Betadine, jodi

myrkkymagneetti

Hei!

Voiko betadine-liuosta laittaa päänahkaan? Pullon kyljessä lukee että tappaa alkueläimet, hiivat, homeet, bakteerit ym. ja haluaisin testata toimisiko tämä valmiste rasvoittuvan päänahkani kanssa ja ohuiden hiusteni kasvattamisessa. On olemassa ilmeisesti betadine-shampookin mutta pikaisella vilkaisulla ei sitä omasta yliopiston apteekistani löytynyt.
Onko kellään kokemuksia jodista hiustenlähdön ehkäisijänä? sanotaan että jodia saisi saada tietty määrä tai muuten se aiheuttaa ongelmia kilpirauhasessa kerääntyen sinne. Itse olen vaihtanut valkaistun jodioidun ruokasuolan ruususuolaan ja käsittääkseni jodin saantini voi olla varsin minimaalinen. Japanilaiset kumminkin saa jodia yli 10 mg vuorokaudessa erilaisista merenelävistä, eikä heillä käsittääkseni mitään kilpirauhassairauksia sen enempää esiinny kuin muillakaan, joten voisiko olla että jodin saantimme on jopa vaarallisen alhainen? Jodilla on kumminkin kyky poistaa erilaisia myrkkyjä kehosta.
Nyt kaikki tietäväiset vastailemaan :) pistetään keskustelu pystyyn jodista! Onko jodista ollut apua sinun iho- tai hiusongelmiisi?

4

1688

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mietin samaa, mut ihme ettei oo vastauksia. Ite kokeilin, katotaan kuin käy :)

• Anonyymi

Hiusten lähtöön on todella paljon eri syitä, joten en lähtisi jodilla kokeilemaan.

• Anonyymi

Vanha ketju, jonka joku kaivoi esiin, mutta jos sittenkin kommentoisi vaikka ei olekaan apua aloittajalle.

Jodille voi allergisoitua eikä sitä pitäisi noin vahvana levittää säännöllisesti varsinkaan päähän .

Suomalaiset eivät yleensä saa ruuasta riittävästi jodia, liikaa jodia ei siis tule. Sen vuoksi tulisi käyttää edes jodioitua ruokasuolaa jotta tarve tulisi täytettyä. Suositellulla suolan annostuksella ei ole vaaraa liiasta jodista. Mutta jos senkin jättää pois, on vaara että kehittyy struuma.

• Anonyymi

Itselläni oli edellisenä kesänä ihottumaläikkä ohimolla hiusrajassa, ja laitoin siihen Betadine-voidetta. Vähän sotkuista puuhaa, mutta onnistui.

Jodia saattaa olla joissain monivitamiinivalmisteissa. Sitä on myös saatavilla lisäravinnetabletteina. Siis eri valmiste kuin ydinkatastrofiin tarkoitetut vahvat jodit. Itse vegaanina käytän jatkuvasti jodia, sillä kaikki sitä eivät todellakaan tarpeeksi saa. Koska ravinnosta saa jonkin verran, niin ehkä ei kannata käyttää ihan maksimia edes suositun päiväannoksen sisältäviä merileväjoditabletteja tms.

Joskus voi olla vaikeaa itse tietää tai tajuta, mistä ravintoaineesta oikeasti on puutetta. Lääkäritkin ovat joskus hyvin asenteellisia. Itselläni rautavarastot hupenivat huomaamatta (siihen on meillä sukutaipumuskin). Söin ensimmäisen vuoden laiskasti rautaa, ja ferritiinit olivat yhä liian matalalla. Nyt olen syönyt puolen viimeisen puolen vuoden ajan 100 mg rautaa joka toinen päivä (sitä enempi on käytännössä vaikeaa, kun rauta pitäisi ottaa tyhjään mahaan) ja äskettäin huomasin, että viemärissä ja hiusharjassa on huomattavasti entistä vähemmän hiuksia. Lienee varsin yksilöllistä, miten elimistö reagoi ravintopuutoksiin. Toiset saavat oireita helpommin kuin toiset. Itse olin ainakin reagoinut raudan vähäisyyteen hiustenlähdöllä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eutanasia?

Kertokaas omia mielipiteitä eutanasiaan liittyen. Onko mielestäsi oikein vai väärin ja miksi?
      Arvot ja etiikka
      4
      12356
    2. Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?

Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä
      Arvot ja etiikka
      4
      11143
    3. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      174
      5064
    4. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      28
      3679
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      195
      3513
    6. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      44
      3037
    7. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      108
      2769
    8. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      37
      2117
    9. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      13
      2098
    10. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      19
      1925
    Aihe