Vanhoista moottoreista - Kipparin artikkelista

Kippari2012

Uusimmassa Kipparissa oli juttua vanhojen moottoreiden kunnostamisesta. Jutussa annettiin ymmärtää, että käyttötunnit eivät ratkaise vaan ajan hammas syö moottoria. Eli 20 vuotta vanhat moottorit ovat jo pskoja. Onkohan näin?
Saadaankohan me sisävesillä makeassa vedessä seilanneet hieman lisäaikaa enen kuin moottorin uusiminen koittaa, kun suolavesi ei ole ollut moottrin missään osassa.

12

387

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wickström W 3

      En lue kipparilehteä, mutta tiedän, että toimituksensa on kallellaan Keskon maahantuontiin. Siis keskolaista moottoria vanhan tilalleko?
      Itse ajan 40 vuotta vanhalla Wickströmillä. Sitä on tuunattu jonkin verran mm. muuttuvakurkkuinen kaasutin sovitusjalka, suutehosytytys, venttiilihionta ja kansien mitätön oikaisuhöyläys. Alakertaan on laitettu 2008 uudet laakerit ja tehokkaampi öljypumppu.
      Uskon ajavani tällä moottorilla ja vaihteella vielä sen 50 vuotispäivinäkin. Moni viime kesänä hankittu tiukkaviritteinen räppänä ei taida pyöriä silloin.

      • uiytr

        Eikö tämä Kipparilehti ollut joskus pelkästään Keskon mainosläpyskä?


      • venemiäs.
        uiytr kirjoitti:

        Eikö tämä Kipparilehti ollut joskus pelkästään Keskon mainosläpyskä?

        Tuppaa nää ledet olemaan sen mainosläpysköjä, jotka niissä eniten mainostaa ja näin elättää Leppää ja kumppaneita. Keskolla näyttäis olevan aina komeat koko sivun mainokset... No lehtihän tietysti pyrkii edistämään myös muiden tuotteiden kulutusta, kuten plotterit ym. Usein on mielipiteenä, että vene on paska, jos ei ole jo mökkipaatissa mahdollisuutta 8" upotettavalle näytölle. Mikä tekee sankakiinniteisestä niin huonon?
        Venemestari näyttäisi olevan hieman paremmin normiveneilijän asialla, siinä kun on ihan hyviä teeseitse ohjeita ja artikkeleita veneen varustelusta ja parantelusta


    • oöilyjut

      Varmaankin moottori kestää jos siinä on se nerokas 3-spiraalivaimenninkin.

    • mdnsnsdndsfsmdmfmsd

      20 vuotiaan moottorin kunto on arvoitus mutta jos sille ei ole mitään isompaa remppaa koskaan tehty niin alkaa se olemaan jo elämänsä ehtoo puolella. Rempan tarve riippuu paljon siitäkin miten venettä käytettään. Jos sillä tehdään pidempiä reissuja aktiivisesti, luottamus moottoriin täytyy olla.

    • jrsj

      Eihän se merivesi paljoa ole makeavesi jäädytteisessä koneessa kosketuksissa itse moottoriin. Kuten jutussakin todettiin ei venekäytössä muut iän mukaan mene kuin tiivisteet.
      Siinä toisessa projektissa toki jotkut paikat oli happamia koska oli raakavesi kone.

      Oma kone kun purettiin ja mitattiin niin kaikki oli kohdallaan , tiivarit toki tihku. Ei olis tarvinnu paljoa vaihtaa mutta kun kone on kerran auki nii toki kannattaa kaikki liikkuvat vaihtaa.

      Ulkopuolelta kuluu ja kärsii, turbo, laturi, startti, vesipumput yms.

      Tämä versio oli vuodelta -83, tosin tunnit oli jossain 1000h, maileja vasta 1500

    • foortinkin rempannut

      Tein rempan v. -82 Foortin 2703 E kuutoskoneeseen, se oli mallia -67, ajoin sillä vuodesta -86, vuoteen -99, tunteja tuli 2910, sitten myin sen ja uusi omistaja on ajanut sillä siitä asti, saman verran tunteja. 14v se oli meressä, sen jälkeen se on ollut Nässyssä. Se on edelleen kunnossa. Lämmönvaihdin on kerran uusittu ja pakosarja myös vaihdettiin kerran, meressä oloaikana. Niin että, kun on vaihdettu kaikki sisäkalut, sen jälkeen sillä taas ajaa pitkään, kuten tässä tapauksessa jo kuutisen tuhatta tuntia, 26:ssa vuodessa.

    • riippuu

      koneesta ja hoidosta. 38v Perkins 4.236, lämmönvaihdin kesti 31v (300e), pakoputken haitaripala 36v (60e), ajettu n 4200h, viime kaudella 160h, ei tarvinnut öljyä lisäillä - paine kylmänä 3, kuumana 2,5 kp/cm, korjausraja 0,9. Suuttimet vaihdettu 5v sitten ihan vaan huvikseen. Teho/painosuhde on tietysti onneton mutta ei minua haittaa jos murheet ovat tässä mittakaavassa.

    • sdögklshklfgh

      Mulla on vuoden 84 transitin nokalta veneesen marinoitu moottori. Ehkä joskus 92 kieppeillä siirtynyt merikäyttöön. Tuntimittarissa joka toimi silloin tällöin oli 1500 tuntia kun ostin viisi vuotta sitten. Vuoden ajelin ja sitten laitoin täyremontiin. Lämmönvaihtin oli ok. Molemmat vesipumput sekä öljypumppu aivan loppu. Koneesta uusittiin kaikki liikkuvat osat paitsi kampiakseli, rivipumppu ja suuttimet. Nekin tosin säädettiin ja rivipumppua sekä kampiakselia hieman koneistettiin. Maksoi 4 tonnia, kun itse irroitin ja asensin. Nosturikuskille, laturiin, kunnollisiin suodattimiin ja muihin tarvikkeisiin meni noin 500. Nyt toimii täysin moitteetta ja huippunopeutta tuli 2 solmua lisää. Oletan että koneella on ajettu maantiellä vähintään 200000 kilomertiä ja sitten venekäytössä vähintään 1500 tuntia. Kone vuoti ennen remonttiia öljyä ja tuprutti mustaa savua isolla kaasulla sekä sinisen harmaata muutoin. Nyt tulee pakoputkesta vain vettä ja nättiä vaaleanharmaata sauhua kaasusta riippumatta.

      • Mitenkähän toimisi esim.Ilmajäähdytteinen Lister diesel "venheessä",ei olisi ongelmia muuta kun riittävä ilmansaanti koneelle järjestää ! Listerithän ovat kuulemma "ikiliikkujia",ei vissiin paljo-janoinenkaan löpön suhteen?Olis tiedossa 2-sylinterinen sellanen kunnostettuna,ollut generaattorin käyttövoimana!


      • Pelle928508
        abcdefg47 kirjoitti:

        Mitenkähän toimisi esim.Ilmajäähdytteinen Lister diesel "venheessä",ei olisi ongelmia muuta kun riittävä ilmansaanti koneelle järjestää ! Listerithän ovat kuulemma "ikiliikkujia",ei vissiin paljo-janoinenkaan löpön suhteen?Olis tiedossa 2-sylinterinen sellanen kunnostettuna,ollut generaattorin käyttövoimana!

        Ilmajäähdytteiseen pitää vaan järjestää riittäväsi ilmavirtausta. Meteliongelma on melkoinen, mutta jos tekee jonkun ilmaropellivirityksen vauhtipyörään (vähintään 300 mm ropelli) ja kunnolliset massalla eristetyt imu ja pakoröörit ylös reilusti pään yläpuolelle tai kyljestä ulos, niin ehkä tuosta jotenkin selviää. Konekoppa pitää tiivistää hyvin ja olla massiivinen, niin ei meteli haittaa, kunhan ilma virtaa. Jos tuuppaa taaksepäin niin sehän työntää myös!


      • abcdefg47 kirjoitti:

        Mitenkähän toimisi esim.Ilmajäähdytteinen Lister diesel "venheessä",ei olisi ongelmia muuta kun riittävä ilmansaanti koneelle järjestää ! Listerithän ovat kuulemma "ikiliikkujia",ei vissiin paljo-janoinenkaan löpön suhteen?Olis tiedossa 2-sylinterinen sellanen kunnostettuna,ollut generaattorin käyttövoimana!

        Tietenkin toimii, pakosarjan ja pakoputken tulee kuitenkin olla vesijäähdytteiset!! ja esim 20 hv moottorissa syntyy hukkalämpöä yli 30 %. Jos oletetaan että pakokaasut siirtävät siitä puolet (joita siis jääähdytetään vedellä), niin ilman kautta tulisi siirtää n. 1,1 kwh lämpöenergiaa pikkuruisesta konehuonesta ulkoilmaan. Vatii aika suuret ilmanvaihtokanavat, vaikka siiirrettävä teho onkin pieni..


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1837
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1534
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1233
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe