Ilmalämpöpumppu ja koneellinen ilmavaihto

putkiaivo8867586

Meillä on koneellinen ilmanvaihto, ja kylmillä säillä ilman sisääntuloputken ulkopintaan kondensoituu kosteutta joka sitten valuu tiettyyn paikkaan.

Olen kuullut että tuloilmaa voi esilämmittää? Miten? Olisiko järkeä laittaa ilmalämpöpumppu joka lämmittäisi sisäänotettavan ilman? Ilmalämpöpumppu siis puskisi ilman tuloputkeen suoraan.

6

509

Vastaukset 6

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uteleva

tuli vaan mieleen että kylmillä säillä ilppi pysähtelee ja silloin ei tulo-ilma
      suunnitelmassasi lämpene. lämpötila-ero saattaa aiheuttaa vielä voimakkaampaa
      jäätymistä. mistä paikasta tuloilmaputki jäätyy? ottaako laite ilman katto
      läpiviennin kautta vai seinästä?

• Ei pysähtele

Ei ilppi pysähtele kylmillä ilmoilla! Ainoastaan joskus sulattelee.

• !!!

Nyt oli kyllä taas vuosisadan idea! (y)

• Putkiaivo8867586

Tuloputki tulee ulkoseinästä välikaton kautta iv-koneelle. Jäätä/kosteutta kertyy kohtaan josta putki tulee iv-koneelle. Siis tuloputken ulkopintaan. Olen yrittänyt erstää putkea lasivillalla mutta eipä se paljon ole auttanut.
        Joten ajattelin olisiko hyvä lämmittää tuloilmaa.

• LTR-3
        Putkiaivo8867586 kirjoitti:

Tuloputki tulee ulkoseinästä välikaton kautta iv-koneelle. Jäätä/kosteutta kertyy kohtaan josta putki tulee iv-koneelle. Siis tuloputken ulkopintaan. Olen yrittänyt erstää putkea lasivillalla mutta eipä se paljon ole auttanut.
        Joten ajattelin olisiko hyvä lämmittää tuloilmaa.

Siis nythän on kyse ulkoilmaputkesta, ei tosiaan mitään ulkoilman lämmitystä eikä lasivillaa vaan ostat esim. 2cm paksuista armafeksiä ja sen liimaat ja tiivistät hyvin siihen putkeen kiinni ja jopa vähän iv-koneen runkoon niin loppuu jään ja kosteuden muodostuminen.

• pudgimies

Lämpimässä tilassa raitisilmaputken ulkopintaan tiivistyy kosteutta. Eriste joka läpäisee kosteutta, ei sovellu tähän paikkaan. Helpoin ratkaisu on eristää niin kuin LTR-3 esitti kanava solukumilla.

Ideasi ILP:n lisäämisestä ilmastointijärjestelmään on jo käytössä. Järkevää sen lisääminen on tietenkin vain LTO-kennon jälkeen. ILP:n lämmöntuotto on melkoinen ja sen hyödyntäminen ilmastoinnin lämmityksessä edellyttäisi melkeinpä ilmalämmitysjärjestelmää.

http://www.enervent.fi/product_line.asp?menuid=20186&langid=1&countryid=100

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yli 3 Vuotta sinä jaksoit

ja yrititit ottaa selvää minusta. Aika hämmästyttävää. Naiselle.
      Ikävä
      89
      1430
    2. Mikä on viimeinen

este joka vielä pitää sinut ja kaivattusi erillään?
      Ikävä
      83
      992
    3. Näin kaivattuni viimeksi...

...? Se tuntui kuin... ?
      Ikävä
      66
      887
    4. Miksi kumppaniehdokkaan oma elämä on teille ongelma?

Täällä monesti kuulee vaatimuksia siitä, että kumppaniehdokkaalla ei saisi olla lemmikkejä, lapsia, kavereita, eksiä, su
      Sinkut
      361
      851
    5. Oikea nainen

On äärimmäisen naisellinen, pienikokoinen, kapeaharteinen, pienet kapeat kasvot, paksut huulet, kauniit hiukset, upeat t
      Sinkut
      170
      815
    6. Harmi että välimme

Menivät niin solmuun.
      Ikävä
      92
      743
    7. Olen pahoillani mies ihan kaikesta

Et sinä ole edes tehnyt mitään väärää. Eihän kenestäkään ole pakko tykätä. Pyydän anteeksi kaikkea häiriköintiä, joka on
      Ikävä
      61
      585
    8. Minä olen käyttänyt mustan magian riittejä ja taikoja aiheuttaakseni epäonnea ja pahaa joillekin

Ne jutut on toimineet. Olen harjoittanut tätä parisenkymmentä vuotta
      Ikävä
      124
      454
    9. Se ei silloin ollut sattumaa

vaan tarkkaan suunniteltu juttu. 🪤
      Ikävä
      43
      445
    10. Laittasit nyt vaan vielä

Viestin mies, kuitenkin haluut laittaa 🫢
      Ikävä