miksi en jaksaisi..koko ajan..??!!

tällainen äiti

Olen huolissani omista reaktioistani,väsymyksestä,kiukusta,huolesta.Kerronpa tässä omasta vanhempana/ isovanhempana olosta. Olemme n.kuuskymppinen töissä käyvä aviopari. Meillä on kaksi tytärtä. Molemmat ovat parisuhteessa. Toisella on kaksi erityislasta ja toinen elää uusioperheen elämää,miehellä kaksi lasta jotka viikonloput isällään.
Vanhempi tyttäreni soittelee joka päivä kuulumiset, lisäksi he käyvät melkein joka viikonloppu,lauantaisin kylässä.Heillä ovat nämä erityislapset. Kyläpaikkoja ei juurikaan ole koska toisen lapsen kanssa on hankalaa vierailla.
Toisen tyttären perheellä on jatkuvat rahahuolet,molemmat ovat tällä hetkellä työttömiä vaikka hyvä koulutus on molemmilla. Olemme auttaneet heitä rahallisesti hyvin paljon,eivät ole sosiaalitoimistosta juurikaan apua saaneet. Tosiasia on jonkun aikaa ollut ,että heillä ei olisi ruokaa jos meitä ei olisi.
Minusta on alkanut tuntua että haluasin "lomaa" perheestäni,sama olo on miehellä.
Juuri äsken tyttäreni soitti että olisivat tulossa käymään. Sairastamme täällä flunssaa molemmat. Sanoin, että jos ei teillä mitään muuta paikkaa ole, niin tulkaa.. sanoin myös että voi kun he keksisivät viikonloppuisin muitakin paikkoja. Toki heillä on myös vammaislain mukainen oikeus viedä toinen lapsi hoitoon kerran kuukaudessa. Tyttäreni ei selvästikään pitänyt siitä mitä sanoin. Hänen mielestään heistä ei ole vaivaa jos he lauantaisin tulevat päivällä ja lähtevät illalla. Niin, tuo vaivaa- sana on juuri se hirveä, mikä saa minut tuntemaan oloni ristiriitaiseksi.
Vietän milelläni viikonloput kotona koska olen töistä väsynyt ja haluan levätä,lukea,elää omaan tahtiini.
On kurja ajatella että rakkaista ihmisistä ajattelee: Taas ne tulevat,en jaksaisi..Taas soitetaan,en jaksaisi...
Kyselen itseltäni,mitä teen että en tuntisi näin? Miksi en joka päivä halua jakaa heidän elämäänsä?
Olen murehtija-masentuja-ahdistuja-luonne. Valvon öisin ja mietin lasten asioita. Olenko kehittänyt yksinkertaisesti stressin omista lapsistani??!!

35

658

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei aina jaksa ei

      Liika on liikaa ja teitä odotetaan nyt selvästi enemmän kuin mihin voimanne ja halunne riittävät. Tuntemuksenne ovat ymmärrettäviä - minä en jaksaisi työn ohessa antaa noin paljon. Jos olisi hyväkuntoinen nuori eläkeläinen asia voisi olla toisin, mutta teidän tilanteenne huh. Minä en jaksaisi enkä pystyisi.

      Miten olisi määrätietoinen ja lempeä "oman tilan" ottaminen. Ennakoikaa - myös tyttärelle.

      Sano jo viikolla, että teillä on flunssa/flunssa tulossa ja nyt täytyy levätä hissukseen. Ette jaksa ettekä voi ottaa vieraita vastaan viikonloppuna. Tai että nyt oli erityisen vaativa ja rankka viikko töissä. Teillä on jo ikää ja nyt täytyy ladata akkuja itsekseen.

      Entä kylpyläviikonloppu joskus kaksin miehen kanssa? Saisitte jotenkin lempeästi rikottua kaavan ja oletuksen, että olette aina viikonloppuisin käytettävissä.

      Varmasti haluatte tyttären perheineen kylään, mutta harvemmin. Ja sitten voisitte satsata heihin paremmin ja enemmän, kun se ei olisi pakkopullaa teille.

      Sinulla on oikeus ja suorastaan velvollisuus kuunnella myös itseäsi. Sitten jaksat antaa muillekin, kun saat itsekin levätä ja itse saat mitä tarvitset.

    • anäin

      Tyttäret ovat jääneet liikaa kiinni teihin vanhempiin. Se ei ole pitkän päälle hyväksi heidän äitiydelleen eikä parisuhteelleen, eikä tietysti myöskään teidän ja heidän väliselle suhteelleen.

      Nyt pientä rajaa! Kännyköihin ja viesteihin ei aina tarvitse heti vastata. Muutakin elämää täytyy voida elää ja suunnitella kuin lapsiin liittyvää. Matkalle sieltä mars! Harrastuksiin hus! Ottamalla oman tilasi ja oikeudeen myös lepoon näytät samalla esimerkkiä omille lapsillesi; heilläkin on aikanaan oikeus omaansa.

      • Mietintämyssystä

        Tuolla toisessa saitissa keskustellaan myös mummun hoitovastuusta. Monet mummut ovat jatkuvassa kierteessä lapsien hoitajina.
        Mummuja kannustetaan pitämään hoitohuginsa järjellisinä. Pitää jokaisella olla oma elämänsä, vaikka nuoret loukkantuvatkin, kun eivät saa hoitoapua aina mummulta.

        Joku mummu puolustautuu suurella rakkauden määrällä, joka riittää, vaikka jopa 4 serkusta voi olla viikonloppuisin mummulassa, joskus viikollakin. Lapset niin viihtyvät.
        Mummu ei väsy. Nuoret pääsevät viettämään "omaa aikaa".
        Ei edes kysytä miksi "omassa ajassa" ei ole lapsille tilaa.

        Tällaiset mummut eivät huomaa, että he tekevät kaikille karhunpalveluksen kaikille. Ensinnäkin lasten vanhemmat eivät opi olemaan vanhempia, vaan panevat muut menonsa lastenhoidon edelle, toiseksi lapset eivät tunne läheisyyttä vanhempiinsa, koska huolehtivainen mummu on vienyt heidän paikkansa. Vuosien mittaan lapsien ja lastenlapsien asenne on ilman muuta se, että mummu hoitaa vapaapäivien arjen pyörityksen, välillä viikollakin, eikä vastuuta muiden tarvitse ottaakaan.

        Sen vuoksi kannustaisin sinuakin pitämään puolesi ja osoittamaan jälkikasvulle, että isovanhemmat eivät voi toimia kaikkien palveluksessa.
        Vastaisuudessa sano suoraan, että nyt EI käy. Olet varmaan liian sovitteleva ja arka kieltäytymään. On vain opittava sanomaan ei.

        Pitää muistaa myös se, että lapset alkavat vähitellen ymmärtää, että he eivät ole tärkeitä vanhemmilleen, vaan heidät sysätään pois kotoa liian usein. Olkoon vaan, että mummilassa on hyvä olla. Olisihan kotonakin, vanhempien kanssa.


      • yxmuzi

        Hirveältä kuulostaa sekin, että ihmisen täytyisi paeta omasta kodistaan matkoille, harrastuksiin tai kylpylään saadakseen olla viikonlopun rauhassa.
        Rankan työviikon jälkeen moni rentoutuisi mielellään omassa kodissaan ja tekisi kaikessa rauhassa viikon aikana rästiin jääneitä kotitöitään tai jotakin muuta, mitä saattuu päähän pälkähtämään.
        Aikaihminen ei sinun patisteluasi ja hätistelyäsi kaipaa.


    • mummi

      No jooh...en voi muuta sanoa, mulla on samanlainen tilanne. Olen sanonut, että nyt en jaksa, suuttuivat, mutta ajan kuluessa ymmärsivät, että ei se ole minun asiani olla aina läsnä, minulla on oma elämäni, josta pidän kyllä kiinni, he huolehtikoot omastaan. Tosin meillä ei ole vammainen lapsi, mutta lapsia kuitenkin. Koettakaa saada vanhemmille vapaata aikaa vammaispalvelun kautta eikä isovanhempia rasittamalla.

    • 13

      Nyt se lusikka kauniiseen käteen.

      Toisen tytön on selvitettävä oikeutensa ja mahdollisuutensa saada toimeentulotukea. Teillä on edessä vielä pahat ajat, avustus tai apu ei käänny, kun te tarvitsette apua.

      Lastenlasten kanssa ilmoitatte selkeästi, että otatte vastaan vain esim. joka toinen viikonloppu. Jos on pakko perustella, se on: oma talous, työn vaatima levon tarve ja ikä.

      Eikös sisarukset voi auttaa toisiaan?
      Toinen tarvitsee rahaa ja toinen apua talous ja lastenhoitotyöhön..
      Nykyinen mummu ja vaari kanta opetettiin jo kansakoulussa kunnioittamaan vanhempia ja avustamaan olemaan kohtelias iäkkäimmilleen.
      Myönnän että kasvatuksessa omillekin lapsille tuo jäi.. Ei ollut yhteyttä isovanhempiin, jotka asuivat 200 km päässä, eikä tuttava piirissä ollut muita ikäihmisiä. Lapset kasvoivat ymmärtämättä iän tuomaa suorituskyvyn laskua ja nousutta levon tarvetta..

    • Ei tervetullut miniä

      Teeppäs niin, että järjestät menoja lauantai päiviksi. Pikku hiljaa he oppivat, ettet jaksa. Meillä riitti, kun anoppi ilmoitti "pihanrappauksen" olevan niin pahasti kesken, että olisi hyvä jos tulisimme toiste. Olimme ajaneet pitkän matkan pienen tyttäremme kanssa sinne mummua katsomaan. Kävimme siihen aikaan heillä ehkä kerran kahdessa kuussa. Enää emme vieraile kuin kerran vuodessa ja välillä vaikuttaa, että sekin on isovanhemmille liikaa.

      • Temppeliaukionkirkko

        Voiko olla totta, että ajatte pitkän matkan tietämättä, voivatko tai haluavatko isovanhemmat ottaa vieraita vastaan? Voiko teille tulla milloin vain ilmoittamatta etukäteen? Onko teillä joskus varattu viikonloppu parketin laittoon / ikkunoiden pesuun / kaappien ja varastojen raivaukseen / parisuhteen ylläpitoon / kavereiden tapaamiseen...? Ihan typerää ottaa nokkiinsa, kun isovanhemmat kertovat suoraan, että nyt ei sovi.


      • Ei tervetullut
        Temppeliaukionkirkko kirjoitti:

        Voiko olla totta, että ajatte pitkän matkan tietämättä, voivatko tai haluavatko isovanhemmat ottaa vieraita vastaan? Voiko teille tulla milloin vain ilmoittamatta etukäteen? Onko teillä joskus varattu viikonloppu parketin laittoon / ikkunoiden pesuun / kaappien ja varastojen raivaukseen / parisuhteen ylläpitoon / kavereiden tapaamiseen...? Ihan typerää ottaa nokkiinsa, kun isovanhemmat kertovat suoraan, että nyt ei sovi.

        Itseasiassa meille voi tulla milloin vain! Osuit naulan kantaan meillä ei ole vierailuille esteitä, taloa on laajennettu omin käsin, remontteja on tehty aina ovat vieraat olleet tervetulleita. Oli kuitenkin hyvä, kun kirjoitit tietääpähän etteivät appivanhemmat ole ainoita lajissaan.


      • Itsekäs sukupolvi
        Temppeliaukionkirkko kirjoitti:

        Voiko olla totta, että ajatte pitkän matkan tietämättä, voivatko tai haluavatko isovanhemmat ottaa vieraita vastaan? Voiko teille tulla milloin vain ilmoittamatta etukäteen? Onko teillä joskus varattu viikonloppu parketin laittoon / ikkunoiden pesuun / kaappien ja varastojen raivaukseen / parisuhteen ylläpitoon / kavereiden tapaamiseen...? Ihan typerää ottaa nokkiinsa, kun isovanhemmat kertovat suoraan, että nyt ei sovi.

        Temppelinaukio siis ihan tosissaan selittää, että parin tunnin vierailu pilaa lehtien haravoinnin. Aloittajalle toivotan voimia. Se on vaan niin, että olet tyttäresi perheen henkireikä, ei ole helppo osa sinulla.


      • Teretulemast
        Ei tervetullut kirjoitti:

        Itseasiassa meille voi tulla milloin vain! Osuit naulan kantaan meillä ei ole vierailuille esteitä, taloa on laajennettu omin käsin, remontteja on tehty aina ovat vieraat olleet tervetulleita. Oli kuitenkin hyvä, kun kirjoitit tietääpähän etteivät appivanhemmat ole ainoita lajissaan.

        Anteeksi, mutta minusta tuntuu että "ei tervetullut" sinun kannattaisi vähän höllätä asennettasi. Kaikki ihmiset eivät ole eikä heidän tarvitse olla/jaksaa olla aina vieraanvaraisia silloin kun vieraat/sukulaiset sitä olettavat. Pitää kunnioittaa ihmisten erilaisuutta ja yksityisyyttä eikä ottaa siitä itseensä.

        Hienoa jos jaksat itse aina vieraita, mutta muu maailma ei aina pyöri siten kuin se oman navan ympärillä pyörii.


    • isoäidin mietteitä

      Meillä lapset käyvät ja kyselevät myös 'meidän vanhusten' kuulumisia ja vävyt, poika ja tyttäret sekä miniä auttavat joissakin pikku hommissa.

      Samoin me 'vanhukset' autamme myös joskus lapsiamme lastenlasten kaitsemisessa ja käymmen kylässä ihan muutenkin vaan,

      Periaatteessa me elämme jokainen omaa elämäämme ja arvostamme toisiamme - lapset eivät ikinä sano meitä 'laiskoiksi eläkeläisiksi' emmekä taas itse ukin kanssa kutsu 'itsekkäiksi vanhemmiksi' tai lastenlapsiamme 'riiviöiksi'.

      Tähän asti ainakin suhteet ovat pelanneet hyvin ja elämä kulkee iloineen ja murheineen - mutta ihanaa että olemme siinä mukana.

    • pikkumyy

      Noherranjestassentään...siis mennään kylään ilmoittamatta etukäteen ? Minä en avaisi ovea, jos joku soittelisi ovikelloa ihan noin vaan. Kyllähän jokaisella pitää oma rauha olla.

    • hyvät tavat on

      Ei kai kukaan nykyaikana tule ja mene aikuisten lähimpiensä luo ilmoittamatta etukäteen. Meillä on lasten koteihin avaimet ja heillä on myös meille, mutta aina on pirautettu ennalta vaikka kuinka pienelläkin varoitusajalla ja kysytty - sopiiko piipahtaa?

      Se on eri juttu jos toinen on liikuntarajoitteinen tai vastaavaa.

      • Ei tarvi kysellä!

        Hyvät tavat on? Kiitos tämän viikon toistaiseksi makeimmista nauruista!


      • saa tulla

        Meille kyllä tullaan.Tai soitetaan että ollaan tässä lähistöllä ja voitaisiin poiketa,jos olette kotona.Mutta meillä ei olekaan aina kaikki tip top ja meillä on sellaista kuin on.En stressaa jos kaikki ei ole vimpan päälle ja yöksikin voi jäädä,kun nykyisin on huoneita tyhjillään.Mitään passauksia tai muita ei meiltä odoteta,mikä sekoittaisi omia suunnitelmiamme.Mutta jokainen tavallaan.


    • eiymmärräkylyhtään

      Voi hyvä tavaton..tullaan kylään ihan ilmoittamatta? Minun perheeni ovet ovat aina rakkaille avoinna ja niin on vanhempien, sisareni, veljeni ja ystäviemme ovet. Onko siis se, että rakkaat tulevat kylään, sinun iltasi pilaamista??? Mitä ihmettä! Minusta on ihanaa kun joku tulee kutsumatta piristämään minun päivääni. Siis ihminen jota minä rakastan! Ihan hyvin voi tiskata tai yhdessä vieraan kanssa haravoida lehdet. Mitä ihmeen hmsiä nykyään on jotka ei halua nähdä perhettään ja viettäää heidän kanssa aikaa? Se aika on sitä arkea

    • ...........

      varmaan syy sekin, kun ei saa lapsia nykyisin kieltää mistään eikä rajoja laittaa, sitten tullaan isovanhempien luo kun ei ostata itse kasvattaa, siinä syy et näin tehdään, mutta raskasta on isovanhemmilla näiden lasten kanssa jotka ei usko yhtään mitään eikä missään..

    • sallittu aikuisille

      Voihan sillä mummolla olla vaikka uusi poikaystävä ja hän haluaa viettää laatuaikaa uuden kultansa kanssa - vaikka vaan ihan pitkän viikonlopun kahden kesken.

      • yxmuzi

        Kumma, että tätäkään näkökohtaa ei muisteta ottaa huomioon.
        Mummoilla ja vaareilla on tosiaan oma elämä, myös tunne- ja sukupuolielämä.


      • yxmuzi
        yxmuzi kirjoitti:

        Kumma, että tätäkään näkökohtaa ei muisteta ottaa huomioon.
        Mummoilla ja vaareilla on tosiaan oma elämä, myös tunne- ja sukupuolielämä.

        "Mummoilla ja vaareilla on tosiaan oma elämä, myös tunne- ja sukupuolielämä."
        Ja joku kateellinen ehti jo varustaa tämän kommenttini alaspäin osoittavalla peukalolla. Tekisi mieli kysyä häneltä, missä iässä hän itse tukahduttaa tunne-elämänsä ja lopettaa sukupuolielämänsä.


      • mielipide tähän
        yxmuzi kirjoitti:

        "Mummoilla ja vaareilla on tosiaan oma elämä, myös tunne- ja sukupuolielämä."
        Ja joku kateellinen ehti jo varustaa tämän kommenttini alaspäin osoittavalla peukalolla. Tekisi mieli kysyä häneltä, missä iässä hän itse tukahduttaa tunne-elämänsä ja lopettaa sukupuolielämänsä.

        jos eivät tule koko viikonlopuksi niin kai aikuisilla ihmisillä on aikaa harrastaa sitä seksiä vaikka toisena päivänä.Meillä ainakin on myös seksiä ihan riittämiin,vaikka käykin vieraita.Itse asiassa siihen on nykyään huomattavasti helpompi järjestää aikaa kuin silloin kun monta lasta oli pieniä.Vai eikö teillä?


      • yxmuzi
        mielipide tähän kirjoitti:

        jos eivät tule koko viikonlopuksi niin kai aikuisilla ihmisillä on aikaa harrastaa sitä seksiä vaikka toisena päivänä.Meillä ainakin on myös seksiä ihan riittämiin,vaikka käykin vieraita.Itse asiassa siihen on nykyään huomattavasti helpompi järjestää aikaa kuin silloin kun monta lasta oli pieniä.Vai eikö teillä?

        En puhu pelkästä seksistä, saati pikapanosta. Kyllähän ihmiset haluavat seurustella muullakin tavoin. Ja jos kumppani asuu kaukana ja kummallakin on vaativa työ, ei yhteinen viikonloppu liene liikaa pyydetty. Silloin ei vieraita kaivata.


    • oma elämä

      tätä ei nuoret ymmärrä, jos mummilla on haku päällä, he luuleet ettei mummia enää vaarit kiinnosta..eihän kukaan jaksa koko aikaa olla pienten lasten kanssa enää, eihän sitä edes kerkeä juoksemaan lasten perässä, kun riehuvat..

    • noloa vinkujat!

      Ei mee mun päähän miten hassua te suomalaiset vinkujat ootte. Jos lapset omine lapsineen tulee kylään niin miten se voi olla teiltä pois? Meille saa todellakin myös tulla emmekä koe että elämä menee sekaisin ja halutaan olla rauhassa..siis mit vit. Kuulostaa todellakin sairaalta .." vettu nyt kakarat taas tulee kun mun piti haravoida saatana"..todella noloa mummit! ja muutkin. en kyllä tajua miks tollasilla edes perhettä on. kannattaisko olla sinkku ja erakoitua johonki metsän siimekseen yksinäisyyteen ja olla ah niin onnellinen ku ei oo muita häiritsemässä rauhaa.

    • itse kokee ja tietää

      no jopas on kielenkäyttöä, en haluais ainakaan rumasti puhuvia läheisiä kylään, mielummin haravoisin..

    • huomioonottamisesta

      voi luoja tätä nuorten perheellistyneiden itsekkyyttä ja ymmärtämättömyyttä...

      yksi syy miksi soitetaan ajoissa ennenkuin mennään kylään, on se että ainakin tarkistetaan ovatko mummi ja vaari kotona. toinen syy voi olla myös se että jos soitetaan ajoissa ennen kylään menemistä niin mummi ja vaari kerkiäisi vaikka hieman siivoamaan ennen vieraita ja esim. hakemaan kaupasta jotain keksiä/pullaa/kahvikakkua/kahvia jos ei ihan heti omista kaapeista löydy.
      kolmas syy on myös se että otettaisiin huomioon näiden vanhempien ihmisten jaksaminen. esim. äitini on jo 50v ja siivousalan töissä, en siltikään oleta että voin tuppautua kylään äidilleni ja että hän jaksaisi. hänellä on raskas työ, joten hän myös tarvitsee lepoa.yleensäkin kysyn aina, että sopiiko tulla kylään.en automaattisesti oleta että kylään mennään noin vain kysymättä ja ilmoittelematta.
      itse ainakin inhoan sitä jos minulle ei kyläilystä ilmoiteta etukäteen, sillä joskus saattaa todella olla niin että kahvi on loppu,maitoa ei ole jääkaapissa ja "vierasvaroja" pitäisi hakea kaupasta..kämppä on siivoamatta..

      joten mitäs jos otettaisiin muutkin huomioon kuin vain se oma napa..

      t:26v nuori nainen

      • hohhoijaa.

        Just joo. Annat mummulle vaarille aikaa käydä ensin kaupassa, ennenkuin änkeet pesueesi kanssa kaffepöytään. Onhan se tietenkin kiva mennä mummolaan jossa on siistiä ja puhdasta, kun ovat ehtineet siivoamaan ennenkuin menet. Mitäs jos joskus ottaisit mummolassa imurin ja siivoasit, pesisit ikkunat, voisit viedä kahvitarpeet mennessäsi, tmv. Aina odotetaan valmista.


      • yksi mummi ...
        hohhoijaa. kirjoitti:

        Just joo. Annat mummulle vaarille aikaa käydä ensin kaupassa, ennenkuin änkeet pesueesi kanssa kaffepöytään. Onhan se tietenkin kiva mennä mummolaan jossa on siistiä ja puhdasta, kun ovat ehtineet siivoamaan ennenkuin menet. Mitäs jos joskus ottaisit mummolassa imurin ja siivoasit, pesisit ikkunat, voisit viedä kahvitarpeet mennessäsi, tmv. Aina odotetaan valmista.

        Älä vaadi liikoja! Jos mummi ja vaari ovat vielä täysissä ruumiin ja sielun voimissa niin kyllä se riittää että etukäteen yhdessä sovitaan vierailut puolin ja toisin, että molemmilla on hieman aikaa valmistautua... kukin tavallaan.

        Niitä vanhuksia jotka jo apua tarvitsevat on tietenkin hyvä auttaa mutta se on jo kokonaan toisen keskustelun aihe

        On ihan kiva lukea ja havaita että vielä on nuoria ihmisiä jotka osaavat ottaa isovanhempien tarpeetkin huomioon, siitä 26v nuorelle kiitokset!


      • huomioonottamisesta
        hohhoijaa. kirjoitti:

        Just joo. Annat mummulle vaarille aikaa käydä ensin kaupassa, ennenkuin änkeet pesueesi kanssa kaffepöytään. Onhan se tietenkin kiva mennä mummolaan jossa on siistiä ja puhdasta, kun ovat ehtineet siivoamaan ennenkuin menet. Mitäs jos joskus ottaisit mummolassa imurin ja siivoasit, pesisit ikkunat, voisit viedä kahvitarpeet mennessäsi, tmv. Aina odotetaan valmista.

        BTW olemme mieheni kanssa lapsettomia ihan omasta valinnasta, ja kyllä, joskus viemmekin mukanamme jotain piirakkaa tai itse leipomiani pullia tai jotain muuta.

        ja viestissäni nyt ihan tarkoitin sitä että otetaan muut ihmiset huomioon ja ilmoitetaan kyläpaikkaan jos ollaan menossa kyläilemään.

        ja vielä ihan tiedoksesi, autan äitiäni kyllä kesäisin pesemään mattoja ja jos hän missä vaan asiassa apua tarvii niin meiltä kyllä voi aina kysyä(useimmiten ongelma liittyy elektroniikkapuoleen)jos isäntä osaisi alan ammattilaisena auttaa.

        ja autoin äitiäni myös 50v syntymäpäiviensä järjestelyissä.

        taidat vain itse olla semmoinen "kutsumaton" vieras, ettet viitsi ilmoittaa kyläilyistäsi.


      • huomioonottamisesta
        hohhoijaa. kirjoitti:

        Just joo. Annat mummulle vaarille aikaa käydä ensin kaupassa, ennenkuin änkeet pesueesi kanssa kaffepöytään. Onhan se tietenkin kiva mennä mummolaan jossa on siistiä ja puhdasta, kun ovat ehtineet siivoamaan ennenkuin menet. Mitäs jos joskus ottaisit mummolassa imurin ja siivoasit, pesisit ikkunat, voisit viedä kahvitarpeet mennessäsi, tmv. Aina odotetaan valmista.

        ja yksi syy lisää miksi voisi ilmoittaa tulostaan olisi sairaudet.
        jos mummi/vaari/molemmat ovat sairaina niin ei ehkä silloin kannata mennä kyläilemään "koko perheen voimin", voipi sitten olla että pikkulapsiperheeseen saadaan tuollaisella asenteella aikaiseksi sairauskierre..milloin kukakin on sairaana.
        ja en usko että kukaan sairaana jaksaa ottaa vieraita vastaan.

        ja muistakaa raamatustakin hyvä sanonta;"pyhitä lepopäivä"..voisi aika moni yrittää alkaa noudattamaan tuota, kun tuntuu että vähän jokainen nykyään kärsii stressistä ja jatkuvasta "tekemisen puutteesta".


    • Tuliaiset mukaan

      No etköhän 26v nuori nainen voisi itse viedä kahvileivät ja jopa kahvipaketin jos menet mummon luo kylään. Ettei mummon tarvitse kauppaan lähteä sinun vierailusi takia.

    • atamoni

      No voishan se hyvä syy soittaa ja kysyä, sopiiko juuri nyt tulla, olla vaikka se, että mummo ja vaari on suunnitelleet mukavaa kahdenkeskistä intiimiyttä jne, että tietävät varautua siihen, että ei se nyt sitten käykään. Eihän se oikein mukavaa ole varmasti kenestäkään, kun ollaan siinä juuri kivassa vireessä ja kenties ilkosillaan keskinäistä hauskaa pitämässä, niin siihen sitten tupsahtaakin lapset ja lapsenlapset kesken kaiken...

      Niin, eihän mummolla ja vaarilla ole seksielämää. Sitähän on vain nuorella parilla, jotka tarvitsee sitä varten koko viikonlopun jonka ajaksi lapset viedään mummolaan. Mummolla ja vaarillahan on aikaa sitten viikolla. Niinpä niin, ei vain tulla ajatelleeksi, että sen viikonlopun ne mummo ja vaarikin mieluiten tarvitsisivat, silloin heillä on vapaata töistä ja ovat saaneet nukkua aamulla pidempään ja ovat virkeämpiä. Ja kivaa se olisi mummostakin saada herätä vapaana viikonloppuna vaarin kainalosta omia aikojaan, eikä lastenlasten siinä kieppuessa seassa.

      Kenties ne mummo ja vaarikin menisivät joskus perjantai- tai lauantai-iltaisin elokuviin, pubiin, pizzalle, ystävien luokse illanviettoon, tai kutsuisivat ystäviä heille "aikuiseen" tapaan viini- ja peli-iltaa viettämään tms.

      Lapsenlapset on ihania, mutta ei heitä saa viedä mummolaan joka viikonloppuna, ei edes joka toisenakaan. Ja on huomioitava, että näitä lapsenlapsia voi olla useammalla sisaruksella, joten on vuoroteltava sopivalla tavalla, niin ettei mummo ja vaari rasitu liikaa.

      Jos kylään tullaan "piipahtamalla," silloin toki voidaan mennä ilman etukäteissopimisiakin päiväsaikaan, ja on otettava huomioon, että mummo ja vaari ei välttämättä ole edes kotona silloin. Mutta jos aiotaan tulla oikein pidemmäksi ajaksi, niin siitä on kyllä voitava sopia ensin. Ei ne mummo ja vaarikaan voi siellä kotonaan jatkuvassa passissa istua.

    • nyt jo mummi

      Meillä mennään niin, että jokaisella on tiedossa, että vähintään joka toinen viikonloppu tavataan mikäli mahdollista. Sovitaan edellispäivänä tai aikaisemmin, jos tulevat mummille syömään. Mummi laittaa ruuat ja tarjoaa ne, toiset tuovat sitten jos haluavat hedelmiä tai kahvipullat. Jos vaan kahvitellaan, tulijat tuovat tuomiset kahvipöytään. Leivomme kaikki hyvin ja jokaisella on aina pakkasessa jotain ottaa mukaansa. Tapailemme milloin kenenkin kodeissa, eikä kenenkään tarvitse erityisesti siivoilla eikä laittaa huusholliaan kuntoon, vanhoja tuttujahan ollaan ja toistemme tavat tunnetaan ja hyväksytään. Tärkeintä on nähdä toisiamme mahdollisimman usein. Vierailut ovat melko lyhyitä, ettei tule mitään paineita kenellekään koko päivän oleiluista. Lounastapaamiset tietysti ovat pidempiä.

      Tällaisista tapaamisista olemme nauttineet jo vuosikausia ja kaikilla on hyvä mieli kun nähdään niin usein ja ne ovat sellaisia iltapäiväkahveita lauantai tai sunnuntai-iltapäivisin, suunnilleen kauppareissun yhteydessä. Asumme eri kaupungeissa, mutta kuitenkin noin puolen tunnin ajomatkan päässä toisistamme. Anopitkin ja apet ovat heillä lähellä, joten heitäkin on ilo tapailla näillä visiiteillä. Kaikille ei aina sovi yhtä aikaa, mutta kaikkia kuitenkin usein nähdään.

    • Omakin elämä

      Siis hyviin käytöstapoihin kuuluu, että soitetaan ja kysytään hyvissä ajoin, sopiiko kyläily, eikä oleteta että toisten elämä pyörisi vierailijoiden navan ympärillä. Ihan aikuisten oikeasti ei omia(-kaan) vanhempia aina hotsittaisi ottaa vastaan pesuetta, kahvittaa ja syöttää ja siivota kun lähtevät, joskus tarvitaan ihan vain se oma aika oman kullan kanssa akkujen lataamiseen, että jaksettaisiin se viikko töissä taas...

      Välillä on ihanaa tavata omaa jälkikasvua, kun tiedetään odottaa ja ollaan "valmistauduttu" ja valmiita ottamaan vastaan.

      Minusta on epäkohteliasta ja lapsellista olettaa, että aina ollaan tervetulleita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      618
      19201
    2. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      70
      16052
    3. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      394
      9519
    4. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      83
      6755
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      19
      4964
    6. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      213
      3971
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      127
      2222
    8. Mitä hänellä oli päällään kun viimeksi näit hänet?

      Avoimia vastauksia saa kirjoitella... Ehkä joku saattaa tunnistaa itsensä kommenttien joukosta :)
      Ikävä
      62
      1485
    9. Meidän tarinako on ohi?

      Ootko niin päättänyt?
      Ikävä
      111
      1437
    10. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      41
      1287
    Aihe