Nykyinen opiskelijamassa järkyttää suuresti

LL-08

Käyn aina silloin tällöin lukemassa lääketieteen kirjastossa, koska suoritan erikoistumiskoulutusta. Olen suunnattoman järkyttynyt siitä, millaisia ihmisiä lääketieteelliseen nykyisin pääsee opiskelemaan. Ei meidän aikana vielä tuollaista ollut.

Tyypillisen pissulissun näköisiä tyttöjä, jotka honottavat isoon ääneen ja silmät harottavat päässä eri suuntiin. Yhdellä vilkaisulla voi nähdä, että se minä-identiteetti on vielä rakentumatta ja ollaan täysin pihalla siitä, mitä elämältä oikeasti halutaan ja ylipäätänsäkin kaikista mahdollisista asioista. Juuri sellaisia tytönheitukoita, joihin on itse törmännyt viimeksi yläasteella. Poikia, jotka mölisevät isoon ääneen, hirnuvat ja päästelevät epämääräisiä ääniä ja käyttävät ala-arvoista kieltä. Kaikki jutut peruskoulutasoa.

Jos tämä on suomen lääkärikunnan tulevaisuus, niin ei todellakaan hyvältä vaikuta. Olen pitkään miettinyt, että oliko sitä joskus itse samanlainen. Olen tullut siihen tulokseen, että en ollut. Nuoriso on nykyisin vain niin erilaista.

20

1058

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ohikulkevaohittaja

      Hei, ne ihmiset siellä kirjastossa ovat niitä ohikulkijoita, kuten sinä itsekin.

    • vanhempi opiskelija.

      Olen kyllä samaa mieltä, että opiskelijoiden yleinen (henkinen) taso on laskenut huimasti. Sisäänottomäärien kasvaessa laatu pakostakin kärsii, eikä vuosikurssit enää todellakaan edusta ikäluokkiensa kermaa, kuten ne joskus tapasivat tehdä.

    • rutansd

      Moneen lähtöön on ihmisiä, joka paikassa. Ne ahkerat opiskelijat lääkiksessäkin varmaankin ovat lukemassa, eikä siellä käytävillä.
      Itse olen hakemassa näin aikuisena vasta ja itse ihmettelen, kuinka paljon on niitä hakijoita, jotka eivät välitä ihmisistä lainkaan ja heiltä puuttuu tietynlainen kyky ymmärtää potilaita. Toivon, että opiskelun myötä muuttuvat...

    • Lääkis 2013 Swe

      Pääsykokeet ei mittaa nykyään varsinaista motivaatiota lääketieteelliseen. Olen kuullut, että joskus aikoinaan oli erillinen kurssi jolle mentiin ja sieltä sitten motivoituneimmat, ahkerimmat ja hyvä suorituksiset tyypit pääsi sisään lääkikseen. Miksi sellaista ei enää ole, liikaa hakijoita? Mielestäni se olisi ainut tapa saada oikeat ihmiset oikealle alalle, etteivät väärät veisi toisten unelmia!

    • City-boy

      Opiskelemaan pääsee tänä päivänä mielestäni täysin väärillä perusteilla. Riittää kun osaat toistaa mitä kirjassa sanotaan ja osaat kirjoittaa sen. Lopputuloksena saadaan juurikin tuo mitä aloittanut kirjoitti. Tämän vuoksi itselläni on arvostus suomalaiseen koulutusjärjestelmään laskenut.

    • 2+3+

      Niin, minäkin olen suunnattoman järkyttynyt. Ensisaikaan opettajat pukeutuivat pukuun, kauluspaitaan ja kravattiin tunneille, naisopettajilla oli mekko tai paitapusero puolihame. Nyt ne opettajarievut ovat mitä oudoimmissa vetimissä ihmisten ilmoilla.
      O tempora, o mores.

    • 3+2

      Tehdäänpäs ekskursio lähimpään lääkiksen kirjastoon. Ja katsotaan, löytyykö sieltä muita ääliöitä kuin se vanha taata, joka istuu paksun kirjan takana ja vahtaamassa muita ja rakentaa samalla minäidentiteettiään.

    • vanhempi setämies

      Nimimerkki LL-08 viittaa ilmeisimmin valmistumisvuoteen. Arvon tohtori lienee siten itsekkin valmistunut ihan tässä lähivuosina ja aloittanut opintonsa luultavimmin siinä 6-7 vuotta siitä ajankohdasta, eli 2000-luvun alussa.

      Nyt hän tulee tänne paukuttelemaan henkseleitään ja saarnaa vahvalla kokemuksen rintaäänellä. Mollaa ja paheksuu nuorisoa, koska eivät ole kuten vanhoina hyvinä aikoina. Ei tässä herää kuin epäillys siitä onko kirjoittaja lainkaan sillä henkisellä tasolla, mitä valmistuneelta lääkäriltä edellytetään.

      Toiseksi on kovin huvittavaa halveksia nuorisoa siitä, että eivät tiedä mitä elämältään haluaisivat. Herranjestas se kuuluu juuri siihen elämänvaiheeseen. Nuorena pitääkin etsiä itseään ja rakentaa sitä minäkuvaa. Moni on sentään hypännyt yliopistoon ihan suoraan lukiosta. Mitä pahaa siinä on, että on epävarma?

      Kyllä ihminen ehtii aikuistua koko elämänsä ajan. On suorastaan helppoa aikuistua ja kyynistyä. Vaikeampaa on säilyttää sisällään palanen lapsuuden riemua.

    • tritomera

      Heh ja hoh. Tekstisi perusteella olet amispudokas, joka esittää jotain tohtori tomeraa siellä lääkiksen kirjastossa. Tule ulos kaapista kuin mies.
      Ei kai kukaan lääkäri oikeasti nimittele ihmisiä em. tavalla, kuten "silmät harottavat päässä" tai "hirnuvat ". Herranen aika, nehän voivat jopa piereskellä ja kaivaa nenää.

    • 1+2

      Kyllä, tehty retki lääkiksen kirjastoon. Siellä istuivat ahkeran ja fiksun näköiset nuoret miehet ja naiset lukemassa, ihan asiallisesti. Eniten huomiotani kiinnitti vanha, nuhruinen mies, joka lehtensä takaa katseli himokkaasti ja kuola valuen sekä tyttöjä että poikia. Näytti kirjottavan läppärillään jotain viestejä nettiin. Näytti myös hinkkaavan itseään jotenkin kummasti.
      O tempora, o mores.

    • Käytöstavat puuttuu

      Olen aloittajan kanssa samaa mieltä. Tirskutaan ja hekotetaan, vaikka ikää olisi yli 25. Nuorista aikuisista saa tyhmän ja yksinkertaisen kuvan.

      • sadaww

        Eli nauraminen on pahasta???`Onnellisuus lisää ikää!


    • oi aikoja oi..
    • Lääkikseen 2013

      Huhhuijaa sentään! :o Eikö ole mahtavaa jos opiskelijat uskaltavat ja SAAVAT olla omia itsejään? Itsestäni on mahtavaa jos pystyy ahkeroimaan helvetisti, ja toisaalta osaa heittää vapaallekkin. Äitini on lääkäri ja työskentelee aika vastuullisessa paikassa mutta osaa olla välillä lapsellinenkin. Tätä pidän ainakin itse tosi tärkeenä, varsinkin mitä vanhemmaksi tulee, että osaa välillä pitää hauskaakin.

    • Järjetöntä

      Minä puolestani olen ihmetellyt, miksi lääketieteellissä kirjastossa ei suurikaan käy oppilaita/asiakkaita.

      Milloin tahansa menen paikallisen yliopiston lääketieteelliseen kirjastoon, niin minä olen ainoa asiakas tai minun lisäksi on vain kaksi/kolme asiakasta.

      Suurin syy lienee, että lääketieteellinen kirjasto on auki juuri siinä aikana kun lääketieteellisen opetus tapahtuu. Miksi lääketieteellinen kirjasto ei ole auki iltapainotteisesti kuten normaalit kirjastot. Nyt hukataan työtunteja ja rahaa lähes käyttämättömänä olevan kirjaston ylläpitoon.

      Jos opiskelijoilla on hyppytunteja, jolloin voisivat käydä kirjastossa, niin jostain syystä minä en ole sattunut samaan aikaan kirjastoon.

    • trollaatko?

      Missäköhän kirjastossa olet käynyt? Päivittäisten havaintojeni perusteella Helsingin yliopiston Terkko-kirjaston käyttöaste on pääsääntöisesti korkea. Tenttiviikoilla Terkko on usein niin täynnä, että tuolit ovat loppua kesken.
      Opetuksen loma-aikona on toki hiljaista, silloin lääketieteen opiskelijat ovat töissä.

      • Tampereella

        Tertio


    • kandipaatti

      Selitys: pissikset lukevat kirjastossa, fiksummat kotona omassa rauhassa jääkaapin ulottuvilla. Pissikset tarvitsevat joukon tuomaa henkistä tukea pystyäkseen avaamaan tenttikirjan, itse eivät osaa aikatauluttaa opiskelujaan.

    • :-)

      Kotona lukeminen vaatii hyvää itsekuria, mutta oletkos kandipaatti tullut ajatelleeksi että elämäntilanteita on monia? Monelle kirjasto on kätevä ja kentes ainoa lukupaikka jossa on hiljasta.

      Monella lääkisopiskelijalla on nimittäin lapsia ja perhe, joillakin jopa uusiosellainen. Jääkaapin vieressä ei välttämättä vallitse seesteinen lukurauha, kun lapset kavereineen leikkivät, tekevät läksyjään, syövät välipalaa ja etätyötä tekevä puoliso puhelinpalaveeraa kolmella eri aikavyöhykkeellä toimivan projektitiimin kanssa.

      Soluasunnossa asuvan asuinkumppanit eivät välttämättä ole hiljaisimmasta päästä, ja vaikka olisivatkin, voi käydä niinkin että naapuritontin räjäytystyömaa huolehtii päivittäisestä soundtrackista,viereisen kerrostalon piharemonttia päryyttelevän kiviporatiimin säestyksellä.

      Osa vain yksinkertaisesti haluaa pitää opiskelun ja vapaa-ajan erillään, ja stressin minimissä lukemalla opiskelukirjat kirjastossa, jolloin kotona voi keskittyä viettämään vapaa-aikaa lunkisti.

      Syitä on varmasti yhtä monia kuin opiskelijoita.

      • kandipaatti

        Ei kerro kovinkaan mairittelevia asioita älynlahjoistasi että otat sarkastisen vittuilun vakavana väitteenä, jota ryhdyt kumoamaan.

        Jos akka huutaa, kakarat paskovat alleen, vieressä pauhaa yökerho ja yläkerrassa pidetään bordellia niin ilman MUUTA täytyy lukea kirjastossa. Tai reputtaa tentit.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4925
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3114
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1621
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe