Back to roots

SeijaSIni ex

Eräänä päivänä kyläilin äitini luona. En lapsuuskodissa, en lapsuusmaisemmissa. Siksi sanon, kyläilin.

Kun kuljen äitini synnyinseudulla, Pohjanmaan lakeuksilla tunnen itseni vieraaksi.
Kun kuljen lapsuusmaisemissani, maalaiskunnassa, jota ei ole enää, paikat näyttävät tutulta, vaan eivät kodilta.
Kun menen töistä kotiin; koti tuntuu kodilta. Turvalliselta ja mukavalta paikalta.
Kun kuljen isäni synnyinseudulla, Pohjois-Karjalan vaaramaisemissa, tulee tunne: tänne minä kuulun. Vaikka olenkin viettänyt siellä vain kesiä… Kun minusta aika jättää, haluan tuhkani pihamaan lannoitteeksi, isoäidiltäni perityn punaisen mökin ruusupuskien lannoitteeksi. Kotiin…juurilleni.

Missä ovat Sinun juuresi? Missä tai milloin tunnet, että tänne minä kuulun?

Ja aiheesta, tai aiheen vierestä. Muutaman nikin olen vuosien varrella luonut ja sitten sulkenut. Ne eivät ole olleet osa minua, ovat tuntuneet naamiaisasulta. Vain alkuperäinen tuntuu sopivalta. Home Sweet Home...

http://www.youtube.com/watch?v=tbRfYDP5P28

Siis - auringonsäteitä päiväänne
lähettelee SeijaSini

15

137

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cloetta...

Milloin missäkin. Välillä tunnen olevani omassa elementissäni suurkaupungin vilinässä ja joskus kehoni ja mieleni kaipaa mökille keskelle ei-mitään, takkatulen loimua katsomaan. Olen kotoisin Pohjois-Suomesta mutten sitä mitenkään erikoisemmin kodikseni tunne. Koti on minulle enemmänkin henkinen olotila, ei niinkään fyysinen paikka tai ympäristö.

Mieheni kyljessä tunnen olevani eniten kotonani ja siellä, minne minä kuulun.

• SeijaSini ex

Sinulla on asiat hyvin. Miehen kyljessä... tiedän tunteen. Kun halatessa tuntee olevansa kotona.

En osaa selittää sitä kotoisuuden oloa, mikä minut valtaa Karjalan laulumailla. Se on jotain alitajuista. Siellä sellaisetkin paikat tuntuvat tutuilta, joissa en ole koskaan ennen käynyt.

• ...

Nyt meni aralle alueelle sielussa.

Mä koitan nyt välttää liikaa kirjoittamista tästä aiheesta. Lakeuksilta ollaan kotoisin, eikä se tosiaankaan aina ole ollut heleppoa. Kevät tulvia pitäis mennä vielä kerran eläissään kattomaan.

Jolly Jumpers; I Feel Power:

http://www.youtube.com/watch?v=EGVgzYkF4WA

=DW=

• SeijaSini ex

Olipas tymäkkä musiikkilataus. En ollut ennen kuullut. Pidin.

Sieluun... siitä tässä ehkä onkin kyse? Että tunnen kuuluvani paikkaan, missä en ole koskaan asunut kesälomaa pidempää pätkää kerrallaan.

Olen kyllä kotiutunut lähes kaikkialle; kotihan muodostuu ihmisistä. Mutta juuria ja alkuperää ajatellessa tunnen olevan syvältä maalta, muhevasta mullasta kotoisin. Vaikka melkein kaupunkilainen olenkin alkujaan, Helsingin kupeesta.

Where ever I lay my hat that's my home...
        http://www.youtube.com/watch?v=ju_a2-Pve4g&ob=av3n

SeijaSini

• Kaupunkilainen

Minä olen muuttanut lapsena ja nuorena niin monta kertaa, että yleensä vastaan kysyjille, etten ole mistään kotoisin.

Tunnen tiettyä tuttuutta synnyinkaupunkiini, vaikka olin aika pieni muuttaessamme sieltä pois. Seuraava asuinpaikka - jossa isäni vielä asuu - tuntuu jo enemmän "kotiseudulta", vaikka olinkin siellä lähes koko kouluikäni muukalainen. Luokkakaverini olivat tunteneet toisensa vaipoista asti, joten minä olin vieras pitkälle murrosikään.

Ehkä kaikkein eniten kodilta tuntuu Helsinki, koska olen siellä asunut lähes 40 vuotta ja edelleen siellä töissä. Nykyisin asun radanvarren pikkukaupungissa, joka ei ole vielä tullut kovin tutuksi. En siis edelleenkään ole mistään kotoisin.

• SeijaSini ex

Pääkaupunki seutu on tullut minulle tutuksi... Kotoisaksi ei koskaan. En tykkää liikkua ruuhkassa, enkä jonottaa joka paikkaan. 14 vuotta olen asunut Kehä 3:n ulkopuolella - ja viihtynyt. Minulle riittää, että käyn Helsingin keskustassa töissä.

Tunsin myöskin, etten ole mistään kotoisin aina siihen saakka, kunnes sain isäni äidin mökin hoidettavakseni. Jokin siellä saa mielen hyrisemään ja sydämen laulamaan.

• Hei kun keikuskelen

Asun samaisessa kaupungissa, jossa olen syntynytkin ja voin sanoa, että viihdyn hyvin.
      En voisi kuvitellakaan muuttavani sisämaahan. Merenrantakaupunki on minulle tarkoitettu ja sillä sipuli. Meren tuulahdukset kesällä, "suolahkomainen" aromi tuulen seassa, saa sisukseen tunteen, että meri ei ole kaukana, vaikkei ihan rannalla töröttäisikään.

Saareen ei ole pitkä matka ja sinne halajan tämän tästä. Sielä tunnen itseni kotoisaksi, ihanaksi, nautinnolliseksi ja vaikka mitä. Henkeen ja vereen asti olen meri-ihminen.
      Elikkä juureni ovat Vaasassa.

• SeijaSini ex

Ihana kuvaus. Toi meren kohinan ja tuoksun nenääni.

Itse en kaipaa vesille, mutta meren ja järven ranta kutsuvat istumaan. Rakastan katsella ja kuunnella veden liplatusta, veden aaltoilevaa pintaa, pilvien kuvajaisia...
        Ja sitten toisaalta olen tulehen tuijottaja. On se sitten kynttilän liekki, takka tai saunan uuni... Minua ei siis kannata laittaa lämmittämään puusaunaa...

Tuli, vesi, maa...

• Syntynyt pohjois-pohjanmaalla. esi-isät tulleet venäjältä 300 vuotta sitten isän puolelta ja toiseltapuolen huhun mukaan 200 vuotta sitten. Joka kesä käyn synnyinseudulla ja tänävuonna on tiedossa suuret sukujuhlat.

• SeijaSini ex

Sukujuhlat ovat mielenkiintoisia. Niissä saattaa jopa hätkähtää, kun huomaa, miten suvun piirteet toistuvat vieraissa kasvoissa ja olemuksissa.

Isäni puoleisen suvun juuret on paikannettu 1500 luvulle Kiihtelysvaaraan. Sen jälkeen (tai siis paremminkin sitä edeltävät) jäljet päättyvät Suojärven maisemiin.

Suuret sukujuhlat = 100, 200 vai 500 osallistujaa?

Ihan vain uteliaisuudesta kyselen, pienen suvun edustajana.

• Suuri on suku ja elokuussa tiedän paljonko oli saapunut paikalle. Veikkaan yli 200.

• Hei SeijaSini :)

Wherever I lay my hat, that's my home. Jos olen jossain hyvä, niin se on tähän saakka ollut kodin tekemisessä. Vaikka nyt on ihan ontto fiilis. Ei maistu mikään, ei hymyilytä, en jaksa en viitti en halua :/ Koti on mekaaninen paikka missä joudun laittamaan ruokaa ja siivoamaan. Työ on se paikka missä pomon intiaaninimi tällä hetkellä on Perseeseen Ammuttu Karhu. Ja miten mä saankin se "perse" sana jokaiseen viestiin minkä kirjoitan.... ihan perseestä.

Ei tässä mitään suurempaa hätää, olen ollut tässä tilassa ennenkin, ja noussut. Mutta juuri nyt mikään ei tunnu lämpimältä kodilta. Kysyin lapsiltakin, otetaanko Joulu-uusinta. Ehdittäis just ennen pääsiäistä. Tänään meinattiin nyysiä kuusikin kun oltiin uusia suksia kokeilemassa. Joutuisin kyllä siivoamaan aika hitosti ensin.. kukas meillä näin on sotkenut. Laiminlyönyt huushollin.

Nikki on kuin uusi takki vain, minkä pukee päällensä. Mun edelliset oli paremmat, mutta tääkin ajaa asiansa - että on tunnistettavissa kenen kanssa puhuu.

Mulla on toinen versio tuosta samasta ihanasta biisistä minkä linkitit
      http://www.youtube.com/watch?v=AfdcyxDZlZk

Kiitos säteistä!

• SeijaSini ex

Arvoisa rouva miss.fire

Pohjalle on helppo vajota, mutta kun siitä saa pitävän tassuotteen, ollaan jo voiton puolella. Jos tuntuu, että seisoo neljällä jalalla, tarvitsee vain suoristaa selkänsä ... ja hupsista, sitä onkin jo puolitoistametriä korkeammalla. Suunnilleen.

Arvaan ja oletan, muistan ja luin. Astu ulos aurinkoon, hengitä syvään raikasta kevät-talven ilmaa ja hyräile I will survive.... versio on eri kuin mitä kenties odotat =)

http://www.youtube.com/watch?v=kEiNQ3kExCA&feature=related

Aurinkoista päivää halauksen kera
        lähettää SeijaSini

• Nyt juuri asun sieluni maisemissa. Olen asunut seitsemän vuotta elämästäni, viimeiset vuodet paikassa joka on kotini. Asunto on kyllä vaihtunut mutta kaupunki ei.
      Syntyisin olen Vantaalta mutta juureni eivät siellä ole.
      Kyllä myöskin systerin kanssa välillä tehdään lapsuusmuistojen retkiä sinne, mutta kaipuuta takaisin ei ole kun pois pääsin.

Minä toivon että kuolemani jälkeen tuhkani heitetään mereen tai Kaunissaareen.
      Kohta tulee taas kesä ja lähden juurtumaan saareen, sen hautausmaalla istun mummon ja monen muun pois lähteneen sukulaisen haudan vierellä. Annan maan imeä juuret taas syvälle sen multiin.

Tässä Junnun laulu Kaunissaarelle:

http://www.youtube.com/watch?v=HCr1nO_DuhE

• SeijaSini ex

Kauniiseen paikkaan olet kesäjuuriasi upottamassa.
        Vanhat hautausmaat ovat kauniita kaikkialla. Ja rauhoittavia paikkoja järjestellä ajatuksiaan.

Siitä nousi mieleeni tämä Tapio Rautavaaran tulkinta
        http://www.youtube.com/watch?v=TKY8kdg-Big

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      385
      8478
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      172
      2837
    3. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      13
      1182
    4. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      76
      998
    5. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      61
      903
    6. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      25
      896
    7. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      883
    8. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      53
      848
    9. Sano nyt kiertääkö

Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      64
      842
    10. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      72
      802
    Aihe