Törmäsin väitteeseen, joka alempana. Vaikka esimerkiksi vapaissa suunnissa henkivaltojen olemassaolo on jopa korostuneessa asemassa ja ihminen on henkivaltojen alla ennenkuin tekee selkeän uskonratkaisun niin kirkon en ole kuullut asiaa painottavan joten tämä wikipedian väite ihmetyttääkin:
"Vuodesta 1886 alkaen Suomessa luterilainen kirkko on väittänyt, että kaste ei poistakaan demoneja vauvoista."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Demonologia
Onko väite täysin tuulesta temmattu vai perustuuko se johonkin opilliseen näkemykseen?
Ja mitä sillä itseasiassa tarkoitetaan (mikäli pitää paikkansa), kun toisaalta painotetaan kasteen uskon, armon ja siunauksen lahjaa joka kantaa koko elämän?
Lähde johon Wikipedian väitteessä viitataan on evl-fi:n sivuille mutta ei enää voimassa (linkki vuodelta 2009), linkki on kuitenkin osunut ainakin yhden arkistointi robotin haarukkaan vuonna 2004:
http://www.evl.fi/kkh/kuo/klk/uu/mustaenkeli.htm
Linkki ei kuitenkaan vahvista väitettä ainakaan suoraan todeksi, ainoastaan ilmoittaa kirkon kannan ankeleihin ja demoneihin. enkeleistä ja demoneista sanotaan:
"Oppi enkeleistä "angelologia" ei luterilaisella kirkolla ole mitenkään keskeisesti esillä, ei myöskään angelologiaa sivuava demonologia, oppi pahoista hengistä. Luterilainen kirkko näkee kuitenkin itsensä vanhan kirkon jatkumolla, eli jakaa periaatteessa opillisen ajattelunsa - myös enkeleitä koskevan - ekumeenisesti koko historiallisen kirkon kanssa, kuitenkin Lutherin ja uskonpuhdistuksen ajan tarkennuksin."
Sisältääkö tuo edellinen teksti joitakin perusteita tehdä päätelmä, ettei kaste "poista demoneja vauvoista"?
Kasteesta ja demoneista
10
94
Vastaukset
- YAK-42
No, enpä osaa tuohon muuta sanoa kuin että ensin pitäisi selvittää perin juurin, mitä demonilla tarkoitetaan. Tarkoitetaanko sillä noissa kasteeseen liittyvissä asioissa esim. riivaajahenkeä vai jotain muuta? Demoni-sana ei nimittäin esiinny Raamatussa kertaakaan ja Amerikassa sillä tarkoitetaan usein jopa vainajahenkeä.
Väärä linkki, juuri se kuollut linkki. Oikea arkistoitu sivu:
http://web.archive.org/web/20040705123302/http://www.evl.fi/kkh/kuo/klk/uu/mustaenkeli.htm- eestaasko
Jos demonit lähtee kasteessa niin milloin ne sitten palaa, koska iso osa luterilaisista kastetuista näyttää kuitenkin elävän kuin demonien riivaamat.
- kylä lähteee..
Kyllä paasto yhdessä kasteen kanssa ajaa demonit pois.
"Muistakaa, että siitä ajasta lähtien, kun Hän loi taivaat, Herra loi paaston ihmisten hyödyksi niiden kärsimysten ja halujen tähden, jotka taistelevat teitä vastaan, niin, ettei pahuus syttyisi tuleen teissä. "Vaan se on puhdas paasto, jonka Minä olen luonut", sanoi Herra. Se, joka paastoaa säännöllisesti, ei tee syntiä, vaikka kateus ja erimielisyys ovat hänen sisällään. Paastotkoon puhtaat, mutta jos paastoaja ei ole puhdas, hän on suututtanut Herran ja myös enkelit. Ja hän on saattanut sielunsa murheelliseksi keräten itselleen vihaa vihan päivää varten. "Vaan se on puhdas paasto, jonka Minä olen luonut, puhtaalla sydämellä ja puhtailla käsillä. Sillä puhdas paasto vapauttaa synnistä, se parantaa sairaudet, se heitää ulos demonit, sen vaikutus ulottuu Jumalan valtaistuimelle tuoksuna ja synnistä vapautuksena puhtaan rukouksen kautta."
http://www.apokryfikirjat.com/elia.htm
"Älkää ajatelko, että se riittää, jos veden enkeli vain ulkonaisesti teitä syleilee. Minä sanon teille totuudenmukaisesti: sisäinen epäpuhtaus on paljon suurempaa kuin ulkonainen epäpuhtaus. Ja jokainen, joka puhdistaa itsensä ulkonaisesti, mutta jää sisältä epäpuhtaaksi, on kuin hautaholvit, jotka ovat ulkoapäin kauniiksi maalattuja, mutta sisältä ovat täynnä kauhistuttavaa saastaisuutta ja inhottavuutta. Siksi sanon teille todellakin, antakaa veden enkelin kastaa teidät myös sisäisesti, jotta vapautuisitte kaikista menneistä synneistänne ja jotta te sisäisesti tulisitte yhtä puhtaiksi kuin virran kuohu auringonvalossa.
"Sen tähden etsikää suuri köynnöskurpitsa, jossa on miehenpituinen varsi: ottakaa pois sen ydin ja täyttäkää virran vedellä, jonka aurinko on lämmittänyt. Ripustakaa se puun oksaan ja polvistukaa maahan veden enkelin eteen ja viekää varren pää takapäähänne niin että vesi voi virrata kaikkien sisuksienne läpi. Levätkää jälkeenpäin maahan polvistuneena veden enkelin edessä ja rukoilkaa elävää Jumalaa, että hän antaisi teille anteeksi kaikki entiset syntinne ja rukoilkaa veden enkeliä, jotta hän vapauttaisi ruumiinne kaikesta epäpuhtaudesta ja sairaudesta. Antakaa veden sitten virrata ulos ruumiistanne, jotta sen mukana huuhtoutuisi sisästänne kaikki epäpuhdas ja pahanhajuinen, mikä on peräisin Saatanasta. Ja te tulette omin silmin näkemään ja nenällänne haistamaan kaikki inhottavuudet ja epäpuhtaudet, jotka likasivat teidän ruumiinne temppelin ja vielä kaikki ne synnitkin, jotka asuivat ruumiissanne ja kiduttivat teitä kaikilla mahdollisilla kärsimyksillä. Minä sanon teille totuudenmukaisesti, vedellä kastaminen vapauttaa teidät tästä kaikesta. Uudistakaa vedellä kastaminen joka paastopäivä, aina siihen päivään saakka, jolloin näette, että teistä ulos virtaava vesi on yhtä puhdasta kuin virran vaahto. Menkää sitten virtaavalle joelle ja kiittäkää veden enkelin käsivarsilla elävää Jumalaa, että hän on vapauttanut teidät synneistänne. Ja tämä veden enkelin pyhä kaste on: jälleensyntyminen uuteen elämään. Sillä teidän silmänne ovat tästä lähtien näkevät ja teidän korvanne kuulevat. Älkää sen tähden enää kasteen jälkeen tehkö syntiä, niin että ilman ja veden enkelit voivat asua teissä ja palvella teitä ikuisesti.
"Ja jos tämän jälkeen on jäljellä jotakin menneistä synneistänne ja epäpuhtauksistanne, etsikää auringonvalon enkeliä. Ottakaa kenkänne pois ja vaatteenne ja antakaa auringonvalon enkelin syleillä koko ruumistanne. Hengittäkää sitten pitkään ja syvään, jotta auringonvalon enkeli voi päästä sisäänne. Ja auringonvalon enkeli tulee ajamaan ulos kaiken haisevan ja epäpuhtaan, mikä likasi sen sisältä ja ulkoa. Ja kaikki haiseva ja epäpuhdas nousee teistä niin kuin yön pimeys häipyy nousevan auringon kirkkauden edestä. Minä sanon teille totuudenmukaisesti, pyhä on auringonvalon enkeli, joka puhdistaa kaiken saastan ja muuttaa kaiken pahanhajuisen suloiselta tuoksuvaksi. Jumalan kasvojen eteen ei voi astua kukaan, jota ei auringonvalon enkeli päästä ohi. Totisesti, kaikkien täytyy syntyä uudelleen auringosta ja totuudesta, sillä teidän ruumiinne lämmittelee Maaäidin auringonvalossa ja teidän henkenne lämmittelee Taivaanisän totuuden auringonvalossa."
Lähde: http://www.pdf-archive.com/2012/03/13/essene-1/- en oikein usko
en oikein usko tuohon, että miedän pitäisi ottaa kaste moneen kertaan...täydessä ymmärryksessä otettu "kertakaste" riittää. Koko äitimaa kuulostaa joltain ihan muulta kuin mun Herran Jeesuksen Kristuksen opetukselta. En siis uskoisi tästä kirjoituksesta sanaakaan. Jos joku meissä asuu niin se on Pyhä Henki eikä enkelit, joten ei millään pahalla, mutta suhtautukaan tähän teikstiin varoen, sillä saattaa olla maailman ruhtinaan (eli Saatanan) vaikutuksesta tehty tämä kirjoitus.
Jeesus on Herra!
- kijuhygyhuji
Vielä 1900-luvun puolella papit kysyivät vastasyntyneeltä pikkuvauvalta:"luovutkos Perkeleestä?" Kummi vastasi sitten lapsen pujolesta:"Kyllä se luopuu."
- ei muuten lähde!
Kaste ei poista demoneja nm. kokemusta on! Olen kastettu perinteen mukaan luter. kirkkoon. Tulin uskoon n. 26 vuotta myöhemmin ja otin aidon ja oikean kasteen(eli ts. tein hlökohtaisen päätöksen että lähdin seuraamaan Jeesusta).
N. 4 vuotta myöhemmin sain käsiini Derek Princen kirjan, jossa puhuttiin demoneista ja niiden karkoittamisesta. Rukouksella ja myöskin paastolla ja näitä suurtamkin suuremmalla Jumalan armolla ja voimalla minusta lähti n. vuotta myöhemmin eräs saastainen henki (jonka nimeä en halua edes mainita), joka aiheutti minussa syntiin lankeemuksia toistuvasti, vaikka en syntiä halunnutkaan tehdä. Demonin poistumisen jälkeen synti kyllä houkutteli edelleen, mutta sen jälkeen minulla on ollut valta vaikuttaa sen toteuttamiseen. Oen rehellisyyden nimessä langennut samaiseen syntiin sen jälkeenkin, mutta kokoajan harvemmin ja harvemmin (Kunnia Jumalalle) ja tunnen että minulla on nyt kontrolli eikä jollain muulla. Suosittelen siis katsomaan mm. tv7:n netti tv:stä Derek Princen taistelu maailmassa osiota sekä myös Youtubesta löytyy suuret läjät tämän Jumalan palvelija opetuksia (tästä asiasta ja muistakin asioista). Opetukset ovat terveellä pohjalla Jeesuksen Kristuksen nimessä!
PS. ei lapsena saatu kaste meitä pelasta (eli vie taivaaseen) eikä edes pelkästään Jumalaan uskominen vaan Jeesuksen vastaanottaminen elämään, oman elämänsä antaminen Hänelle sekä kuuliaisuus (a.k.a tottelevaisuus) Hänelle! nm. kokemusta tästäkin kaikesta...paitsi tuo taivaaseen pääsy on vielä Herran kädessä ja omista valinnoista tässä elämässä kiinni. Vaikka olenkin uskossa Jeesukseen, niin sekään ei takaa että säilyn uskossa Jeesukseen, koska Jumala on antanut meille vapaan tahdon. Voisin luopua Jeesuksesta vaikka heti, jos niin itse päättäisin ja tie taivaaseen olisi evätty ja lippu Helvettiiin taattu. Kuitenkaan en sitä ikinä halua tehdä ja Herran antakoon voimia tähän loppukiriin, jotta pääsisin perille. Ei teidän ihmisten tarvitse kuin nöyrytyä Jumalan edessä ihan sellaisen kun olette ja sanoa koko sydämmestä (eli tarkoitten joka sanaa ihan oikeasti): Jeesus, mä olen tässä ja mä tiedän etten ansaitse omilla teoillani sinun armoasi. Mutta silti mä olen tässä ja tunnustan että olen syntinen ja tehnyt elämässäni paljon kaikenlaista pahaa halveksuen sinun ristintyötäsi Golgatalla. Kaikkivaltias Jumala haluan nyt tästä päivästä eteenpäin tulla sinun omaksesi ja haluan antaa ihan koko elämäni sinulle. Haluan että sinä kerrot mulle miten tätä elämää kuuluisi elää ja oikaiset aina minua kun eksyn siltä tieltä jolla sinä haluat minun kulkevan. Jumala, olen kuullut sanottavan (tai ehkä olet jopa lukenut Raamatusta-> lukenut sanastasi), että rakastat minuakin niin paljon että annoit ainoan poikasi Jeesuksen tapettavaksi ja kidutettavaksi, jotta minun kaikki syntini annettaisiin anteeksi ja olisin kelvollinen olemaan aidosti sinun lapsesi. Jumala, haluan että Jeesus Kristus, sinun ristiinnaulittu ja kuolemasta ylösnoussut poikasi tulisi minunkin Herrakseni ja Vapahtajakseni. Poikasi Jeesuksen Kristuksen nimessä ja hänen viattoman maahan vuotaneen veren tähden rukoilen sinulta, ota minut vastaan. OTa minut syliisi ja rakasta minut ehjäksi ja puhdista minut kaikesta epäpuhtaasta. Ota minut lapseksesi ja kasvata minut tuntemaan millainen Sinä Jumala todella olet!! Älä anna minkään ihmisen tai synnin tulla enää meidän välillemme kiilaksi vaan pidä minusta kiinni ja anna minulle voima pitää myös sinusta kiinni etten koskaan päästäisi sinusta irti. Jeesuksen Kristuksen nimessä, aamen.
Dodih, jos tarkoitit näitä sanoja, niin uskoon tuleminen ei oo tämän vaikeempaa. Tosin uskon myös että juuri näiden sanojen sanominen ja oikeasti tarkoittaminen on joillekin liian vaikeaa. Entäs sitten: Rukoile Herralta, että hän johdattaa sinulle seurakunnan ja ala hakea sitä itse. Herra johdattaa sinut kyllä minne pitääkin, mutta se vaatii myös sinulta liikettä.- hmm....?
Hmm... miten sait selville, että sinussa oli tuollainen henki? Miten henki ilmeni ja tiesitkö sen nimen? Kuinka se lähti?
- hmm.... ?
Anteeksi, luin tämän kohdan huolimattomasti:
"jonka nimeä en halua edes mainita"
En ole ajatellut, että kaste poistaisi demoneja, se ei mielestäni liity kasteeseen.
Leena, pappi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä912900Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2991676Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461547- 871391
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4021374Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3981292Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21079Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381037Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun329874Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden257855