Löytyisikö täältä vertaistukea mielenterv.potilaan läheiselle?
Miten vedätte rajan yksityisyydellenne ja kieltäydytte "hoivaamasta" psyykkisesti sairasta läheistänne, joka ei suostu tai kykene ottamaan apua vastaan? Olen kokenut painostusta hoitohenkilökunnan taholta, kun en ole suostunut ottamaan mielenterveyspotilasta valvontaani 24/7.
Täytyy sanoa, että olen mielettömän väsynyt tähän touhuun. Minun on pakko suojella omia lapsiani, enkä voi työntää heitä jonnekin vieraalle hoitoon ja juosta ympäri kaupunkia psykoosissa ajelehtivan läheisen perässä. Tämä sama touhu jatkuu vuodesta toiseen.
Psykoosissa oleva ihminen on kuin uhmaikäinen lapsi, joka ei ota mitään ohjausta vastaan. Ei syö, ei nuku, ei pysty keskittymään mihinkään. En voi kulkea hänen mukanaan kellon ympäri viikosta toiseen tukemassa, kuuntelemassa tuntikausia päivin öin harhaisia puheita, yrittämässä pakkosyöttää vastentahtoisesti. On vain pakko jättää hänet harhailemaan ja olla vastaamatta puhelimeen. Kauhean pahalta tämä tuntuu, ja valvon öitä kun olen niin ahdistunut tilanteesta. Minulla ei enää ole voimavaroja auttaa. Yritin vuosikausia tukea ja ohjata, olin jo aivan näännyksissä, koska hän imee ympäristöstään kaikki voimat.
Kuten arvaatte, häntä ei oteta sairaalaan sisälle, koska osaa niin kätevästi näytellä fiksua aina silloin kun keskustelee läkkärin kanssa. Sitten hän olettaa että meidän läheisten tehtävä on terapoida ja korjata hänet, maksaa psykoosissa rahattomana ajelut taksimatkta jne.
Kertokaa kokemuksistanne vast.tilanteessa. Olen tosi väsynyt tähän.
kun läheinen sekoilee
7
465
Vastaukset
- fdfdsfdsfdsfsd
Ei kyllä kuulosta psykoosilta, jos osaa esittää järkevää lääkäreille, mutta sitten vaatii teiltä apua?
Tuollaisessa tilanteessa sitten esittäisi varmaan kaikille järkevää. Tai ei haluaisi apua keltään..Toisaalta ajatteleeko psykoosipotilas edes tollaista.
Sinä voit mennä terapeutin/lääkärin juttusille ja kertoa, mitä tuttavasi on sinulle sanonut ja kertoa, että hän on psykoosissa. Kyllä psykoosi potilaat sairaalaan sisään otetaan. He kun ovat riskinä itselleen ja muille.
Eihän voi olettaa, että te autatte, jos ei ota muualta apua vastaan. Ei hän varmaan edes halua apua, vain rahojanne. Siispä ilmoita lääkäkäreille hänestä! - Rajat2012
Kuulostaa joiltain osin melko tutulta,saamantyyppisessä tilanteessa olen ollut.Itse tein vuosien auttamistyön jälkeen henkilölle selväksi(kun oli paarempi tilanne) että a. tukihenkilö sosiaalitoimesta/terveydenhuollon puolesta,ja b. kun alkaa tuntumaan että tilanne valuu huonompaan,soittoa 112 tai psykiatriseen päivystykseen.Usein liittyy muutakin kuin psykoosi/psykoottiset piirteet tuohon että oletetaan toisen ihmisen päivystävän puhelimessa ja tukihenkilönä yötä päivää,jaa sinun tapauksessa vielä TAKSIKYYTIEN MAKSAMISIA.
Olen samaa mieltä aiemman kirjoittajan kanssa,kerro lääkärille tilanne ja jos ammattilaiset jotain mussuttavat että sinä olet vastuussa tai pitää olla tukena,toteat heille että se on HEIDÄN tehtävänsä.Et sinä jaksa ja pysty olemaan 24/7 tukihenkilö kenellekään,eikä sellaista voi kukaan sinulta tai keneltäkään muulta odottaa.
Voimia! - Latvainvalidi
Jos kyseessä on puoliso, niin - kamalaa sanoa - suosittelen eroa.
Ei kenenkään tarvitse sietää tuollaista ja varsinkaan lapsille ei tee yhtään hyvään tuo.
Eihän sairas tee sitä "tahallaan", mutta ihan samoin kuin alkoholisti sairastuttaa läheisensä, niin myös vakavasti mielisairas/psykoottinen/maaninen sekoilija sairastuttaa läheisensä.
Terveys- ja sosiaalitoimen on otettava vastuu.
Voit ottaa oman jaksaminen mukaan vastuuta. - JK
VAI IIN
- yksinäinen mies
Ei tuollaisessa tilanteessa oikein yhtä ja oikeaa vastausta ole. Mielestäni läheistään ei voi heitteille jättää se on ainakin oman vakaumukseni vastaista. Olen seurannut vastaavalla tavalla yksittäisen henkisestisairaan lähes diktaattorin kaltaista kohetelua yli kymmenen vuoden ajan. Kyllä se kuluttaa itseä ja vie mahdollisuuden omaan täysipainoiseen elämään, mutta siltikin uskon että tuo työ maksaa itsensä takaisin.
Tuo ihminen ei varmasti ymmärrä mitä käytöksellään sinulle aiheuttaa, mutta koeta olla hänen tukenaan siinä määrin kuin itse kykenet.
Ja mikäli tunnet jatkossa tarvetta purkaa mieltäsi niin tältä palstalta löydät varmasti toisia jotka painivat samojen ongelmien kanssa. Et ole yksin, meitä on täällä monia muitakin. - väsynyt läheinen
Kiitoksia teille vastauksista.
Vaikka ihmisellä olisi diagnoosi, tässä tapauksessa skitsofrenia, häntä ei oteta sisään osastolle koska ei ole aggressiivinen tai selvästi itsetuhoinen. Se että ei suostu syömään lääkkeitään, ei riitä pakkohoidon kriteeriksi. Ja vaikka laitettaisiin pakkohoitolähetteellä pariksi vkoksi osastolle, mitä se auttaa kun tilanne palautuu muutamassa vkossa entiselleen..
Sama meno jatkuu vuosikymmeniä. On vaikea erottaa mikä johtuu sairaudesta ja mikä vain itseriittoisesta veemäisestä luonteesta. Voiko esim sairauden varjolla vi..uilla ihmisille ja laukoa piiloilkeyksiä, nolata läheisiään. Ja sitten vedota siihen että "en ollut silloin ihan oma itseni kun tein niin." Esimerkkeinä voisi kertoa, että kyseinen henkilö tekee läheisistään aiheettomia rikosilmoituksia, soittelee työnantajille ja väittää esim. että läheinen/sukulainen käyttää huumeita vaikka näin ei todellakaan ole. On äärimmäisen raskasta selitellä tuntemattomille, uusille työnantajille, viranomaisille, ystäville jne että "minä en sitten myy kokaiinia, enkä hakkaa lapsiani, vaikka henkilö nimeltä XY sinulle soittaisi ja niin väittäisi.
Jos sairas ihminen ei lainkaan suostu käymään lääkärissä, terapiassa, keskustelemassa asiantuntijan kanssa, ei suostu syömään lääkkeitään, niin voidaanko vaatia että sukulaiset hoivaavat häntä kuin vauvaa vuosikymmenien ajan. - yksinäinen mies
Ei ketään voi väkisin auttaa, kyllä sen tahdon tervehtyä on lähdettävä sairastuneesta itsestään. Ymmärrän hyvin että tuon mainitsemasi jälkeen usko parempaan on vähissä.Toivon että saat asiat järjestymään.
Sairaan mielen käyttäytymistä ja tuon ihmisen maailmankuvaa on toisten mahdoton ymmärtää. Ja siinä on toimittava sen mukaan mihin itse kykenee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1462444
- 1751681
- 921578
- 691533
- 79914
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6865- 68851
- 59815
- 61798
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes152745