Virtsarakon tähystyksessä käyneitä?

kysymyksiä...

Itse olen menossa moiseen ja kiinnostais tietää että onko kellekään iskenyt sen jälkeen entistä pahempi tulehduskierre, kun sitä virtsaputkea ronkitaan ja se kärsii varmasti aika pahasti siitä tutkimuksesta? Mulla ei oo ollu aikoihin bakteeritulehduksia, rakko on vaan jotenkin tulehtunut ilman bakteereja, mutta pelkään että siitä tähystyksestä alkaa taas joku bakteeritulehduskierre ja loppujen lopuksi rakko vaan kärsii siitä. Mulla on ollut kuitenkin 8 vuotta jo tulehdusoireita, ensin oli bakteeritulehduksia puoli vuotta, sitten tulehduksia ilman bakteereja lähes koko ajan. Ja nykyään tuntuu että ne ovat pikkuhiljaa vähenemässä tai lievenemässä, joten en tiedä onko tyhmää mennä vaurioittamana virtsaputkensa ja aloittaa pahempi tulehduskierre taas.

32

17834

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • allium42

      Itselle tehty 3 kertaa ja mitään ongelmia ei ole ollut. Tietty vähän aikaa on kipee mutta se menee ohi. Itsellä virtsaputkea laajennettu siinä samalla. ei se mikään mukava toimenpide ole mutta mulla helpottaa :)

    • Syksyllä käynyt

      Juuri syksyllä kävin tähystyksessä eikä edes sattunut, mutta etuna oli ehkä se ettei ollut mitään tulehdusta koska virtsarakkoa tähystettiin muusta syystä.

      Tähystyksestä tulehduksen ei pitäisi pahentua, onhan välineet steriilejä. Jos virtsaputkessa on paha tulehdus, se voi ärsyyntyä mekaanisesti.

    • Se oli väkivaltaa

      Minulla järkyttäviä kokemuksia, koin sen tutkimuksen erittäin kivuliaana, suorastaan väkivaltana. Se tehtiin Porin sairaalassa ja siitä on aikaa kymmeniä vuosia, mutta vieläkin muistan sen kivun ja olen erittäin vihainen, että niin tehtiin, varmaan sen takia vieläkin on arkuutta virtsaputkessa usein.

      Olin sairastanut kroonisia virtsatietulehduksia ja en muista liittyikö se tutkimus siihen, mutta ei se varmaan ollut asiallisesti suoritettu, lääkäri vaikutti sadistilta ja kivut olivat h-vetilliset.

      Myöhemmin olen saanut kuulla, että virtsaputkeni on "käpymäinen", eli bakteerit jäävät sinne helposti kiinni, johtaen tulehduksiin, mutta en epäilisi, vaikka se "tutkimus" rikkoi virtsaputkeani. En suostu enää koskaan sellaiseen, enkä katetrin laittamiseen. Eivät kai voi pakottaakaan.

    • allium42

      itselle tehtii paikallispuudutuksessa ja lääkäri sanoi että normisti he tekee sen ns humautuksessa varsinkin jos laajennetaan putkea. Minulta tosin kysyi että oletko aivan varma että puudutus riittä?? juu juu, anna mennä vaan ja niin se tehtiin. jälkeenpäin lekuri sanoi että oot aika kova mimmi! Mielestäni se oli kestettävissä...synnyttänytkin ole ilman mitää kivunlievitystä...

      • Syksyllä käynyt

        Pelkässä tähystyksessä ei tarvita puudutusta eikä missään nimessä humatustakaan jos kyseessä on normaali virtsaputki. Jos virtsaputkeen tehdään toimenpiteitä kuten edellä mainittu virtsaputken laajennus, silloin tarvitaan vähintään puudutus aiheutuvan kivun vuoksi. Normaalitilassa olevaan virtsaputkeen tähystin mahtuu kivutta, akuutti tulehdus aiheuttaa arkuutta.


      • tarvii puudutuksen
        Syksyllä käynyt kirjoitti:

        Pelkässä tähystyksessä ei tarvita puudutusta eikä missään nimessä humatustakaan jos kyseessä on normaali virtsaputki. Jos virtsaputkeen tehdään toimenpiteitä kuten edellä mainittu virtsaputken laajennus, silloin tarvitaan vähintään puudutus aiheutuvan kivun vuoksi. Normaalitilassa olevaan virtsaputkeen tähystin mahtuu kivutta, akuutti tulehdus aiheuttaa arkuutta.

        Ei pidä paikkansa, kyllä se tähystys aiheuttaa kipua ja vaatii puudutuksen. Sullekin on varmaan laitettu se puudutus ihan huomaamatta, sellaista geeliä. Oisko sitten niin että jos on tulehdus niin puudutus ei toimikaan, eihän tulehtuneeseen hampaaseenkaan toimi


    • suna_h

      Minä olen huomenna menossa toista kertaa tähystykseen. syksyllä tähystettiin kun etsittiin vikaa ja silloin ainakin minulla puudutettiin, tuskin olisi sattunut mutta jännitin niin kovin että kaikki tuntuu silloin hirveältä. otin kipulääkettä ennen kuin menin kun hoitaja sanoi sen lievittävän kipuja myös. Huomenna minulle tehdään uusi tähystys kun otetaan stentti pois joka asetettiin leikkauksessa 6 viikoksi auttamaan munuaista ja minua jännittää silti yhtä paljon kuin viimeiksi. Minulle tuli viimeksi paha tulehdus tähystyksen jälkeen ja nyt minulta otettiin näytteet ennen tähystystä mutta en nyt tiedä tehdäänkö tähystys kun kuulemma minulla on tulehdus? no ehkä asia selviää huomenna... stemppia vaan koitokseen!!!

      • aloittajaa

        Ei kyllä kuulosta lupaavalta kun kahdella neljästä tähän ketjuun vastanneista tähystyksestä on ollut haittaa :/ Oliko sulla tulehduksen aiheuttajana joku pahempikin bakteeri tähystyksen jälkeen? Entä tuliko sen jälkeen entistä helpommin toistuvia tulehduksia?

        Mua ei pelota niinkään tuo tutkimuksen aiheuttama kipu, vaan se että sen jälkeen alkaa bakteeritulehduskierre ja että siitä jää virtsaputkeen jotain pysyvää haittaa. Toimenpiteen nöyryyttävyys vaivaa paljon kans, kun ilmeisesti siellä on hoitajiakin katselemassa :S Ja jos mulla on joku IC niin ei siihen kuulemma auta mitkään hoidot, niin siinäkin mielessä tuntuu että on vähän turhaa nöyryyttää itseään.


      • kipuherkkä83

        Moi! Mä olen viikon nyt jännittänyt pelännyt tähystä joka tehdään maanantaina. Mulla pitäs myös siinä tähystyksessä ottaa stentti pois mikä asennettiin leikkauksessa auttamaan munuaista.
        Pelottaa ihan kamalasti se toimenpide aion pyytää rauhoittavaa lääkettä. 3 päivää tähystykseen ja pelottaa mennyt jo yöunetkin miettimisessä.


    • allium42

      Mulla ollu yksi lekuri hoitsu. Tietty siinä on jalat levällään,mutta eiköhän nuo ole nähneet kaikenlaista. Mulla lääkäri oli huumorimiehiä ja juttua riitti, sekin auttoi olemaan rentona. Itsellä tosiaan ei tulehduksia, mutta tietenkin muuten kipeä jonkin aikaa... ja eka pissalla käynti on kaikkein pahin, mutta hammasta purren niin ok.

      Tsemppiä!!!!

      • sivumennen sanoen

        Mä en ole oikein ikinä ymmärtänyt miten sen pitäisi lohduttaa, että lääkärit ovat nähneet kaikenlaista. Mun kokemuksestahan siinä on kyse, ja mulle se ei ole mitään rutiinia. Usein vielä se, että ollaan nähty kaikenlaista tarkoittaa myös sitä, että vedetään liiankin rutiinilla eikä välitetä potilaan ahdistuksista.


    • suna_h

      siis joo mulla on ollut paljon tulehduksia ja kuumeisia munuaistulehduksia myös... mutta ennen tähystystä mulla ei ollut mitään vaan heti sen jälkeen... meni niin pahaksi että nousi sitten munuaiseen yhdessä yössä...nyt taas odottelen tuleeko vai eikö tule kun tuo toimenpide tänään tehtiin ja nyt toimenpidekkään ei mennyt putkeen vaan neljä kertaa joutui menemään uudelleen rakkoon... oli kyllä haastetta kerrakseen... mutta onneksi nyt on ohi:)

      • aloittajaa

        En tiedä luetko tätä enää, mutta tuli tässä vielä mieleen kysyä että tiedätkö mitä haittaa siitä on jos on virtsatietulehdus tähystyksen aikana? Kun kerta pitää käydä virtsakokeessa ennen sitä. Aika outoa että se näyte josta tulehdusta tutkitaan otetaan kuitenkin 2 viikkoa ennen tähystystä, siinä ajassahan ehtii ihan hyvin iskeä vielä tulehdus. Entä saako kysyä tuliko sulle tällä kertaa tulehdus tähystyksen jälkeen? Itsellä on vielä reilu viikko aikaa tähystykseen


    • jashvakvb

      minulle on tehty kahdesti ilman nukutusta. sattu aivan pirusti. jälkikäteen virtsaaminen sattui pari päivää. ei tullut tulehduksia.

      • Helppo nakki

        Nuo tähystykset näyttää olevan laidasta laitaan. Minulla ei sattunut yhtään ja tähystyksen jälkeen ensimmäinen virtsauskerta kirveli, mutta sen jälkeen ei ollut enää mitään tuntemuksia.


    • s

      Milloin oireet muuten alkoi? Minulla näitä alkoi tulla cerazette-reseptin jälkeen, ja loppui kuin jätin moiset.

    • 16542857

      En haluaisi pelotella ketään, mutta kerron nyt kuitenkin oman kokemukseni. Itsellä oli siis tänään tähystys ja kaikista mömmöistä huolitamatta kipu oli niin helvetillinen kun olla ja voi. Ihan itku siinä pääsi. Ja mulla todettiin siis ärtynyt rakko.Tähystys tehtiin aamulla ja nyt pissalla käydessä edelleen tuntuu siltä kun joku vetäisi piikkilankaa edes takaisin virtsaputkessa..Eli tekee tosi kipeetä ja virtsa ei oikein meinaa tulla ulos.. Toivottavasti ei jatku kauaa, en uskalla vessaan kohta enää mennä.

      Mutta itse toimenpiteestä sen verran, että minulle ainakin oli annettu niin paljon mömmöjä että ainut mitä tällä hetkellä muista koko jutusta oli vain tipan laitto ja tähystyksestä seuraava kipu. En kokenut toimenpidettä nöyryyttävä koska olin niin sekasin ja se oli niin nopeasti ohi. Ja mulla siis itselläni oli myös suuri ahdistus asiasta. Eikä ahdistusta auttanut edellis iltana alkaneet kuukautiset... Voitte vaan kuvitella. Noh, nyt se on ohi ja sainpahan edes vähän mielenrauhaa kun tiedän mikä mua vaivaa. Tsemmpiä vaan kaikille :)

    • stent

      Olin tänään virtsarakon kivuttomassa tähystyksessä ja koko iltapäivän on virtsa karkaillut, jota se ei ole koskaan ennen tehnyt. Samalla otettiin stentti pois, joka pantiin sinne ,kun lääkäri katkaisi virtsaputkeni vahingossa myomaleikkauksen yhteydessä.

    • Kivikivikivi

      Kolmannen kerran virtsatiekivien poistossa. Nyt nukutuksessa,aiemmilla kerroilla selkäydinpuudutus. Tähystystä en voisi ajatellakaan muuten,sen verran on jälkeenpäinkin kipua. Tällä kerralla kivi piti murskata ison kokonsa vuoksi ja siksi laitettiin stentti virtsaputkeen. On kuin olisi pulloharja tuolla virtsaputkessa mutta jospa se helpottaa ajan kanssa. Stentin poisto kuukauden päästä. Erinomaista kivunhoitoa Keski-Suomen keskussairaalassa!

    • Helpottunut_nainen

      Kävin tänään virtsaputken tähystyksessä HUS:n vatsakeskuksessa. Etukäteen kauhukertomuksia lukeneena olin aivan paniikissa. Nyt haluan tyynnytellä muita käyntiä odottavia, pelko oli aivan turhaa! Toimenpide kesti 5 minuuttia ja tuntui suunnitteen samalta kuin verikoe, eli pieni nipistys ja siinä se. Jälkeenpäin virtsaaminenkin on ollut ihan kivutonta. :) T. helpottunut nainen

      • Anonyymi

        Kiitos rauhottavasta vastauksesta !


      • Anonyymi

        Uskon täysin Hus kokemukseen .Monella jo pelkkä mieli tekee kivun tunteen.Itse menin mihin kokeesen tahansa.En etukäteen kysy netti tai muut ihmiset miltä tuntui,sattuiko ymm.Miksi lietsoisin itselleni panikkia. Onhan muistoissa karseat synytys kertomukset.Aika jolloin ei pudutuksia ymm. Sama on ihan kaikissa lääkäri käyneissä,Ne on yksilölisiä ja kipukin.


    • Anonyymi

      Helppo ja kivuton, kesti muutaman minuutin. Yllätyin positiivisesti.

      Mies 71 v.

    • Anonyymi

      Ei ollut kipuja. Tutkittiin, kun virtsaamusongelmia tuli ja jouduin jo itsekatetrointia tekemään. Lonkka oli aivan tohjona ja painoi hermoon, joten kaikki asiointi teki vessan pytyllä kipeää muutenkin. Ei löytynyt vikaa virtsateistä ja kaikki normalisoitui lonkan tekonivelleikkauksen jälkeen. Katetreja on varalla, jos ongelmia tulee. Jouduin käyttämään niitä liki vuoden. Kystoskopia ei sattunut. Kestää n. 5 minuuttia.

      • Anonyymi

        Eikö katetrointi kirvele hirveästi ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö katetrointi kirvele hirveästi ?

        Ei kirvele! Miksi kirvelisi?
        Katetri on pyöreäpäinen ja virtsaputken suu voidaan puuduttaa. Ei tunnu juurikaan.


    • Anonyymi

      Kävin tänään tähystyksessä. Oli todella positiivinen kokemus kun olin lukenut kauhujuttuja. Tp oli täysin kivuton ja helppo.
      Olin todella iloinen. Älkää turhaan pelätkö. Rentona vaan. Tekijä oli kyllä aivan mahtava ja rento lääkäri ja hoitajat ystävällisiä. Olin hyvissä käsissä. Sairaala Nova🙂

    • Anonyymi

      Kävin myös tänään ja pelkäsin niin pirusti etukäteen, koska olin lukenut kaikki kauhutarinat. Tutkimus ei tuntunut missään. Ei pienintäkään kipua. Joten pelko pois. Mielummin tuohon kuin hammaslääkäriin.

    • Anonyymi

      Onko kenelläkään ollut tähystys virtsaputken kasvaimien vuoksi?
      Olen jonossa tähystykseen!

    • Anonyymi

      Ei sattunut yhtään ja oli ohi nopeasti. Turhaan jännitin:) rohkeasti vaan ja tsemppiä!

    • Anonyymi

      Viimeviikolla kävin virtsarakon tähystyksessä (mies). Näitä sivuja lueskelin kun selvitin mistä toimenpiteestä on kyse.

      Toimenpide oli käytännössä kivuton ja muutenkin helppo. Yllätyin kuinka kivuton eikä edes erityisen epämiellyttävä. Tähystys ei kestä montaa minuuttia. Tätä toimenpidettä on täysin turha pelätä. Naisilla tähystys on vielä helpompi. Jos on syytä tähystää niin suosittelen, virtsarakon tilan saa tähystämällä hyvin selville.

    • Anonyymi

      Virtsarakon tähystyksessä käyty, mies 44v.

      Toimenpide oli A) Nopea ja B) Käytännössä kivuton

      Puudutusaine virtsaputkeen ja parin minuutin päästä tähystin sisään. En edes tuntenut tähystintä. Pieni tuntemus eturauhasen ohi mentäessä, muuten ei mitään tuntemuksia. Jälkikäteen pientä kirvelyä pissatessa, käytännössä olematonta. Ei verta virtsassa, ei kipuja.

      Tätä toimenpidettä on sitten aivan turha edes jännittää. Suosittelen käymään jos lähetteen olet saanut. Virtsarakon tilan näkee muita menetelmiä paremmin, ainakin alustava diagnoosi tulee heti tähystäessä ja tarvittaessa saat hoidon vaivaasi nopeasti.

      Naisilla toimenpide on vielä helpompi, jos se nyt helpompi voi olla. Uskokaa niitä sairaaloiden/terveystalon jne. infoja joissa mainitaan, että toimenpide on kivuton.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6293
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4036
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2446
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1970
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1433
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1006
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      981
    Aihe