Polkupyörällä ?

23

294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • polje pois!

      Pyöräily ei ole mitään eräretkeilyä, olet muutenkin väärällä palstalle, seuranhakuinesi.

    • Hei

      Jos tulet 500-600 km erämaata pitkin polkupyörällä, eikö se ole eräretkeilyä ?

      Nuorgamista Norjan kautta ja Kilpisjärveltä esim. tai vaikkapa Hammerfestistä jonnekin Kemiin tai Rovaniemelle, mikä estää ettei kysymyksessä ole eräretkeily ja palstalla eräasioista kiinnostuneita ihmisiä ?

      Olen minä itsekin rinkka selässäkin kulkenut, ja on vertailupohjaa.

      Minkälaiselle palstalle Sinä nyt minua hinkuisit ?

      Mikä on esteenä ettei pyöräily erämaassa ole eräretkeilyä ?

      yst. jari

    • juu mene hoitoon

      Heh,heh, ei ihan selvästä päästä tuo pyöräilijä. Linkittää tuollaista musaa, ja meinaa raahata putkikamelia tiettömiä korpia pitkin. Ehdottelee muille vielä hoitoa, avohoidossa vissiin itsekin.
      Ajaisit nyt onneton sillä pyörällä teitä pitkin ja unahtaisit eräilyn, ei pyörää kannata korpeen raahata.
      Jos taas ajat pyörällä tietä pitkin, niin se ei tosiaan ole mitään eräilyä, yhdyn sitä myöten tuohon ensimmäiseen arvostelijaan.

      • Niin, pää voi olla sekaisin vaikka kuinka pahasti.

        Onko se sitten eräilyä sellainen pätkä jos on 15o km ettei kökin mökkiä putkikamelilla ?

        Millä keinoilla putkimelilla sitten pääsisi eräilijäksi ?

        yst. jari


    • et ole erilijä

      Ei ole eräilyä jos mennään tietä pitkin. Tie on nou, nou, eräilijälle.

      • jarlau

        Kiitos

        Kuinka paljon minun pitää poiketa tieltä että asia muuttuu eräilyksi ?

        Pitääkö olla lääkärintodistus mielisairaalasta matkalle ?

        yst. jari


    • lääkäri täti

      Ota nyt vaikka oma hoitaja matkaan, jos sille polkopyörä jostain löytyisi.

    • Niin, hyvä kiitos.

      Omahoitaja voi sitten tietää montako sataa metriä pitää mennä tieltä sivuun että alkaa eräilyn puoli. Hyvä.

      Matkan varrella on monenlaista lenkkiä päivärepun kanssa, vaikka jokaiselle vuorelle kiivetä.

      yst. jari

    • heh heh, kaikenlaisi

      Ei muuta asiaa miksikään, mutta hyvä sun on pysyä tien vieressä, eksyt vielä muuten.

    • tavallinen patikka

      Erälle pyörällä? Taijatki olla vallan oman tiesi kulkijoita?
      Koita nyt ensin mennä pyörällä vaikka Karhunkierros, siitä se pyörä-eräily on hyvä alkaa.

    • eräpyöräilijätärrrr

      Kyllä pyöräretkeilykin voi olla eräilyä.
      Nimittäin jos jätät hotellit ja muut valmismajoitukset pois,liikut vain teltan ja keittimen kanssa ja yövyt telttoinesi maastossa.
      Miksi se ei muka olisi eräilyä siinä,missä vaelluskin?

      Miksi joillekkin oikeaa eräilyä on vain rinkan kanssa vaellus tiettömällä kiveliöllä?
      Monet "eräilijätkin" liikkuvat kartan mukaan merkittyjä reittejä.
      Olisiko aidointa eräilyä sitten mennä niinkuin ennen sotia mentiin? Näppituntumalla tuosta tuonne,ilman karttaa?

      Lähtisin messiin tuollaiselle pyöräretkelle,jolleo olisi jo muuta sovittuna.

      Aloittaja voisi kyllä laittaa kyssärin myös fillaristien palstalle,sillä riskillä,että mukaan tunkee noita ns trikoopellejä,joiden mielestä alle satasen päivämatkat on pelleilyä.

      Älä Jarlau välitä,joskus fanatismi iskee ns normaaleihinkin ihmisiin,joiksi
      eräretkeilijöitä tähän asti olen itsekkin luullut.

      • Hei

        Kyllä kiitos.

        Hotelleja ja baareja on harvassa. Muualla päin suomea on sitten kauppoja vastaantullessa ja leirialueiden palvelut.

        Lapissa on aika harvassa leirintäalueita. Niitäkin on mutta pojoisesta ei pääse alas yöpymättä pusikossakin. Leirintäalueita on 7 kappaletta KIlpisjärvi, Muonio, Karigasniemi, Kaamanen ja Ivalo Levi ja Sodankylä.

        Hyvin nuo mahtuvat pyöräijän matkan varrelle, mutta pusikossakin karhujen ja susien kanssa pitää yöpyä. Tiellä on sitten porot ja lampaat, eikö se niin ole.

        Ostin eilen uuden pyörän. On alumiinia ja levyjarrut edessä ja takana.
        Teräspyörä on vain vuoden vanha sekin mutta jää päiväretkeilyyn kun tavaraa on vähemmän.

        Kyllä minulla Trnagia on ym. pusikkovälineet.

        yst. jari


    • ihme pösilöitä

      Ei kyllä ole mitään eräilyä, kun pyörällä ajelee tietä pitkin ja teiden varsilla telttailee,

      Miksi pitää yrittää kaikkea eräilyksi, kerran ei selvästi sellaista ole.
      Miksi ei voi kutsua vaan polkupyöräilyksi, kerran se selvästi sitä on?
      Jos kerran menee pyörä retkelle, niin miksei sitä oikealla nimellä kutsu?

    • Hei

      Pösilöt ovat ihmeellisiä, mutta voivat joskus poiketa metsään.

      yst. jari

    • eväsretkelle vallan

      Varsinanen tampio oikein Varo jos poikkeet metsään kyykylle, että ei vorot vie sitä uutta pyörää.

    • fillarieräilijätär

      Hohhoijaa! Nää nipottajat vois mennä jonnekki hoitoon.
      Olen samaa mieltä,että eräilyä voi olla pyöräretkeilykin,jos unohtaa hotellit ja muut valmismajoitteet ja majoittuu vain omin voimin.Kangasseinäinen laavu vain vahvistaisi kuvaa. Tai yöpyminen erätoverin alla... Enkä tarkoita tällä naispuolista erätoveria.....

      Tietty asian tekee varmemmaksi jos käyttää vain hiekkateitä..... Virn!

      Karhuja ja susia ei tarvitse Suomessa pelätä.
      Toista on Amerikoissa.

      Itse en ole edes tullut ajatelleeksi,että karhu tai susi minut söisi.
      Kerran sentään olen ajanut melkein hirvikolarin fillarilla kun hirvi tupsahti eteen kuusentaimikosta Kiuruveden takamailla.

      Jarlau voi toki laittaa kyssäreitä asiastaan muillekkin foorumeille kuten fillari-,
      relaa-, tai vaikkapa vaellusnet.

      • Kiitos

        Vaellusnet on hyvä linkki ja muutkin. Käyn siellä.

        Matka menee yksinkin kuitenkin sillä on siellä verkostoa, pikkukyliä päivämatkojen päässä tarpeeksi kun katselen joka paikan. Onhan se niinkin että linja-autoonkin voi hypätä kerran vuorokaudessa ainakin tieltä jos pulassa on.

        Kyllä maastoihin missä erävaellukset tehdään aina moottorikelkan saa. Puhelimet on eikä ole kolkkaa jonne ei saisi moottorikelkkaa tai helikopteria, mutta kopterikyyti sitten maksaa ja sellainen tilataan vain lääkärin lausunnosta ja vakuutus maksaa. Lääkärin lausunto on oltava ymmärtääkseni vakuutusta varten. Harvalla on varaa niin kalliiseen matkaan. Vakuutukset pitää olla kunnossa sellaisen varalle.

        Minulla oli aikomus aloittaa vielä rinkan kanssa, mutta toinen polvi on arvelluttava.

        Viime syksynä se kesti juosta oireetta tunnin lenkkejä, mutta ei enää aina välttämättä tykkää juosta ja toinen juttu on sitten että kantaa 20-25 kg.
        Toipuu kunhan en sillä juokse.

        Pyöräily on minulle siksi parempi ja olen ollut todella lomalla pyörän päällä. Tykkään polkemisesta pakkaukset päällä ja lomanvietosta siten ja siinä on tarpeeksi. Kesä on lyhyt. Kaksikin matkaa- itse asiassa kolmekin suunnitteilla tänä kesänä. Kesä-heinäkuu pyörän päällä niin paljon kuin on poutapäiviä.
        Siis suunnitteilla.

        Uusi fillari on minulla olohuoneessa. Tuli ei olen kotiovelle. Varustelen sen siinä tässä pääsiäisen aikaan ja nostan parvekkeelle odottamaan kesää.

        Vuoden vanha teräspyörä jää päiväretkipyöräksi. Alumiinirunko tiputti painoa mukavasti.

        Havaitsin juuri että lapissakin on sen verran tiheä verkosto camping yöpymisiin että pyöräilijälle riittää. Pusikko on toinen vaihtoehto. Pusikkoja tietysti harrastetaan senkin vuoksi ettei maksa mitään.

        Suihkussa on mukava käydä ja keittää tietysti sähkölevyillä ja olla siellä missä ihmisiä. Myös pyöräilyhousut ja sukat pesen joka päivä. Hanan alla sujuu.
        Saunassa käyn kotioloissa joka päivä, joten tekee ihan hyvää levätä saunomisesta, mutta päivän päällä tietysti ihan hyvä, mutta en halua maksaa 10-20 euroa niistä. Uimahalleissa käyn altaissa venyttelemässä jos vastaan tulee ja on aikaa. Halvempaa.

        Pyöräilijöitä on aika harvassa. Hulluja hankalaa löytää paljoa kuitenkaan, heh. Kun katselee joitakin lapin kuviaan jotka ovat liikkuneet siellä, niin kuvat on aina pusikkoleireistä.

        Minusta sellainen 3000 km kesässä tekee hyvää. Joskus oli kesä että poljin 6000 km. Se oli hellekesä, se pitkä kesä joskus 1990 luvulla.

        Ikää tulee että on pikku kiire tehdä matkansa että ehtii. Nyt on varusteet kaikki jotka riittävät joka lähtöön. Kaikki vedenpitävää ja entistä kevyempää.
        Ei ainuttakaan sadesuojaa tarvitse levittää. Laskin että sain painoa pois ainakin 8 kg varusteiden realisoinnilla taas. Pyörä, teltta 1,5 kg ja 750 g makuupussi, mutta kolmen vuodenajan pussi n. 2 kg pitää olla pohjoisessa.

        yst. jari


    • mene jo ihmeessä

      Juu menepä sinne pyöräsivuille, sinne kuuluukin tuollaiset pähkäilyt ja höpinät pyöristä, niillä kun ei ole mitään tekoa eräretkeilyn kanssa.

    • Hei

      Ei tässä mitään kiirusta, ehtii ja kerkiää.

      Vaellusnet sivu on hyvä. Siellä on paljon pohjoisen asiaa. Siellä pääsee pyörälläkin liikkumaan ja laajemmin ja nopeammin.

      Uutta pyörää juuri asennan. Sarvet juuri, ja matkamittari pitää laittaa ja säätää kaikki.

      yst. jari

      • Telttailijatar

      • Telttailijatar kirjoitti:

        No kyllähän pyörällä voi erämaahankin tehdä retken, jos on oikeat varusteet. Kansallispuistoissa pyöräily on rajoitettua, mutta erämaa-alueilla vapaampaa. Netissä on paljon kertomuksia, tässä yksi päiväretkikokemus: http://www.scandinavianoutdoorstore.com/blogit/sos/2010/heinakuu/pyoralla-poyrisjarvelle/

        Itse tosin ajan teitä pitkin ja patikoin sitten, kun haluan kokonaan pois ihmisten ilmoilta, mutta monenlaista kulkijaa on.

        Kiitos

        Kyllä eräilyä parhaimmillaan. Maastopyörä oli oikeutetussa käytössä.

        Minulla on olohuoneen lattialla uusi hybridi 28" alumiinirunko kaksilla levyjarruilla. Tuli torstaina postista ovelle. Olen siihen asentanut sarvet, etutavaratelineen ja mittarin ja vielä pitää alumiinilukkopolkimet, nousukahvat, takateline ja jotakin muuta laittaa.
        Sellaisten hinnat tulivat yhtäkkiä alas.

        Olen talven aikana hankkinut uudet varusteet, kaikki vedenpitävää ja entistäkin kevyempää. Nyt pääsen matkaan entistäkin rationaalisimmilla varusteilla.
        Vanhat laukutkin painoivat kuin synti, ja lukkopolkimetkin olivat ennen rautaa, ym. ja olen grammanviilausperiaatteella tehnyt nyt selaisen varustelistan että ei parane.

        Kauan on saanut harjoitella ja varusteet ovat parantuneet ja keventyneet.

        Olen ihmetellyt tuossa antamissasi kuvissakin miten ihmiset lähtevät matkaan
        ilman rengastarvikkeita, ehkä siellä lestan alla paikkarasia oli.
        Minulla pitää olla 10 kpl sisärenkaita ja yksi uusi ulkorengas aina ja jalkapumppu ennenkuin lähden matkaan.

        Viime kesänä tein neljä kertaa rengashommia 100 km matkalla kun satoi.
        Iloitsin uusista renkaista että niillä uskaltaa puskea vasten asfaltin reunoja, vanhat olisivat puhjeneet heti sellaisesta.
        Mutta kun tuli vettä rengas ei pitänyt vaan muljahti kun vesi liukastutti ja tein sateessa rengashommia neljä kertaa. Ehkä ilmanpaineet olisivat saaneet olla paremmat ja asia olisi voinut toimia. Ihmiset pysähtyivät autolla katsomaan ja joku tarjosi apuaan, kaljapulloakin murheeseen nuorisoporukka tarjoili, kun pyörä oli pakkaukset päällä kyljellään ja vettä tuli ja minä rengashommissa.
        Kieltäydyin avusta ja sanoin syyksi että minun pitää hallita homma kaikissa olosuhteissa. Rengashommat pitää osata tehdä pakkaukset päällä pyörä kyljellään sillä yksin niitä ei pakata jos ei pyörää saa nojaamaan. Aina ei saa nojaamaan tien vierillä. Nyt tosin on kevyempi ja takalaukutkin ovat irrallaan ja toisella kädellä nostettavissa että voi onnistua pakkaaminen siten että pysyttelee
        toisella kädellä pyörää pystyssä.

        Maantillä näkyy lenkin tekijöitä paljon joilla on unohtuneet rengasrikkotarvikkeet kotiin.

        Olen sen todennut ettei sateella ole mitään mieltä pyöräillä kuin se mikä on pakollista eli majapaikkaan ja viimeinen päivä kotiin. Siinä on maksimi.,
        Varusteilla pärjää korkeintaan kolme vrk sadeolosuhteissa vaikka olisivat minkä laatuisia tahansa, alkaa olla inhotavan kosteata kaikki. Toki kun makuupussin ja alustan pitää kiuvana niin voi pakosta olla jonkun päivän päälle. Pakko mikä pakko. Kuivapussit ovat hyviä, ei sade pääse kastelemaan. Kosteus on eri asia joka menee joka paikkaan vaikka millä varusteilla.

        Pakkaukset päällä pitää olla tiekin inimillinen, mutta tuollainen maastopyöräily on aivan mannaa ilman painoja tuollaisissa olosuhteissa kyllä.

        Asfaltin pintakin on vaikuttava onko pinta uusi ja sileä vai karkea.
        Harkitsen paria matkaa pohjoisesta alas, jäämerien rannoilta.
        En tiedä montako pyöräilijän vuotta on vielä. Toinen polvi on joskus hiukan hankala. Viime syksynä kesti tunnin lenkkejä juosta ilman oireita, mutta ärtyi liian
        ärhäkkaistä hiihtolenkeistä ja ilman verryttelyä. Sitä pitää varoa.
        HIihdin kuitenkin 56 km eikä se ollut kuin viides hiihtolenkki, että uskallan lähteä rauhassa polkemaan. En päässyt paljoa hiihtämään talvella. Oli monia esteitä.
        Polvi toipuu ja siinä ei ole kulumaa vielä ja pyöräily tekee vain hyvää polvelle, mutta pitää varoa ettei sitä ärsytä.

        Kiitos aamurupattelusta
        yst. jari


    • patikka-tyttö

      Vähän kyllä säälittää nuo sinun jutut, et taida ihan täyspäinen olla? En pahalla tarkoita, vaan että taidat olla jonkinlainen B-luokitettu, jos kauniisti sanotaan.

      Hieno homma että sinullakin jotain elämän sisältöä, mutta saatko yksin lähteä reissuihin? Pystytkö itse pitämään huolta itsestäsi reissulla, vai pitääkö olla joku päältä katsomassa?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      422
      1816
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      185
      1461
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      108
      1402
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      144
      1341
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      970
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      956
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      913
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      93
      900
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe