yskiminen ruoan ja juoman jälkeen

yskä astma

Hei

Mnulla todettiin astma 1kk. sitten, käytän Alvesco-lääkettä. Aiemmin oireena 2v. kestävä yskä ja liman oksennus aamuisin. Nyt jatkuva kuiva yskä on jäänyt pois sekä oksentaminen aamuisin.

Kuitenkin yskin aina esim. aamukahvin jälkeen noin minuutin ajan ja aina ruokailun ja kylmän juoman jälkeen. Mistähän tämä johtuu? (astma oireeni alkoivat 2v sitten, kun olin hometalossa yhden syksyn ajan, lääkäri ei pitänyt tätä mahdollisena).

Kiitoksi tiedoista!

1

760

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikiyskäinen

Näkisin että lämmönvaihtelu aiheuttaa keuhkoputkissasi supistelua ja siitähän se yskä tulee. Itselläni on sama juttu niin että toisinaan on meinannut yrjöt tulla.

Oma tarinani menee niin että yskiskelin jokaikinen syksy nuoresta lähtien ja mikään yskänlääke ei auttanut. Kun vuosikymmen sitten en päässyt enää mäkeä ylös läkähtymättä, hakeuduin tutkimuksiin ja alettiin puhua rasistusastmasta. Viimeksi kun juttelin lääkärin kanssa hän sanoi että sen rasitus-sanan voi jättää pois ja sanoa että astma. En kuitenkaan tiedä onko minulla virallista diagnoosia...

Alkuun pärjäsin avaavan (Bricanyl) varassa jokusen vuoden niin että kuukausia kestänyt yskä syksyisin lyheni parin viikon mittaiseksi. Sitten alkoi yskittää keväisinkin. Viime vuonna jouduin ensimmäistä kertaa syömään ensin maaliskuusta kesäkuuhun antihistamiinia koska koivu- ja leppäallergiani oireet ovat vaihtuneet yskimiseen. Heinäkuusta pitkälle syksyyn söin antihistamiinia sen vuoksi että kuten ilmeisesti kaikkina syksyinä olen aina ollut yliherkkä luonnon homesienille. Tätä ei ole tutkittu, kerran ehdotin ja ei suostuttu.

Kortisonikuurin olen syönyt kolmisen kertaa, joka kerta kun se päättyi, yskä jatkui. Mikään muu ei tosiaan tunnu auttavan kuin antihistamiini.

Opiskelin vuosia sitten kahdessa opinahjossa joissa saattoi olla hometta. Että kyllä se minuakin mietityttää kun olo selvästi paheni noiden aikana/perään että mitä kaikkea sitä on tullut hengiteltyä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1652
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1488
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      36
      891
    4. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      849
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      801
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      776
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      728
    8. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      728
    9. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      720
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      690
    Aihe