auton kuntoon? Onko heillä pelit ja vehkeet "koodailla" sitä Audia vai heittävätkö vain uuden akun kiinni? Sitten sitä uutta akkua lataillaan vajaalla virralla vai?Audissa nyt vaan on sitä hienoa elektroniikkaa vähän enemmän kuin sun tojotassa. Tuon älykäs virranhallintajärjestelmä osaa sulkea tarpeettomia himmeleitä pois käytöstä jos akun jännite on laskennut niin että käynnistys vielä onnistuu, sen huomaa talvipakkasilla kun kaukosäätimsestä avaa ovet niin mitkään valot ei autossa syty. Avain lukkoon ja herjaa ruudulle mutta käyntiin lähtee.
Omastanikin meni tuo kallis akku kahden vuoden välein, maksaahan se juurkin tuon noin 380€, ja sitä ei sitten vaihdeta niin että otetaan vanha pois ja uusi tilalle,
Toimii kyllä alkuun mutta sotkee sen virranhallintajärjestelmän ja senjälkeen tulee kaikenlaista jännää käyttäytymistä auton kanssa, pitää koodata tietokoneelle että akku on vaihdettu, ja kertoa uuden akun sarjanumeroa myöten kaikenlaista. Laitatin omaani ylläpitolaturin juurikin lataamaan tuota akkua silloin kun auto on sähkötolpan nokassa, temppu on vain siinä että tuo ylläpitolaturi pitää kytkeä ennen sitä hallintatietokonetta eikä missän nimessä suoraan akulle joten homma toimii kun tuo tietokone tietää että mitä autossa tapahtuu...
No audiin tuli kaikenlaista muutakin vikaa ja kun vuotuiset korjauskulut alkoi lähentelemään noin 3000€ niin laitoin kiertoon. Nyt ajelen paljon simppelimmällä japanilaisella jossa moisia hienouksia ei ole ja pääsen luotettavasti paikasta A->B, mutta kyllä tuossa Audissa oli hienoja ominaisuuksia joita tässä subarussa ei ole mutta ilmankin pärjään eikä korjaamolle tarvii enään kantaa omaisuuksia. - Mersumies
Audzmään kirjoitti:
Audissa nyt vaan on sitä hienoa elektroniikkaa vähän enemmän kuin sun tojotassa. Tuon älykäs virranhallintajärjestelmä osaa sulkea tarpeettomia himmeleitä pois käytöstä jos akun jännite on laskennut niin että käynnistys vielä onnistuu, sen huomaa talvipakkasilla kun kaukosäätimsestä avaa ovet niin mitkään valot ei autossa syty. Avain lukkoon ja herjaa ruudulle mutta käyntiin lähtee.
Omastanikin meni tuo kallis akku kahden vuoden välein, maksaahan se juurkin tuon noin 380€, ja sitä ei sitten vaihdeta niin että otetaan vanha pois ja uusi tilalle,
Toimii kyllä alkuun mutta sotkee sen virranhallintajärjestelmän ja senjälkeen tulee kaikenlaista jännää käyttäytymistä auton kanssa, pitää koodata tietokoneelle että akku on vaihdettu, ja kertoa uuden akun sarjanumeroa myöten kaikenlaista. Laitatin omaani ylläpitolaturin juurikin lataamaan tuota akkua silloin kun auto on sähkötolpan nokassa, temppu on vain siinä että tuo ylläpitolaturi pitää kytkeä ennen sitä hallintatietokonetta eikä missän nimessä suoraan akulle joten homma toimii kun tuo tietokone tietää että mitä autossa tapahtuu...
No audiin tuli kaikenlaista muutakin vikaa ja kun vuotuiset korjauskulut alkoi lähentelemään noin 3000€ niin laitoin kiertoon. Nyt ajelen paljon simppelimmällä japanilaisella jossa moisia hienouksia ei ole ja pääsen luotettavasti paikasta A->B, mutta kyllä tuossa Audissa oli hienoja ominaisuuksia joita tässä subarussa ei ole mutta ilmankin pärjään eikä korjaamolle tarvii enään kantaa omaisuuksia.Onpa hyvä "virranhallintajärjestelmä" tosiaan kun akku kestää 2 vuotta ja sen vaihtaminen on niin hankalaa että sarjanumeroja myöden koodataan autolle dataa akusta. Eihän tuosta virranhallintajärjestelmästä ole mitään käytännön hyötyä, haittaa vaan kustannusten nousun ja vaivan myötä. Mitä etuja siitä ihan oikeasti muka on? Akku kuluu huippuvauhtia jos se 2 vuodessa on sippi ja vielä akkulaturin tarvitsee ylläpitolataukseen ja kaikkea. Ai että kun akku on niin paska että ei lähde enää käyntiin jos sisävalo palaa niin silloin se on etu? Minulla autoissa ei ole koskaan ollut käynnistysvaikeuksia ja akku aina loppuun asti huippukunnossa eikä mitään tekohengityksiä ole tarvittu sammuttelemalla valoja käynnistyksen varmistamiseksi. Yleensä akku on pelannut ettei mitään ja sitten sen teho on romahtanut kertalaakista niin että ei enää inahdakaan kun akku on ollut kokonaan loppu. Sitten laittanut uuden akun kun entinen on käytetty loppuun. Nykyinen käynnistysakku (lyijyakku) pelaa kuin unelma siihen asti kunnes se yhtäkkiä ei toimi enää ollenkaan. Se menee siis yhtäkkiä kertalaakista. Yksikin heikkovirtainen tilanne ja heti uusi akku, se on järkevintä toimintaa. Autona ollut Mercedes ja edellinen akku kesti 11 vuotta, nykyinen on ollut käytössä kohta 5 vuotta jo ja pelaa 100%:sti Ja akun vaihdon teen kotitallissa ja siihen menee 10 minuuttia eikä maksa mitään työ, toki uusi akku maksaa sen 100 - 150 euroa riippeun akusta. Nyt on Boschin AGM S6001 ollut käytössä kohta 5 vuotta ongelmitta ilman mitään koodaamisia tai muita typeryyksiä eikä autossa ole mitään "virranhallintajärjestelmiä" tietääkseni. Auto on uutena yli 120.000 euroa maksanut Mercedes, toki sillä nyt jo ikää alkaa olla melko paljon
- audzmään
Mersumies kirjoitti:
Onpa hyvä "virranhallintajärjestelmä" tosiaan kun akku kestää 2 vuotta ja sen vaihtaminen on niin hankalaa että sarjanumeroja myöden koodataan autolle dataa akusta. Eihän tuosta virranhallintajärjestelmästä ole mitään käytännön hyötyä, haittaa vaan kustannusten nousun ja vaivan myötä. Mitä etuja siitä ihan oikeasti muka on? Akku kuluu huippuvauhtia jos se 2 vuodessa on sippi ja vielä akkulaturin tarvitsee ylläpitolataukseen ja kaikkea. Ai että kun akku on niin paska että ei lähde enää käyntiin jos sisävalo palaa niin silloin se on etu? Minulla autoissa ei ole koskaan ollut käynnistysvaikeuksia ja akku aina loppuun asti huippukunnossa eikä mitään tekohengityksiä ole tarvittu sammuttelemalla valoja käynnistyksen varmistamiseksi. Yleensä akku on pelannut ettei mitään ja sitten sen teho on romahtanut kertalaakista niin että ei enää inahdakaan kun akku on ollut kokonaan loppu. Sitten laittanut uuden akun kun entinen on käytetty loppuun. Nykyinen käynnistysakku (lyijyakku) pelaa kuin unelma siihen asti kunnes se yhtäkkiä ei toimi enää ollenkaan. Se menee siis yhtäkkiä kertalaakista. Yksikin heikkovirtainen tilanne ja heti uusi akku, se on järkevintä toimintaa. Autona ollut Mercedes ja edellinen akku kesti 11 vuotta, nykyinen on ollut käytössä kohta 5 vuotta jo ja pelaa 100%:sti Ja akun vaihdon teen kotitallissa ja siihen menee 10 minuuttia eikä maksa mitään työ, toki uusi akku maksaa sen 100 - 150 euroa riippeun akusta. Nyt on Boschin AGM S6001 ollut käytössä kohta 5 vuotta ongelmitta ilman mitään koodaamisia tai muita typeryyksiä eikä autossa ole mitään "virranhallintajärjestelmiä" tietääkseni. Auto on uutena yli 120.000 euroa maksanut Mercedes, toki sillä nyt jo ikää alkaa olla melko paljon
näinhän se homma menee noissa vanhanliiton hyvissä peleissä mutta kun nämä uudet autot on täynnä kaikkea hienoa pokemon tekniikaa niin eihän se sitten kestä ja vaatii diplomi insinöörin huoltamaan, tokihan se köyhästä tuntuu pahalta kun marmorin kassakoneen lukemia vähän tuosta vilkuilee.. siksi audin laitoinkin vaihtoon, nykyisessä pelissä ei moisia virityksiä ole vaan varmatoimista perinteistä tekniikkaa.
- tarkan markan mies
Itse maksoin 341 euroa ja se om paljon, Naurettavaa, että muutama spede alkaa aina sanomaan, että ei ole vaan varaa premiumiin. Kai järjen käyttö on sallittua vaikka olisi omaisuuttakin?
- djkfbskaldfnskhfjafa
Jos järjen käyttö olisi sallittua niin ehkäpä pihikin mies vaihtaisi akun itse.
Se ei sittenkään ole niin vaikeaa. - Eikä se Audi
muuten ole edes mitään premiumia ehkä muutamaa huippumallia lukuunottamatta.
- kysymys
oliko se paikkakunnan ainu korjaamo.
- kallis passa
92Ah passattiin 06 maksoi 140e.
- Varmaan Audi 60ah
Juu,tollasta se on kun liian hieno(?) auto ja kaikki teetetään pajalla.
Audi kuuluu siihen ryhmään joka vierailee kohtuullisen usein "huollossa"=näin pitää aina sanoa koska eivät toki rikki=)
Jakohihnat ym sähköviat vaivaavat aivan kuten Ranskalaisiakin.Kokemusta molemmista tuotantomaista eli Audia,Opelia ja Citroenia,Rellua ollut monenmoista.
Transitmiehenä ei paina jakohihnamurheet(ketju,ketju)eikä akkujen(2) uusiminen vienyt kuskin penkin alle kuin reilun tunnin ihan omin pikku kätösin.
Biltemasta 2 hopea-kadmium 75ah akkua yhteensä 200e ja turha moittia että surkeita pask...Kelpaa minulle ja starttaa tavallisella tahvolla kuin merkkiakut eli maksakaa vaan merkistä (kiinassa/puolassa nekin tehty)ei mua haittaa=)
Kaapelit pistin ylimääräisestä akusta radion koodin ynnä muiden elektonisten tuhojen ehkäisemiseksi ja taas ei muuta kuin kovaa ajoa....Ja omin kätösin ennakoivaa huoltoa=no problems! - Arvaa miksi
Olen samaa mieltä että kuullostaa todella mielipuoliselta kun puhutaan vielä valuutasta joka on EURO.
Suomessa autoala ei ole kilpailtu ja hintoja nostellaan perusteettomasti.
Autoliikkeissä ja niiden omat huollot,pitäisi kieltää lailla. - Kuulostaa kalliilta
No omani tyhjää akun säännöllisesti ellei aja tankillista viikossa. Joka vuosi olen akun uusinut, hinta luokkaa 60€. Ihme että akuille annetaan vuoden takuu. Joka toinen vuosi se siis pitää maksaa.
- Akkumies
Ihme pashaa on, kannattaisi varmaan selvittää mikä sen akun tyhjentää tai irrottaa akku ajon päätteeksi ja kiinnittää ennen ajoa.
Itselläni edellinen akku kesti Mersussa 11v. (alkuperäinen akku tehtaalta) ja oli autossa vielä kiinni kun auto vaihtui. Nykyinen akku on kestänyt 5 vuotta. Onko akkujen laatu heikentynyt paljonkin viime aikoina?
Peugeotissa kesti akku 12 vuotta kunnes se yhtäkkiä erään tankkauksen jälkeen ei toiminutkaan enää, ennen sitä ei mitään oireita, sitten tankattua (kesällä) avainta kääntäessä ei tapahtunut mitään. Tilalle halvin Bosch S3 ja se on toiminut siitä asti.
- A 5 q
Kova on hinta.
Mutta olisiko syytä miettiä mitä kirjoittelee,siis 60e akku itse asennettuna ei taida olla ketjun tarkoitus.
Nythän oli puhe autosta jonka akun vaihtoon tarvitaan vähintään PC,tarkoitukseen sopiva kaapeli ja ohjelma.
Myös jonkinlainen ammattitaito olisi hyväksi ettei käynnistyksenesto mene juntturaan ja kosla matkaa lavetilla korjaamolle.
Myös olosuhteet kylmällä pimeällä parkkipaikalla asettavat omat haasteet. - Roikka keksitty!
Enempi kannattaa miettiä että mitä järkeä on ostaa moinen auto missä kaikki on kallista eikä edes akkua pysty vaihtamaan itse ja varsinkaan jossei ite osaa tehdä mitään,edes sitä vähää minkä pystyisi kun hiukka viitsii ottaa selvää...kalliiksi tulee ja kus..aan rajusti silmään eli pakko ostaa sitä kun tämä rikki ynnä kannattaa tottakait vaihtaa varmuuksi vielä tämäkin jos vaikka rikki...heh,kyllä ne kuule osaa!
PC ym tietokonejutut ei kuulu tähän ketjuun ja jos haluaa päteä niin nörttipalstalle voipi mennä ja onhan noita Audi/VW konsernin autoja näkynyt melkoisesti tienposkessa/lavetilla talvisin ja mitä kylmempi sen enempi.Liekö "akku"kaikista mennyt..vai jakohihna...? - Kuulostaa enemmänkin
siltä että asentajalla tai jollain sen tutulla alkaa akku oikeasti vedellä viimeisiään. Ei muuta kuin uusi akku tilalle ja vanhojen akkujen läjästä romuakku mukaan jos entistä akkua mukaasi pyydät. Muutaman tapauksen tiedän eikä kaikki ole olleet Audihuoltoja.
- Akkumies
Aika hyvä! Joo, mitenköhän ovat huollossa todenneet että "akku alkaa olla lopussa"?! Varmaan katsoneet sieltä tietokoneelta että herranjumala tuolla akullahan on käynnistetty auto niin ja niin monta kertaa jo, parasta vaihtaa se varmuuden vuoksi etukäteen jo. Ja "koodataan" vähän samalla ja isketään puolen tuhannen euron lasku kouraan, kiitos ja näkemiin, tulethan taas uudestaan vuoden päästä "huoltoon" missä tarkastamme tietokoneelta / arvomme että mitähän osia vaihdettaisiin seuraavaksi etukäteen varmuuden vuoksi. Jos vaikka asentajan kaverilla ohjaustehostin pitää ääntä niin varmaan se menee etukäteen sitten asiakkaan autosta vaihtoon, uusi tilalle niin ei ainakaan hajoa tien päälle ja vanha osa menee "hyötykäyttöön".
Voi sen akun vaihtaa sitten kun se ei enää toimi. Ymmärrän kyllä että esim. ilmansuodattimia ja öljyt vaihdetaan määräajoin niiden kuluttuakin mutta jos se auto toimii huoltoon vietäessä eikä akku oireile niin ei sitä kannata varmaan etukäteen varmuuden vuoksi vaihtaa. Voihan vaikka kaikki polttimotkin vaihtaa kun ne ovat jo kuluneita ja saattavat jossain vaiheessa kärähtää.
Koko Audin huolto on melkoista tarkastelua ja ihmettelyä vain. Moottoriöljyn ja suodattimen vaihdon lisäksi mitään järkevää ei tehdä: tarkastetaan pyyhkijän sulat, tarkastetaan pissapojan säiliön nestemäärä, tarkastetaan renkaiden kulutuspinta, tarkastetaan akku, tarkastetaan jäähdytysnesteen määrä, tarkastetaan lasit, tarkastetaan renkaanpaineet, tarkastetaan jarrunesteen taso, tarkastetaan jarrujen kuluneisuus yms. silmämääräisiä "tarkastuksia". - audzmään
Akkumies kirjoitti:
Aika hyvä! Joo, mitenköhän ovat huollossa todenneet että "akku alkaa olla lopussa"?! Varmaan katsoneet sieltä tietokoneelta että herranjumala tuolla akullahan on käynnistetty auto niin ja niin monta kertaa jo, parasta vaihtaa se varmuuden vuoksi etukäteen jo. Ja "koodataan" vähän samalla ja isketään puolen tuhannen euron lasku kouraan, kiitos ja näkemiin, tulethan taas uudestaan vuoden päästä "huoltoon" missä tarkastamme tietokoneelta / arvomme että mitähän osia vaihdettaisiin seuraavaksi etukäteen varmuuden vuoksi. Jos vaikka asentajan kaverilla ohjaustehostin pitää ääntä niin varmaan se menee etukäteen sitten asiakkaan autosta vaihtoon, uusi tilalle niin ei ainakaan hajoa tien päälle ja vanha osa menee "hyötykäyttöön".
Voi sen akun vaihtaa sitten kun se ei enää toimi. Ymmärrän kyllä että esim. ilmansuodattimia ja öljyt vaihdetaan määräajoin niiden kuluttuakin mutta jos se auto toimii huoltoon vietäessä eikä akku oireile niin ei sitä kannata varmaan etukäteen varmuuden vuoksi vaihtaa. Voihan vaikka kaikki polttimotkin vaihtaa kun ne ovat jo kuluneita ja saattavat jossain vaiheessa kärähtää.
Koko Audin huolto on melkoista tarkastelua ja ihmettelyä vain. Moottoriöljyn ja suodattimen vaihdon lisäksi mitään järkevää ei tehdä: tarkastetaan pyyhkijän sulat, tarkastetaan pissapojan säiliön nestemäärä, tarkastetaan renkaiden kulutuspinta, tarkastetaan akku, tarkastetaan jäähdytysnesteen määrä, tarkastetaan lasit, tarkastetaan renkaanpaineet, tarkastetaan jarrunesteen taso, tarkastetaan jarrujen kuluneisuus yms. silmämääräisiä "tarkastuksia".voi herranjumala sun kanssa akkumies, et taida tietää akuista yhtään mitään.. käyppä huviksesi vaikka motonetissä ja kysy sieltä akun rasitustesteriä... ei paljoa maksa ja sillä näkee että onko akku vaihtokunnossa vaiko ei..
- a6 farkkuja 2007
audzmään kirjoitti:
voi herranjumala sun kanssa akkumies, et taida tietää akuista yhtään mitään.. käyppä huviksesi vaikka motonetissä ja kysy sieltä akun rasitustesteriä... ei paljoa maksa ja sillä näkee että onko akku vaihtokunnossa vaiko ei..
vuoden 2007 Audi a6 farkusta loppui alkuperäinen akku 2014. uusi akku itse paikalleen eikä ongelmia ole ollut. näytellään tuleeko :) kakkosautossa alkuperäinen akku kesti 10 vuotta ja sitten loppui kerralla.
- J.KH
109 euroo makso ForssassA Audiin akun vaihto ja kesti 15min. Otin sen Snaderin akun ku myyjä kehu hyväksi;)
- 4ed5rftgyhj
Tulihan koodauskin tehtyä -jos ei niin ongelmia luvassa.
- eienääpaskattia
AGM akkua on aivan turha laittaa henkilöauton akuksi. Toki VOI laittaa.
Paskattiin maksoi akku Biltemassa 56 euroa. Bilteman akut on hyviä. Aivan identtinen mitoiltaan, ja helposti sujahti sinne paikkaansa, kojelaudan sisään. Siellä on vissiin hyvin tilaa akulle, kun lämmityslaite on suureksi osaksi jätetty puuttumaan.- Ostin_saksan
purkaamolta käytetyn agm-akun suoraan romutukseen tulleesta Audista. Rasitustesti näytti että kunnossa joten maksoin pyydetyt 15€. Akku on nyt ollut käytössä 3 vuotta meidän talvivolvossa ilman että olisi mitään heikkouden oireita havaittavissa. Itse vaihdoin ilman ongelmia ja mielestäni hintalaatusuhde kohdallaan.
- Huomasin_vanhan
Ostin_saksan kirjoitti:
purkaamolta käytetyn agm-akun suoraan romutukseen tulleesta Audista. Rasitustesti näytti että kunnossa joten maksoin pyydetyt 15€. Akku on nyt ollut käytössä 3 vuotta meidän talvivolvossa ilman että olisi mitään heikkouden oireita havaittavissa. Itse vaihdoin ilman ongelmia ja mielestäni hintalaatusuhde kohdallaan.
itse kirjoittamani viestin. Sama Audin vanha Agm-akku toimii yhä ilman mitään ongelmia vaikka olosuhteet ovat sillälailla ikävät että auto ns. kakkosautona seisoo useita viikkoja kerrallaan ja senkin jälkeen sillä ajetaan vain pieniä pätkiä. Sitkeästi pitää näköjään virtansa ja starttaa pakkasellakin vielä hyvin. Virrankulutusta taitaa tosin olla vain kellon takia. En tiedä, viekö keskuslukitus virtaa mutta esim. hälytyslaitteita ei autossa edes ole.
- paskaaeipremiumia
Hah mitä soopaa "koodauksista" - kas kun ei tarvita poppamiestä poistamaan pahaa henkeä moottorista. Jos ihan välttämättä haluaa niin aina voi syöttää virtaa autolle akun kenkien kautta vaikka vanhan mallisella akkulaturilla niin ei kelloa tarvitse viritellä uudelleen.
- 4ed5rftgyhj
Et siis ymmärrä A6-Audien lataussysteemeistä mitään -joten miksi kirjoittelet täällä yhtäänmitään?
Näissä kun on (valitettavasti moni sanoisi) akun/latauksen valvonta systeemi jolle kerrottava että akku on vaihdettu ja vielä sitä että minkälainen kyseessä (-ilman tätä koodausta systeemi toimii vielä paljon huonommin...)
-No en minäkään tiedä enkä jaksa tarkistaa että mistä lähtien noissa tuo systeemi on ollut, eikä taida ilmetä minkä ikäisestä autosta kysekkään, mutta syytä ottaa huomioon. - hihihih
Kyllä tiedetään mikä AGM-akku on. Jos se audin paskasysteemi ei mukaudu akun huononemiseen niin se ei myöskään vaadi koodausta kun laitetaan saman kapasiteetin AGM akku tilalle.
- Onneksiettepääsekoskemaa
Nyt on kaikki ns."promiehet" kokoontuneet pohtimaan asioita joista eivät ymmärrä tuon taivaallista. Onneksi ette pääse koskemaan minuun autooni edes sormenpäälläkään!
- voikehveli
Ei kannata köyhän miehen ajella rinkula mesellä?
- Entinen_pösöttelijä
Normiakku henkilöautoon maksaa alle satasen.
Minulla oli pitkään Peugeot 406 ST 2.0 vuosimallia 1996. Käytin sitä kerran merkkiin erikoistuneella pikkupajalla ohjaustehostimen nestevuodon takia. Akku oli korjauksen aikana puolisen tuntia irrotettuna. Jostakin selittämättömästä syystä oli matkamittarin lukemasta hävinnyt tänä aikana parituhatta kilometriä (mutta matkamittari ei todellakaan ollut nollautunut kokonaan).
Tämä opetti minut joka tapauksessa kytkemään autoon erillisen akun apukäynnistyskaapeleilla akunvaihdon ajaksi, jotta elektroniikan virransaanti ei keskeydy hetkeksikään. Taisin joutua vaihtamaan akun tuohon autoon parikin kertaa niiden lähes 17 vuoden aikana, jotka autoa pidin. Eipä olisi tullut mieleenkään vaihdattaa akkua missään merkkihuollossa ja maksaa mokomasta operaatiosta marmoritiskihintoja! Ensimmäisen akunvaihdon tein varmaankin ennen tuota ohjaustehostinjuttua ja ilman varmistusakkua, mutta silloin toimenpiteestä ei aiheutunut ongelmia. - einotirkkonen
Nissanin kävin tankkaamassa täyteen, kun ysivitosta sai hintaan 1.299 / litra. Toinen syy tai pitäiskö sanoa, ensimmäinen syy oli se, että tankki oli tyhjä.
Nyt vaan mietin, että pitääkö mun jotenkin koodata tää tankkaustieto OBD-järjestelmään? Että 49 litraa ysivitosta meni tankkiin? Ettei tuu katsastuksessa harmia?- 4ed5rftgyhj
Onhan se hienoa viisastella, kun ei asioista mitään ymmärrä, eli hulluilla on halvat huvit -mutta ei siinä mitään jatka vaan noilla eväillä mitä olet jaossa saanut, ja sanotaanhan sitä että tieto vain lisää tuskaa.
- 4ed5rftgyhj
Laitetaanpas nyt tähän vielä kerran kun tuntuu ettei oikein ymmärretä miksi näiden tiettyjen autojen akun vaihdossa pitäisi koodaus tehdä eli juurikin uudemmissa A6:ssa on "battery management control module" joka tarvitsee tiedon akusta, tämä ohjainyksikkö on vielä "oppivaa tyyppiä" eli vaikka uusi akku oliskin täsmälleen samaa tyyppiä niin koodaus nollaa vanhan akun mukaan hiljalleen opitut parametrit.
Ellei koodausta tehdä niin kyllähän homma jotenkin toimii tapauksesta riippuen vaikka kuinka pitkäänkin, mutta helposti ongelmia luvassa esim. akun elinikä voi oleellisesti huonontua tai ei vaan joku aamu auto inahdakkaan hyvinkin pian akun vaihdon jälkeen.
Tuolla asiallisempaa jutustelua aiheesta:
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=70882- ejejjej
Oppiva on siis "tyhmentyvä" akku kontrollimoduuli?
- premiumhinnat
Akun vaihto audi a4 2009 2.0 tdi 329 euroa. Akkuexpertit tampereella... aika kallista mutta ilmeisesti laakkosella vielä kalliimpaa. Työkesti n. 15-20 min sisältäen koodauksen.
- AudiParas
Audi A3 2005 2.0 fsi vaihdoin akun 72Ah ihan itse.
Voi siinä vaihdettaessa käyttää 12V akkulaturia, jos ei halua kellon aikoja korjailla.
Vaihto onnistuu helposti eikä radiokaan sekoontunut.
Ei tarvii koodailla PCllä kun ostaa saman kokoisen patterin kuin alkuperäinen.
Hintaa kertyi rapiat 100 euroa akulle.
Entinen olikin alkuperäinen siis 11 vuotta vanha Varta leiman mukaan!!
Uusissa Bemareissa saat vaihtaa patterin joka pakkasella, kun niissä on patteri kylmässä tavaratilassa, ei taatusti lataannu!!!!!!!!!!!!!!!!- Samantekevää
>Uusissa Bemareissa saat vaihtaa patterin joka pakkasella,
>kun niissä on patteri kylmässä tavaratilassa
Ei ole ainoa merkki. Esimerkiksi Mersun C- ja E-sarjojen uusimmissa malleissa akku voi olla edessä moottoritilassa tai takana tavaratilan alla moottoroinnista riippuen. Olettaisin, että iso-/raskasmoottoristen mallien akku on sijoitettu taakse tilantarpeen johdosta ja tasoittamaan painojakautumaa.
Itselläni on M-B C 180 T A eli 1,6-litran bensaturbolla varustettu C-farkku. En ole tullut puolen vuoden ja vähän yli 5 tkm:n aikana avanneeksi konepeltiä kuin pari kertaa enkä tiedä, onko akku edessä vai takana (luultavasti pikkukoneesta johtuen edessä). Minulle jokseenkin samantekevää, sijoitus taakse olisi joka tapauksessa mielekäs painon jakautumista ajatellen.
Mahdollinen akun vaihto kuuluu huolenpitosopimuksen piiriin. Maksan huolloista ja korjauksista kiinteän kuukausihinnan, tarvitsipa akkua vaihtaa tai ei.
On totta, että akku ottaa latausta vastaan sitä huonommin, mitä kylmempi se on. En kuitenkaan usko, että akku ehtii lämmetä konepellinkään alla sanottavasti katkonaisessa ajossa (työmatkat tms.). - lo8ki7ujhy
Joo ei se akku yhtään sen paremmin konetilassa kerkeä lämpenemään eli kirjoitti puutaheinää tuo "Audiparka"
- Meneekökaupaksi
Taitaa akun vaihto olla kohta 800€ ainakin jos miettii paljonko Espoon uuteen toimipisteeseen on palanut hilloa.Parhaillaan on menossa joku kutsuvieras tilaisuus ja rinkelimainos vaan pyörii ulkoseinällä punaisten valojen tuikkeessa aivan kuin talo olisi tulessa.Täytyyhän sitä näyttää vähän ylväämmältä kuin mitä on naapurissa oleva Autokeskuksen Nissan puoti!
- halpaaon
Audi A4 Lahden Laakkosella AGM 92/520 akku ja ohjelmointi 484€ Vitun halpaa
- asdwfergthy
Taas sopii vanha sanonta tähän eli "ei ole hölmö se joka pyytää vaan se joka maksaa" joten ei voi kun ihmetellä miksi se auto pitää viedä tuommoseen paikkaan akunvaihtoon ja vielä enemmän ihmetellä että miksi tuota hölmöyttään tulla vielä tänne purkamaan.
- adapteris
"ohjelmointi" - kuka tuota soopaa uskoo?
- asdwfergthy
adapteris kirjoitti:
"ohjelmointi" - kuka tuota soopaa uskoo?
Homma on kerrottu ylempänä -ymmärryksessä vai lukutaidossa vikaa?
- Vivivivh
Voi jumankauta mikä viestiketju. Yhdet nysvää jonkun akunvaihdon takia. Mihin tämäkin maailma on mennyt kun akun vaihdosta itketään kuin hampaattomat ämmät.
Ajoin auton Tallinnassa akkukaupan pihalle ja katsoin akun kätisyyden. Ostin uuden 100 ah:n akun hintaan 55e. Sama olis maksanut Hesassa joku 170e. Konepelti ylös ja lenkkiavaimella akun kaapeleiden mutterit auki. Vanha pois, uusi tilalle, kaksi pulttia kiinni. Lopuksi vielä akun kiinnitysrauta kiinni.
Aikaa meni 5 min eikä mitään muuta tarvinnut tehdä kuin asettaa kellon aija ja päiväys uusiksi.- uqql
noinhan se vanhoihin hyviin autoihin onnistuu..., jolla ajan itsekkin, mutta nämä nykyajan elektroniikka hirviöihin ei enää onnistukkaan....., mutta joilla on rahaa ostaa niitä..., niin sillon pitää olla varaa maksaa huolloistakin.......
- lökölöö
Voi jumankauta että äijä menee tallinnaan asti jonkun akkuhomman takia. Pitää haaskata rahaa ja aikaa tollaseen.
T-fordin mallit 1908 -1918, niin siinä ei ollut tollasta turhuutta ollenkaan.
Vakavasti sanottuna, epäilen että antiikkinen koslasi ei ehkä ole ihan teknisesti tämän päivän autojen tasolla.
- Anonyymi
Ennen kaikki oli halpaa, viimeksi A6 C7 akun vaihdon hinta oli 737€
- Anonyymi
No nyt on halvempi, 668,65€
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12681Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511258Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206949Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15899- 72855
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297855- 40851