yllättävän pieni kulutus

j.kainalo

Näinä aikoina kun polttoaineen hinta hipoo pilviä ja koettelee kukkaronnyörejä, pieni kulutuksinen auto on kuin taivaanlahja. Ostin hiljattain bensa avensiksen vuosimallia 2002. 1,8 vvt-i koneella. olin kyllä kuullut tuon mallin pieniruokaisuudesta, mutta yllätyin, kun itse sen totesin. Ajoin Tampereelta Turkuun. Tankkasin lähtiessäni täyteen ja sama kun pääsin Turkuun. Trippimittariin tuli 124 km. Ajotietokone näytti 5,5 l keskikulutukseksi. Tankkasin Turussa 5,4 litraa ja huolehdin siitä että tankki tuli täyttöputkea myöten täyteen viimeistä tankkauspistoolin naksahdusta myöten. Keskikulutus oli tämän mukaan siis 4,35 l/100km. Tietysti asiaan vaikutti myös se, ettei tullut kylmä käynnistyksiä ja jono eteni kahdeksaa kymppiä. Tätähän ei tietystikkään voi pitää auton kokonaiskeskikulutuksena, mutta tällaiselle pätkälle kulutus oli kyllä erittäin alhainen ja yllätti positiivisesti. Olin kyllä ajotietokoneen mukaan aiemminkin saman pituisilla matkoilla päässyt alle kuuden kulutukseen.

25

777

Vastaukset

  • Kulutus kannattaa mitata siten, että ison mäen laella nollaat ajotietokoneen ja sitten mäen alla katsot paljonko se näyttää.

    Kyllä Toyotat kulkee sitten vähällä!

    • Ensimminen tankkaus lempäälän jälkeen ja tankki täyteen, kolme naksahdusta varmuuden vuoksi. Ajoa 124 kilometriä ja toinen tankkaus turussa moision rampin kohdalla ja viisi naksahdusta että varmasti tuli täyteen täyttöputkea myöten, jos se sattui vähän vajaammaksi jäämään. Näin polttoainetta meni mieluummin enemmän kuin liian vähän. Tankkiin meni 5,43 l. Ei kylmäkäynnistyksiä ja keskinopeus noin 80 kmh. Kulutus tämän mukaan kulutus 4,37/100km. Kuitti on tankkauksesta; varmuuden vuoksi jos skeptikot ja volkkarikuskit ei usko ;)


    • j.kainalo kirjoitti:

      Ensimminen tankkaus lempäälän jälkeen ja tankki täyteen, kolme naksahdusta varmuuden vuoksi. Ajoa 124 kilometriä ja toinen tankkaus turussa moision rampin kohdalla ja viisi naksahdusta että varmasti tuli täyteen täyttöputkea myöten, jos se sattui vähän vajaammaksi jäämään. Näin polttoainetta meni mieluummin enemmän kuin liian vähän. Tankkiin meni 5,43 l. Ei kylmäkäynnistyksiä ja keskinopeus noin 80 kmh. Kulutus tämän mukaan kulutus 4,37/100km. Kuitti on tankkauksesta; varmuuden vuoksi jos skeptikot ja volkkarikuskit ei usko ;)

      Vuonna 1973 autolla pääsi 160 km yhdellä litralla bensaa. Sev astaisi 8000 km matkaa 50 litralla, eli keskivertotankillisella.

      Ja tämä on Shell-yhtiön omasta kirjasta, joka on "jostakin syystä" kadonnut USA:n kongressin kirjastosta, jossa pitäisi olla LAKISÄÄTEISESTI kaikki USA:n kirjat.

      Kirjan on Shell -yhtiön julkaisema teos, nimeltään "Fuel Economy of the Gasoline Engine" ISBN 0470-99132-1 Julkaistu v. 1977, julkaisija John Wiley & Sons, New York.

      Tuota ISBN -numeroa ei löydy Google-haulla! Todellinen salaliitto? Kirjan nimellä löytyy runsaasti mielenkiintoista luettavaa.

      Onneksi tutkija löysi yliopiston jossa kirjaa käytetään opintomateriaalina. Tässä on skannaukset tuosta kirjasta, ja ihme-autosta.

      http://www.byronwine.com/files/shell photos.pdf

      Auton moottori oli mm. eristetty jotta se kävisi kuumenpana (!). Tämä auttaa hyödyntämään bensan sisältämän energian paremmin.

      Tämä kai onnistuu sen ajan monilitraisilla moottoreilla, nykyiset "peltimukimoottorit" varmaan kärähtäisivät moisesta kuumuudesta?


    • Meidä on Jymäytetty? kirjoitti:

      Vuonna 1973 autolla pääsi 160 km yhdellä litralla bensaa. Sev astaisi 8000 km matkaa 50 litralla, eli keskivertotankillisella.

      Ja tämä on Shell-yhtiön omasta kirjasta, joka on "jostakin syystä" kadonnut USA:n kongressin kirjastosta, jossa pitäisi olla LAKISÄÄTEISESTI kaikki USA:n kirjat.

      Kirjan on Shell -yhtiön julkaisema teos, nimeltään "Fuel Economy of the Gasoline Engine" ISBN 0470-99132-1 Julkaistu v. 1977, julkaisija John Wiley & Sons, New York.

      Tuota ISBN -numeroa ei löydy Google-haulla! Todellinen salaliitto? Kirjan nimellä löytyy runsaasti mielenkiintoista luettavaa.

      Onneksi tutkija löysi yliopiston jossa kirjaa käytetään opintomateriaalina. Tässä on skannaukset tuosta kirjasta, ja ihme-autosta.

      http://www.byronwine.com/files/shell photos.pdf

      Auton moottori oli mm. eristetty jotta se kävisi kuumenpana (!). Tämä auttaa hyödyntämään bensan sisältämän energian paremmin.

      Tämä kai onnistuu sen ajan monilitraisilla moottoreilla, nykyiset "peltimukimoottorit" varmaan kärähtäisivät moisesta kuumuudesta?

      Joku muuten löysi kyseisen auton, ja otti lähikuvia mm. sen "liukuvaihteistosta". Ylläolevassa linkissä.


    • Meidä on Jymäytetty? kirjoitti:

      Vuonna 1973 autolla pääsi 160 km yhdellä litralla bensaa. Sev astaisi 8000 km matkaa 50 litralla, eli keskivertotankillisella.

      Ja tämä on Shell-yhtiön omasta kirjasta, joka on "jostakin syystä" kadonnut USA:n kongressin kirjastosta, jossa pitäisi olla LAKISÄÄTEISESTI kaikki USA:n kirjat.

      Kirjan on Shell -yhtiön julkaisema teos, nimeltään "Fuel Economy of the Gasoline Engine" ISBN 0470-99132-1 Julkaistu v. 1977, julkaisija John Wiley & Sons, New York.

      Tuota ISBN -numeroa ei löydy Google-haulla! Todellinen salaliitto? Kirjan nimellä löytyy runsaasti mielenkiintoista luettavaa.

      Onneksi tutkija löysi yliopiston jossa kirjaa käytetään opintomateriaalina. Tässä on skannaukset tuosta kirjasta, ja ihme-autosta.

      http://www.byronwine.com/files/shell photos.pdf

      Auton moottori oli mm. eristetty jotta se kävisi kuumenpana (!). Tämä auttaa hyödyntämään bensan sisältämän energian paremmin.

      Tämä kai onnistuu sen ajan monilitraisilla moottoreilla, nykyiset "peltimukimoottorit" varmaan kärähtäisivät moisesta kuumuudesta?

      Unohdit viivan ISBN-numeron eka nollan jälkeen.


  • >>>Ajotietokone näytti 5,5 l keskikulutukseksi.

    Tuo kuullostaa mahdolliselta.

    >>>Keskikulutus oli tämän mukaan siis 4,35 l/100km

    Tuo kuullostaa niin alhaiselta että tankkaus ei täytä ole molemmilla asemilla ihan yhtä täyteen.

    Mutta hienoa että et tuhlaile polttoainetta.

    • Ensimminen tankkaus lempäälän jälkeen ja tankki täyteen, kolme naksahdusta varmuuden vuoksi. Ajoa 124 kilometriä ja toinen tankkaus turussa moision rampin kohdalla ja viisi naksahdusta että varmasti tuli täyteen täyttöputkea myöten, jos se sattui vähän vajaammaksi jäämään. Näin polttoainetta meni mieluummin enemmän kuin liian vähän. Tankkiin meni 5,43 l. Ei kylmäkäynnistyksiä ja keskinopeus noin 80 kmh. Kulutus tämän mukaan kulutus 4,37/100km. Kuitti on tankkauksesta; varmuuden vuoksi jos skeptikot ja volkkarikuskit ei usko ;)


  • tässä kuitti

    • ole varovainen ettet ajele / vedätä viitos vaihteella liian pienillä nopeuksilla,
      sillä vaihdelaatikossa on roiskevoitelu joka vaatii kierroksia.

      moni on säästänyt polttoaineessa ja tuhonnut vaihdelaatikon!


    • myös toyota kirjoitti:

      ole varovainen ettet ajele / vedätä viitos vaihteella liian pienillä nopeuksilla,
      sillä vaihdelaatikossa on roiskevoitelu joka vaatii kierroksia.

      moni on säästänyt polttoaineessa ja tuhonnut vaihdelaatikon!

      kiitos vinkistä. olen kyllä tietoinen asiasta mutta hyvä kun muistutit. totta joka sana.välillä täytyy kyllä vähän polkasta.


  • Tankkasin viijelläkympillä ja ajoin 100km ja tankkasin viijelläkympillä ja hyvin mahtu, kulutushan tuli tuossa tasan se 50 euroa. Joten on halapaa.

    • Tainnu sulla ruostua reikä tohon sun antiikkitojon tankkiin. Tee ympäristöteko ja vie se paalattavaksi. Minä tankkasin 15 kg ja pääsin sillä 350 km. 1 kg maksoi 1,32 €. Tekee bensaksi muunnettuna 0,84 €/ litra. Bensalla en henno ajella kuin pakosta, se kun maksaa jo melkein 1,70 €/ litralta.


  • Parhaiten tankin saa yhtä täyteen eri tankkauskerroilla,kun nostaa pistoolin ihan tankkausputken yläpäähän katsoo sitten bensan pintaa ja ja sitten liruuttaa ihan piripintaan koko putkenkin täyteen.

    • Ei sitä nuin saa täyteen pitää laskea niin kauan että menee hieman yli , silloin se on täysi.


  • Mie tankkasin just biokaasua ja polttoainekulu liikkuu aika tarkkaan 5,5-6 eurossa per 100 km näin talvella. Kesällä ja maantieajossa mennään alle 5 eurolla sata kilsaa. Rahan lisäksi säästyy ympäristökin! Suosittelen siullekkii, mikäli vaan löytyy kaasuntankkausasema kohtuuetäisyydeltä.

    • Pakkaavat vaan nämä biokaasu autot olemaan niin pirun kalliita vielä joten
      halvemmalla bensa pirssillä ajelee pitkän pätkän tuolla hintaerolla.


    • 2000 euroa kaasulaitteistosta ja 300-400 euroa käyttövoimaveroa vuosittain - ei kiitos.


    • asiahan kiinnostaa tottkai. mutta tietämystä tuosta biokaasusta ei ole vielä niin paljon että uskaltaisin sitä tankkiini laittaa. mitä se vaatii autolta? onko jotain rajoitteita minkälaisen ajopelin se vaatii?


  • "LATURIN KYTKENTÄ POIS!!!"
    Led polttimot jokapaikkaan paitsi normaaleihin ajovaloihin. päivällä ajaa led päiväajovaloilla (dealextreme.com saa tosihalvalla) LATURIN KYTKENTÄ päiväksi pois releen/kykimen avulla. säästää ainakin 0,5litra kaupunkiajossa. Auto älylaturinkans roikkaan illalla ja aamulla taas täys akku. Releelle voi myös kytkeä jännitteen silloin kun on moottorijarrutus käynnissä niin lataa akkua.

    ajovalot kuluttaa 12ameeria virtaa kun käytät led järjestelmää niin 2amp.

    ekorenkaat tiputtaa 15% kulutusta ja josvielä laittaa reilun ylipaineen niin oisko ehkä sit joku 20%

    Sähköä mahdollisimman paljon käyttää hyväksi. Esim sähköautonakkumateriaalia vaikka ebaystä LIFEPO4 tyypppiä vaikka 80-200ah kestää ainakin 15 vuotta tämän jälkeen sähköturbo jota käytetään akun voimin. Ihan tehokas kunnon rc lennokin harjaton puhallin tuottaa jatkuvana 0,2bar ja auttaa tiputtamaan kulutusta jonkin verran. Akkuaina päivän päätteeksi roikkaan latautumaan.

    Auton pohja kannattee olla mahdollisimman tasainen kun ilman pyörteily pohjassa vastustaa. Autobildissä olivat laittaneet ihan ohutta vaneria ja hyötyä oli ollut.

    Bemareiden tekniikkaa hyväksikäyttän eturitilöiden sulkeminen auttaa pienentämään ilmanvastusta. säädettävät jotta moottorin jäähdytys onnistuu.
    Kylmilläilmoilla ihan teippaaminenkin toimii. Kannattee seurata lämpöjä!

    150€ saa start stop tekniikkaa hyväksi käyttävän startin jossa on lisäksi voimakkaampi moottori. joka ei vaadi niin paljoa käynnistysvirtaa.

    ilmansuodatin täytyy myös ollaa puhdas. vapaa virtaussuodin auttaa hieman. Mutta laadukas kannattee olla ettei käy niin että suodatus ei olekaan niin hyvä ja kakkaa pääsee koneeseen..

    3vaihe 30km/h 4 ->40 ja 5 -> 55km/h tämä sääntö on omalla dieselilläni osoittautunut toimivaksi.Mahdollisimman sievä kaasujalka. seuraa kulutusmittaria. ylämäissä anna vaudin tippua. ennen ylämäkeä voit antaa vauhdin sielästi kohota...(tasainen kaasu).

    Suunnittele jo tänään miten toteutat seuraavan päivän mahdollisimman vähillä kilometreillä.

    Eköhän näillä jo tipu kulutus jonkin verran. :)

    • "Bemareiden tekniikkaa hyväksikäyttän eturitilöiden sulkeminen auttaa pienentämään ilmanvastusta. säädettävät jotta moottorin jäähdytys onnistuu.
      Kylmilläilmoilla ihan teippaaminenkin toimii. Kannattee seurata lämpöjä!"

      miten tuosta nyt Bemarin keksintö tuli? Venäläisissä autoissa kaihtimia käytettiin jo 1970-luvulla.


    • 0,2bar ylipainetta tuottava sähköturbo ottaa useamman kilowatin sähkötehoa, siis satoja ampeereja. Parempi olisi kehitellä pakokaasuturbiinilla toimivaa laturia.

      Bensakoneella sitäpaitsi ajellaan pihisteltäessä yleensä alipaineella, joten ahtaminen on pelkkää energian tuhlausta.

      Ilmansuodattimen tukkoisuus ei bensaruiskulla vaikuta kulutukseen säästöajossa.


    • 15 kirjoitti:

      0,2bar ylipainetta tuottava sähköturbo ottaa useamman kilowatin sähkötehoa, siis satoja ampeereja. Parempi olisi kehitellä pakokaasuturbiinilla toimivaa laturia.

      Bensakoneella sitäpaitsi ajellaan pihisteltäessä yleensä alipaineella, joten ahtaminen on pelkkää energian tuhlausta.

      Ilmansuodattimen tukkoisuus ei bensaruiskulla vaikuta kulutukseen säästöajossa.

      Pihistelyajossa ei aivan päde sillä kone ei alhaisilla kierroksilla haukkaa niin paljon ilmaa, niin paine helpompi toteuttaa.

      48voltin lifepo4 akkupakatteja mitä sähkömopoissa käytetään niin virrat ei nouse niin korkeelle. (e-bay stä saa edullisimmin). 1000watin ahdin / 48 volttia = 21Ampeeria virtaa.. ei paha


  • Ajotavalla se säästö tulee ei ole kiinni aina autosta.Minulla nyt vanha romu(katsastettu kyllä)Ford Escort farmari 1,6 i 1994 vuosimallia ja kulutus tarkalleen nastarenkailla matkaajossa 5,7L ja pikku ajossa (talvi)onkin sitten 9,5L ja kesä 7,8L eli ei paha matkaajossa vanhaksi autoksi.
    Kaverilla oli lainassa viikon ja se kirosi kulutusta joka oli kokoajan 10l tuntumassa myös matkaajossa:=)

  • Biokaasusta kiinnostuneille:

    Autossa pitää olla kaasulaitteet, joko tehdasasenteiset tai jälkiasennussarja. Jälkiasennussarja muutoskatsastuksineen maksaa pari tuhatta euroa. Eli ajamalla 40-50 tuhatta kilometriä säästät asennuskulujen verran polttoainekuluissa.

    Tankkausasemia on vasta 17, mutta Gasum on luvannut niitä lisää ja joitain biokaasuhankkeitakin on käynnissä eri puolilla maata.

    Biokaasulla voi ajella hyvällä omallatunnolla, sillä se tehdään pskasta ja biojätteistä.

    • Missä näitä asennellaan? kandeeko asentaa vanhaan kärryyn?


suomi24-logo

Osallistu keskusteluun

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

  1. Iranilainen kansanedustaja lupaa 3 miljoonan dollarin palkkion

    Trumpin tappajalle. https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/cfa37fd0-332c-4304-8dc6-3f7024244907
    Maailman menoa
    85
    3467
  2. Luisteluvalmentaja Mirjami Penttinen

    Valmentaa nuoria kannustavasti ja tasa-arvoisesti.
    14
    1585
  3. MURHA hämeenlinnassa

    Keskustassa, maanantain ja tiistain välisenä yönä??!! Kertokaa heti lisää........
    Hämeenlinna
    55
    1099