Betadine, jodi

myrkkymagneetti

Hei!

Voiko betadine-liuosta laittaa päänahkaan? Pullon kyljessä lukee että tappaa alkueläimet, hiivat, homeet, bakteerit ym. ja haluaisin testata toimisiko tämä valmiste rasvoittuvan päänahkani kanssa ja ohuiden hiusteni kasvattamisessa. On olemassa ilmeisesti betadine-shampookin mutta pikaisella vilkaisulla ei sitä omasta yliopiston apteekistani löytynyt.
Onko kellään kokemuksia jodista hiustenlähdön ehkäisijänä? sanotaan että jodia saisi saada tietty määrä tai muuten se aiheuttaa ongelmia kilpirauhasessa kerääntyen sinne. Itse olen vaihtanut valkaistun jodioidun ruokasuolan ruususuolaan ja käsittääkseni jodin saantini voi olla varsin minimaalinen. Japanilaiset kumminkin saa jodia yli 10 mg vuorokaudessa erilaisista merenelävistä, eikä heillä käsittääkseni mitään kilpirauhassairauksia sen enempää esiinny kuin muillakaan, joten voisiko olla että jodin saantimme on jopa vaarallisen alhainen? Jodilla on kumminkin kyky poistaa erilaisia myrkkyjä kehosta.
Nyt kaikki tietäväiset vastailemaan :) pistetään keskustelu pystyyn jodista! Onko jodista ollut apua sinun iho- tai hiusongelmiisi?

4

1686

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mietin samaa, mut ihme ettei oo vastauksia. Ite kokeilin, katotaan kuin käy :)

• Anonyymi

Hiusten lähtöön on todella paljon eri syitä, joten en lähtisi jodilla kokeilemaan.

• Anonyymi

Vanha ketju, jonka joku kaivoi esiin, mutta jos sittenkin kommentoisi vaikka ei olekaan apua aloittajalle.

Jodille voi allergisoitua eikä sitä pitäisi noin vahvana levittää säännöllisesti varsinkaan päähän .

Suomalaiset eivät yleensä saa ruuasta riittävästi jodia, liikaa jodia ei siis tule. Sen vuoksi tulisi käyttää edes jodioitua ruokasuolaa jotta tarve tulisi täytettyä. Suositellulla suolan annostuksella ei ole vaaraa liiasta jodista. Mutta jos senkin jättää pois, on vaara että kehittyy struuma.

• Anonyymi

Itselläni oli edellisenä kesänä ihottumaläikkä ohimolla hiusrajassa, ja laitoin siihen Betadine-voidetta. Vähän sotkuista puuhaa, mutta onnistui.

Jodia saattaa olla joissain monivitamiinivalmisteissa. Sitä on myös saatavilla lisäravinnetabletteina. Siis eri valmiste kuin ydinkatastrofiin tarkoitetut vahvat jodit. Itse vegaanina käytän jatkuvasti jodia, sillä kaikki sitä eivät todellakaan tarpeeksi saa. Koska ravinnosta saa jonkin verran, niin ehkä ei kannata käyttää ihan maksimia edes suositun päiväannoksen sisältäviä merileväjoditabletteja tms.

Joskus voi olla vaikeaa itse tietää tai tajuta, mistä ravintoaineesta oikeasti on puutetta. Lääkäritkin ovat joskus hyvin asenteellisia. Itselläni rautavarastot hupenivat huomaamatta (siihen on meillä sukutaipumuskin). Söin ensimmäisen vuoden laiskasti rautaa, ja ferritiinit olivat yhä liian matalalla. Nyt olen syönyt puolen viimeisen puolen vuoden ajan 100 mg rautaa joka toinen päivä (sitä enempi on käytännössä vaikeaa, kun rauta pitäisi ottaa tyhjään mahaan) ja äskettäin huomasin, että viemärissä ja hiusharjassa on huomattavasti entistä vähemmän hiuksia. Lienee varsin yksilöllistä, miten elimistö reagoi ravintopuutoksiin. Toiset saavat oireita helpommin kuin toiset. Itse olin ainakin reagoinut raudan vähäisyyteen hiustenlähdöllä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      236
      4016
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      123
      2317
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      1996
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      141
      1471
    5. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      939
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      127
      937
    7. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      37
      930
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      331
      860
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      847
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      62
      770
    Aihe