HYLKY TULI

RAHASTETAANKO?

hEI VIISAAMMAT KERTOKAA!
Vein autoni katsastukseen määräikana, kuten pitää. Menin seuraamaan ranskalaiseni vm 2005 katsastusta halliin ja no niin takkajarrujen levy oli sisäpuolelta ruosteessa, joo näin oli. Auto oli seissyt pihassa ja ollut vähällä käytöllä ja sanoinkin sen mahdollisesti johtuvan siitä, no ei auttanut Hylky tuli. Tämän vielä ymmärsin, tosin hampaat narskadellen, pitäähän auton jarrut kunnossa olla. Kuukausi aikaa ja uusintaan.
Hoidin homman jo seuraavana päivänä ja nyt seuraa se EN YMMÄRRÄ osio.

Ensimmäinen mittus. Takajarrut oikea 1,4 kN ja vasen 1,4 kN ero 0% ja päivää myöhemmin uusilla levyillä ja paloilla oikea 1,3 kN ja vasen 1,2 kN ero 8%
Kummalakin kerralla ratin takana sama mies. Uusinnassa ei kiinnostanut edes pukittaa autoa, mittaus riitti.

Onko tässä MITÄÄN JÄRKEE?

39

7453

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olematon ero

      Ei merkitystä.

    • yliasentaja

      Kun jarrulevyt oli irroitettu, niin minkalainen niiden kunto oli lähemmin tarkasteltuna? Jos auto seisoo käyttämättömänä pitemmän aikaan, niin jarrulevyn pintaan kyllä muodostuu pintaruostetta. Ruostetta kyllä muodostuu molemmille puolelle levyä.

      • RAHASTETAANKO?

        En valitettavasti huomannut sitä kysyä, olin vielä niin myrkyissäni sillonkin kun auton pajalle vein että menin vaihtoautojen renkaita potkimaan.


      • asikaspalvelijatuki
        RAHASTETAANKO? kirjoitti:

        En valitettavasti huomannut sitä kysyä, olin vielä niin myrkyissäni sillonkin kun auton pajalle vein että menin vaihtoautojen renkaita potkimaan.

        Jos niissä jarrulevyissä oli vain pintaruostetta, niin ei kai korjaamo olisi niitä uusinut. Jos ei jarruissasi ole mitään vikaa ollut, niin sinua on kusettanut sekä katsastaja ja korjaamo. Jos sinä kusetat minua omassa asiakaspalveluksessasi, minä kyllä annan palautetta suoraan sinulle ja esimiehellesi tai -naisellesi ja yhdessä selvitetään mikä mättää.


      • Anonyymi
        asikaspalvelijatuki kirjoitti:

        Jos niissä jarrulevyissä oli vain pintaruostetta, niin ei kai korjaamo olisi niitä uusinut. Jos ei jarruissasi ole mitään vikaa ollut, niin sinua on kusettanut sekä katsastaja ja korjaamo. Jos sinä kusetat minua omassa asiakaspalveluksessasi, minä kyllä annan palautetta suoraan sinulle ja esimiehellesi tai -naisellesi ja yhdessä selvitetään mikä mättää.

        Jep, jep, K1 hylkäsi auton vain ja ainoastaan jarru laahaa vähän, siis oikeesti "vähän", kyseessä on diesel auto jossa jarrua ei tarvii käyttää kuin hädässä ja äki pysähdyksissä, pentele että ottaa päähän, muuta vika ei autosta löytynyt. Pakko rahastusta ja kun kerran on määrä mitä pitää hylatä niin sitten hylätään


    • htrgher

      hommahan mennyt melkein hyvin. Jos levyt oikein ruosteessa, eli muuta kuin kevyt pintaruoste yli 1/3 kitkapinnasta tulee ne vaihtaa. Jälkitarkastuksessa pitää jarrut mitata ja nostaa auto ylös että näkee ne jarrulevyt ja asennuksen onnistumisen, koska levyjen vaihdon yhteydessä pitää purkaa satulat ja niiden kiinnikkeet pois ja niiden asennukset pitää tarkastaa.

      Jarruvoimat ok...

    • RAHASTETAANKO?

      Mikä kaikkein eniten hämmästyttää näitten vesseleiden toimissa on se että niitä ei tosiaankaan kiinnosta mitä asiakas (alamainen) ajattelee vaan ne ilmeisesti luulee että vieläkin on olemassa joku tsivaasta annettu oikus pompottaa asiakasta miten haluaa. Itse suosittelen kaikkille, jotka tämän lukevat välttämään kysesisen konsonantti 1 (K1)ketjun palveluja ainakin täällä Pirkanmaalla. On han meillä kai vielä oikeus äänestää jaloillamme, jos palvelu ei miellytä.
      Tämä on muuten ensimmäinen kerta kun kirjoitan nettiin mitään, joten se kertokoon harmistukseni määrän

      • Anonyymi

        Katsastaja tekee päätökset hallissa eikä niistä neuvotella asiakkaiden kanssa.


    • Katsastajako?
    • RAHASTETAANKO?

      Niin no. Ensinnäkin mielestäni, oliko vikaa oikesti? Katso arvot! Auton käyttäytyminen ei korjauksen jälkeen mitenkään muuttunut, arvot muutuivat osin jopa huonommiksi (vai?), jota sitäkään en ymmärrä.

      Tokihan se hommaan käytetty aikaa ja rahakin harmittaa, mutta kuitenkin kaikkein eniten se. että tuntui siltä, että vika piti jostakin löytää ja tapa millä se tehtiin.

      Asiakaspalvelu on taitolaji ja vaikea sellainen, eikä kaikkia voi aina miellyttää, mutta pakko vaan yrittää, sen tiedän kymmenien vuosien asiakaspalvelun ja siihen liittyvien johtotehtävien jälkeen. Ainakin niillä aloilla, joilla itse olen toiminut on asiakas toisinaan ollut jopa oikeassa tai ainakin hänelle on väärrässä oleminen perusteltu (MYYTY) siten että hän itsekin on ollut samaa mieltä pois lähtiessään.

      Lisämausteena tähän kyseiseen keitokseen oli ns. uusinta, joka siis sekin meni POSKELLEEN ! Ei perusteluja arvoille ja miksi nyt asiat ovat kohdallaan, ei tarkastusta ainoastaan rahat pois ja paanalle.

      Vaikeata tulee olemaan ellei asioita asiakaspalvelussa kyetä paremmin hoitamaan, no ongelma ei enää todellakaan koske minua, sillä minä ainakin äänestän jaloillani ja parhaillaan myös käsilläni.

      Jos katsastusaikanne on lähestymässä ja näette K1 aseman kehotukseni on PAINAKAA KAASUPOLJINTA, tietenkin nopeusrajoituksen puitteissa.

      Minua ko. ketju ei enää RAHASTA, toivottavasti ei sinuakaan.

      Vieraskielinen luultavasti sanoisi i rest my case, mutta minä totean vain TÄMÄ TÄSTÄ!

      • Autoilija vai?

        Mä en nyt yhtään ymmärrä mitä sä höpäjät. Mikä tässä tilanteessa oli se ongelma?
        Asiakaspalvelu vai hylkäyksen syy?

        Jos sinua ihmetytti tämä heitto jarruvoimissa, niin miksi et kysynyt mistä se voisi johtua? Ei katsastajan tarvitse kertoa sitä mitä asiakas ole kysynyt, ei sinulle kerrota alustan ruosteisuudesta eillei se nyt satu olemaa erittäin huonossa kunnossa tai sinä et kysy sitä itse.

        Mitä tähän arvosteluun tulee, niin aikasemmin oli jo joku maininnut että jos 1/3 levystä on ruosteessa ne menevät vaihtoon.

        Jälkitarkastuksessa olevat jarruarvojen heitolle löytyy syy. Levyt ja palat ovat uudet jolloin niiden pito ei ole yhtä hyvä kuin sellaisilla joihin on jo "sisäänajo" tehty.
        Jarrupalojen pinta on uutena erittäin kova, jolloin kitkaa on vähän, liukkautta voi vähentää hiomalla paloja ennen paikoilleen laittoa. (mitä suurin osa asentajista tuskin tekee) Kun autolla ajetaan niin kova pinta kuluu pois ja kitka lisääntyy ja pito paranee, silloin myös heitto arvoissa vähenee. Jarru levy ei myöskään ole ihan paras uutena vaan vaatii sisäänajon. Jarrupalojen runko kuuluisi vielä viilata satulan kosketuspintojen kohdalta jottei sovite ole liian tiukka (mitä se yleensä on), jolloin palat eivät liiku kunnolla joka myös aiheuttaa arvoissa heittoa. viilatut pinnat kuuluu rasvata kevyeesti jolloin ne eivät pääse ruostumaan ja palat liukuvat paremmin.

        Toinen vaihtoehto on että toisen puolen jarrusatula on jumissa, tämä olisi pitänyt tarkastaa jarrupaloja vaihdettaessa. Mutta riippuen firmasta niin liukutappeja ei puhdisteta ja uudelleen rasvata vaihdon yhteydessä, saatikka satulaa puhdisteta.
        Eikä myöskään mäntien liikkumista yleensä tarkasteta. Oli sitten kyseessä iso tai pieni firma. Riippuu asentajan ja firman asenteesta hyvin vahvasti.
        Voi myös olla että jarrujärjestelmässä on toisellapuolella ilmaa jolloin putkissa oleva ilman liikkuessa jarrutusvoima heikkenee. Voi toki olla että jarrusatula on rikki mutta epätodennäköistä.
        sisään ajon puute on todennäköisin syy, mutta ei välttämättä.

        Onko tämä sitä asiakaspalvelua jota kaipasit? Nyt sitten mietit pitääkö sinun viedä auto korjaamolle uudestaan vai ei. Tieto lisää tuskaa, tiedän. :)


        Valitettavasti asiakaspalvelu on suomessa yltipäätänsä paskaa. Menet ravintolaan ja odotat vartin sitä että saat ruokalistan, sitten odotat vartin että tarjoilija tulee takaisin ja kysyy mitä otat. Seuraavaksi odotatat 25 minuutia ruokaasi. Syötyäsi odotat taas 15 minuuttia että tarjoilija suostuu huomaamaan sinun olemassaolosi.

        Todennäköisesti annat itsekkin muille paskaa palvelua päivästä riippuen, joten tiedät kyllä mikä valituskanava on tässä kohtaa oikea. Soita ko. konttorille tai pistä mailia. Voit sitten keskustella esimiesten ja johtajien kanssa kohdeltiinko sinua kaltoin vai ei.

        Muuten et ole selvästikkään äkännyt tämän suomalaisen asiakaspalvelun ydintä. Se on itsepalvelu! Kaikki täytyy tehdä itse ja osata kysyä, muuten ei asiat etene.


      • Myös katsuri
        Autoilija vai? kirjoitti:

        Mä en nyt yhtään ymmärrä mitä sä höpäjät. Mikä tässä tilanteessa oli se ongelma?
        Asiakaspalvelu vai hylkäyksen syy?

        Jos sinua ihmetytti tämä heitto jarruvoimissa, niin miksi et kysynyt mistä se voisi johtua? Ei katsastajan tarvitse kertoa sitä mitä asiakas ole kysynyt, ei sinulle kerrota alustan ruosteisuudesta eillei se nyt satu olemaa erittäin huonossa kunnossa tai sinä et kysy sitä itse.

        Mitä tähän arvosteluun tulee, niin aikasemmin oli jo joku maininnut että jos 1/3 levystä on ruosteessa ne menevät vaihtoon.

        Jälkitarkastuksessa olevat jarruarvojen heitolle löytyy syy. Levyt ja palat ovat uudet jolloin niiden pito ei ole yhtä hyvä kuin sellaisilla joihin on jo "sisäänajo" tehty.
        Jarrupalojen pinta on uutena erittäin kova, jolloin kitkaa on vähän, liukkautta voi vähentää hiomalla paloja ennen paikoilleen laittoa. (mitä suurin osa asentajista tuskin tekee) Kun autolla ajetaan niin kova pinta kuluu pois ja kitka lisääntyy ja pito paranee, silloin myös heitto arvoissa vähenee. Jarru levy ei myöskään ole ihan paras uutena vaan vaatii sisäänajon. Jarrupalojen runko kuuluisi vielä viilata satulan kosketuspintojen kohdalta jottei sovite ole liian tiukka (mitä se yleensä on), jolloin palat eivät liiku kunnolla joka myös aiheuttaa arvoissa heittoa. viilatut pinnat kuuluu rasvata kevyeesti jolloin ne eivät pääse ruostumaan ja palat liukuvat paremmin.

        Toinen vaihtoehto on että toisen puolen jarrusatula on jumissa, tämä olisi pitänyt tarkastaa jarrupaloja vaihdettaessa. Mutta riippuen firmasta niin liukutappeja ei puhdisteta ja uudelleen rasvata vaihdon yhteydessä, saatikka satulaa puhdisteta.
        Eikä myöskään mäntien liikkumista yleensä tarkasteta. Oli sitten kyseessä iso tai pieni firma. Riippuu asentajan ja firman asenteesta hyvin vahvasti.
        Voi myös olla että jarrujärjestelmässä on toisellapuolella ilmaa jolloin putkissa oleva ilman liikkuessa jarrutusvoima heikkenee. Voi toki olla että jarrusatula on rikki mutta epätodennäköistä.
        sisään ajon puute on todennäköisin syy, mutta ei välttämättä.

        Onko tämä sitä asiakaspalvelua jota kaipasit? Nyt sitten mietit pitääkö sinun viedä auto korjaamolle uudestaan vai ei. Tieto lisää tuskaa, tiedän. :)


        Valitettavasti asiakaspalvelu on suomessa yltipäätänsä paskaa. Menet ravintolaan ja odotat vartin sitä että saat ruokalistan, sitten odotat vartin että tarjoilija tulee takaisin ja kysyy mitä otat. Seuraavaksi odotatat 25 minuutia ruokaasi. Syötyäsi odotat taas 15 minuuttia että tarjoilija suostuu huomaamaan sinun olemassaolosi.

        Todennäköisesti annat itsekkin muille paskaa palvelua päivästä riippuen, joten tiedät kyllä mikä valituskanava on tässä kohtaa oikea. Soita ko. konttorille tai pistä mailia. Voit sitten keskustella esimiesten ja johtajien kanssa kohdeltiinko sinua kaltoin vai ei.

        Muuten et ole selvästikkään äkännyt tämän suomalaisen asiakaspalvelun ydintä. Se on itsepalvelu! Kaikki täytyy tehdä itse ja osata kysyä, muuten ei asiat etene.

        Ihan kuin olisin itse kirjoittanut "Autoilija vai? edellä olevan kirjoituksen.

        Tuossa oli kaikki oleellinen ja asiantuntevaa palautetta. Juuri näin alanmies tekee jarruremontin.

        Jarrupalojen pinta on uutena erittäin kova, jolloin kitkaa on vähän, liukkautta voi vähentää hiomalla paloja ennen paikoilleen laittoa.

        Riippuen firmasta niin liukutappeja ei puhdisteta ja uudelleen rasvata vaihdon yhteydessä, saatikka satulaa puhdisteta.

        Jarrupalojen runko kuuluisi vielä viilata satulan kosketuspintojen kohdalta jottei sovite ole liian tiukka (mitä se yleensä on), jolloin palat eivät liiku kunnolla joka myös aiheuttaa arvoissa heittoa, ja sopivasti oikeaa liukastetta jarrupalan/ satulan kosketuspintojen väliin.

        Mennäänpä itse ongelmaan asentajan kannalta; hiot uusien jarrupalojen pinnat, herkistät jarrusatulan liukutapit ja männän/ männät ja viilaat jarrupalojen kosketuspinnat satulaan nähden.

        Korjaamon pomo haukkuu sinut aivan lyttyyn ja käskee karjumalla tekemään vain se mitä työmääräyksessä lukee.

        Näinhän jarruremontit pitäisi ehdottomasti tehdä. Mitenkäs ne elävässä elämässä menevät; mahdollisimman halvalla, näin ne valitettavasti vain menee!


      • sitroen.
        Myös katsuri kirjoitti:

        Ihan kuin olisin itse kirjoittanut "Autoilija vai? edellä olevan kirjoituksen.

        Tuossa oli kaikki oleellinen ja asiantuntevaa palautetta. Juuri näin alanmies tekee jarruremontin.

        Jarrupalojen pinta on uutena erittäin kova, jolloin kitkaa on vähän, liukkautta voi vähentää hiomalla paloja ennen paikoilleen laittoa.

        Riippuen firmasta niin liukutappeja ei puhdisteta ja uudelleen rasvata vaihdon yhteydessä, saatikka satulaa puhdisteta.

        Jarrupalojen runko kuuluisi vielä viilata satulan kosketuspintojen kohdalta jottei sovite ole liian tiukka (mitä se yleensä on), jolloin palat eivät liiku kunnolla joka myös aiheuttaa arvoissa heittoa, ja sopivasti oikeaa liukastetta jarrupalan/ satulan kosketuspintojen väliin.

        Mennäänpä itse ongelmaan asentajan kannalta; hiot uusien jarrupalojen pinnat, herkistät jarrusatulan liukutapit ja männän/ männät ja viilaat jarrupalojen kosketuspinnat satulaan nähden.

        Korjaamon pomo haukkuu sinut aivan lyttyyn ja käskee karjumalla tekemään vain se mitä työmääräyksessä lukee.

        Näinhän jarruremontit pitäisi ehdottomasti tehdä. Mitenkäs ne elävässä elämässä menevät; mahdollisimman halvalla, näin ne valitettavasti vain menee!

        Enimmäkseen pelkkää roskaa nämä väitteet ja "ohjeet".
        Tuo pikku ero uusinnassa saattaa johtua jo mittaustarkkuudestakin.
        Alkuperäiset jarrut olivat kunnossa. Ruosteen paksuus kertoisi jotakin. Toisaalta mitä väliä sillä oikeasti on vaikka olisikin ruostetta, kunhan jarrut ottavat tasaisesti? Se kai tässä lienee tärkeintä? Nimittäin turvallisuus eikä korjaamon ja katsurin rahansaanti.

        Valitettavasti tuo rahastus on liiankin yleistä. Minä vältän Loviisan katsastusasemaa just asiattoman rahastuksen takia (tehty kahdesti). Ja auton tekniikasta taatusti tiedän enemmän kuin se katsuri, mutta virkamies on virkamies ja Jumalasta seuraava. Ylöspäin.

        Eikä virkamiehen asema periydy tsaarin ajalta vaan ruåtsinvallan ajalta. Ruåtsinvallan virkamiehet jäivät vainoamaan suomalaisia tsaarinvallan ajaksi, pakon edessä vähän hölläsivät kun tsaari käski. Tuo väite että pompotus olisi peruja tsaarinvallan ajalta, on omien rantahurriemme ylläpitämää valetta.


      • 25
        sitroen. kirjoitti:

        Enimmäkseen pelkkää roskaa nämä väitteet ja "ohjeet".
        Tuo pikku ero uusinnassa saattaa johtua jo mittaustarkkuudestakin.
        Alkuperäiset jarrut olivat kunnossa. Ruosteen paksuus kertoisi jotakin. Toisaalta mitä väliä sillä oikeasti on vaikka olisikin ruostetta, kunhan jarrut ottavat tasaisesti? Se kai tässä lienee tärkeintä? Nimittäin turvallisuus eikä korjaamon ja katsurin rahansaanti.

        Valitettavasti tuo rahastus on liiankin yleistä. Minä vältän Loviisan katsastusasemaa just asiattoman rahastuksen takia (tehty kahdesti). Ja auton tekniikasta taatusti tiedän enemmän kuin se katsuri, mutta virkamies on virkamies ja Jumalasta seuraava. Ylöspäin.

        Eikä virkamiehen asema periydy tsaarin ajalta vaan ruåtsinvallan ajalta. Ruåtsinvallan virkamiehet jäivät vainoamaan suomalaisia tsaarinvallan ajaksi, pakon edessä vähän hölläsivät kun tsaari käski. Tuo väite että pompotus olisi peruja tsaarinvallan ajalta, on omien rantahurriemme ylläpitämää valetta.

        Käsittääkseni katsastusmies ei ole enää virkamies.
        Se että jarrut toimivat ja pitävät jarrutesterillä on ne ruosteessa vai ei on toinen asia miten ne toimivat vaikkapa hätäjarrutus tilanteessa.
        Ottaen huomioon että jotkut uudemmat autot jopa kuivaavat jarrulevyt aikaajoin sadekelillä koska se lyhentää jarrutusmatkaa hätäjarrutuksissa. Tuosta voidaan päätellä että ruosteisten jarrulevyjen jarrutusominaisuudet eivät ole semmoiset kuin kuuluisi.
        On kuitenkin eri asia jarruttaa 100km/h nopeudesta kuin 8km/h nopeudesta jarrutesterillä.


      • Autoilja vai?
        25 kirjoitti:

        Käsittääkseni katsastusmies ei ole enää virkamies.
        Se että jarrut toimivat ja pitävät jarrutesterillä on ne ruosteessa vai ei on toinen asia miten ne toimivat vaikkapa hätäjarrutus tilanteessa.
        Ottaen huomioon että jotkut uudemmat autot jopa kuivaavat jarrulevyt aikaajoin sadekelillä koska se lyhentää jarrutusmatkaa hätäjarrutuksissa. Tuosta voidaan päätellä että ruosteisten jarrulevyjen jarrutusominaisuudet eivät ole semmoiset kuin kuuluisi.
        On kuitenkin eri asia jarruttaa 100km/h nopeudesta kuin 8km/h nopeudesta jarrutesterillä.

        Juurikin näin.

        Mitä tuohon ruosteen käyttäytymiseeen tulee niin perättäisissä lukkojarrutuksissa ruosteen kuumentuessa ruoste irtoaa, jolloin jarruista häviää teho, ja alkavat puoltamaan voimakkaasti siihen suuntaan missä on parempi jarruvoima.

        Voin sanoa ettei ole mikään toivottava tilanne.


    • 15+1=16

      Sulla on takasatulat jumissa jos ei pienellä ajolla puhdituneet ruosteesta, uusilla levyillä näyttää puhtaalta mut ei toimi paremmin.

    • 5+17

      Jarrudynamometrin toimintaperiaate:

      Jarrudynamometri muodostuu lattiaan upotetusta telastosta ja näyttölaitteesta. Saman akselin kummallekin pyörälle on omat telansa. Mittaus tapahtuu akseli kerrallaan. Näyttölaitteessa on oma mittari kummankin pyörän jarruvoiman näyttämiseen. Näyttö voi olla analoginen (viisarinäyttö) tai digitaalinen (numeerinen). Lisäksi näyttölaitteessa voi olla jarruvoimien eroa osoittava mittari tai valot.
      Sähkömoottorit pyörittävät vetoteloja ja edelleen teloilla lepäävää pyörää. Pyörä pyörittää seurantatelaa. Kun pyörää jarrutetaan auton omalla jarrulla, tarvitaan sitä voimakkaampi momentti pyörittämään pyörää, mitä voimakkaammin jarrua painetaan. Osoitinlaitteen näyttö näyttää tämän momentin jarruvoimana.
      Laite seuraa vetotelojen ja seurantatelan kehänopeuksia. Kun pyörää jarrutetaan niin voimakkaasti että se alkaa luistaa vetotelalla, syntyy vetotelojen ja seurantatelan kehänopeuksille ero. Kun kehänopeuksien ero on riittävä, laite pysähtyy jotta rengasta ei vaurioiteta.

      Ihmettelet, että miksi jarruvoimat olivat pienemmät uusilla levyillä. Lueppas toimintaperiaate uudelleen...
      Syy siihen, että jarruvoimat olivat seuraavana päivänä pienemmät olivat yksinkertaisesti siinä, että renkaan ja rullan välinen kitkakerroin oli pienempi. Tämä johtuu esim. renkaan lämpötilasta, renkaan kosteudesta, jne...
      Sekin asia vaikuttaa paljon, että millä kohtaa rengas oli dynamometrin rullaan nähden(rullat kuluvat enemmän telan keskikohdalta, koska juuri siinä kohtaa jarrutellaan eniten).

    • RAHASTETAANKO?

      Autoilija vai? " Muuten et ole selvästikkään äkännyt tämän suomalaisen asiakaspalvelun ydintä. Se on itsepalvelu! Kaikki täytyy tehdä itse ja osata kysyä, muuten ei asiat etene. "

      Joo oikeassa olet, valitettavasti

      "Ei katsastajan tarvitse kertoa sitä mitä asiakas ole kysynyt" vai sillä tavalla, voi taivas varjele kyllä mulle on kerrottu eri merkkisillä asemilla.

      Ja vielä: "Soita ko. konttorille tai pistä mailia. Voit sitten keskustella esimiesten ja johtajien kanssa kohdeltiinko sinua kaltoin vai ei. " Asiakaspalautteen käsittely on sekin vielä Suomessa lähes lapsellista. Soittaa saa useita kertoja ja jos jättää soittopyynnnön siihen ei vastata, maileista puhumattakaan. KOKEILEPA JOSKUS!

      Kiitän kaikkia viestiin vastanneita selkeistä ja asiantuntevista vastauksista. Toivottavasti osaan seuraavassa katsatuksessa kysyä sellaisiakin asioita joista en mitään ymmärrä, mutta SE ON SITTEN TOINEN JUTTU SAAVATKO NE MINUT YMMÄRTÄMÄÄN JA KUINKA PITKÄ AIKA SIIHEN MENEE!

      Olen kuitenkin edelleen samaa mieltä:

      Jos katsastusaikanne on lähestymässä ja näette K1 aseman, kehotukseni on PAINAKAA KAASUPOLJINTA, tietenkin nopeusrajoituksen puitteissa.

      Minua ko. ketju ei enää RAHASTA, toivottavasti ei sinuakaan.

    • vatsastus

      Turha hylkäys jos jarruvoimat on riitttävät ja ottavat tasaisesti (0%) . Paras vältää toimmoisia paska-asemia.

    • JärkiAAA

      Ei ole MITÄÄN JÄRKEE. Autokatsastus on tutkitusti sataprosenttista rahastusta. Autojen hylkäykset ei tutkitusti kohenna liikenneturvallisuutta.

      Uskoa voi että autokatsastus on muuta kuin rahastusta. Järjen omaava vaatii väitetystä liikenneturvallisuushyödystä tutkimusnäyttöä. Tutkimusnäyttö katsastuksen hyödyttömyydestä löytyy.

      • Korjaamokatsastus

        Katsastukset korjaamoille ja heti. Eipä ketään enään sitten kuseteta.


      • tsiipadaaba
        Korjaamokatsastus kirjoitti:

        Katsastukset korjaamoille ja heti. Eipä ketään enään sitten kuseteta.

        Korjaamokatsastukselle sanoisin että sitten se kusetus vasta alkaakin.
        Korjaamokatsastuksella ei ole muuta tarkoitusta kuin siirtää tuloja asemilta isoille maahantuontiyrityksille (Laakkonen ja vastaavat) joilla on tosiasiallinen mahdollisuus katsastuksiin tilojen ja varojen puolesta. Hinnat ei tule halpenemaan niinkuin joku kuvittelee,vaan se piilotetaan huoltohintoihin ja mainostetaan ilmaista katsastusta. Jokainen täysjärkinen tietää että mikään ei ole ilmaista vaan raha otetaan asiakkaalta tavalla tai toisella.


    • woig09ierwgjieorjoih

      suomessa kaikki toimii vain järjestelmän oman edun varmistamiseksi, sitten tulee johtajien ja sijoittajien etu ja vasta sen jälkeen tavallinen kansalainen saattaa joillekin muistua mieleen, tosin kun eliitillä on oma perse hyvin niin eipä sitä vatsa täynnä satobriäänejä jakseta paljoa tavallisen kansalaisen etuja ajella...

      Meno alkaa muistuttaa jotain neuvostoliittolaista ja itäsaksalaista kansan kyykyttämistä mitättömistä pikkuasioista, jarrulevyssä muutama ruostepilkku -> hylky, uusiksi kaikki, kohta varmaan aletaan vankeustuomioita jakamaan jos autosta löytyy vikaa katsastuksessa...

      • joukahainen

        Muutamaan ruostepilkkuun sen verran, että Trafin ohjeissa käsketään hylkäämään jarrulevy, jos 1/3 jarrulevyssä ruostunut tai syöpynyt siltä osin, mihin jarrupala osuu. Yleensähän silloin on kysymyksessä se, että toinen jarrupala ei liiku jumittumisen vuoksi. Ei muuta kuin jarrut auki ja uutta osaa ja herkistys. Ja taas skulaa!


      • Auto Masentaja 2
        joukahainen kirjoitti:

        Muutamaan ruostepilkkuun sen verran, että Trafin ohjeissa käsketään hylkäämään jarrulevy, jos 1/3 jarrulevyssä ruostunut tai syöpynyt siltä osin, mihin jarrupala osuu. Yleensähän silloin on kysymyksessä se, että toinen jarrupala ei liiku jumittumisen vuoksi. Ei muuta kuin jarrut auki ja uutta osaa ja herkistys. Ja taas skulaa!

        "Yleensähän silloin on kysymyksessä se, että toinen jarrupala ei liiku jumittumisen vuoksi"
        Ei välttämättä. Näkyy ruostuvan vaikka liikkuukin. Olisiko syynä turhien jarruttelujen välttely?


      • Masentaja 3
        Auto Masentaja 2 kirjoitti:

        "Yleensähän silloin on kysymyksessä se, että toinen jarrupala ei liiku jumittumisen vuoksi"
        Ei välttämättä. Näkyy ruostuvan vaikka liikkuukin. Olisiko syynä turhien jarruttelujen välttely?

        Ruostuu liikkuipa tai ei,vaikka laikalla hioo levyt kirkkaaksi niin yön jälkeen ulkona seistessä taas pintaruosteessa...


    • dallas ewing

      Minulla porissa eilen hylky vasemmasta takajarrusta. Arvot oik 2.3 vas 2.1 ero 8% oli kuulemma vähän ruostetta. Auto ylös rengas pois ja rälläkkää levylle tänään eri katsastusmies ja läpi arvoilla oik 2.0 vas 1.6 ja ero 20%. paikkana Karhu katsastus.

    • Autoilija via

      Olet sen verran tyhmän näköinen että sinulta pitää ottaa rahat pois.

      Autokatsastuksessa ei tehdä mitään järkevää. Rahat ja Pois on pelin henki. Muuta tarkoitusta ei katsastuksella ei ole.

      • Autoilja vai?

        ??.

        Halpa kopio?

        Itse en lähtisi rälläkällä vetämään jarrulevyä puhtaaksi voi mennä kieroon.


    • Tyytyväinenene

      Itse en tiedä autoista mitään. Onneksi miellä on puolueeton katsastus, eikä mikään kusetuskorjaamo joka haluaa myydä minulle tarpeettomia huoltoja/korjauksia.

    • pölhöt

      Mitenhän saat valovirta-rälläkällä lämpöä niin kovasti aikaiseksi, että jarrulevy kieroutuu, rälläkkä vaikka 1000w, jarrutapahtumassa syntyy kovimmillaan20-30 kw lämpöjä nopealla syklillä....

      • JumppariAri

        Kunnossa olevissa jarruissa tuo lämpö jakautuu tasaisesti levylle, joka on suunniteltu ottamaan siihen kohdistuva lämpökuorma vastaan.


    • Puupäitä ovat

      Alkuperäiseen kommentti.
      Ei ole järkeä ei ja rahastusta juu.
      Se pieni pintaruoste ei paskaakaan haittaa.
      Typerä katsastuspelle ei kuuntele mitään.
      On aivan selvää pintaruostetta voi tulla seisovaan autoon.
      Mulle merkkas koneen öljyvuodon vaikka tolkutin öljyä menneen muutaman tipan konetilaan vaihtotyön yhteydessä.
      Ei nämä mitään kuuntele.

    • penaperusjamppa

      Voi vittu näitä ihmisiä. Jos jarrut jarruttaa tasaisesti ja ovat ruosteessa, TOTTAKAI SE ON AINA HYLKY. Äkkijarrutustilanteessa vaikka 80km/h ruosteiset jarrut hajoavat ja seuraukset ovat vakavat.

      • Arvot väkisin

        Isäukon vanha neuvo jarrutella muutamia kertoja tehokkaammin matkalla katastukseen olisi vissiin auttanut tässäkin tapauksessa. Harva taitaa koskaan niin kovaa jarrua painaakaan, kuin testerillä testataan, eli käytön puutetta. Vähän sama homma kuin dieselin päästömittauksessa, normikuski ei ylitä 2500 kierrosta koskaan, mutta mittaus vaatii punaselle huudattamista.


      • Zurbo
        Arvot väkisin kirjoitti:

        Isäukon vanha neuvo jarrutella muutamia kertoja tehokkaammin matkalla katastukseen olisi vissiin auttanut tässäkin tapauksessa. Harva taitaa koskaan niin kovaa jarrua painaakaan, kuin testerillä testataan, eli käytön puutetta. Vähän sama homma kuin dieselin päästömittauksessa, normikuski ei ylitä 2500 kierrosta koskaan, mutta mittaus vaatii punaselle huudattamista.

        Yleensä dynamometrillä painetaan jarrua niin kevyesti, että sellaisia jarrutuksia tekee normaali kuljettaja liikenteessä melko usein. Varsinkaan talvella ja sateella ei useiden dynamometrien rullien ja renkaan välinen kitka ole riittävä mittaamaan tavallisessa liikenteessä käytettäviä jarruvoimia korkeampia arvoja.

        Savutusmittauksessa käytetään korkeampia kierroslukuja kuin juuri milloinkaan liikenteessä. Yli 2500 r/min olisi kyllä hyvä käyttää henkilöauton moottoria myös normaaliliikenteessä kiihdytettäessä edes toisinaan.


      • 76543790

        "Voi ***** näitä ihmisiä. Jos jarrut jarruttaa tasaisesti ja ovat ruosteessa, TOTTAKAI SE ON AINA HYLKY. Äkkijarrutustilanteessa vaikka 80km/h ruosteiset jarrut hajoavat ja seuraukset ovat vakavat."

        A-Katsastuksen mukaan ABS-yksikön voi ohittaa putkimies kupariputkella,siis suora putki pääsylinteriltä jarruille,hyväksytty katsastuksessa.

        A-Katsastus – promoting European road safety


    • erkki345

      Ruoste tulee varsunkin taka levyhin ainakin rannikolla hetkessä jos vähän auto seisoo eikä ole ajossa.
      Itse vielä harrastan ennakoivaa ajotapaa, jolloin takalevyt eivät juuri rasitu = puhdistu.

      Minulla oli jarruvika jolloin vasen takajarru ei oikeastaan jarruttanut lainkaan. Levy toki tästä syystä ruosteessa. Uusinnassa jarrut toimivat ja vasen levy oli vaidettu oikealle. Sanottiin vaan että ajaessa se puhdistuu.
      Auto seisioi aikoja ja tänä vuonna sama levy aiheutti ongelmia kuin yli 30 % ruosteessa. Jarrut kyllä toimivat.
      Mutta oli hankala katsastusmies, Itse katson levyä niin siinä on puolet kirkasta pintaa.
      Hermostuin koko touhuun niin, että tänään muutin autoni Viron kilpiin. Olisi ollut fiksua tehdä aikaisemminkin mutta oli aina joku syy käydä SUomessa.
      Suomen autokanta siis nuorentui kun 19 vuotta vanha auto muutti maata.
      Ihan joka päivä en täällä näe yhtä vanhoja autoja. Meneekö tieto viron autorekisteristä Suomeen vai pitääkö itse tehdä jotain

    • Anonyymi

      Ei ole järkeä, mutta ongelman syy ei ole katsastusasema vaan laki ja asetukset.

      Jarrulevyn pinnan ruosteen kielto on varmaan kirjattu lakiin tai asetuksiin, joskus muinoin kun katsastuksessa ei oikeasti mitattu jarrujen toimintaa.

      Se 2 kN jarruvoima on 2 kN voima riippumatta siitä syntyykö se ruosteisella pinnalla vai sileällä rautapinnalla.

      Se, onko 2 kN riittävä voima yleisesti on sitten eri asia, mutta se on se raja joka auton jarruissa riittää.

      Autojen jarruista vaaditaan tuo 2 kN, riittävä tasapaino vasemman ja oikean pyörän välillä, levyn minimipaksuus ja pinnan ruosteettomuus. Ja tuo ruosteettomuus vain levyjarruista, koska jokin mielikuvituksellinen syy. Rumpujarrussa ruosteen määrä ei kiinnosta ketään.

      Katsastajan tehtävä on tarkistaa että auto on lain vaatimuksen mukainen. Ja kun (ei jos) laki on huonosti tehty niin lopputulos on typerä. Mutta katsastajan tehtävä ei ole hyväksyä autoja maalaisjärjellä laista poikkeavin kriteerein.

      Jos jarrut toimivat, niin ruosteesta pitäisi päästä kesäkelissä eroon kun ajaa sopivassa paikassa vaikka 100 km/h nopeutta ja sitten jarruttaa auton pysähdyksiin asti nopeasti. Ja toistaa saman tempun vaikka 10 kertaa. Jos levyissä on vielä tämän jälkeen ruostetta, niin jarruissa on ihan oikeasti vikaa. Ennen kunkin jarrutuksen tekemistä tulee toki varmistaa että takana ei ole muita tien käyttäjiä, koska tällainen äkkijarrutus ilman liikenteestä johtuvaa syytä lasketaan liikenteen vaarantamiseksi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1883
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1446
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1394
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      9
      1356
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1337
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe