Hei kaikki, mietiskelen tällaista asiaa..
Mulla on nyt noin 24 000€ velat, joista noin 6000€ ulosotossa. Tästä kuusta alkaen aletaan ulosmittaamaan, ja mulla alkaa myös samaan aikaan äitiysraha (olen siis jäänyt äitiyslomalle)
Olen tehnyt töitä tähän asti tunnollisesti ja saanut lyhenneltyä velkoja ihan kiitettävästi.
Nyt mietin, kannattaako minun mieluummin hakea takuusäätiön takaus kaikille lainoilleni (jolloin myös puolisoni tulot ja menot syynätään, mikä mielestäni on aika kurjaa) vai maksaa ulosoton kautta.
Aikomuksenani on äitiysloman päätyttyä siirtyä osa-aikatöihin joko palkansaajana tai sitten (todennäköisemmin) laitan toiminimen pystyyn.
Onko kellään vastaavanlaisia kokemuksia......?
Toivoisin asiallisia kommentteja jos vaan mahdollista!
Kiitos ja aurinkoista kevättä!
Takuusäätiön takauksen hakeminen vai ulosotto?
14
2244
Vastaukset
- Velkavelho
Miten suurta äitiysrahaa saat? Riittääkö siitä suojaosuuden jälkeen ulosmitattavaa? Entä muun velan korko ja lyhennys/kk?
Osa-aikatyöstä saat osapalkan. 30 000 euron velka ei sillä kummoisesti lyhene.
Myös Takuusäätiö edellyttää, että velka lyhenee kohtuuajassa, eli kovin pienet tulot eivät lupaa hyvää takauksen saannillesi.
Entäpä mitä olet sopinut miehesi kanssa kodin kustannuksista ja niiden jakamisesta? - Velkainen_reppana
Hei, kiitos asiallisesta vastauksesta!
Äitiysrahani on n. 1900e/kk brutto. Laskin, että minulta ulosmitataan n. 500€/kk.
Siis minulla on velkaa n. 24000, ei 30000.
Aiemmat tuloni ovat olleet n. 2600e/kk, bruttona.
Kun palaan työelämään, tuloni tulevat olemaan noin 2000€/kk (vaikka osa-aikatyötä teenkin, työn luonne on vain hieman eri kuin normaalin tuntityöläisen) - Velkavelho
Ulosotossa 6000 €, maksu 500 €/kk tekee 12 kk kuluja varten vielä joku lisäkuukausi. Eli vuoden päästä olisit ulosotosta kuivilla, muuta velkaa jäljellä 18 000 € miinus vuoden aikaiset lyhennykset. Ovatko luottotietosi tallella? Takuusäätiön lainatakausta ei saa heti, muistaakseni puoli vuotta pitää olla "tarkkailussa" ja takauksen saaminen tarkoittaa luottotietomerkintää, joka lähtee nollautumaan vasta sen puolen vuoden päästä. Eli asiasi pitkittyy. Olipas sekavasti selitetty! :-)
Tulosi eivät käytännössä muutu, kun palaat työelämään, eli jos pystyt samaa tahtia jatkamaan, olet velaton neljässä vuodessa. Takuusäätiön sotkeminen tähän kuvioon ei mielestäni ole edes tarpeellista. Sinulla on maksukykyä ja -halua, velkasi kyllä hoitautuu tuloillasi.- Velkavelho
Eiku tuolla puhutaankin kolmesta kuukaudesta nykyään. Eli 3 kk ajan uutta velkaa ei saa kertyä ja vanhat tulee hoitaa asiallisesti.
http://www.takuu-saatio.fi/ - 12323
Velkavelho kirjoitti:
Eiku tuolla puhutaankin kolmesta kuukaudesta nykyään. Eli 3 kk ajan uutta velkaa ei saa kertyä ja vanhat tulee hoitaa asiallisesti.
http://www.takuu-saatio.fi/Ei. Se on nykyään 6kk ennen oli 3kk.
Takuusäätiö on siitä parempi että saat pitää lomarahat ja veronpalautukset
ja korko pienempi. Kyllä sitä kannattaa yrittää ainakin hakea
- Velkainen_reppana
Hei kiitos paljon sulle, ihana että joku jaksaa antaa asiallisia ja ihan hyödyllisiäkin vinkkejä.
Olen ollut ottamatta uutta lainaa jo kohta vuoden verran ja lyhennellyt lainoja ihan OK, toki tässä elämäntilanteessa on paljon muitakin menoja.. Mutta niin hyvin kun olen pystynyt..- Velkainen_reppana
Niin ja tosiaan muakin mietityttää tuo takuu-säätiö kun siinä on hirveä työ sekä miehen tulot ja menot syynätään että ilmeisesti mun vanhemmat jotka n. 4000€ lainan takaajina vedettäis mukaan..
Jos makselen ulosottoon niin olisin tosiaan 3v päästä kuivilla ja maksuhäiriö haihtunut tiedoista suunnilleen samoihin aikoihin, takuu-säätiön kautta vois mennä neljäkin vuotta.. Tosin silloin olisin tietysti täysin velaton!
Mutta suuri KIITOS!
- Velkavelho
Ole hyvä! :-)
Sinulla on vastasyntynyt kotona ja mies tukenasi. Vanhempiisi välit ovat kunnossa, koska ovat taanneet jonkun lainoistasi. Velkasi ovat vuoden verran pienentyneet ja uutta ei ole tarvinut ottaa. Elämä voisi olla huonomminkin, vai mitä?
Seuraavan vuoden verran sinulle jää tonni käteen kuussa, sen on riitettävä omaan elämiseesi ja 18 000 euron luottojen hoitoon. Ilmeisesti et kykene järjestelemään niitä enää, kun luottotietosi ovat palaneet. Jos saat ylimääräistä rahaa jostakin, etsi niitä pienimpiä uo-velkoja ja maksa pois, että lukumäärä vähenee. Jokainen luotto kun kerää perintäkuluja, Takuusäätiö-lainan ideahan on siinä, että pikkulainat saa yhdistettyä yhdeksi isoksi ja halvemmaksi luotoksi.
Vauvaasi varten et kykene shoppailemaan, mutta eipä sitä tavaraa ensimmäisenä vuonna niin paljoa tarvitsekaan. Kun lapsi on kouluikäinen, olet velaton työssäkäyvä ihminen, jos vain jaksat pari seuraavaa vuotta pinnistellä. Tässä vielä linkki, jota tykkään tällä palstalla jaella:
http://www.martat.fi/neuvot_arkeen/rahat/
Tsemppiä ja hyvää kevättä sinulle! - kiitos
Hei Velkavelho.
Kiitos kaunis asiallisista vastauksistasi. Sivullisena seuranneena halusin tiedustella osaisitko auttaa minua? Minulla on ulosotossa 4 eri velkaa ja summa on kaikkineen tällä hetkellä 7200e. Olen vaihtanut työtäni tämän vuoden alusta niin, että minulta ulosmitattava on kuukausittain n 600e. Haluan maksaa velkani mahdollisimman nopeasti pois mutta minulla on myös yksi alaikäinen elätettävä ristinäni joten tuo 600euroa on vielä siedettävä mutta myös maksimi mihin pystyn. Olen nyt vasta ruvennut seuraamaan mihin maksamani rahasumma käytetään ja minua häiritsee tavattomasti kun jokaisen velan pääomaan, korkoon ja ulosottomaksuun käytetään pieni summa joka kk. Tarkoitan vain, että olisi järkevintä käyttää koko summa aina vanhimman velan lyhentämiseen. Mutta onko mitään mahdollisuutta hakea sellaista päätöstä jonkun muutoksenhaku prosessin kautta tai jostain? Ulosottokuluihin menee tällä 4 velan lyhentämisellä vuodessa 580-700e ja sillä määrällä rahaa olisin jo lyhentänyt yhden velan kokonaan pois. Jos voisin maksaa ja lyhentää vanhimmasta velasta aina koko summan, niin kaikki velkojani saisivat paljon nopeammin omat saatavansa ja minä pääsisin paljon nopeammin takaisin yhteiskuntakelpoiseksi yksilöksi.- realist
Alkupäästä sama neuvo minkä jo sait Velkavelholta. Keskustelu asiaa hoitavan ulosottomiehen kanssa. Tuo suoritusten pilkkominen on käsittämätöntä ja perustelllusti voi väittää sen olevan jopa ulosottokaaren vastaista juuri kasvaneiden ulosottomaksujen vuoksi.
Kuukauden suoritus pitäisi aina kohdistaa vain yhdelle velalle. Ei kuitenkaan vanhimmalle vaan jokaiselle vuorollaan. Vuorojärjestyksessä on toki otettava velan koko huomioon eli suuremmille veloille suoritus useammin. Lisäksi uokaari antaa velalliselle mahdollisuuden vaikuttaa kohdentamiseen. Jonkun pienen velan maksaminen kokonaan päältä pois ei loukkaa isompien velkojien oikeutta.
Toivottavasti asia selviää keskustelulla oman avustavan uomiehesi kanssa. Jos ei niin seuraavaksi yhteyytä viraston päällikköön, siihen varsinaiseen voutiin. Siiä epätodennäköisessä tapauksessa ettei homma silläkään selkene niin virkamiehen velvollisuus on opastaa myös omaan työhönsä kohdistuvan valituksen teossa
- Velkavelho
Kiitos luottamuksesta. Jesta, Tässähän tuntee itsensä ihan guruksi.
(*hervotonta naurua*)
Sinun kannattaisi jutella asioitasi hoitavan ulosottomiehen kanssa tilanteestasi. Pikaisella laskutoimituksella sinulla on uo:ta jäljellä enää 13-14 kk:
7200€/600€/kk = 12 kk 1kk kuluihin 1kk korkoihin.
Ehdota uo:lle tuota järjestelyä, ihan vapaamuotoisesti puhelimessa tai paikan päällä, he kyllä neuvovat, mikäli jotain plankettia pitää byrokratialle asiasta täyttää. Monet velalliset kertovat täällä, että maksujärjestelyjä voi sopia varsin joustavastikin, mutta oma-aloitteisuutta se vaatii.
Sinulla on siis neljä velkaa, joista yhden saisit maksettua kokonaan pois seuraavan kahden kuukauden aikana. Ehdota uo:lle, että maksat korot ja kulut muista veloista, mutta pääomalyhennykset kohdistettaisiin juuri tuohon pieneen velkaan säästäksesi sen osalta vuoden kulut. Uo-mies toimii 'välittäjänä' sinun ja velkojiesi välillä, hänen tehtävänään on saada rahat velkojille mutta samalla valvoa sinunkin etuasi. Tämä järjestely jos mikä on sinun etujesi mukainen.
Muiden velkojen kohdalla toimit vastaavasti. Jos olet hoitanut uo-maksusi tähän asti tunnollisesti, ei ole mitään syytä, miksei velkoja voisi järjestellä. Varmaksi en tätä kuitenkaan vanno. - Kiitos
Täytyy vain ottaa taas itseään niskasta kiinni ja soittaa uo:lle. Tuon suuntaista itsekin ajattelin. Tuntuu vain itsestä, että on helpompi soittaa kun tietää tasan tarkkaan mitä sille uo:lle esittäisi ja minkälaisia mahdollisuuksia minulla voisi olla. Kiitos teille molemmille.
En kyllä voi moittia asiaani hoitavaa uo-ihmistä. Hän jopa viime vuonna soitti minulle hölökohtaisesti ja kertoi mahdollisuudesta saada kaksi vapaa kuukautta uo:n osalta kun olin lyhentänyt velkaani yhtäjaksoisesti vuoden ajan. Tänä vuonna ajattelin jättää tuonkin edun käyttämättä. Ja jos tuo 16v poikani saa hakemansa kesätyön niin voin itse tehdä töissä pidempää päivää ja siltäkin osin nopeuttaa maksamista. Kesälomarahat ja veronpalautus lyhentää velkaani ihan mukavasti ja koitan tämän vuoden loppuun mennessä saada uo-listani tyhjäksi.- realist
Tulipa mieleen vielä yksi asia. Tarkista loppuuko niiden taulukkomaksujen periminen kohta. Muistaakaseni niiden periminen lopetataan jossain vaiheessa kanta-asiakasbonuksena.
- ullapullapulla
kokemuksesta tiedän ettei takuusäätiön takausta saa äitiyspäivärahalla ollessa, vaikka sinulla olisi vakituinen työ.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k375096- 823626
- 333006
- 612985
- 102906
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562353- 411838
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91780- 181721
Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1351669