Tiheät yöimetykset, vauva 2 kk

Ihanpoikkiitse

Laitanpa nyt tännekin (löytyy jo vauvojen sivuilta), kun vasta huomasin, että imetykselle on oma palsta. Eli siis:

Vauvamme heräilee yöllä tunnin, joskus vajaankin sellaisen välein vaatimaan rintaa. Eikä rauhoitu muulla tavalla kuin rinnalla. Itse olen ihan poikki, koska en saa nukuttua vauva rinnalla, ja juuri kun nukahdan vauvan syötyä, alkaa vauva vaatimaan taas rinnalle.

Mitenkäs olette tällaisesta selvinneet?

Päivisin en voi nukkua, kun on vanhempiakin lapsia hoidettavana.

4

380

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zonna

      Heippa, meillä oli sama ongelma.
      Mutta päätin, että lopetan yö syöttämisen rinnasta kokonaan ja annan maidon pullosta. Pumppasin kuitenkin omaa maitoa vauvalle.
      Nytten meidän pikkuinen on 1,5kk ja nukkuu parhaimpina öinä jopa 4 tuntia putkeen, mutta toki välillä on huonompia öitä jolloin heräilee useammin syömään.

    • jtdfkut

      Perhepedillä ja hengittämällä syvään, mut tiedän ettei sovi kaikille. Musta ei todellakaan olisi ollu nousemaan vähän väliä sängystä, lämmittelemään pullomaitoa, syöttämään, röyhtäyttämään ja aamulla tiskaamaan yöpulloja. Tissi vaan suuhun kainalossa nukkuvalle vauvalle ja that's it.

      Miten usein syö päivällä? Eli tarvitseeko noin tiheään maitoa, vai vain tissiä imetäväksi nukahtaakseen. Jos jälkimmäistä, niin tuttiahan voi kokeilla (jos vauvan imuote on vakiintunut jo hyväksi).

      Jokainen löytää sen itselle toimivimman tavan, mutta mä en niukkamaitoisena olisi uskaltanut luopua yöimuista, ne kun on ne tehokkaimmat maidontulon lisääjät/ylläpitäjät.

      Jaksamista! Toivottavasti on vain nopeasti ohimenevä vaihe.

    • mykiäiskä

      Mikä oli syntymäpaino vauvalla? Paljonko painoa on nyt? Eli onko kasvanut toivotusti? Kauanko vauva imee rintaa kerrallaan? Tuleeko maitoa riittävästi? Vaihdatko välillä rintaa vai annatko yhdellä syötöllä yhdestä rinnasta vain? Nämä on tärkeitä kysymyksiä ongelman ratkaisussa.

      Jos syntymäpainoa on alle 3 kg, vauva tarvitsee ruokaa ensimmäisten kuuden viikon ajan n. kahden tunnin välein. Ja pienten vauvojen voi olla haasteellista imeä riittävän kauan. Imeekö lapsesi yli vai alle 10 minuuttia kerrallaan? Ensimmäiset 10 minuuttia rinnasta tulee vaan sellaista laihaa, laktoosipitoista lurua, jossa on paljon oksitosiinihormonia, joka saattaa alkaa nukuttaa vauvaa. Tuon jälkeen tulee proteiinipitoisempaa maitoa ja aivan lopuksi rasvapitoista takamaitoa. Eli jos vauva saa joka kerta vain sitä laihaa alkutuotetta, hän saattaa kyllä nukahtaa, mutta jää nälkäiseksi ja kohta herää taas vinkumaan tissiä. Jos maitoa tulee jo kivasti, niin kannattaa ilman muuta olla vaihtamatta rintaa välillä, koska ei ole järkeä antaa molemmista rinnoista sitä laihaa etumaitoa, jolloin molemmista jää se rasvaisempi takamaito saamatta. Vaan vuorotellen eri syötöillä eri rinta. Ja pumppaa se toinen sitten vaikka itse pumpulla välillä, jos on pelkoa että maidontuotanto ehtyy.

      Muutenkin voisit tehdä niin, että pumppaa rinta tyhjäksi pulloon pumpulla, niin sitten ensinnäkin näet, paljonko sitä maitoa tulee ja toisekseen anna pullosta se maito, niin lapsi saa sitten sitä rasvaisempaa maitoa myös. Ja jos ei maitoa tule riittävästi, niin anna lisäksi vastiketta. Tuo sun ongelma kuulostaa siltä, että vauvalla saattaa olla ihan vain nälkä. Ja olisi oikein hyvä, jos saisit kehiteltyä jonkinlaisen syömis - nukkumisrutiinit ihan päiväajallekin, koska hyvä yöuni pohjustetaan päivällä syömällä riittävästi ja nukkumalla sopivat päikkärit. Ja iltapuolella olisi hyvä saada tankattua enemmän maitoa yötä varten, niin sais sitten pitemmät yöunet, mikä taas parantaa omalta osaltaan sitä syömistäkin. Näin siinä tapauksessa, että kyseessä on nälkä.

      Mutta jos lapsi on syntymäpainoltaan iso ja kyseessä ei selvästikään ole nälkä, vaan lapsi vaan tissuttelee ja heräilee jatkuvasti huvikseen naukkailemaan, kyseessä on lapsen kehittämä huono tottumus, jolle voisi yrittää tehdä myös jotain, että ei mene seuraavat puoli vuotta - vuosi joka yö tommoseksi rumbaksi. Jos lapsi oli syntyessään lähemmäs nelikiloinen ja syö hyvin, kyllä sen kokoisen pitäisi öisin nukkua vähän pitempiä pätkiä.

      Ehdotan, että hanki jostain käsiisi Tracy Hoggin joku kirja aiheesta. Sillä oli suomeksikin julkaisu Opi kuuntelemaan vauvaasi, sen löytää varmaan käytettynä osoitteesta www.antikvaari.fi ja englanniksi jos osaa lukea, niin Hoggin kirjoja löytyy esim. www.bookplus.fi. Itse en ole lukenut suomenkielistä teosta, mutta mulla on enkunkielinen The Baby Whisperer Solves All Your Problems (By Teaching You To Ask The Right Questions) ja se on kyllä hyvä perusteos syömis-, nukkumis- ja käytösasioiden suhteen. Ainakin tossa kirjassa on esimerkinomaisia päivärutiineja aikatauluineen ja syömisistä noita määriä ja aikoja, paljonko minkäkin kokoisen ja ikäisen lapsen pitäis syödä jne. Erikseen ohjeet rintasyötölle ja pullolle ja niiden yhdistelmille, lisäksi kiinteiden aloittamiset jne. Suosittelen lämpimästi.

    • he35y

      Meilläkin ratkaisu on ollut perhepeti. Vauva kun ei suostu syömään tuttia niin hakee lohtua rinnasta ja toisaalta on vielä niin pieni, että rytmit on vähän mitä on. Kun 4kk tuli täyteen, on yöunikin parantunut, joskin heräilee vielä ihan riittämiin syömään. Tai selkeästi ei hän aina edes kunnolla syö, kunhan pitää minua tuttina. Kun muksu on siinä vieressä yöllä, on helppo imettää ja torkkua itse samalla. Esikoista imetin aina istualtaan ja olin ihan katkipoikkiväsynyt yöimetyksistä. Nyt on paljon helpompaa, kun vauva on vieressä.

      Ja pienipainoisen vauvan äitinä... Nuo 2h syöttövälit on vanhanaikaista ohjeistusta ainakin meidän neuvolan mukaan. Meillä on odotettu siihen, että paino lähtee hyvin nousuun ja siitä alkaen lapsentahtinen imetys, vaikka lapset on olleet 2,5kg ja 2,8kg syntymäpainoltaan. Mummon kanssa tosin on väännetty kättä siitä saako lapselle antaa joka kitinään maitoa, hän kannattaa vanhaa kaavaa että 3-4h ja ennen ei tipu :D Tästä taas ammattilaiset on erimieltä...

      Ja kaikki ei heru pumpulle, joten siitä ei voi päätellä yhtään mitään riittääkö maito vai ei. Lapsen painon kehitys ja pissavaipat kertovat sen totuuden. Itse en ainakaan ole ikinä saanut yli 40 ml pumpulla, vaikka tätä toista lasta olen hyvinkin täysimettänyt. Toki pumpulla voi irrotella maitoa ennen syöttöäkin. Muista myös hyvä ruokavalio ja paljon vettä!

      Uskoisin, että ongelma helpottaa piakkoin jos vain koitat jaksaa. Tai kokeile tuttia tai koita opettaa vauvaa siihen, että rauhoittelet esim. hytkyttämällä makuulla tai kokeilkaa perhepetiä. Kapalokin voisi rauhoittaa tai unipussi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      430
      3035
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      103
      2374
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      363
      2122
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1953
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1807
    6. 164
      1238
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1237
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1082
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      947
    Aihe