Mistä maksan nuohoojalle ?

pakkomaksatus.

Nuohoan itse piippuni ja putsaan tuhkaluukut, sitten tulee nuohooja joka ei tee mitään mutta veloittaa 36 euroa, yleensä tehdystä työstä veloitetaan eikä tekemättömästä.
Erikoinen tämä suomen nuohous systeemi.

16

546

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huoh..

No just... Mitäs sitten nuohoat piippusi itse,antaisit sen tehdä työt joka siitä rahastaakin..

• puun polttaja

--No just... Mitäs sitten nuohoat piippusi itse,antaisit sen tehdä työt joka siitä rahastaakin..--

Siinä taas todellinen nero.

• Myös puun polttaja
        puun polttaja kirjoitti:

--No just... Mitäs sitten nuohoat piippusi itse,antaisit sen tehdä työt joka siitä rahastaakin..--

Siinä taas todellinen nero.

"Siinä taas todellinen nero." ? Ihmettelen kyl miks piiput pitäis itse nuohota?? Tuhkien poisto tulisijoista ja pesistä ok ja normaalia touhua,mut miksi piiput??
        Jos poltat kuivaa puuta hyvällä vedolla nii ei niitä hormeja tartte jatkuvasti ronkkia...
        Sutari käy kuitenkin kerran vuodessa ne ottamassa ja se riittää. Ja meillä palaa kuitenki kymmenkunta mottia vuues kalikkaa uuneissa.....

• rahastusta.
        Myös puun polttaja kirjoitti:

"Siinä taas todellinen nero." ? Ihmettelen kyl miks piiput pitäis itse nuohota?? Tuhkien poisto tulisijoista ja pesistä ok ja normaalia touhua,mut miksi piiput??
        Jos poltat kuivaa puuta hyvällä vedolla nii ei niitä hormeja tartte jatkuvasti ronkkia...
        Sutari käy kuitenkin kerran vuodessa ne ottamassa ja se riittää. Ja meillä palaa kuitenki kymmenkunta mottia vuues kalikkaa uuneissa.....

--Ihmettelen kyl miks piiput pitäis itse nuohota?? --

Pitäisikö valtion puolesta oll pakollinen persläven pyyhkijäkin, 40 euroa per pyyhkäisy.

• Kunnan köyhä

On helevetin raskasta työtä. Kestoaika n. 5 minsaa/talo. Putsari vaijerin nokassa 2 kertaa hormista alas ja takasi ylös. Sitte tuhkan = n. 1 dl. poisto hormin alaluukusta. Työssä kaks ukkoo. Toinen tekee "työn" ja toinen rahastaa tai kirjottaa laskun. On se niin raskasta - on se? Kantsis iliman muuta maksaa vaikka enemminkin?

• Kyl menee

yli 5ö € yhestäkin röörist.

• nok.kollari

Nuohouksesta ja sen suorittamisesta on säädetty mm .pelastuslain 8 luvussa:

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nuohous

39 §

Nuohouksen järjestäminen

Alueen pelastustoimi päättää nuohouspalvelujen järjestämisestä alueellaan.

Alueen pelastustoimi voi alueellaan tai osassa sitä:

1) tuottaa nuohouspalvelut itse; tai

2) hankkia nuohouspalvelut muulta palvelujen tuottajalta; taikka

3) sallia rakennuksen omistajan tai haltijan sopia nuohouksesta palvelujen tuottajan kanssa.

Alueen pelastustoimen järjestäessä nuohouspalvelut 2 momentin 1 tai 2 kohdassa tarkoitetulla tavalla se päättää myös nuohouksesta perittävästä maksusta.

Alueen pelastusviranomainen voi yksittäisen kohteen osalta antaa luvan siihen, että nuohouksen suorittaa joku muukin kuin nuohooja.

40 §

Nuohoojan kelpoisuus

Nuohoojan ammatin harjoittajalta, hänen palveluksessaan olevalta itsenäisesti nuohoustyötä tekevältä ja alueen pelastustoimen palveluksessa olevalta nuohoojalta vaaditaan nuohoojan ammattitutkinto.

Euroopan yhteisön lainsäädännön alaan kuuluvan ammattipätevyyden tunnustamisesta säädetään valtioneuvoston asetuksella.

41 §

Vioista ilmoittaminen

Jos nuohooja havaitsee tulisijoissa ja savuhormeissa vikoja tai puutteita, joista voi aiheutua tulipalon vaara, on hänen ilmoitettava niistä kirjallisesti nuohottavan kohteen edustajalle ja alueen pelastusviranomaiselle.

42 §

Nuohousluettelo

Nuohoustoimen harjoittajan tulee pitää luetteloa nuohoamistaan kohteista ja antaa luettelosta pyydettäessä maksutta tietoja alueen pelastusviranomaiselle. Tietoja tulee säilyttää kymmenen vuoden ajan toimenpiteen suorittamisesta.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jos viestin aloittaja on edelleen sitä mieltä että nuohooja ei tee työtänsä kunnolla / asiallisesti niin ota yhteys oman alueesi pelastuslaitokseen, sieltä todennäkoisesti saa paremmin "asiantuntija apua" kun täältä palstalta !

• Kiukkunen

Nooh, on nuo pelastuslain säädökset ja luvut mitä tahansa, niin laskutus suoritetun työn määrään nähden on kuitenkin täysin perseestä - hävetkää.

• rahastus.

--Nuohouksesta ja sen suorittamisesta on säädetty mm .pelastuslain 8 luvussa:--

Kyllä se tiedetään että näin lukee laissa se ei oikeuta kuitenkaan rosvoukseen.
        Jos joku haluaa nuohota itse niin se pitäisi sallia ja nuohooja voisi käydä esim. kerran vuodessa tarkastamassa että torvet on kunnossa tästä pikku hommasta olisi sopiva korvaus esim. 5 euroa.
        Tekemättömistä töistä laskuttaminen on ihmisten rosvousta.

• eestaas

Olen itse sanonut kohteliaasti nuohoojalle että huolehdin itse tulisijani sekä hormiston nuohouksesta. Kukaan ei astu kotini kynnyksen yli ilman lupaani ja kenellekkään en maksa tekemättömästä työstä.
      Kysymys on lakia säädettäessä pelkästään vakuutusyhtiön vastuun minimoimisesta mutta huomioitavaa on että itse tehty nuohous ja tulisijan tarkastus tulee tehdä niin ettei nokipalon vaaraa ole.Pointti on siinä.

• pakkomaksu.

--huolehdin itse tulisijani sekä hormiston nuohouksesta. Kukaan ei astu kotini kynnyksen yli ilman lupaani ja kenellekkään en maksa tekemättömästä työstä.--

Näin se pitää ollakkin.

• xxx
        pakkomaksu. kirjoitti:

--huolehdin itse tulisijani sekä hormiston nuohouksesta. Kukaan ei astu kotini kynnyksen yli ilman lupaani ja kenellekkään en maksa tekemättömästä työstä.--

Näin se pitää ollakkin.

Mieliipide tuokin (ja ihan hyvä sellainen) Tuskimpa se sutari väkipakolla sisään tunkee.
        Mutta entäpä jos hormissasi syttyy nokipalo ja sen seurauksena koko torppa palaa !
        Ensinmäisenä todennäköisesti on vakuutusyhtiösi kyselemässä nuohouksen suorittamista ja siinä vaiheessa ei paljon paina selitys että "meijän iskä ite hoiti homman"

• puunpolttaja.
        xxx kirjoitti:

Mieliipide tuokin (ja ihan hyvä sellainen) Tuskimpa se sutari väkipakolla sisään tunkee.
        Mutta entäpä jos hormissasi syttyy nokipalo ja sen seurauksena koko torppa palaa !
        Ensinmäisenä todennäköisesti on vakuutusyhtiösi kyselemässä nuohouksen suorittamista ja siinä vaiheessa ei paljon paina selitys että "meijän iskä ite hoiti homman"

Ihmetetyttää miten se nuohooja estää nokipalon olemalla tekemättä mitään ?
        Nuohoojahan voi tarkistaa käydessään hormien kunnon ja asia on sillä selvä jos siellä ei kerran ole mitään nuohoamista.
        Enkä tarkoita että se tarkastus maksaa monta kymppiä, vaan esim 2 euroa on sopiva hinta hormiin kurkistamisesta.

• kuminpolttaja
        puunpolttaja. kirjoitti:

Nuohoojahan voi tarkistaa käydessään hormien kunnon ja asia on sillä selvä jos siellä ei kerran ole mitään nuohoamista.
        Enkä tarkoita että se tarkastus maksaa monta kymppiä, vaan esim 2 euroa on sopiva hinta hormiin kurkistamisesta.

-Ihmetetyttää miten se nuohooja estää nokipalon olemalla tekemättä mitään ?-

Samalla lailla voitaisiin ihmetellä asiaa että miten katsastusmies edistää liikenneturvallisuutta ja mitä hyötyä on ajoneuvojen katsastamisella ?
        Ja autojen katsastaminen sehän on vallan kallista touhua.

• juppaja
        puunpolttaja. kirjoitti:

Kuka maksaa polttoaine ym. muut kustannukset, aikaa kuluu kohteeseen menoon ja sieltä poistumiseenkin. Tuskin itse tekisit esim. puolen tunnin keikkaa 2 eurolla?

• Nuohoaja1234

heh, sellainen pieni pointti että nuohooja myös tarkastaa piipun kunnon ja ilman nuohoustodistusta kun talo sitten joskus palaa, voitte olla aivan varmoja että vakuutus yhtiö yrittää laittaa palon nuohoamisen puutteen syyksi ;) ja sitten tuleekin melkolailla kallis lasku..

"jos talo palaa esim piipun halkeamasta lähteneestä kipinästä jonka voi huomata"

Syy miksi siitä asiasta on tehty lakisääteinen on yksinkertaisesti että nykyihmiset ovat niin laiskoja / tyhmiä että Ilman pakollista nuohousta varmaan 50% taloista palaisi syystä että ei ole KOSKAAN nuohottu

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      60
      3368
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2970
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2366
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1452
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1396
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1088
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      932
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      812
    Aihe