Tulppa nokeentuu vaan...

Loppuu kärsi...

Onko kenelläkään kokemusta seuravanlaisesta sitkeästä tulpan nokeentumista? Mulla takatulppa nokeentuu 535:ssa jatkuvasti ja ei tarvitse ajella kuin 10 km! Seokset säädettiin korjaamolla, mutta niin vaan takatulppaa nokeentuu. Etutulppa on kauniin värinen ja ok.

Voisiko ryyppy olla jumissa? Katselin kaasarien rikastinvipuja ja molempin kaasarien ryyppyvivut palauttaa kyllä. Eli kun katsoo kaasareista mitä vipuja rikastin painaa, niin molempien kaasarien painamat tapit palautuu alkuasentoon, kun ryyppyvivun vetää 0-asentoon.

Onko tämä kaasarimalli sellainen, että mahdollinen rikastinläppä ohjataan päälle tappia painamalla ja jos sen palauttaa takaisin, niin läppä on silloin 100% varmuudella myös päältä pois? On muuten pirun hankala nähdä kaasariin, kun sattuu vielä olemaan takimmainen kaasari ja pyörän runkoputki estää näkyvyyden! (peilienkö avulla näkisi kurkkimalla ilmaputsari kotelosta?)...

11

6743

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ettei

      noissa viragoissa kuin myös muissa v2 koneissa tuppaa tuo takimmainen sylinteri käymään liian kuumana,riippuen ajokilometri määrästä saattaa takimmainen sylinteri tai männänrenkaat olla senverran kulahtaneet että ohivuotoa ilmenee joka sitten sotkee tulpan, mutta tulppa kyllä on silloin mielummin öljyinen .Jos tuo tulppa nyt kumminkin on selkeästi nokinen niin kyllä se viittaa selvästi bensan liika saantiin tai sytytytys häiriöihin veikkaisin jälkimmäiseen.Pajalla on välineet mittauksiin mutta tarkista itse niin pikälle kun osaat,niin ja MUISTA ilman suodatin sen tulee olla PUHDAS

      • Loppuu kärs...

        Pyörällä on ajettu vasta reilu 20 tonnia ja moottori toimii hyvin mielestäni. Lähtee käyntiin todella hyvin ja käy tyhjäkäyntiäkin kunnolla. Kaasarin kalvotkin on uusittu. Jos vika olisi sytytyksessä, niin mielestäni sen kyllä huomaisi: pätkimistä ja röpötystä esiintyisi normaalissa ajossa? Nyt kone vetää hyvin kylmänä, mutta kun se lämpenee tulee siihen tyhjäkäynniltä siirryttäessä vedolle röpötystä, eli taitaa saada liikaa bensaa?

        Miten muuten on, että osaako kukaan sanoa seosruuvin säädöstä miten se vaikuttaa? Ajattelin säätää seosta pienemmälle, mutta vaikuttaako se muuhunkin, kuin tyhjäkäyntiseokseen? Eli meneekö seos laihemmalle myös vetoalueella?


      • Kari
        Loppuu kärs... kirjoitti:

        Pyörällä on ajettu vasta reilu 20 tonnia ja moottori toimii hyvin mielestäni. Lähtee käyntiin todella hyvin ja käy tyhjäkäyntiäkin kunnolla. Kaasarin kalvotkin on uusittu. Jos vika olisi sytytyksessä, niin mielestäni sen kyllä huomaisi: pätkimistä ja röpötystä esiintyisi normaalissa ajossa? Nyt kone vetää hyvin kylmänä, mutta kun se lämpenee tulee siihen tyhjäkäynniltä siirryttäessä vedolle röpötystä, eli taitaa saada liikaa bensaa?

        Miten muuten on, että osaako kukaan sanoa seosruuvin säädöstä miten se vaikuttaa? Ajattelin säätää seosta pienemmälle, mutta vaikuttaako se muuhunkin, kuin tyhjäkäyntiseokseen? Eli meneekö seos laihemmalle myös vetoalueella?

        Selviää vasta pakokaasumittauksella. Kone kunnolla lämpimäksi ensin.

        Jos mittauksen pystyy tekemään sylinterikohtaisesti erikseen niin aina parempi.

        Vaikka ne seosruuvit laittais fyysisesti samanverran auki, ei se silti tarkoita sitä, että vaikutus olis sama. Mekaanisia osia kun ovat, niissää on aina pientä mittaheittoa.

        Kysyit että miten vaikuttaa. Ruuveja on kahta perustyyppiä.

        1. "seoksen ilmaruuvi" vaikuttaa seoksen ilmamäärään, eli ruuvin kierto aukipäin laihentaa seosta ja kiinnipäin, rikastaa polttoaine-ilmaseosta

        2. "seosruuvi" vaikuttaa seoksen määrään mutta ei seossuhteeseen, eli kun avaat ruuvia niin seoksen määrä lisääntyy

        3. lisäksi samassa kaasuttimessa voi olla molemmat säädöt olemassa, yleensä vain toinen

        Rikas seos tunnetusti nokeaa tulppia. Myös tuo ilmanputsarin tukkoisuus rikastaa seosta.


      • Loppuu kärs...
        Kari kirjoitti:

        Selviää vasta pakokaasumittauksella. Kone kunnolla lämpimäksi ensin.

        Jos mittauksen pystyy tekemään sylinterikohtaisesti erikseen niin aina parempi.

        Vaikka ne seosruuvit laittais fyysisesti samanverran auki, ei se silti tarkoita sitä, että vaikutus olis sama. Mekaanisia osia kun ovat, niissää on aina pientä mittaheittoa.

        Kysyit että miten vaikuttaa. Ruuveja on kahta perustyyppiä.

        1. "seoksen ilmaruuvi" vaikuttaa seoksen ilmamäärään, eli ruuvin kierto aukipäin laihentaa seosta ja kiinnipäin, rikastaa polttoaine-ilmaseosta

        2. "seosruuvi" vaikuttaa seoksen määrään mutta ei seossuhteeseen, eli kun avaat ruuvia niin seoksen määrä lisääntyy

        3. lisäksi samassa kaasuttimessa voi olla molemmat säädöt olemassa, yleensä vain toinen

        Rikas seos tunnetusti nokeaa tulppia. Myös tuo ilmanputsarin tukkoisuus rikastaa seosta.

        Kiitos valaistuksesta! Kun jammupalstalla ollaan, niin osaakohan joku kertoa kumpaa mallia seosruuvi mahtaa olla 535:ssa? Eli jos haluaa laihentaa seosta, niin kirretäänkö ruuvia kiinni vai auki? Kun sen tietää, niin ei tule käännettyä ruuvia väärään suuntaan... : )


      • hyvä
        Loppuu kärs... kirjoitti:

        Kiitos valaistuksesta! Kun jammupalstalla ollaan, niin osaakohan joku kertoa kumpaa mallia seosruuvi mahtaa olla 535:ssa? Eli jos haluaa laihentaa seosta, niin kirretäänkö ruuvia kiinni vai auki? Kun sen tietää, niin ei tule käännettyä ruuvia väärään suuntaan... : )

        aja pyörä jollekin jolla on mittalaitteet eli alipaine mittarit säätöä varten ja muista mopo asioissa huono seppä tekee huonoja viikatteita.siis säätämään vain tunnetulle oikelle korjaajalle niin vältyt monelta murheelta.Älä edes yritä itse.Tämä on ystävän neuvo


      • edelliseen
        Loppuu kärs... kirjoitti:

        Pyörällä on ajettu vasta reilu 20 tonnia ja moottori toimii hyvin mielestäni. Lähtee käyntiin todella hyvin ja käy tyhjäkäyntiäkin kunnolla. Kaasarin kalvotkin on uusittu. Jos vika olisi sytytyksessä, niin mielestäni sen kyllä huomaisi: pätkimistä ja röpötystä esiintyisi normaalissa ajossa? Nyt kone vetää hyvin kylmänä, mutta kun se lämpenee tulee siihen tyhjäkäynniltä siirryttäessä vedolle röpötystä, eli taitaa saada liikaa bensaa?

        Miten muuten on, että osaako kukaan sanoa seosruuvin säädöstä miten se vaikuttaa? Ajattelin säätää seosta pienemmälle, mutta vaikuttaako se muuhunkin, kuin tyhjäkäyntiseokseen? Eli meneekö seos laihemmalle myös vetoalueella?

        tuo vika viittaa ilmiselvästi puola vikaan


      • Loppuu kärsi..
        edelliseen kirjoitti:

        tuo vika viittaa ilmiselvästi puola vikaan

        Kiitos kaikille vinkeistä. On totta, että ei kannata räplätä vehkeitä miten sattuu... Mutta sen verran on tullut vuosien varrella tehtyä säätöjä eri vehkeisiin, että ihan turhasta en viitsi maksaa kalliista korjaamotyöstä. Ja jos vika löytyy näin "kotikonstein", niin siinä se.

        Seuraavaksi vaihdan puolat keskenään ja siitä sen sitten näkee miten käy. Jos ei auta, niin tilaan ajan "pyörätohtorille" uudestaan...


      • Kari
        Loppuu kärs... kirjoitti:

        Kiitos valaistuksesta! Kun jammupalstalla ollaan, niin osaakohan joku kertoa kumpaa mallia seosruuvi mahtaa olla 535:ssa? Eli jos haluaa laihentaa seosta, niin kirretäänkö ruuvia kiinni vai auki? Kun sen tietää, niin ei tule käännettyä ruuvia väärään suuntaan... : )

        Ruuvin sijainnin mukaan. Jos ruuvi sijaitsee luistista katsoen moottorin puolella, niin se on todennäköisesti seosruuvi. Jos se on luistista katsoen ilmanputsarin puolella, niin todennäköisesti se on silloin ilmaruuvi.

        Mutta merkkikohtaisesta korjauskirjasta asia selviää varmuudella, sieltä löydät myöskin perussäädöt. Voihan olla, että joku on niitä jo mennyt kääntelemään.


      • hasjo
        Loppuu kärsi.. kirjoitti:

        Kiitos kaikille vinkeistä. On totta, että ei kannata räplätä vehkeitä miten sattuu... Mutta sen verran on tullut vuosien varrella tehtyä säätöjä eri vehkeisiin, että ihan turhasta en viitsi maksaa kalliista korjaamotyöstä. Ja jos vika löytyy näin "kotikonstein", niin siinä se.

        Seuraavaksi vaihdan puolat keskenään ja siitä sen sitten näkee miten käy. Jos ei auta, niin tilaan ajan "pyörätohtorille" uudestaan...

        kaheksanvuotta vanha viesti mutta jatketaan kumminki ku näissä lypsykoneissa tuntuu tuota vikaa olevan.mulla viragossa samavika päällä.viimekesänä korjautin kaasareita "oikeassa mp-huollossa" yli tuhannella eurolla.uutta osaa ainaki kalvot,kurkut,neulat neulaputket ja neulaventtiilit.sen verran on vaikuttanu että viimekesänä nokesi etu tulppaa ja nyt vika takimmaisessa.tulppa aivan kuivanokinen.lämpimänä pikkukaasulta ku varovasti lisää kaasua ni huomaa nykimistä.tulppa kestää ehkä satakilsaa ja sitte alkaa pauke ja vitutus. jos jollakikokemusta tai tietämystä ni neuvoja/vinkkejä kehiin. kiitos!


    • Mulla sama propleema,tyhjäkäyntiä käy hyvin,mutta kun vähän käännät kaasua niin
      tuntuu kuin haukkaisi tyhjää.Muuten kulkee hyvin(140 km/h) 25 kilowattiseksi.
      Tulpat on nokiset ja kaasua kun rumppaa ,tulee mustat savut.Kalvot on uusittu,
      mutta tilanne ei korjaantunut.Voisikohan vika olla sähköpuolella esim. jännitteensäätimessä se nimittäin kuumenee niin ,että kättä polttaa.

    • Mopottimies

      Tuo on yleinen V2 vika ja ehkä ominaisuus... luultavasti puhutaan ei yhdestä vaan monista vioista. Ensin tulpat,johdot, puola sitten katsoisin puristuspaineet, sitten kaasuttimet tuppaa olemaan että koko sisältö pitäisi vaihtaa, sitten balanssin, sitten ECU joka kuulemma voi tehdä tuota???

      Kaiken paras olisi jos ehjästä pyörästä pystyisi lainaamaan osia ja osa kerrallaan kokeilua..
      Jos lähtee ostaa vaikka ulkomailta ehjiä osia voi tonni olla pieni raha tässäkin kun arvailu leikkihän tämä on:) mutta good luck

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2711
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1165
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      94
      1151
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1094
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1021
    6. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      943
    7. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      42
      845
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      38
      817
    Aihe