Uusimmassa Kipparissa oli juttua vanhojen moottoreiden kunnostamisesta. Jutussa annettiin ymmärtää, että käyttötunnit eivät ratkaise vaan ajan hammas syö moottoria. Eli 20 vuotta vanhat moottorit ovat jo pskoja. Onkohan näin?
Saadaankohan me sisävesillä makeassa vedessä seilanneet hieman lisäaikaa enen kuin moottorin uusiminen koittaa, kun suolavesi ei ole ollut moottrin missään osassa.
Vanhoista moottoreista - Kipparin artikkelista
12
407
Vastaukset
- Wickström W 3
En lue kipparilehteä, mutta tiedän, että toimituksensa on kallellaan Keskon maahantuontiin. Siis keskolaista moottoria vanhan tilalleko?
Itse ajan 40 vuotta vanhalla Wickströmillä. Sitä on tuunattu jonkin verran mm. muuttuvakurkkuinen kaasutin sovitusjalka, suutehosytytys, venttiilihionta ja kansien mitätön oikaisuhöyläys. Alakertaan on laitettu 2008 uudet laakerit ja tehokkaampi öljypumppu.
Uskon ajavani tällä moottorilla ja vaihteella vielä sen 50 vuotispäivinäkin. Moni viime kesänä hankittu tiukkaviritteinen räppänä ei taida pyöriä silloin.- uiytr
Eikö tämä Kipparilehti ollut joskus pelkästään Keskon mainosläpyskä?
- venemiäs.
uiytr kirjoitti:
Eikö tämä Kipparilehti ollut joskus pelkästään Keskon mainosläpyskä?
Tuppaa nää ledet olemaan sen mainosläpysköjä, jotka niissä eniten mainostaa ja näin elättää Leppää ja kumppaneita. Keskolla näyttäis olevan aina komeat koko sivun mainokset... No lehtihän tietysti pyrkii edistämään myös muiden tuotteiden kulutusta, kuten plotterit ym. Usein on mielipiteenä, että vene on paska, jos ei ole jo mökkipaatissa mahdollisuutta 8" upotettavalle näytölle. Mikä tekee sankakiinniteisestä niin huonon?
Venemestari näyttäisi olevan hieman paremmin normiveneilijän asialla, siinä kun on ihan hyviä teeseitse ohjeita ja artikkeleita veneen varustelusta ja parantelusta
- oöilyjut
Varmaankin moottori kestää jos siinä on se nerokas 3-spiraalivaimenninkin.
- mdnsnsdndsfsmdmfmsd
20 vuotiaan moottorin kunto on arvoitus mutta jos sille ei ole mitään isompaa remppaa koskaan tehty niin alkaa se olemaan jo elämänsä ehtoo puolella. Rempan tarve riippuu paljon siitäkin miten venettä käytettään. Jos sillä tehdään pidempiä reissuja aktiivisesti, luottamus moottoriin täytyy olla.
Eihän se merivesi paljoa ole makeavesi jäädytteisessä koneessa kosketuksissa itse moottoriin. Kuten jutussakin todettiin ei venekäytössä muut iän mukaan mene kuin tiivisteet.
Siinä toisessa projektissa toki jotkut paikat oli happamia koska oli raakavesi kone.
Oma kone kun purettiin ja mitattiin niin kaikki oli kohdallaan , tiivarit toki tihku. Ei olis tarvinnu paljoa vaihtaa mutta kun kone on kerran auki nii toki kannattaa kaikki liikkuvat vaihtaa.
Ulkopuolelta kuluu ja kärsii, turbo, laturi, startti, vesipumput yms.
Tämä versio oli vuodelta -83, tosin tunnit oli jossain 1000h, maileja vasta 1500- foortinkin rempannut
Tein rempan v. -82 Foortin 2703 E kuutoskoneeseen, se oli mallia -67, ajoin sillä vuodesta -86, vuoteen -99, tunteja tuli 2910, sitten myin sen ja uusi omistaja on ajanut sillä siitä asti, saman verran tunteja. 14v se oli meressä, sen jälkeen se on ollut Nässyssä. Se on edelleen kunnossa. Lämmönvaihdin on kerran uusittu ja pakosarja myös vaihdettiin kerran, meressä oloaikana. Niin että, kun on vaihdettu kaikki sisäkalut, sen jälkeen sillä taas ajaa pitkään, kuten tässä tapauksessa jo kuutisen tuhatta tuntia, 26:ssa vuodessa.
- riippuu
koneesta ja hoidosta. 38v Perkins 4.236, lämmönvaihdin kesti 31v (300e), pakoputken haitaripala 36v (60e), ajettu n 4200h, viime kaudella 160h, ei tarvinnut öljyä lisäillä - paine kylmänä 3, kuumana 2,5 kp/cm, korjausraja 0,9. Suuttimet vaihdettu 5v sitten ihan vaan huvikseen. Teho/painosuhde on tietysti onneton mutta ei minua haittaa jos murheet ovat tässä mittakaavassa.
- sdögklshklfgh
Mulla on vuoden 84 transitin nokalta veneesen marinoitu moottori. Ehkä joskus 92 kieppeillä siirtynyt merikäyttöön. Tuntimittarissa joka toimi silloin tällöin oli 1500 tuntia kun ostin viisi vuotta sitten. Vuoden ajelin ja sitten laitoin täyremontiin. Lämmönvaihtin oli ok. Molemmat vesipumput sekä öljypumppu aivan loppu. Koneesta uusittiin kaikki liikkuvat osat paitsi kampiakseli, rivipumppu ja suuttimet. Nekin tosin säädettiin ja rivipumppua sekä kampiakselia hieman koneistettiin. Maksoi 4 tonnia, kun itse irroitin ja asensin. Nosturikuskille, laturiin, kunnollisiin suodattimiin ja muihin tarvikkeisiin meni noin 500. Nyt toimii täysin moitteetta ja huippunopeutta tuli 2 solmua lisää. Oletan että koneella on ajettu maantiellä vähintään 200000 kilomertiä ja sitten venekäytössä vähintään 1500 tuntia. Kone vuoti ennen remonttiia öljyä ja tuprutti mustaa savua isolla kaasulla sekä sinisen harmaata muutoin. Nyt tulee pakoputkesta vain vettä ja nättiä vaaleanharmaata sauhua kaasusta riippumatta.
Mitenkähän toimisi esim.Ilmajäähdytteinen Lister diesel "venheessä",ei olisi ongelmia muuta kun riittävä ilmansaanti koneelle järjestää ! Listerithän ovat kuulemma "ikiliikkujia",ei vissiin paljo-janoinenkaan löpön suhteen?Olis tiedossa 2-sylinterinen sellanen kunnostettuna,ollut generaattorin käyttövoimana!
- Pelle928508
abcdefg47 kirjoitti:
Mitenkähän toimisi esim.Ilmajäähdytteinen Lister diesel "venheessä",ei olisi ongelmia muuta kun riittävä ilmansaanti koneelle järjestää ! Listerithän ovat kuulemma "ikiliikkujia",ei vissiin paljo-janoinenkaan löpön suhteen?Olis tiedossa 2-sylinterinen sellanen kunnostettuna,ollut generaattorin käyttövoimana!
Ilmajäähdytteiseen pitää vaan järjestää riittäväsi ilmavirtausta. Meteliongelma on melkoinen, mutta jos tekee jonkun ilmaropellivirityksen vauhtipyörään (vähintään 300 mm ropelli) ja kunnolliset massalla eristetyt imu ja pakoröörit ylös reilusti pään yläpuolelle tai kyljestä ulos, niin ehkä tuosta jotenkin selviää. Konekoppa pitää tiivistää hyvin ja olla massiivinen, niin ei meteli haittaa, kunhan ilma virtaa. Jos tuuppaa taaksepäin niin sehän työntää myös!
abcdefg47 kirjoitti:
Mitenkähän toimisi esim.Ilmajäähdytteinen Lister diesel "venheessä",ei olisi ongelmia muuta kun riittävä ilmansaanti koneelle järjestää ! Listerithän ovat kuulemma "ikiliikkujia",ei vissiin paljo-janoinenkaan löpön suhteen?Olis tiedossa 2-sylinterinen sellanen kunnostettuna,ollut generaattorin käyttövoimana!
Tietenkin toimii, pakosarjan ja pakoputken tulee kuitenkin olla vesijäähdytteiset!! ja esim 20 hv moottorissa syntyy hukkalämpöä yli 30 %. Jos oletetaan että pakokaasut siirtävät siitä puolet (joita siis jääähdytetään vedellä), niin ilman kautta tulisi siirtää n. 1,1 kwh lämpöenergiaa pikkuruisesta konehuonesta ulkoilmaan. Vatii aika suuret ilmanvaihtokanavat, vaikka siiirrettävä teho onkin pieni..
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723053
- 552715
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322325- 792178
- 951996
- 541896
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301370Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291339