Kysymys uskoville

Kristitty45

Onko teillä joskus, tai ehkä useinkin, sellainen tunne että koko kristinusko on aivan huuhaata?

99

252

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1.............0

Ei ikinä, miksi ois ?

• Ondine

Kyllä joskus tulee epäiltyä, on se myönnettävä. Silloin sitä rukoileekin: Jumala, pliis, ole olemassa.

• Kui
        Ondine kirjoitti:

Kyllä joskus tulee epäiltyä, on se myönnettävä. Silloin sitä rukoileekin: Jumala, pliis, ole olemassa.

mietinpähän minäkin..vaik en osaakaan oikeen itseäni "lokeroon" laittaa, kuten tässä tuo "uskovan lokero".

Ensisijasesti olen ihminen, joka ajattelee, ihmettelee, erehtyy, on kiinnostunut, uskoo ja ei usko..tietääkin jotain mut loppujen lopuksi vain hiukan, kapinoi..epäilee jne. lista on loputon

Mutta kuinkapa se voisi muuten ollakaan, kuin että epätäydellinen ihminen myös epäilee..

• Kristitty45

Oletko rehellinen?

• Kristitty45
        Kristitty45 kirjoitti:

Oletko rehellinen?

Tämä kysymys oli siis tarkoitettu nimimerkille 1..........0

• olen epäillyt tätä

Onkohan ev.lut ja mirka sama henkilä ?????? :D

Aloittaja on ev,lutin käyttämä nikki ja mirkan ääni ..heheheh

• fdfdfdfdf

Selvä provo, paska haisee pahasti nenään

• Jaakobin ääni

Sinäkin siis epäilet. Olisiko se mikään ihme jos tälläkin palstalla yksi ja sama henkilö olisi useammallakin nimimerkillä? Esiintyyhän Jumalakin Isänä, Poikana Ja Pyhänä Henkenä!

Jotenkin tuntuu hieman epätodennäköiseltä se ajatuksesi että "Mirka" käyttäisi nim. Ev. lut. (se oikea).

• Kristitty45

Palstan papitkin saavat vastata vaikka kysymys olikin uskoville:)

• Ei

• Kristitty45

Pertsa

Mihin luokkaan sinä panisit ne, jotka epäilevät, tai joita epäusko vaivaa kaiken aikaa?

• Kristitty45 kirjoitti:

Pertsa

Mihin luokkaan sinä panisit ne, jotka epäilevät, tai joita epäusko vaivaa kaiken aikaa?

Kristitty45 sanoi :

Rehellinen etsijä hakee kaiken aikaa tietoa noista asioista , jos ne kerta
        kiinnostavat häntä ja hänen kolkutukseensa tullaan myös vastaamaan
        jos on aidosta etsimisestä kyse.

Matteuksen evankeliumi:
        7:8 Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan.

Luukkaan evankeliumi:
        11:10 Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan.

• Kristitty45
        pertsa2012 kirjoitti:

Kristitty45 sanoi :

Rehellinen etsijä hakee kaiken aikaa tietoa noista asioista , jos ne kerta
        kiinnostavat häntä ja hänen kolkutukseensa tullaan myös vastaamaan
        jos on aidosta etsimisestä kyse.

Matteuksen evankeliumi:
        7:8 Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan.

Luukkaan evankeliumi:
        11:10 Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan.

Tiedän paljon ihmisiä joiden "kolkutukseen" ei ole vastattu. Ovat he olleet mielestäsi epärehellisiä?

• sakarjias*
        Kristitty45 kirjoitti:

Tiedän paljon ihmisiä joiden "kolkutukseen" ei ole vastattu. Ovat he olleet mielestäsi epärehellisiä?

Jeesus sanoo: "Joka minun luokseni tulee niin häntä en ulos heitä".

Kysymyksesi on siis mahdoton - Jeesus ei ketään petä, joka ihan tosissaan Hänen luokseen tulee.

• M@k3
        Kristitty45 kirjoitti:

Rehellinen oli vissiin väärä sana tuohon, jos raamattu lukee rehellisesti, niin siitä ei voi olla huomaamatta että se on ihmisten kirjoittama satukirja, raamatun jumala toimii kuin ihminen, eikä missään vaiheessa pysty niin sanotusti parempaan.

Jos raamatusta taasen haluaa löytää haluamansa, niin sitä pitää lukea valikoiden, ehkä Pertsa tarkoittikin sitä.

• Kristitty45 kirjoitti:

Kristitty45 sanoi :

Johanneksen evankeliumi:
        14:21 Jolla on minun KÄSKYNI ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa, mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ILMOITAN ITSENI hänelle."

Josephus , Tacitus , Tertullianus , Justinus Marttyyri , Eusebius , Orosius ja
        Krysostomos.
        http://p1.foorumi.info/kultaomeniahopeamaljassa/viewtopic.php?t=742
        Tulin siihen lopputulokseen etteivät kaikki ihmemaakarit ole voineet olla
        huijareita.

Seilausajoiltani on myös yksi omakohtainen kokemus noilta tiimoin Intiasta.

• M@k3
        pertsa2012 kirjoitti:

Kristitty45 sanoi :

Johanneksen evankeliumi:
        14:21 Jolla on minun KÄSKYNI ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa, mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ILMOITAN ITSENI hänelle."

Josephus , Tacitus , Tertullianus , Justinus Marttyyri , Eusebius , Orosius ja
        Krysostomos.
        http://p1.foorumi.info/kultaomeniahopeamaljassa/viewtopic.php?t=742
        Tulin siihen lopputulokseen etteivät kaikki ihmemaakarit ole voineet olla
        huijareita.

Seilausajoiltani on myös yksi omakohtainen kokemus noilta tiimoin Intiasta.

Laitetaan rystysten ja sydämen tilalle mieli, kyllähän se aivopesu uppoaa paremmin halukkaaseen mieleen kuin epäilevään, eli usko tavallaan annetaan itse itselle.

Jos tarvitsee valita mielihyvä sadun ja karun totuuden väliltä, niin laiska ja mukavuuden haluinen valitsee tietenkin ensimmäisen.

Kaikki eivät kuitenkaan itsepetokseen pysty tai halua.

• M@k3 kirjoitti:

Laitetaan rystysten ja sydämen tilalle mieli, kyllähän se aivopesu uppoaa paremmin halukkaaseen mieleen kuin epäilevään, eli usko tavallaan annetaan itse itselle.

Jos tarvitsee valita mielihyvä sadun ja karun totuuden väliltä, niin laiska ja mukavuuden haluinen valitsee tietenkin ensimmäisen.

M@k3 sanoi :

Kirjoitin sinulle siis kuten ateistille voi kirjoittaa peliteoriaan viittaamalla.

Lisäksi tuo Johannes 14:21 koskee uskovia kirjaimellisesti ja siitä me
        tiedämme olevamme lunastettuja.

• M@k3
        pertsa2012 kirjoitti:

M@k3 sanoi :

Kirjoitin sinulle siis kuten ateistille voi kirjoittaa peliteoriaan viittaamalla.

Lisäksi tuo Johannes 14:21 koskee uskovia kirjaimellisesti ja siitä me
        tiedämme olevamme lunastettuja.

Tiedät kai miten uskonnot syntyvät? joku keksii hyvän sadun ja jos joku uskoo siihen, niin rahahanat aukeavat. Puhun nyt uskonnoista yleensä.

Sadun keksimisen jälkeen seuraava temppu onkin saada ihmiset uskomaan siihen satuun, se onnistuu esim lupaamalla sitä mitä ihmiset haluvat eniten, esim kuolemattomuutta, taivasmatkaa, 40 neitsyttä yms.

Kun ihminen kerran on saatu uskomaan keksittyyn satuun, niin hänelle voi syöttää ihan mitä tahansa, sadussa Jumalan voi laittaa sanomaan ihan mitä sylki suuhun tuo vaikka että ihmisten on maksettava kymmenyksiä.

Jos ihmiset eivät enää usko uskontoon, niin se kuolee ja sen keksijät menettävät elantonsa. Näin on käynyt monille uskonnoille.

Jos Jumala haluaisi esim hyviä tekoja, niin se ei rikastuttaisi uskonnon keksijää, siksipä raamatun Jumalakin muka haluaa ihmisten uskoa.

• M@k3 kirjoitti:

Tiedät kai miten uskonnot syntyvät? joku keksii hyvän sadun ja jos joku uskoo siihen, niin rahahanat aukeavat. Puhun nyt uskonnoista yleensä.

Sadun keksimisen jälkeen seuraava temppu onkin saada ihmiset uskomaan siihen satuun, se onnistuu esim lupaamalla sitä mitä ihmiset haluvat eniten, esim kuolemattomuutta, taivasmatkaa, 40 neitsyttä yms.

Kun ihminen kerran on saatu uskomaan keksittyyn satuun, niin hänelle voi syöttää ihan mitä tahansa, sadussa Jumalan voi laittaa sanomaan ihan mitä sylki suuhun tuo vaikka että ihmisten on maksettava kymmenyksiä.

Jos ihmiset eivät enää usko uskontoon, niin se kuolee ja sen keksijät menettävät elantonsa. Näin on käynyt monille uskonnoille.

Jos Jumala haluaisi esim hyviä tekoja, niin se ei rikastuttaisi uskonnon keksijää, siksipä raamatun Jumalakin muka haluaa ihmisten uskoa.

M@k3 sanoi :
        _________
        Tiedän nuo asiat ja kaiken muunkin mitä siihen jatkossa liittyy,mutta et varmaan noteerannut tuota pointtia :

Johanneksen evankeliumi:

Herran valituilla on tieto hänestä tavalla tai toisella.Esimerkiksi minä ja Shrink
        olemme kertoneet tällä saitilla itsellemme tapahtuneet asiat ja tietysti tuli
        paljon Mirka-tyylisiä kommentteja :-)
        Minua ei liikuta tippaakaan jos joku sanoo minun kärsivän psykoosista sen
        paremmin kuin myöskään Shrink tuommoisesta tohkeentuisi.

• Rakkauttako?
        pertsa2012 kirjoitti:

M@k3 sanoi :
        _________
        Tiedän nuo asiat ja kaiken muunkin mitä siihen jatkossa liittyy,mutta et varmaan noteerannut tuota pointtia :

Johanneksen evankeliumi:

Herran valituilla on tieto hänestä tavalla tai toisella.Esimerkiksi minä ja Shrink

Pertsa

Johanneksen evankeliumi:

Miten tämä aivan käytännössä sinulla luonnistuu? Silläkö tavalla että tulta munille, verta pakkiin ja homot hirteen?

• M@k3
        pertsa2012 kirjoitti:

M@k3 sanoi :
        _________

Johanneksen evankeliumi:

Jep tiedetään, kun pää on täynnä raamatun lauseita, niin sinne ei mahdu enää mitään muuta, esim niinkin perusasia kuin että uskonnot sitä uskoa tarvitsevat, ei jumala, jää täysin huomaamatta kun kun vaan hokee jotain mieleistään raamatunlausetta, niin sinullekin kävi ihan tyylikkäästi.

Viimeisin veto jumala antaa uskon väittelyssä on siis tuo John 14:21? Eli suomeksi pitäisi hihuloida tarpeeksi ja sitten vasta Jumala ilmoittaa itsensä?

Sori, vaan mutta minä en ole ollut aina ateisti, vaan olen joskus uskonut ihan tosissani, jopa hurmetilaan asti ja mitään ei tapahtunut, mutta ymmärrän mitä tuo raamatunlause tarkoittaa, hurmostilassa itsepetos onnistuu kuin itsestään.

Surulista, miten jotkin uskovaiset ylentävät itsensä tuolla tavoin 'valituiksi' ja sitten vielä kehtaavat keksiä tekosyitä, miksi jumala ei ilmottaudu muille, tyyliin 'sinä et usko tarpeeksi'.

Sori vaan, jumala on olemassa vain korvien välissä ja sielläkin raamatunlause kilven takana piilossa.

• edesa

Vastaan sinulle, koska sinulla ilmeisesti on luja vakaumus, toisin kuin minulla. Joudun kantamaan ristiäni näissä uskon asioissa sillä tavoin, että otan uskoa kohtaan esitetyt vastaväitteet ja epäilyt omikseni. Niiden lisäksi minulla on myös omat epäilyni ja kipuiluni, sekä myös kapinointini. Omalla uskolla ei paljon voi elvistellä, että uskonsankari en ole. Saan silti elää täyttä elämää uskosta osallisena, mikä tarkoittaa uskon alueella suurinpiirtein samaa kuin että mitä tahansa säätä voi olla luvassa, mutta kuinka sitä siis aina on;)

Jokainen voi päätellä tuosta mitä hyvää ja huonoa moinen usko pitää sisällään.

• näin on

Efesolaiskirje:
      6:12 Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa.

Kyllä papit on uskovia vastaan kun he toimivat oman ymmärryksen mukaan
      usko on hegen asia

• höhö

Kyllähän se vihulainen sellastakin yrittää uskotella, että koko juttu on valetta. Ja sillon, kun on oikeen paha olo muutenkin, niin sitä saattaa alkaakin epäilemään. Mutta mitäpä siitä sitten? Ei Jumala häviä mihinkään sen takia, että mä epäilen :)

• Mirka ...

Moni pappi epäröi jopa julkisesti uskoonsa 2004 tsumanin jälkeen.

• Usko asuu kaikkein pyhimmässä, jossa on pimeää. Usko suostuu järjen pimeyteen. Usko suostuu Jumalan käsittämättömyyteen, paradoksaalisuuteen ja kaukaisuuteen. Usko elää inhimillisessä ja maalliseen ruumiiseen sidotussa sielussani. Sielu on siis täällä aina alennustilassa, joka ei koskaan pysty käsittämään Jumalan suuren majesteetin olemusta, joka on mysterium tremendum. Jopa Jumalan Poika ristillään huusi: Jumalani, miksi minut hylkäsit! Epäilys on olennainen osaa uskosta. Mutta se ei tee kristinuskosta huuhaata, ei ollenkaan!

Kärsimyksessä Jumala verhoutuu kokonaan: Job 30: 20 ”Minä huudan sinua, mutta sinä et vastaa, minä seison sinun edessäsi, mutta sinä vain tuijotat minua.” Ihmiselle Jumala ja hänen ihmeellisen moninainen ja monimuotoinen puheensa on aina käsittämätön: Job 33:14 ”Kyllä Jumala puhuu, puhuu toisenkin kerran, mutta ihmiset eivät sitä huomaa.” Ihminen pitää sitä huuhaana.

Jumala, "kuolevaisten järkeily on perin vaivaista, perin pettävää on meidän pohdintamme, sillä katoavainen ruumis painaa sielun maahan, maallinen majamme lamaa ajatusten täyttämän mielen. Hädin tuskin me kykenemme luomaan kuvan siitä, mitä on olemassa maan päällä, vaivoin me havaitsemme edes sen, mikä on käsiemme ulottuvilla. Kuka olisi tutkinut taivaan maailmoja? Kuka ymmärtäisi sinun tahtoasi, ellet olisi antanut viisauttasi ja lähettänyt pyhää henkeäsi korkeuksista?" Viis. 9:14-18 (Apokryfikirjoista Viisauden kirja).

Pyhän Hengen koskestuksessa saamme kasvaa uskossa, toivossa ja rakkaudessa. Kaikki kasvu vaatii aikaa, sillä se tulee Jumalasta Kristuksen kautta Pyhässä Hengessä.
      rovasti Taneli-pappi

• höhö

Kiitos, Taneli. Olen iloinen, että jaksat pitää lamppua täällä.

• juutas.

Parahain Taneli,

Mitähän sinä nyt oikein sanoit?

"Usko suostuu järjen pimeyteen"

- Siltä todellakin tuntuu: Vaaditaan suostumista järjen pimeyteen, että syntyy usko.

Sitäkö olet saarnaamassa? Järjen pimeyttä?

• Jotain rajaa sentään

Herra isä, mitä lööperiä. Eroan kirkosta tämän papin takia, missä oikea usko on, joka tältä "runoilijalta" puuttuu?!.

• sakarjia*
        juutas. kirjoitti:

Parahain Taneli,

Mitähän sinä nyt oikein sanoit?

"Usko suostuu järjen pimeyteen"

- Siltä todellakin tuntuu: Vaaditaan suostumista järjen pimeyteen, että syntyy usko.

Sitäkö olet saarnaamassa? Järjen pimeyttä?

En itsekään ymmärrä, mitä tuo "järjen pimeys" tarkoittaa. Jumala on päinvastaista mieltä ... "Hullu se on joka sanoo ettei Jumalaa ole". Tässä on sitä järjen pimeyttä kerrakseen :))

Edelleen Raamattu esittää, että Jeesus on maailman valkeus ja tämähän tarkoittaa nykyelämään kytkettynä, että Jeesus nimenomaan tuo sen (järjen ) valon. Uskossa Jeesukseen myös ihmisen järki valaistuu ja hän näkee kaiken aidosti ja reaalisesti oikein. Tämä maailma elää kaikenlaisen markkinoinnin, mainonnan ja propagandien pimeydessä kun media ym. sekoittaa ihmisten päät ihan täysin konkreettisella tavalla. Ja seurauksina on sitten nämä elämisen ongelmat joista masentuminen, päihteet ja syrjäytyminen ovat jo Suomessa ihan kattaen kaikki ihmiset. Kansakunta Suomessakin vajoaa outoon pimeyteen eikä kukaan voi tätä estää - kuten mediasta luemme päivittäin.

• M@k3
        sakarjia* kirjoitti:

En itsekään ymmärrä, mitä tuo "järjen pimeys" tarkoittaa. Jumala on päinvastaista mieltä ... "Hullu se on joka sanoo ettei Jumalaa ole". Tässä on sitä järjen pimeyttä kerrakseen :))

Edelleen Raamattu esittää, että Jeesus on maailman valkeus ja tämähän tarkoittaa nykyelämään kytkettynä, että Jeesus nimenomaan tuo sen (järjen ) valon. Uskossa Jeesukseen myös ihmisen järki valaistuu ja hän näkee kaiken aidosti ja reaalisesti oikein. Tämä maailma elää kaikenlaisen markkinoinnin, mainonnan ja propagandien pimeydessä kun media ym. sekoittaa ihmisten päät ihan täysin konkreettisella tavalla. Ja seurauksina on sitten nämä elämisen ongelmat joista masentuminen, päihteet ja syrjäytyminen ovat jo Suomessa ihan kattaen kaikki ihmiset. Kansakunta Suomessakin vajoaa outoon pimeyteen eikä kukaan voi tätä estää - kuten mediasta luemme päivittäin.

Uskonnot, myös kristinusko on firma joka tarvitsee myös markkinointia, mainontaa ja propagandaa.

Jumala on tuote jota uskonto myy ja tietenkin jos joku sanoo että heidän tuotettaan ei ole olemassa, vaan että he myyvät tyhjää, niin tietenkin se sattuu ja sellaisen sanojaa on helppo leimata hulluksi, vaikka hän tosiasiassa olisi oikeassakin.

Nykypäivän lastenohjelmissa on korkeampi moraali kuin raamatussa, jossa kaikki tapetaan pienimmästäkin syystä.

• Hei Taneli

Uskotko edes itse tuohon kirjoitukseesi?

Minun mielestä kirjoituksessasi ei ole mitään tolkkua. Se on aivan sairas.

• Pyhä Pieru

Multa tippu melkeen tekarit pöydän kanteen kun lueskelin tätä ketjua. Sinänsä aiheena ihan homeinen jo mutta ensimmäisen kerran näin, että Pertsa oli vastanut ihan itse ilman raamattuaan.

• sakarjias*

"Onko teillä joskus, tai ehkä useinkin, sellainen tunne että koko kristinusko on aivan huuhaata? "

Ei ole !

Moni ei varmaan tajua meitä uskovia oikeastaan ollenkaan.

Jospa tässä hieman yritäisin valottaa asiaa. Varoitan kyllä, että ulkopuolisen on mahdotonta ymmärtää, mutta silti ....

Kysehän on persoonasuhteesta eikä uskonnosta. Kyse on siinä mielessä uskosta, että emme ole Jeesusta ihan aikuisten oikeasti vielä nähneet, mutta tiedämme Hänen olemassaolonsa ja tunnemme Hänen vaikutuksensa. Tämä siis tapahtuu ihan oikeasti eikä missään lumemaailmassa. Jeesus on meille realiteetti, jonka otamme huomioon lähes joka tilanteessa. Miksi tuo lähes- sana ? Tämä johtuu siitä, että jostain syystä emme pääse täydellisyyteen.

Miksi emme siis kadu koskaan emmekä pidä tätä huuhaana ?

Kysymys on meidän kannalta yhtä outo kuin että miksi et pidä fyysisiä sisariasi ja veljiäsi huuhaana taikka huuhaa- olentoina. Tätä kysymystä miettimällä voi myös ei-uskova lähestyä alustajan kysymystä.

Uskovat kristityt ovat useasti todistaneet, että uskoontuloa ei kukaan kadu. Sitä ei ole kaiketi kukaan katunut, koska se antaa jotain niin täydellistä että ei missään nimessä halua siihen tyhjyyden tilaan missä ei-uskovat joutuvat riutumaan ja ovat sitten pakotettuja täyttämään tämä tyhjyys päihteillä, kiireellä, vallalla, asemalla ja rahalla. Tästä johtuu myös ihmisen maallinen menestyminen - menestyneet ihmiset ajavat takaa tyhjyyttä sisällään ja siksi ovat pakotettuja käyttämään kaikki energia ja ihmisyys opiskeluun ja uran luontiin. Jos tarkkaatte menestyneitä, niin heillä on joskus myös näkyvällä tavalla jokin "vamma" taikka kiusaamistausta taikka ovat olleet kiusattuja. He täyttävät omaa tyhjyyttään. Uskovalla kun ei ole ns. tyhjää kohtaa sisimmässään, niin me voimme vapautuneesti ilman pakkoa kyllä myös menestyä - mutta emme ole "narsisteja".

No tämä nyt meni tällaiseksi vuodatukseksi tämä juttu, mutta kaikenkaikkiaan niin uskovan kristityn on mahdottomuus pitää uskoa huuhaana taikka kyseenalaistaa uskonsa.

Emmekä ole vielä edes päässeet Jeesukseen pernoonana - iankaikkisesta elämästä nyt puhumattakaan emmekä Jumalan lupauksiin mitä tulee uskovan elämään ja huolenpitoon.

Kuten huomaatte, niin uskovalla kristityllä on moinikerroksinen "turvaverkko" epäilyjä vastaan. Niitä kyllä tulee, mutta ne ovat kyllä aika lyhytaikaisia. Joskus kyllä tosi rajut elämänkokemukset panee uskon lujille, mutta näissäkin perustus kestää.

• Kristitty45

"mutta tiedämme Hänen olemassaolonsa ja tunnemme Hänen vaikutuksensa."

Kysymys onkin siis "tietämisestä" eikä uskosta? Mistä tiedät että "tunteet" ja "vaikutukset" ovat Hänestä?

• sakarjias*
        Kristitty45 kirjoitti:

"mutta tiedämme Hänen olemassaolonsa ja tunnemme Hänen vaikutuksensa."

Kysymys onkin siis "tietämisestä" eikä uskosta? Mistä tiedät että "tunteet" ja "vaikutukset" ovat Hänestä?

Tähänkin on vaikea vastata, mutta yritetääs taas analogiaa ....

Mistä tiedät, että joku ihminen lähestyy sinua positiivisin tuntein ja mistä tiedät että joku toinen lähestyy negatiivisin mielialoin ?

Tunteita etkä toisen mielialoja mitenkään näe, mutta jotenkin vaan tunnet sen.

Taikka jos yksityiseen henkilöön tämä kohdistetaan, niin mistä tiedät, että jokin kirje taikka sähköposti taikka tekstiviesti on vaimosi/äitisi/sisaruksesi lähettämä ?

Täytyy aina mieltää että kyse on persoonasuhteesta. Uskoa tässä on se, että USKOMME Jumalan olevan hyvä eikä johda meitä harhaan eikä salli meidän harhateille menevän ikäänkuin vahingossa. USKOMME siis että Jumala on kaikessa hyvä. Tästä sitten seuraa sellainen käytännön asia, että tiedämme uskomme kautta, että kun jokin lähestyy meitä syvälle sisimpäämme että Hän on Jumala.

Tätä asiaa voisi myös ymmärtää vauvaikäisen lapsen suhtautumisena äitiinsä taikka johonkin vieraaseen. Lapsi ei tässä erehdy - kun vieras täti tulee liian lähelle niin lapsi reagoi tähän ja kun sitten taas äiti tulee lähelle niin tähänkin lapsi reagoi ja näiden kahden reagointitavalla on eroa.

Mekin olemme Jumalan lapsia ja jos kerran maallinen lapsi tunnistaa äitinsä niin eikö vielä enemmän Jumalan lapsi tunnistaa ikioman Iskänsä.

Näin se nyt vaan on :))

• Pyhä Pieru

Niin ajatus siitä, että olemme täysin yksin universumissa, oman onnemme nojassa ja kuoleman jälkeen ei ole mitään on monelle niin ahdistavaa, että se laittaa uskomaan mitä ihmeellisempiä asioita.

• sakarjias*

Usko Jumalaan ei tule tätä kautta, vaikka onhan tällaisillakin mietinnöillä oma osuuntensa kun ihminen alkaa tuntea tarvetta lähestyä Jumalaa ja etsiä tarkoitusta ja syytä elämälleen. Mutta tämä on osa etsikkoaikaa. Sitten kun tullaan uskoon Jeesukseen niin koko asetelma muuttuu - alkaa käytäntöön sovellettuna ns. uusi elämä - ihminen ikäänkuin syntyy uudestaan aivan uuteen maailmaan, jossa kaikki lainalaisuudet muuttuu eikä ei-uskovalla ole mahdollisuutta mieltää tätä asiaa yhtään mitenkään.

Kristinusko ei ole teoreettinen usko eikä siis mikään uskonto. Kristinusko on käytännön persoonasuhde kahden persoonan välillä ja rakentuu kokonaan tälle kahden persoona väliselle vuorovaikutukselle. Mutta eihän tätäkään asiaa ei-uskova eikä nimikristitty voi mitenkään ymmärtää. Jumalan kiitos että ei voi - se panee häneen tarpeen KOKEA tämä asia ja ottaa usko Jeesukseen vastaan.

• M@k3
        sakarjias* kirjoitti:

Usko Jumalaan ei tule tätä kautta, vaikka onhan tällaisillakin mietinnöillä oma osuuntensa kun ihminen alkaa tuntea tarvetta lähestyä Jumalaa ja etsiä tarkoitusta ja syytä elämälleen. Mutta tämä on osa etsikkoaikaa. Sitten kun tullaan uskoon Jeesukseen niin koko asetelma muuttuu - alkaa käytäntöön sovellettuna ns. uusi elämä - ihminen ikäänkuin syntyy uudestaan aivan uuteen maailmaan, jossa kaikki lainalaisuudet muuttuu eikä ei-uskovalla ole mahdollisuutta mieltää tätä asiaa yhtään mitenkään.

Kristinusko ei ole teoreettinen usko eikä siis mikään uskonto. Kristinusko on käytännön persoonasuhde kahden persoonan välillä ja rakentuu kokonaan tälle kahden persoona väliselle vuorovaikutukselle. Mutta eihän tätäkään asiaa ei-uskova eikä nimikristitty voi mitenkään ymmärtää. Jumalan kiitos että ei voi - se panee häneen tarpeen KOKEA tämä asia ja ottaa usko Jeesukseen vastaan.

Kaikki muut uskonnot myötävät ihan rehellisesti että heidän aivopesunsa on ihan perus aivopesua, mutta helluntailaiset ovat muka ovelina keksineet että ei heidän aivopesunsa ole mitään aivopesua, vaan että se tulee ylhäältäpäin ja on jumalan lahja.

Tälläinen väite uppoaa vain kaikki heikkolahjaisimpiin ja kumoutuu ihan maalaisjärjellä kun miettii sitä kuinka jumala ei yllättäen pysty antamaan uskoa ihmiselle joka asuu yksin autiolla saarella.

• å08ycv

Uudestisyntyneelle se on mahdotonta

• Kristitty45

"Uudestisyntynyt" ei siis koskaan epäile, eikä voi tulla pois uskosta. Ne, jotka tulevat pois uskosta, eivät siis ole olleetkaan uudestisyntyneitä???!!!

• å08ycv
        Kristitty45 kirjoitti:

"Uudestisyntynyt" ei siis koskaan epäile, eikä voi tulla pois uskosta. Ne, jotka tulevat pois uskosta, eivät siis ole olleetkaan uudestisyntyneitä???!!!

tietysti voi, mutta hän ei epäile sitä että kristinusko on huuhaata.

• Kristitty45
        å08ycv kirjoitti:

tietysti voi, mutta hän ei epäile sitä että kristinusko on huuhaata.

Tiedän monta jotka ovat tulleet pois uskosta ja sanovat jälkeenpäin sen olleen vain pelkkää aivopesua eikä mitään jumalaa ole todellisuudessa olemassakaan.

Kirjoitit: "hän ei epäile sitä että kristinusko on huuhaata" Olet siis ateistien kanssa samaa mieltä?

• 56um
        Kristitty45 kirjoitti:

Tiedän monta jotka ovat tulleet pois uskosta ja sanovat jälkeenpäin sen olleen vain pelkkää aivopesua eikä mitään jumalaa ole todellisuudessa olemassakaan.

Kirjoitit: "hän ei epäile sitä että kristinusko on huuhaata" Olet siis ateistien kanssa samaa mieltä?

He eivät ole olleet uudestisyntyneitä

• 56um kirjoitti:

He eivät ole olleet uudestisyntyneitä

Voisinko sanoa 56ummälle, että mahdollisesti on huuhaata krisitinusko kuin että jotkut eivät ole uudestisyneitä. Vaikuttaa että toiset osaavat itsesuggeronen paremmin kuin toiset. Vaimoni olí varma, että siinä huoneessa oli Jumalan henki, mutta enpä minä sitä kokenut. Aika heikko Jumalan henki, sanon minä.

• 1+5

Joo, mutta Jumala ei mee rikki meidän epäilyistä :).

• Hei, mielenkiintoinen kysymys. En ole koskaan ajatellut kristinuskon olevan huuhaata. Silloinkin, kun en joskus nuorempana itse oikein jaksanut Jumalaan uskoa tai tuntenut itseäni kristityksi, en koskaan ajatellut uskon tai Raamatun olevan huuhaata. Päinvastoin, pidin kristinuskon historiaa, Raamattu ja sen syntyä, Jeesusta ja Häneen uskomistaan hyvin mielenkiintoisena ja kiehtovana. Huuhaa olisi mielessäni varmaankin jotain yksinkertaista ja hetkessä keksaistua höttöä, sitä kristinusko ei minusta kaikkinensa kyllä ole. Edes epäuskon hetkillä en siis ajattele uskon olevan huuhaata. Ylipäätään arvostan ihmisten uskoa ja maailman uskontoja, ne ovat kiehtovia ja arvokkaita, pyhiä.

Sanna Husso, pappi

• M@k3

Kristinuskon tietää olevan huuhaata kahdesta asiasta.

1. Väite että Jumala palkitsee uskon. (uskonnot tarvitsevat ihmisten uskoa)

2. Vanhantestamentin Jumala, eikä sen puoleen Jeesuskaan osoita missään vaiheessa yli-inhimillistä älykkyyttä, vaan kumpikin on niinsanotusti ihmistasolla.
        (universumin luojalta voisi odottaa parempaa)

• th

Oletko ajatellut järjellä sitä perimmäistä syytä miksi juuri sinä haluat uskoa johonkin?

Pelkäätkö sitä, että ilman uskoasi olisit jossain mielessä toisenlainen?
        Pelkäätkö, että menettäisit jotain korvaamatonta?
        Ajatteletko, että muuttuisit kyynisemmäksi tai väittäisit lähimmistäsi vähemmän?

Jos jokin näistä on oma pelkosi ja epäilet näin käyvän, niin mitä uskosi sinulle merkitsee?

Onko se ainoastaan fobia tuntemattomasta? Tarpeeton pelko siitä, että muuttuisit itse henkilöksi, joka ei ole sinä itse?

Voin kertoa sinulle. Pelko on turha. Sinä olet sinä. Yksilö. Kaikkine luonteen piirteineen hyvässä ja pahassa. Uskot tai olet uskomatta.

• * * *
        th kirjoitti:

Oletko ajatellut järjellä sitä perimmäistä syytä miksi juuri sinä haluat uskoa johonkin?

Pelkäätkö sitä, että ilman uskoasi olisit jossain mielessä toisenlainen?
        Pelkäätkö, että menettäisit jotain korvaamatonta?
        Ajatteletko, että muuttuisit kyynisemmäksi tai väittäisit lähimmistäsi vähemmän?

Jos jokin näistä on oma pelkosi ja epäilet näin käyvän, niin mitä uskosi sinulle merkitsee?

Onko se ainoastaan fobia tuntemattomasta? Tarpeeton pelko siitä, että muuttuisit itse henkilöksi, joka ei ole sinä itse?

Voin kertoa sinulle. Pelko on turha. Sinä olet sinä. Yksilö. Kaikkine luonteen piirteineen hyvässä ja pahassa. Uskot tai olet uskomatta.

Olipas asiantuntematon viesti. Uskoa ei voi valita, että uskoisiko vai olisiko uskomatta. Usko vain on, eikä tahtomalla voi lakata uskomasta, niinkuin ei tahtomalla voi myöskään alkaa uskoa.
        Järkeilyt ovat pinnallisia uskon rinnalla. Ne eivät tavoita ydintä, oman mielenkään ydintä. Usko tulee niin syvältä, että siellä järki on avuton.

• ?
        * * * kirjoitti:

Olipas asiantuntematon viesti. Uskoa ei voi valita, että uskoisiko vai olisiko uskomatta. Usko vain on, eikä tahtomalla voi lakata uskomasta, niinkuin ei tahtomalla voi myöskään alkaa uskoa.
        Järkeilyt ovat pinnallisia uskon rinnalla. Ne eivät tavoita ydintä, oman mielenkään ydintä. Usko tulee niin syvältä, että siellä järki on avuton.

Vapaat suunnat valitsevat omasta mielestään uskon, samoin kirkon viidesläiset. Mikä tämä usko oikeastaan on, minkä voi valita?

Helluntailaiset sanovat että usko on teko, eli ihminen antautuu aivopesulle omalla päätöksellään.

• * * *
        ? kirjoitti:

Vapaat suunnat valitsevat omasta mielestään uskon, samoin kirkon viidesläiset. Mikä tämä usko oikeastaan on, minkä voi valita?

Helluntailaiset sanovat että usko on teko, eli ihminen antautuu aivopesulle omalla päätöksellään.

Tuohon en osaa vastata, koska en tunne noita suuntia. En kuitenkaan epäile, etteikö useimpien niiden jäsenten usko tulisi sydämestä. Mitä he tuolla "valitsemisella" sitten tarkoittavat, sitä en pysty kertomaan.

• Koko jutulta ja Raamatulta putoaa pohja, kun 2. Samuel 7: 4-6, kun Herran sana sanoo, ettei Herra ole asunut talossa pitkään aikaan, vaan kulkenut paikasta toiseen asuen teltassa. Ja miksi "Jumala" olisi tarvinnut sotasaaliina vain kultaa?

Ei kuulosta kovin jumalliselta, vaan on kirjoitettu ihmisestä. Minä kyllä kummeksun ihmisiä, jotka uskovat ja pitävät totena, että Jumala on joku yliluonnollinen. Raamattu puhuu ihan toista. Mutta uskovilla on suomukset silmillä ja aivot jumissa .

• jokkeri sanoi :
        ,Koko jutulta ja Raamatulta putoaa pohja, kun 2. Samuel 7: 4-6, kun Herran sana sanoo, ettei Herra ole asunut talossa pitkään aikaan, vaan kulkenut paikasta toiseen asuen teltassa.
        ________
        Noissa antamissasi jakeissa ei puhuta teltoista tai taloista mitään - siis missä?

• pertsa2012 kirjoitti:

jokkeri sanoi :
        ,Koko jutulta ja Raamatulta putoaa pohja, kun 2. Samuel 7: 4-6, kun Herran sana sanoo, ettei Herra ole asunut talossa pitkään aikaan, vaan kulkenut paikasta toiseen asuen teltassa.
        ________
        Noissa antamissasi jakeissa ei puhuta teltoista tai taloista mitään - siis missä?

No, PERTSA. Minä käsitän ainakin "huoneen" ja "teltta-asumuksen" siten, että Herra ei ollut asunut missään talossa, vaan vaeltanut teltan kanssa. Tai onko teltta-asumus joku muulainen? Herrahan nimenomaan erotti eri asioiksi huoneessa asumisen ja teltassa asumisen.

Mitä Pertsa ajat takaa? Että Herra ei Raamatun mukaan vaeltele ympäriinsä teltan kanssa? Minun Raamattu 1933:

"Enhän minä ole asunut huoneessa siitä päivästä asti, kun johdatin israelilaiset Egyptistä, tähän päivään saakka, vaan olen vaeltanut ASUEN teltta-asumuksessa."

• helsinkijokkeri kirjoitti:

No, PERTSA. Minä käsitän ainakin "huoneen" ja "teltta-asumuksen" siten, että Herra ei ollut asunut missään talossa, vaan vaeltanut teltan kanssa. Tai onko teltta-asumus joku muulainen? Herrahan nimenomaan erotti eri asioiksi huoneessa asumisen ja teltassa asumisen.

Mitä Pertsa ajat takaa? Että Herra ei Raamatun mukaan vaeltele ympäriinsä teltan kanssa? Minun Raamattu 1933:

"Enhän minä ole asunut huoneessa siitä päivästä asti, kun johdatin israelilaiset Egyptistä, tähän päivään saakka, vaan olen vaeltanut ASUEN teltta-asumuksessa."

jokkeri sanoi :
        Mitä Pertsa ajat takaa?

• Ei ole tullut suurempaa uskonkriisiä, vaikka olen uskossa mennyt niin raskaita aikoja lävitte että en edes muista niistä kunnolla mitään.
      Minusta meillä on niin suuri Jumala että Hän kyllä kestää terveen epäilyn ja kyseenalaistamisen. Rehellisiähän ja vilpittömiähän siinä ollaan kun kyseenalaistetaan. Itselläni on ainakin usko kasvanut kyselyiden, kyseenalaistamisen, pohdiskelujen ja tutkimisen myötä.

Toisaalta jos ja iso JOS kristinusko paljastuisi huuhaaksi, en katuisi, en olisi katkera, enkä vihainen, sillä niin paljon hyvää, positiivista ja kasvattavaa kristinusko on tuonut elämääni 16 vuoden aikana.

• djpapu

Niinpä, ei mitään menetettävää !

• susa47

Älä pelkää juhani, kristinusko ei paljastu huuhaaksi. Jeesus Kristus on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti.

• Jumalalle kaikki
        susa47 kirjoitti:

Älä pelkää juhani, kristinusko ei paljastu huuhaaksi. Jeesus Kristus on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti.

Olen samaa mielt Susan kanssa ja voin antaa todistukseni siitä, että ainakin Pyhä Henki on olemassa. Olen sen kokenut. Sitä parempaa en ole koskaan kokenut enkä ennen kokemusta voinut käsittää, miten hyvältä Pyhän Hnegen kosketus tuntuu. Se on iloa, ylitsevuotavaa iloa. Taivaassa jokainen sen kokee, päättelen. Jos olisi minusta kiinni niin soisin kaikille kerran elämässään sen kokemuksen, mutta harva siitä kertoo. Olkoon tämä kertomukseni rohkaisuksi uskon tiellenne.

Jumalalle kunnia!

• susa47 kirjoitti:

Kiiitos sanoistasi, niin minäkin uskon, Jeesus Kristus on ja kestää nyt ja aina :)

• Jumalalle kaikki kirjoitti:

Olen samaa mielt Susan kanssa ja voin antaa todistukseni siitä, että ainakin Pyhä Henki on olemassa. Olen sen kokenut. Sitä parempaa en ole koskaan kokenut enkä ennen kokemusta voinut käsittää, miten hyvältä Pyhän Hnegen kosketus tuntuu. Se on iloa, ylitsevuotavaa iloa. Taivaassa jokainen sen kokee, päättelen. Jos olisi minusta kiinni niin soisin kaikille kerran elämässään sen kokemuksen, mutta harva siitä kertoo. Olkoon tämä kertomukseni rohkaisuksi uskon tiellenne.

Jumalalle kunnia!

Kiitos että jaoit kokemuksesi ja rohkaisit meitä uskontiellä kulkevia. Jumalalle kunnia totisesti!

• adrs

Pahin asia mihin uskova voi kuvitella joutuvansa on palata takaisin siihen epäilysten, epävarmuuden ja tietämättömyyden olotilaan, jossa aikaisemmin on elänyt.
      Kaikki ne kiistämättömät, väärät sanat ja teot joita elämän aikana on tullut tehtyä olivat sellainen painolasti, että oikeudenmukainen kadotustuomiokin tuntui liian lievältä rangaistukselta. Kuka voi mennä synneissään katumattomana elävän Jumalan eteen vaatimaan pääsyä hänen valtakuntaansa? Ja juuri näin lukemattomat tulevat kerran tekemään vaikka se onkin myöhäistä.

Kukaan ei voi tehdä itse itsestään uskovaa, sen itsekin sain kokea. "Etsikää niin te löydätte, anokaa niin teille annetaan." Jumala itse on antanut uskon jokaiselle, joka sitä syntinsä tunnustaen vain suostuu pyytämään. Ellei osaa pyytää, voi mennä uskovien yhteyteen, jotka eivät sitä voi antaa mutta rukolevat kanssasi, jolloin Jumala itse antaa uskon ja vapauttaa syntitaakasta. Tästä alkaa todellinen elämä ja vapaus Jeesuksen yhteydessä. Se tarkoittaa myös Raamatun sanan avautumista, jossa ei ole virheitä niinkuin tämä aika valhettelee. Saa kokea kuinka Raamatun sanat ovat toteutuneet omakohtaisesti. Jeesuksen lähettämä Pyhä Henki antaa voimaa vastustaa pahaa. Myös uskon saaneet vangit ja päihteiden käyttäjät paranevat. Eikö sekään vakuuta epäilijää?

Todellisia vääriä tekojaan ei kukaan voi omilla teoillaan hyvittää, koska niitä tulee koko ajan lisää, ei missään uskonnossa. Siksi Jeesus tuli maailmaan ihmiskuntaa pelastamaan. Vain kristityillä on Jeesus. Kenellä ei ole joutuu väistämättä oikeudenmukaiseen vastuuseen kaikista teoistaan.
      Entä ne jotka eivät ole Jeesuksesta kuulleet? Roomalaiskirjeessä sanotaan: "2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia. 14 Pakanakansatkin, joilla ei ole lakia, saattavat luonnostaan tehdä, mitä laki vaatii. Silloin pakanat, vaikkei heillä lakia olekaan, ovat itse itselleen laki. 15 Näin he osoittavat, että lain vaatimus on kirjoitettu heidän sydämeensä. Siitä todistaa heidän omatuntonsakin, kun heidän ajatuksensa syyttävät tai myös puolustavat heitä. 16 Tämä tulee näkyviin sinä päivänä, jona Jumala minun julistamani evankeliumin mukaisesti tuo ihmisten sisimmätkin salaisuudet Kristuksen Jeesuksen tuomittaviksi."

• Raamattu... jo ihme!

Eikö ole mahtavaa kun raamattua lukee, ja alkaa yhtä-äkkiä oivaltamaan asioita, jotka ennen on ollut "ns. haukionkala........ hauki on kala" - asioita, joista ei ole ymmärtänyt yhtään mitään. Yhtä-äkkiä kuitenkin huomaa, että täähän on täysin selkee asia ja mielessään ihmettelee, miten sitä ennen ei ole ymmärtänyt. Pikkuhiljaa alkaa todella huomaamaan, että Jumalan sana on muuttumaton ja ihmeellinen. Se antaa aina uutta ammennettavaa, kuten elämän leipä, joka ei lopu koskaan.

• adrs
        Raamattu... jo ihme! kirjoitti:

Eikö ole mahtavaa kun raamattua lukee, ja alkaa yhtä-äkkiä oivaltamaan asioita, jotka ennen on ollut "ns. haukionkala........ hauki on kala" - asioita, joista ei ole ymmärtänyt yhtään mitään. Yhtä-äkkiä kuitenkin huomaa, että täähän on täysin selkee asia ja mielessään ihmettelee, miten sitä ennen ei ole ymmärtänyt. Pikkuhiljaa alkaa todella huomaamaan, että Jumalan sana on muuttumaton ja ihmeellinen. Se antaa aina uutta ammennettavaa, kuten elämän leipä, joka ei lopu koskaan.

Juuri niin, ei ole toista yhtä rikasta, jännittävää, mielenkiintoista ja omakohtaisesti koskettavaa kirjaa kuin Raamattu.
        Sanoivathan Emmauksen tien opetuslapsetkin toisilleen kuultuaan Jeesuksen selittävän VT:n profetioita: Luuk. 24:32 Ja he sanoivat toisillensa: "Eikö sydämemme ollut meissä palava, kun hän puhui meille tiellä ja selitti meille kirjoitukset?"

• juhani1965 vastasi paljastavasti. Hän ei ole varma uskostaan, vaan pitää mahdollisena, että se paljastuisi huuhaaksi. Mutta juhani ei silti katuisi.

Mä totesin aikoinani, että kristinusko on suuri huijaus, ja lopetin uskomisen turhana.
      Enkä ole katunut. Ei tarvitse pähkäillä onko vai eikö ole. Niin moni uskova on paininut epäuskonsa kanssa. Kun ei voi tietää, kun mitään ei näy eikä kuulu. On niin vaikea uskoa olemattomalta vaikuttavaan. Se sitten onkin hölmölaisen puuhaa.

Jos Jeesus olisi todellinen, niin uskovat tekisivät hänen tekojaan. Mutta haaveeksi jää. Ja niin putoaa Jeesukselta pohja pois. Niin helppoa se on.

• sydämessä asuu

Juhanissa asuu nöyryys. Sinussa taitaa asua ylpeys. Sydämen kyllyydestä sormet näppäilevät. Ei pahalla mutta tunnista tilasi ja tee parannus ettet myöhästyisi sen tekemisestä ja kuolisi ennen sitä pois.

• djpapu

"lopetin uskomisen turhana".

Ei uskoa voi itse lopettaa. Luulen, että olet lukenut raamattua, kuin satukirjaa ja kuvitellut uskovasi, halunnut kuvitella uskoa tai joku on vienyt todellisen uskosi, mutta itse et voi sanoa: nyt lopetan uskomisen, en voi uskoa sitä. Tai toisaalta mistäs minä kaiken tietäisin. Epäilyjä saattaa esiintyä, s tana kuiskuttaa korvaasi mitä milloinkin raamatun ulkopuoleltakin (saatat "kuulla" jonkun (syyttäjän) sanovan, että olet epäonnistunut siinä ja siinä asiassa tai että olisit voinut tuonkin asian hoitaa paremmin, etkö osaa edes kissastas pitää huolta, tuo asia oli täysin sinun syytäsi, mieti nyt vähän, eihän raamatun sana voi olla totta, mitäs jos tulen uskovaksi, miten muut minuun suhtautuu, jäänkö yksin...jne jne.) Mikähän on se todellinen syy, miksi sanoit lopettaneesi uskomisen, miksi se olisi turhaa ?

• oma päätös
        djpapu kirjoitti:

Ei uskoa voi itse lopettaa. Luulen, että olet lukenut raamattua, kuin satukirjaa ja kuvitellut uskovasi, halunnut kuvitella uskoa tai joku on vienyt todellisen uskosi, mutta itse et voi sanoa: nyt lopetan uskomisen, en voi uskoa sitä. Tai toisaalta mistäs minä kaiken tietäisin. Epäilyjä saattaa esiintyä, s tana kuiskuttaa korvaasi mitä milloinkin raamatun ulkopuoleltakin (saatat "kuulla" jonkun (syyttäjän) sanovan, että olet epäonnistunut siinä ja siinä asiassa tai että olisit voinut tuonkin asian hoitaa paremmin, etkö osaa edes kissastas pitää huolta, tuo asia oli täysin sinun syytäsi, mieti nyt vähän, eihän raamatun sana voi olla totta, mitäs jos tulen uskovaksi, miten muut minuun suhtautuu, jäänkö yksin...jne jne.) Mikähän on se todellinen syy, miksi sanoit lopettaneesi uskomisen, miksi se olisi turhaa ?

Jos ihminen voi päättää uskoon tulemisestaan, eikö hän voi päättää myös uskosta luopumisestaan yhtä hyvin?

• djpapu kirjoitti:

Vastaan mun uskon loppumisen kyselijöille.

Minähän olin uskossa nuoresta pitäen, ollen aktiivinen. Piirejä, rukouskokouksia, Raamattukoulua, hengellisiä tilaisuuksia, Raamatun lukua, rukoilua, 21 vuotta kovasti uskovan vaimon kanssa. Kaikki hyvin?

Mun usko alkoi karista, kun tajusin ettei rukoilut auttaneet vaikka kuinka rukoiltiin. Mulle nimittäin alkoi tulla kaikenlaisia vaivoja. Sitten aloin seuraamaan tapahtuuko muillekaan mitään. Ja kuten arvata saattaa, en nähnyt muidenkaan paranevan. Sitten vielä tuli tilanteita, että sain vain todeta, ettei Jumalaa ole. Meni aika monta vuotta turhaan uskomiseen. Se kaduttaa.

Sitten myöhemmin serkkuni kehoitti lukemaan Raamattua uudestaan. Ja kun niin tein, huomasin kuinka epäsuskottava ja jopa naurettava kirja se on. Ei ainakaan minun jumalakuvaani sovi se mitä Jumalasta Raamatussa kerrotaan. Raamatussa olevat Jumalat ovat enemmänkin raakalaismaisia ihmisiä, kullanhimoisia ja epäoikeudenmukaisia. Siihen loppui lopullisesti minun uskoni.

En koe olevani ylpeä, vaan tosiasiat saivat minut järkiini.

• Kysymys?
        helsinkijokkeri kirjoitti:

Minähän olin uskossa nuoresta pitäen, ollen aktiivinen. Piirejä, rukouskokouksia, Raamattukoulua, hengellisiä tilaisuuksia, Raamatun lukua, rukoilua, 21 vuotta kovasti uskovan vaimon kanssa. Kaikki hyvin?

Mun usko alkoi karista, kun tajusin ettei rukoilut auttaneet vaikka kuinka rukoiltiin. Mulle nimittäin alkoi tulla kaikenlaisia vaivoja. Sitten aloin seuraamaan tapahtuuko muillekaan mitään. Ja kuten arvata saattaa, en nähnyt muidenkaan paranevan. Sitten vielä tuli tilanteita, että sain vain todeta, ettei Jumalaa ole. Meni aika monta vuotta turhaan uskomiseen. Se kaduttaa.

Sitten myöhemmin serkkuni kehoitti lukemaan Raamattua uudestaan. Ja kun niin tein, huomasin kuinka epäsuskottava ja jopa naurettava kirja se on. Ei ainakaan minun jumalakuvaani sovi se mitä Jumalasta Raamatussa kerrotaan. Raamatussa olevat Jumalat ovat enemmänkin raakalaismaisia ihmisiä, kullanhimoisia ja epäoikeudenmukaisia. Siihen loppui lopullisesti minun uskoni.

Jos ajatellaan Jeesusta, niin mikä Jeesuksessa on sellaista että olet Hänet jättänyt ?

Oliko uskosi jotenkin sellaista "kirkkouskoa", jossa ei ihan oikeasti huomioida pernoonaa nimeltä Jeesus Kristus ?

• Kysymys? kirjoitti:

Jos ajatellaan Jeesusta, niin mikä Jeesuksessa on sellaista että olet Hänet jättänyt ?

Oliko uskosi jotenkin sellaista "kirkkouskoa", jossa ei ihan oikeasti huomioida pernoonaa nimeltä Jeesus Kristus ?

"Kysymys?". Yksinkertaisesti vaan huomasin, ettei se mitä Raamatussa Jeesuksesta on kerrottu, pidä kaikilta osin paikaansa. Se antoi minulle henkilökohtaisesti selityksen sille, ettei uskossani mitään tapahtunut. Ihmiset eivät vaan kykene tekemään mitään mitä Jeesus sanoi seuraajiensa automaattisesti tekevän. Siksi Jeesuksen puheet eivät ole kovin uskottavia. Kuten joku kylähörhö? Helppo jättää sellainen, joka ei ollut todellinen.

Olen kai hyvin konkreettinen ihminen. Mä tunnen rakkautta vain, kun joku ihminen mua rakastaa. Mitään yliluonnollisia rakkauksia en kykene tuntemaan. En myöskään kaukorakkautta, olen huomannut. Ja en mä nuoruuteni jälkeen juurikaan kirkossa kulkenut. Oli muitakin paikkoja.

• susa47

Miten ihmeessä voit kutsua Jumalaa raakalaismaiseksi ihmiseksi? Olet tainnut lukea vain Vanhaa Testamenttia? Eikä Raamattu ole naurettava kirja. Raamattu sanoo synnin synniksi. Se osoittaa Jumalan armon syntistä kohtaan. Jumala antoi Poikansa kuolla ristillä syntiemme sovitukseksi, että meillä rauha olisi. Muista, että Jeesus rakastaa sinua, vaikka olet halunnut hänet jättää.

• susa47

"Kysymys?". Yksinkertaisesti vaan huomasin, ettei se mitä Raamatussa Jeesuksesta on kerrottu, pidä kaikilta osin paikaansa. Se antoi minulle henkilökohtaisesti selityksen sille, ettei uskossani mitään tapahtunut. Ihmiset eivät vaan kykene tekemään mitään mitä Jeesus sanoi seuraajiensa automaattisesti tekevän. Siksi Jeesuksen puheet eivät ole kovin uskottavia. Kuten joku kylähörhö? Helppo jättää sellainen, joka ei ollut todellinen.

Olen kai hyvin konkreettinen ihminen. Mä tunnen rakkautta vain, kun joku ihminen mua rakastaa. Mitään yliluonnollisia rakkauksia en kykene tuntemaan. En myöskään kaukorakkautta, olen huomannut. Ja en mä nuoruuteni jälkeen juurikaan kirkossa kulkenut. Oli muitakin paikkoja.

Ei Jeesus sanonut missään, että hänen seuraajansa tekevät jotain automaattisesti. Voitko mainita esimerkin?

• susa47 kirjoitti:

Ei Jeesus sanonut missään, että hänen seuraajansa tekevät jotain automaattisesti. Voitko mainita esimerkin?

susa47. Seuraatko Jeesusta? Mutta et tunne hänen sanojaan?

Markus 16: 17-18: "Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat pois pahoja henkiä, puhuvat uusilla kielillä, nostavat käsin käärmeitä, kuolettava juoma ei heitä vahingoita, he parantavat sairaita".

Toisaalla Jeesus sanoi seuraajiensa tekevän suurempiakin tekoja kuin hän itse.
        Kaikki pitäisi tapahtua ihan automaattisesti, jos Jeesuksen sanoihin on uskominen? Jeesus ei antanut poikkeuksia, sanat koskivat häneen uskovia. Jos uskovat teksisivät niitä tekoja, niin aika suuri osa ihmisistä varmaan uskoisi Jeesukseen.

Vai eikö kukaan ole oikeasti "uskossa"?

• susa47 kirjoitti:

Miten ihmeessä voit kutsua Jumalaa raakalaismaiseksi ihmiseksi? Olet tainnut lukea vain Vanhaa Testamenttia? Eikä Raamattu ole naurettava kirja. Raamattu sanoo synnin synniksi. Se osoittaa Jumalan armon syntistä kohtaan. Jumala antoi Poikansa kuolla ristillä syntiemme sovitukseksi, että meillä rauha olisi. Muista, että Jeesus rakastaa sinua, vaikka olet halunnut hänet jättää.

susa47. VT:ssa esitetty Jumala on kai se, johon on uskottava? Ja jos se Jumala käskee sotaretkillä surmata kaikki vauvat ja karjatkin ja tuoda hänelle itselleen saotasaaliina kultaa (hopean tuomisesta rangaistiin kuolemalla), niin onhan se aika julmaa.

Ja antoi naisen arvoksi 60 % miehen arvosta, aika epätasa-arvoista. Ja 40 vuoden erämaavaelluksella Jumala surmasi kaikki, jotka halusivat lihaakin eikä joka päivä pelkkää mannaa. Aika epäoikeudenmukaista ja mielivaltaista.

Tuollasia voivat olla miehet, tuskin rakastava ja tasapuolinen Jumala? Siinä syitä, etten pidä Raamattua minään muuna kuin miesten kirjoittamina juttuina. Mutta jokainen saa vapaasti uskoa niihin, jos on sinisilmäinen.

Itse koen rakkauden, jos tunnen saavani sitä. Jeesuksen rakkautta en tunne, joten sitä en myöskään tarvitse. Jokainen joka minua on rakastanut, on sen myös osannut näyttää. Jeesus ei ole osannut. Kuollut ei pysty rakastamaan?

• adrs

Markus 16: 17-18: "Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat pois pahoja henkiä, puhuvat uusilla kielillä, nostavat käsin käärmeitä, kuolettava juoma ei heitä vahingoita, he parantavat sairaita".

Kaikki pitäisi tapahtua ihan automaattisesti, jos Jeesuksen sanoihin on uskominen? Jeesus ei antanut poikkeuksia, sanat koskivat häneen uskovia. Jos uskovat teksisivät niitä tekoja, niin aika suuri osa ihmisistä varmaan uskoisi Jeesukseen.

Todistettavasti noituuden harjoittajat, saatananpalvojat, kymmenen käskyn rikkojat, kaikki he paranevat ja irtautuvat pahojen henkien hallinnasta kun viimein uskovien auttamina suostuvat turvautumaan Jeesukseen. Paavalia puri tappava myrkkykäärme, raitistunutta alkoholi ei enää voi tappaa, itsekin tunnen henkilökohtaisesti ystäviä, jotka ovat parantuneet syövästä ja onnettomuuksista heti, kun heidän puolestaan on rukoiltu lääkärien ollessa samaa mieltä.

Kaikki raamatunvastaisuudet on vähintään kyseenalaistettu tai osoitettu vääriksi. Sen kumoamattomalle ja yhtenäiselle sanomalle ovat epäuskoiset sokeita.

• susa47

Helsinkijokkeri. Tunnen tuon Markus 16 kohdan. Mutta tunnen myös mitä Paavali kirjoittaa: !.Korint. 12:8-11.Voitko itse lukea? Henki jakaa kullekin omat lahjansa niin kuin tahtoo. Siis kaikilla ei ole kaikkia lahjoja. Muutamilla on voima tehdä ihmeitä, toisilla parantamisen lahja... 1Kor.12:28-31.

Afrikassa ainakin tapahtuu paljon ihmeitä. Kun ihminen kastetaan kolmiyhteisen Jumalan nimeen, niin pahat henget lähtevät hänestä. -Ei toki kaikissa ole pahoja henkiä. Siellä missä ei ole lääkäreitä eikä lääkkeitä, uskovat turvautuvat rukouksessa Jumalan puoleen ja saavat avun.

Jumala ei ole mikään vastausautomaatti. Hän ei jostain syystä paranna kaikkia. Myös uskova voi kuolla syöpään. Jumala on kuitenkin sairaan kanssa ja antaa voiman kestää loppuun asti.

• susa47

susa47. VT:ssa esitetty Jumala on kai se, johon on uskottava? Ja jos se Jumala käskee sotaretkillä surmata kaikki vauvat ja karjatkin ja tuoda hänelle itselleen saotasaaliina kultaa (hopean tuomisesta rangaistiin kuolemalla), niin onhan se aika julmaa.

Ja antoi naisen arvoksi 60 % miehen arvosta, aika epätasa-arvoista. Ja 40 vuoden erämaavaelluksella Jumala surmasi kaikki, jotka halusivat lihaakin eikä joka päivä pelkkää mannaa. Aika epäoikeudenmukaista ja mielivaltaista.

Tuollasia voivat olla miehet, tuskin rakastava ja tasapuolinen Jumala? Siinä syitä, etten pidä Raamattua minään muuna kuin miesten kirjoittamina juttuina. Mutta jokainen saa vapaasti uskoa niihin, jos on sinisilmäinen.

Itse koen rakkauden, jos tunnen saavani sitä. Jeesuksen rakkautta en tunne, joten sitä en myöskään tarvitse. Jokainen joka minua on rakastanut, on sen myös osannut näyttää. Jeesus ei ole osannut. Kuollut ei pysty rakastamaan?

Muistetaan, että Jumala on pyhä. Eihän luotu voi arvostella Luojansa tekoja. En osaa selittää VT:n asioita sinulle. Itse uskon Jeesuksen ilmoittamaan rakastavaan Taivaan Isään. Voisit jutella VT:n tapahtumista jonkun papin tai teologin kanssa.

Tiedäthän sinäkin, että Jeesus nousi kuolleista kolmantena päivänä. Olen nähnyt tyhjän haudan Jerusalemissa. Olen kävellyt niillä paikoilla, joilla Jeesus aikoinaan käveli. Jeesus elää.

• susa47 kirjoitti:

Helsinkijokkeri. Tunnen tuon Markus 16 kohdan. Mutta tunnen myös mitä Paavali kirjoittaa: !.Korint. 12:8-11.Voitko itse lukea? Henki jakaa kullekin omat lahjansa niin kuin tahtoo. Siis kaikilla ei ole kaikkia lahjoja. Muutamilla on voima tehdä ihmeitä, toisilla parantamisen lahja... 1Kor.12:28-31.

Afrikassa ainakin tapahtuu paljon ihmeitä. Kun ihminen kastetaan kolmiyhteisen Jumalan nimeen, niin pahat henget lähtevät hänestä. -Ei toki kaikissa ole pahoja henkiä. Siellä missä ei ole lääkäreitä eikä lääkkeitä, uskovat turvautuvat rukouksessa Jumalan puoleen ja saavat avun.

Jumala ei ole mikään vastausautomaatti. Hän ei jostain syystä paranna kaikkia. Myös uskova voi kuolla syöpään. Jumala on kuitenkin sairaan kanssa ja antaa voiman kestää loppuun asti.

susa47. Sinä siis uskot Paavaliin, mutta et Jeesukseen? Se on kyllä todella tyypillistä! Haluat unohtaa Jeesuksen sanat, koska Paavali kertoo toisin. Olet naurettava!

Jeesus sanoi, että jos sydämäestään uskoo, niin rukoukset toteutuvat.

Markus 11: 23-24: "Jos joku sanoisi tälle vuorelle: 'Kohoa ja heittäydy mereen' ,eikä epäilisi SYDÄMESSÄÄN, niin se tapahtuisi. Kaikki mitä rukoilette ja anotte, uskokaa saanenne, niin se on teille tuleva."

Jeesuksen sanat ovat aivan llian vaiketa toteuttaa, vaikka Jeesus piti niitä helppoina, jos uskoo sydämestään. Kuka on uskova?

• helsinkijokkeri kirjoitti:

susa47. Sinä siis uskot Paavaliin, mutta et Jeesukseen? Se on kyllä todella tyypillistä! Haluat unohtaa Jeesuksen sanat, koska Paavali kertoo toisin. Olet naurettava!

Jeesus sanoi, että jos sydämäestään uskoo, niin rukoukset toteutuvat.

Markus 11: 23-24: "Jos joku sanoisi tälle vuorelle: 'Kohoa ja heittäydy mereen' ,eikä epäilisi SYDÄMESSÄÄN, niin se tapahtuisi. Kaikki mitä rukoilette ja anotte, uskokaa saanenne, niin se on teille tuleva."

Jeesuksen sanat ovat aivan llian vaiketa toteuttaa, vaikka Jeesus piti niitä helppoina, jos uskoo sydämestään. Kuka on uskova?

Unohdin vastata susa47.lle Afrikasta. Mulla on kokemusta Ghanasta 1990- luvulta asti. He kyllä uskovat ja rukoilevat aivan hulluna, mutta vailla Jumalan vastausta. Tosin minä vailla Jumalaa olen heidän perheelle saanut omakodin, jossa he nyt asuvat.

Vaikutttiko heidän rukoukset vai eikö minun ateisuus vaikuttanut lopputulokseen?

• susa47 kirjoitti:

Muistetaan, että Jumala on pyhä. Eihän luotu voi arvostella Luojansa tekoja. En osaa selittää VT:n asioita sinulle. Itse uskon Jeesuksen ilmoittamaan rakastavaan Taivaan Isään. Voisit jutella VT:n tapahtumista jonkun papin tai teologin kanssa.

Tiedäthän sinäkin, että Jeesus nousi kuolleista kolmantena päivänä. Olen nähnyt tyhjän haudan Jerusalemissa. Olen kävellyt niillä paikoilla, joilla Jeesus aikoinaan käveli. Jeesus elää.

Pidän susa47:ää naurettavana, jos en voi arvostella naisten huonompaa asemaa, jumalan kullanhimoa, tai sitä ettei jumala sallinut 14600 päivänä muuta syötävää kuin manna. Jumala voi kohdella miten vain? Kuin mielipuoli ja mammonan himoinen?

Vaikuttaa paremminkin ihmiseltä. Koska kirjoittajat eivät tienneet jumalasta mitään. Herra käveleskelee pitkin poikin asuen teltasssa. Ihan kuin IHMINEN!

• En ole ajatellut uskossa ollessani että kristinusko olisi huuhaata, vaikka monen laisia epäuskon hetkiä onkin ollut ja tulee aina olemaan niin kauan tässä maailmassa vaellan. En usko että kukaan tunnustava kristitty voi sanoa, että ei ikinä epäilisi ollenkaan. Epäuskossakin pitää vain uskaltaa uskoa siihen mitä Jumala lupaa pyhässä sanassaan Raamatussa eli siihen että meillä on Jeesuksessa Kristuksessa syntiemme sovitus ja iankaikkinen elämä.

• Jumalalle kaikki

" En usko että kukaan tunnustava kristitty voi sanoa, että ei ikinä epäilisi ollenkaan. "

Kysypä asiaa keneltä tahansa tunnustavalt auskovalta, joka on kokenut Pyhän Hnegen kosketuksen. Ennen Pyhän Hengen kosketusta oli epäilyjä, sen jälkeen ei ole tullut kertaakaan epäiltyä.

Niin kauan kuin muisti pelaa ( toivottavasti loppuun asti ) epäilyille ei ole enää syytä omalla kohdallani.

• Kristitty45

Kun panet pyhän henkesi tilalle hurmoksen ja suggestion, olet rehellisempi myös itsellesi.

• Pyhä Pieru

Juuri näin, sitähän kaikki maailman uskonnot ovat.

• "" En usko että kukaan tunnustava kristitty voi sanoa, että ei ikinä epäilisi ollenkaan. "

Kysypä asiaa keneltä tahansa tunnustavalt auskovalta, joka on kokenut Pyhän Hnegen kosketuksen. Ennen Pyhän Hengen kosketusta oli epäilyjä, sen jälkeen ei ole tullut kertaakaan epäiltyä.

Niin kauan kuin muisti pelaa ( toivottavasti loppuun asti ) epäilyille ei ole enää syytä omalla kohdallani. "
      ------------------
      Hyvä Jumalalle kaikki, on todella hienoa jos voit sanoa noin. En voi kiistää omaa henkilökohtaista kokemustasi. Pysyn silti väitteessäni, että "pahan päivän" tullen, kun kaikki kaatuu päälle, ei ole hyötyä Pyhällä hengellä täyttymisestä, koska ihminen on perisyntinen eli voidaan sanoa myös luonnostaan epäuskoinen. Vain Jumalan sanassaan antamiin lupauksiin turvautuen voi oikein tiukanpaikan tullen selvitä.

• Minä olen käynyt elämäni aikana prosessin, joka on vienyt uskon ja epäilyn kautta uuteen elämään. Nuoruusvuosina seurakuntanuorissa kristillisen uskon kappaleet tuntuivat aivan omilta, vaikka kaikkea ei ymmärtänytkään. Silloin oli valmis ottamaan vastaan sen, mitä annettiin.

Myöhemmin jo aikuisiällä pitkään pappina oltuani alkoivat kristillisen uskon kohdat tuntua sisällyksettömiltä. Minun tehtäväni on puhua niistä ja opettaa niistä, mutta itselleni ne eivät enää tuntuneet antavan mitään.

Noin viisi vuotta sitten löysin uudet näkökulman uskonunnustukseen ja Raamattuun. Olin puhunut itseni puhki klassisia kristinopinkohtia. Nyt ne alkoivat elää aivan uutta elämää ja ne antoivat elämälleni aivan uuden sisällön. Joillekin tutuille sanoinkin, että olen tullut uskoon, siltä se ainakin tuntui.

Minä löysin ajatuksen, että Raamattu ja uskontunnustuksen kappaleet eivät ole tarkoitettu uskon kohteiksi, vaan ne on tarkoitettu osoittamaan kohti uskon kohdetta Jumalaa. Tämä antoi aivan uuden merkityksen monelle sillä hetkellä merkityksettömälle kristilliselle uskomuksille. Enää minun ei tarvinut uskoa antiikin ajan maailmankuvan mukaisia uskomuksia tosiksi modernilla tavalla, vaan pystyin jättämään antiikin kuvat omalle ajalleen ja miettimään, mitä usko on tänään.

Täällä ovat monet kertoneet, miten usko on hiipunut, kun sillä ei ole ollut mitään merkitystä elämässä. Niin minullekin olisi varmaan käynyt, jos en olisi etsinyt ja löytänyt uutta tapaa puhua Jumalasta.

Hannu Lehdeskoski
      Pastori

• Suuret ja pienet

Mielestäni tuossa on kysymys papin kulumisesta.

Ei Jumala tietenkään itse ole mihinkään kadonnut, eikä edes Jeesuksen neitseestä syntyminen.

Mutta en aloita nyt tästä aiheesta, sitä paitsi pastori Lehdeskoski saa minut kovin surulliseksi, etten sanoisi suorastaan murheelliseksi. Enkä pidä itseäni edes uskovaisena. Tässä on nyt muitakin murheita, enkä jaksa hennoilla hartioillani kantaa näin isoa vastuuta.

Oikeastaan voisi sanoa: Liberaaliteologia yrittää keksiä jotain uutta, vaikka mitään parempaa ei tulla keksimään. Vähän samaan tapaan kuin demokratia ei ole täydellinen, mutta mitään parempaakaan ei ole keksitty tilalle ja arvelisin, ettei koskaan tullakaan keksimään. Sama juttu tässä Jumalan ilmoituksessa. Sitä paitsi Jumala aikoo joka tapauksessa toteuttaa suunnitelmansa ja varmasti tarkoitti mitä sanoi: mitään muuta merkkiä ei tulla antamaan. Se sitten, että ihmiset eivät tähän merkkiin usko tai halua uskoa, ei sinänsä muuta Jumalan suunnitelmaa mihinkään. Käsikirjoitus pitää ja jos joku pappi haluaa olla noin varomaton ja luulee, ettei Raamatussa ole enää mitään perää, luulkoon rauhassa. Tällaiseen työhön ei vain sitten enää pitäisi mennä, koska joku saattaa uskoakin, eli siinä on suurempi vastuu.

• Suuret ja pienet kirjoitti:

Mielestäni tuossa on kysymys papin kulumisesta.

Ei Jumala tietenkään itse ole mihinkään kadonnut, eikä edes Jeesuksen neitseestä syntyminen.

Mutta en aloita nyt tästä aiheesta, sitä paitsi pastori Lehdeskoski saa minut kovin surulliseksi, etten sanoisi suorastaan murheelliseksi. Enkä pidä itseäni edes uskovaisena. Tässä on nyt muitakin murheita, enkä jaksa hennoilla hartioillani kantaa näin isoa vastuuta.

Oikeastaan voisi sanoa: Liberaaliteologia yrittää keksiä jotain uutta, vaikka mitään parempaa ei tulla keksimään. Vähän samaan tapaan kuin demokratia ei ole täydellinen, mutta mitään parempaakaan ei ole keksitty tilalle ja arvelisin, ettei koskaan tullakaan keksimään. Sama juttu tässä Jumalan ilmoituksessa. Sitä paitsi Jumala aikoo joka tapauksessa toteuttaa suunnitelmansa ja varmasti tarkoitti mitä sanoi: mitään muuta merkkiä ei tulla antamaan. Se sitten, että ihmiset eivät tähän merkkiin usko tai halua uskoa, ei sinänsä muuta Jumalan suunnitelmaa mihinkään. Käsikirjoitus pitää ja jos joku pappi haluaa olla noin varomaton ja luulee, ettei Raamatussa ole enää mitään perää, luulkoon rauhassa. Tällaiseen työhön ei vain sitten enää pitäisi mennä, koska joku saattaa uskoakin, eli siinä on suurempi vastuu.

Suuret ja pienet, koen kuuluvani niiden ihmisten joukkoon tässä juutalaiskristillisen uskonnon jatkumossa, jotka ovat joutuneet elämässään sellaiseen tilanteeseen, että mennen ajan sanat eivät enää aukea.

Vanhaa testaenttia lukiessa voi huomata, miten ihmisten käsitys Jumalasta muttuu ajan kuluessa. Ensin Jumalat ovat heimojen Jumalia, israelilla on oma jumalansa ja muilla heimoilla omat. Sitten ne ovat kansojen jumalia, joiden mahtavuudesta käydään erilaisia kamppailuja. Lopuksi pakkoiirtolaisuuden aikana juutalaisilla on ainoa oikea Jumala ja muiden kansojen jumalat ovat epäjumalia.

Kyse ei ole siitä, että Jumala muuttuisi, vaan siitä, että ihmisten tapa nähdä ja kokea Jumala muuttuu. Omaa elämääni taaksepäin katsoen huomaan käyneeni itse tämän tapaisen prosessin itse. Maailma, jossa elän, Jumala, jonka läsnäolon koen elämässäni, eivät ole enää antiikin kuvin ymmärrettävissä, vaan on löydettävä uusia sanoja, jotka selittävät Jumalan olemusta tässä ajassa. Olen hyvin onnellinen, että olen löytänyt sanat, jotka tekevät kristillisestä julistuksesta ymmärrettävää tälle päivälle.

Mielestäni Raamatussa on paljon perää, muuten en voisi olla tässä ammatissa, muuten papin työ olisi täysin ilman merkitystä. Juuri uusien sanojen ja uuden Raamatun lähestymistavan kautta Raamattu on saanut yhä enemmän merkitystä ja painoarvoa elämässäni.

Olen monien kanssa eri mieltä, miten Raamattu on totta. En usko, että Raamatun kertomukset ovat kirjaimellisesti totta, mutta uskon, että ne kertovat hyvin todesta jumalakokemuksesta. Ja juuri siksi ne ovat minulle tärkeitä.

Hannu Lehdeskoski
        Pastori

• Pahoittelen
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

Suuret ja pienet, koen kuuluvani niiden ihmisten joukkoon tässä juutalaiskristillisen uskonnon jatkumossa, jotka ovat joutuneet elämässään sellaiseen tilanteeseen, että mennen ajan sanat eivät enää aukea.

Vanhaa testaenttia lukiessa voi huomata, miten ihmisten käsitys Jumalasta muttuu ajan kuluessa. Ensin Jumalat ovat heimojen Jumalia, israelilla on oma jumalansa ja muilla heimoilla omat. Sitten ne ovat kansojen jumalia, joiden mahtavuudesta käydään erilaisia kamppailuja. Lopuksi pakkoiirtolaisuuden aikana juutalaisilla on ainoa oikea Jumala ja muiden kansojen jumalat ovat epäjumalia.

Kyse ei ole siitä, että Jumala muuttuisi, vaan siitä, että ihmisten tapa nähdä ja kokea Jumala muuttuu. Omaa elämääni taaksepäin katsoen huomaan käyneeni itse tämän tapaisen prosessin itse. Maailma, jossa elän, Jumala, jonka läsnäolon koen elämässäni, eivät ole enää antiikin kuvin ymmärrettävissä, vaan on löydettävä uusia sanoja, jotka selittävät Jumalan olemusta tässä ajassa. Olen hyvin onnellinen, että olen löytänyt sanat, jotka tekevät kristillisestä julistuksesta ymmärrettävää tälle päivälle.

Mielestäni Raamatussa on paljon perää, muuten en voisi olla tässä ammatissa, muuten papin työ olisi täysin ilman merkitystä. Juuri uusien sanojen ja uuden Raamatun lähestymistavan kautta Raamattu on saanut yhä enemmän merkitystä ja painoarvoa elämässäni.

Olen monien kanssa eri mieltä, miten Raamattu on totta. En usko, että Raamatun kertomukset ovat kirjaimellisesti totta, mutta uskon, että ne kertovat hyvin todesta jumalakokemuksesta. Ja juuri siksi ne ovat minulle tärkeitä.

Hannu Lehdeskoski
        Pastori

Sanoittamista toiselle kielelle voi käyttää, mutta itse sisällön jyrkkä muuttaminen on toinen juttu. Tätä sanottamista olen nähnyt paljonkin ihmisten parjaamilla konservatiiveilla , useimmiten niillä jotka asian ovat sisäistäneet, onkin taito puhua toisin sanoin.

Tässä on nyt sisältö muuttunut, eikä Jumalan allekirjoitusta näy missään.

• Hän, joka

on itse Totuus, Jeesus Kristus ELÄÄ!

• EL.a .K:IM

Kristitty45

Kristinuskon kohdalta epäilen huuhaata päivittäin. Mutta Jumalan ja Jeesuksen osalta en epäröi.

• Niin, ei todella

No ei todellakaan. Joskus tietysti nousee mieleen epäilyksen ja epäuskonkin ajatelmia joistakin asioista, mutta pohdintojen ja tutkimustenkin jälkeen raamatulliset totuudet vain vahvistuvat. - Eräs henkilö jossakin viestissä kirjoitteli että hän oli tuntenut itsensä hieman kaltoin kohdelluksi, syrjityksi, vähätellyksi tai jotain muuta vastaavaa seurakunnan piireissä, ja niinpä hän päätti kääntyä ja 'mennä maailmaan'. Sieltä sitten takaisin kristillisiin ympyröihin palattuaan hän totesi, että siellä maailmassa sitä kuhmuja ja mukilointia vasta osaksensa saikin.
      Mutta niin se on, että 'se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne jotka sen löytävät', ja 'ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä'.

• evoluutti

Minusta huuhaa kuulostaa tarkoitukselliselta harhaanjohtamiselta. Tarkoititko kuitenkin vain epätosia asioita tai sellaisiin uskomista, ilman että kukaan tarkoituksella yrittää harhauttaa?

Ei koko kristinusko ole huuhaata, mutta jokaisen kristityn uskossa on kyllä varmasti osia, jotka ovat huuhaata. Erehdymme kaikki jossakin asiassa.

Ihmisen Jumala-kaipuu ja se, miten lähimmäistään voi armahtaa, eivät tunnu minusta koskaan huuhaalta. MItä tahansa muuta pystyn epäilemään ja ajoittain epäilenkin. Ja sitten tietysti monet kristityt ovat mielestäni ymmärtäneet asiat aivan väärin, eli heidän uskonsa sisällössä on paljon huuhaata...

• Kui

"Ihmisen Jumala-kaipuu ja se, miten lähimmäistään voi armahtaa, eivät tunnu minusta koskaan huuhaalta".

Jotenkin hyvin sanoit tuon, minusta.

• hu378yh28

Hei ihmiset avatkaapas jo silmänne !!
      Minä uskon ja tiedän että kaikki uskonnot ja ylipäätään olemattomiin uskominen on aivan ihmisten kusetusta!
      Ei tässä pahassa maailmassa kukaan pärjää sillä, että istuu kädet ristissä ja toivoo parempaa huomista.
      Me olemme itse itsemme herroja, ei tuolta taivaalta kukaan tule meidän pahoja tekoja anteeksi antamaan.

Ja monikin nyt kyseenalaistaa tätä, minun näkemystäni asiaan.
      Mutta te jotka tätä kyseenalaistatte voitte nyt hetkosen miettiä.

Jos nyt on joku Jumala, niin minkä takia kirkot perivät veroja ja kaikkea muuta?? Eihän uskonnosta tulisi maksaa!
      Tai minkä takia eiri papeille eri kulttuureissa annetaan rahaa ja lahjuksia.
      Minkä takia on sitten on uskonryhmiä, jotka pyrkivät varastamaan ihmisten rahat??
      Minkä takia sitten luostareissa raiskataan väkeä??

Jokainen järkevä ihminen, elää elämäänsä omien näkökulmien ja omien kokemuksien kautta.
      Ihmiset jotka ovat hukassa, joista ei ole elämään tätä elämää antavat toisten manipuloida itsensä erilaisilla uskontohöpötyksillä!

• Vajavainen uskova

Jumala rakastaa jokaista ihmistä...ateistiakin. Ei kai voi uskoa Jeesukseen ellei uskoa anneta ylhäältä-ellei Jumala vedä puoleensa.
      Rehellinen ateisti on tavallaan myös etsijä, jolle Jumala voi ilmestyä voimallisesti. Hän odottaa, että voisi olla armollinen ja ilmestyy, kun epäilevä(kin) ihmis-sydän etsii totuutta.

Etsin itse elämän tarkoitusta ja mielekkyyttä ennen kaikesta muusta kuin uskosta Jumalaan ja Jumalan Sanaan. Tuli hädän päivät, jolloin huusin Jumalan puoleen, että ilmestyisi minulle JOS Hän on olemassa. Hän ilmestyi minulle monin tavoin ja sain antaa elämäni kotona yksinäisyydessä 1994 eli tein tietoisen ratkaisun siitä, että annan elämäni ja sydämeni Jeesukselle.

Niihin aikoihin yöllä tunsin, että minusta taisteltiin ja sitten minusta irtaantui ikäänkuin joku paha pois...siis pahan ote irtosi. Ennen olin pelokas, ettten voinut nukkua ilman valoja yms mutta hetkessä kaikki tällaiset pelot hävisivät.
      Myös tupakasta Jumala vapautti minut yhden yön aikana...Itse en siihen pystynyt vaikka yritin.
      Mieheni Hän taas vapautti alkoholin orjuudesta kymmenen vuotta sitten. Hän joi siihen aikaan viimeiset kaksi vuotta korillisen kaljaa joka päivä. Nyt hän on vapaa Jeesuksen seuraaja.

Paljon on tapahtunut ihmeellisiä asioita tässä uskon matkan varrella ja helppoa ei ole aina ollut, mutta sitä syvää rauhaa, ei kukaan voi riistää sydämestä pois ja koskaan en ole tarvinnut epäillä sitä onko Jumala olemassa vai ei, sillä siitä olen varma, että Hän elää ja vaikuttaa.

Jumala antaa meille vapaan tahdon joko tulla Hänen yhteyteen tai pysyä ilman Jumalaa. Jumala antoi kuitenkin itsensä uhrina ristiin puulla, että meillä olisi iankaikkinen elämä Hänen yhteydessään...ja eräänä päivänä siellä taivaassa Hänen luonaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      167
      2096
    2. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      14
      2002
    3. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      99
      1409
    4. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      120
      1403
    5. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      455
      1248
    6. Lakkaa haaveilemasta.

Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      69
      986
    7. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      881
    8. Ois kiva nähdä

Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      50
      876
    9. En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita

Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä
      Maailman menoa
      223
      780
    10. Syntymän ja kuoleman aallot

Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa
      Hindulaisuus
      354
      759
    Aihe