Taivutusjousen käyttö

on pakko tehdä itse

Miten taivutusjousta käytetään JAPP putkea taivutettaessa? Jousi mahtuu putken päälle ja siinä on päissä ulkonevat "koukut"?

15

9989

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mietaas

Putki vaan jousen sisään ja polvea vasten vääntö.

• luetun ymmärtäminen

Mietaas laittaisi jousen putken sisään, vaikka asiakas kirjoitti sen mahtuvan putken päälle.

• mietaas
        luetun ymmärtäminen kirjoitti:

Mietaas laittaisi jousen putken sisään, vaikka asiakas kirjoitti sen mahtuvan putken päälle.

No joo muoviputkia kun väännetään, niin jousi laitetaan putken sisään. Toiset kyllä vääntää Jappiakin muoviputken taivutusjousilla. Jappin taivutusjousi on tarkoitettu laitettavaksi putken päälle.

• taittaminen...

Ja taitos ei sitten koskaan tule siihen kohtaan mihin sen haluaa. Vain putkimiehet osaavat taivutella putkia siten, että taitokset tulevat täsmälleen oikeisiin kohtiin, varsinkin jos yhteen putkeen pitää saada useita mutkia. Sähkömiehillä ei tätä taitoa ole, koska sitä ei heille opeteta. Sähkömiehen tapa taivutella on, että taivutetaan summa mutikassa jostain kohtaa, katkaistaan ylimääräiset pois ja liitetään putket jatkopaloilla toisiinsa.

• Rööriroope?

Putkimiehillä on sellaiset vakiokaarilla olevat taivuttimet mitta-asteikolla tai käyttävät irto-osia..., toisin on väännellä tuollaisella venkurallajousella.
        Eli ensimmäinen vastaus kysymykseen ketjussa oli ok.

• mietaas

Kyllä oikea sähkömies saa taitokset oikeeseen kohtaa. Ainakin minä olen saanut. Joskus tulee susia, mut Jappi ei paljon maksa.
        Kokemuksen kautta oppii vääntämään.

• 1+15
        mietaas kirjoitti:

Kyllä oikea sähkömies saa taitokset oikeeseen kohtaa. Ainakin minä olen saanut. Joskus tulee susia, mut Jappi ei paljon maksa.
        Kokemuksen kautta oppii vääntämään.

kyllä saattaa tuollaisella jousella olla vaikeaa tehdä täsmällisiä putkia, jos ensin putki kulkee katossa, josta käännytään vaikka alaspäin seinälle, siihen täytyy mutkan osua, no se ei vielä ole kovin vaikea mutta entäs jos 60cm jälkeen täytyykin kääntyä vaikkapa 90 astetta oikealle?

onneksi japp "antaa anteeksi" asennettaessa kun sen "pakottaa" oikeaan asentoon vaikka mutkat ei olisikaan ihan oikeassa kulmassa toisiinsa nähden, muovikiinnikkeistä en tiedä toimiiko ne tuolloin mutta ainakin asennusvanteella saa laitettua kiinni.

• mietaas
        1+15 kirjoitti:

kyllä saattaa tuollaisella jousella olla vaikeaa tehdä täsmällisiä putkia, jos ensin putki kulkee katossa, josta käännytään vaikka alaspäin seinälle, siihen täytyy mutkan osua, no se ei vielä ole kovin vaikea mutta entäs jos 60cm jälkeen täytyykin kääntyä vaikkapa 90 astetta oikealle?

onneksi japp "antaa anteeksi" asennettaessa kun sen "pakottaa" oikeaan asentoon vaikka mutkat ei olisikaan ihan oikeassa kulmassa toisiinsa nähden, muovikiinnikkeistä en tiedä toimiiko ne tuolloin mutta ainakin asennusvanteella saa laitettua kiinni.

Joo eise aina ole helppoa. Mutta mieluummin teen yhdestä putkesta "säätämällä", kuin laitan 3:n metrin putkeen aina jatkon mutkan jälkeen.
        Niin asennusvanne tai kopilla kiinni. Jappi antaa paljon anteeksi kyllä.

• kiinni on ja pysyy
        mietaas kirjoitti:

Joo eise aina ole helppoa. Mutta mieluummin teen yhdestä putkesta "säätämällä", kuin laitan 3:n metrin putkeen aina jatkon mutkan jälkeen.
        Niin asennusvanne tai kopilla kiinni. Jappi antaa paljon anteeksi kyllä.

Mutta mikä ihme tuo "koppi" on?

• mietaasko
        kiinni on ja pysyy kirjoitti:

Mutta mikä ihme tuo "koppi" on?

Ei koppi vaan kopi, ilmeisesti suomen lyhennys korokepidin. Metallinen kiinnike jossa 2 viiden millin ruuvia. Toisessa reunas ruuvi suoraan reunas kiinni ja toisella puolella hahlo mihin päällinen kierretään.
        Suomen kieli on kyllä hienoa, kopi ja koppi.
        Wurttikin tollasia tekee.

• sähköä putkeen

Putkirunkuilla käy usein silleen että putki on kummastakin päästä lyhyt, sähkäreillä harvoin että jommastakummasta päästä. Ja ilman mutkia.

• putkirunkku

Pitkä on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...

• safsaf

Niistä ulkonevista "koukuista" kun kierrät tuota jousta aukipäin taivutuksen jälkeen niin jousen saa helposti pois putken päältä.

• 1975+

Päinvastoin. Jousi kiristetään ennen taivutusta putken ympärille, vapautuu itse.
      Muuten tulee lahna putki.
      -Eikös tätä enään koulussa opi?

• Yli ja takaisin?

Taitaa olla tarpeen väljien ja kuluneiden jousien kanssa...
        Ei ole normaalitaivutuksissa littanoita tullut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      84
      1626
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      269
      1541
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      270
      1276
    4. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      1252
    5. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      56
      867
    6. Toivon että jätät tämän päivän jälkeen minut lopullisesti rauhaan mies

Ihan kokonaan, kiitos.
      Ikävä
      66
      844
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      64
      837
    8. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      821
    9. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      40
      817
    10. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      44
      781
    Aihe