Ensi kuussa ensikertalaisena egyptiin :)

mariella15

Mä (tyttö 15.v.) oon siis lähössä egyptiin ensi kuun lopussa ystäväni, ystävän pikkusiskon ja hänen äitinsä kanssa ja halusin tietää muutamia asioita :))
-Millainen paikka Hurghada ? (:
-Jos joku on käynyt Sindbab club aquapark resortissa niin minkälainen paikka kyseinen hotelli oli ?
-Voisiko joku kertoo vähän perus arabian kielen sanasto ? (:
- Onko Egyptissä kuinka lämmin ?
-Oliko mukava reissu ?
-Olen kuullut että KAIKKI saa egyptissä vatsataudin , pitääkö tämä paikkansa ?
-Emme ole kukaan käynyt egyptissä ennen mitä kannattaa tietää (: ?

15

505

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2+2

Meidän nelihenkinen perhe kävi juuri Egyptissä. Meistä ei kukaan saanut vatsatautia. Söimme Idoform Matka - maitohappobakteerivalmistetta ja käytimme käsidesiä.

Saat paljon tietoa, jos ja kun selailet edellisiä viestejä. Itseäni inhotti/pelotti tyrkyttävät kauppiaat/taksikuskit. Tuntui, että kaikessa oli vähän huijauksen makua. Mutta se lienee maan tapa (?), tosin tuo tapa ei sovi oikein minun rehelliseen tapaani katsoa elämää.

Lämmintä oli, vain tuuli teki ajoittain ilman viileäksi, mutta tuulensuojaisassa paikassa tuli tosi lämmin. Rusketuimme hyvin.

Shukran = kiitos :)

http://opettajatv.yle.fi/teemat/aine/870/872

• Isis5454

Tosi hyvä juttu tuo linkki, kiitos siitä. Olen käynyt Egyptissä monta monta kertaa, mutta vain kerran Sharm el Sheikissä. Vatsataudista sen verran, että kahdella matkalla oli hiukan ongelmaa, mutta Antinalia kannattaa hankkia varalle, ja ottaa heti kun alkaa tuntua "kummalliselta" vatsassa.
        Kannattaa selata aikaisempia viestejä vastaavista aiheista, sieltä löytyy paljon hyvää tietoa!

Nauttikaa matkasta

• mirella15

Kiitos vastauksesta (: Toivon kuitenkin myö muiden vastaavaan
      Tässä muutamia lisäjuttuja/kysymyksiä
      -Onko siinä riskinsä lähteä vain naisporukalla ?
      -Onko egyptissä likaista?, niinkuin kaikki kertovat
      -Onko siellä yleensäkin vaarallista ? ://
      pyydän rehellisiä ja egyptissä oikeasti käyneiden vastauksia , koska monissa muissa keskusteluissa on selvästi osa kirjoittajista ei ole edes koskaan käynyt egyptissä (:

• fjdkösa

Kannattaa selata aiempia ketjuja, mutta tässä nyt vähän tietoa:

Ei ole riskiä lähteä naisporukalla. Muistatte vain, että pelkkä katse saattaa olla osoitus kiinnostuksesta. Flirttailu on jo lupaus. Jos joku on vielä tänä päivänä niin idiootti, että tarttuu takapuolesta, niin huutakaa perään sana Haraam. Tämän tyyppinen ahdistelu on kyllä merkittävästi vähentynyt Egyptissä. Vislailuja ja huuteluja (hi sexy lady jne.) kyllä sattuu, mutta niihin kannattaa olla reagoimatta.

Egyptissä on suurimmaksi osaksi likaista. Riippuu kyllä täysin siitä, että millä alueella liikut, mutta jos alua on rakennettu puhtaasti paikallisia varten, on se likainen. Usein ulkomaalaisille rakennetut alueet ovat puhtaampia.

Ei ole yleensä vaarallista. Tai no suurin vaara on kuolla liikenneonnettomuudessa.

Pyysit sanastoa:

kyllä eiwa
        ei lää
        huomenta sabaah el kheir
        hyvää iltaa masaa el kheir
        kiitos shukran
        ehkä joskus toiste mumkin marra teeni

Kysy, jos on mielessä joku tietty sana.

• Tykkään, tykkään....

Olin tammikuussa ystäväni kanssa ja oltiin siis ihan naisporukalla reissussa. Oltiin Jungle Aqua Parkissa ja siellä ainakin meitä kahta naista kohdeltiin todella hyvin kuin ja kunnioittavasti. Käytiin kahdestaan taksilla El Daharin basaarilla ja kävelymatkan päässä olevassa Senzo Mallissa ja Kleopatra basaarilla, eikä ollut mitään ongelmia sen suhteen. Joku vuosi sitten Sharm el sheikhissä/Naama Bayssa sain kyllä pari ikävää ja liian läheistä tuttavuutta parin myyjän takia vaikka mies oli vieressä (pienoinen kammo jäi, mutta sen jälkeen olen ollut vähän viisaampi). En tiedä pitääkö paikkansa, mutta eräs ystäväni kertoi ettei tuolla Egyptin maassa kannata miestä silmiin katsoa, sillä se on ns. hyväksymisen merkki joten olen pitänyt visusti aurinkolasit silmillä kun olen esim. tingannut basaareilla (meillä Suomessa kun puhuttaessa katsotaan puhuteltavaan silmiin).

Hotellialueella ja hotellialueen läheisyydessä on kyllä ihan siistiä, kun mennään ns. asutusalueelle tai jossa ei ole mitään niin likaista tai epäsiistiä siellä voi olla, sekä keskeneräisiä taloja. Mut pääsääntöisesti mitä itelle on jäänyt kuva niin siellä missä aluetta hoidetaan (kasvaa palmuja ja kukkia) on siistiä ja mikä ei ole ns. kenenkään paikka niin siellä voi olla ns. kaatopaikka.

Rahat ovat saastaisia joten käsidesiä AINA kun rahoihin koskee ja KUN menee syömään niin suurin riski sairastua mahatautiin ja ehkä kun jättää suosiolla kaikki kylmät vihannekset jne. Hampaatkin kun pesee pullovedellä niin yksi riski vähemmän sairastua tuohon ripuliin.

Pullotettua vettä kannattaa juoda.

Joka maassahan on aina riskinsä matkustaa eli joskus voi olla väärässä paikassa väärään aikaan, mutta itse en ole kokenut Egyptissä olevan vaarallista. Mikäli siellä olisi OIKEASTI vaarallista niin ei sinne matkoja tehtäisiin. En välttämättä lähtisi iltamyöhään kovinkauas hotellialueelta, ihan vain turvallisuuden vuoksi. Parempi olla vähän varuillaan kuin uhkarohkea :=)

Lämmintä Egyptissä ja tuolla Hurghadassa alkaa varmasti olemaan, sillä tammikuu on jäänyt kauan sitten taakse joka oli kylmin aika vuodesta. Kyllä siellä takuuvarmasti lämmintä ja takuuvarma aurinko eikä tarvitse pelätä sadetta. Nyt maaliskuussa jo alkaa olemaan parhaiten 30 astetta joten kyllä huhtikuun lopussa varmasti alkaa olla lähes päivittäin liki 30 astetta.

Itse lähden taas kesäkuussa Hurghadaan (on muuten sitten neljäs Egyptin matkani) ja tuohon samaan hotelliin, joten laitathan tänne sitten kokemuksiasi?!

Suosittelen aloittamaan maitohappokuurin 1-2 viikkoa ennen reissua ja paikanpäällä ottaa aamun-illoin maitohappobakteeri ja jos tulee ripuli niin voit ottaa vaikka 4 tablettia päivässä. Tällä olen välttynyt taudista.

Avoiminmielin vain reissuun ja suhtautua kauppiaisiin positiivisella asenteella vaikka jotkut ovatkin turhan tyrkkyjä kauppaamaan tai heittämään sisään liikkeeseensä. Kun päätät tinkaamisen alussa maksimihinnan mitä olet valmis maksamaan, pysy siinä ja jos myyjä ei suostu siihen lähde liikkeestä pois yleensä sen jälkeen juoksevat perääsi, mikäli ei näin tapahdu mene seuraavana päivänä uudestaan ja jos on sama myyjä niin varmasti saat siihen hintaan.

• mariella15

kiitos vastauksista (: lisää toivotaan :))

• eeeeeeeeeeeei

Egypti on p**** maa sinne ei kannata lähteä! Siellä murhataan ja siellä on likaista ei kannata !!!!!!

• aikuiseen makuun

Teillä tulee olemaan kiva reissu. Jos tulee vatsatauti niin sitten apteekista lääkkeet ja se on sillä selvä. Rahojen käsittelystä saa helpoimmin pöpöjä; ottakaa pikkupullo käsidesiä mukaan. Mulla menee itsellä aina hermo hotellialueen ulkopuolella, mutta senpä vuoksi ajattelinkin tällä kertaa viettää 2 vkoa ihanasti hotellialueella snorklaten, uiden, aurinkoa ottaen ja iltamenoissa hilluen. Hotellialueet ovat kauniita ja siistejä. Mukavaa matkaa =).

• sidunneds
    • Olin yksin hurghadassa (nainen) ja sain kyllä kulkea muuten ihan rauhassa mutta kauppiaat oli kiivaasti kimpussa että seuraavalla kerralla menen kaverin kanssaa sinne.

Siellä oli äiti kahden tyttärensä kanssa samaan aikaa ja heillä oli hauskaa.
      Kävivät paljon reissuilla ja koska olivat nauravaisia ja iloisia niin myöskin kohtelu heille oli ystävällistä.
      Tähän nyt kuitenkin sen verran että egyptiläise paljon heitä "huijasivat" huumorilla. He vakavalla ilmeellä jotain sanoivat mutta se ei aina ollut mitään muuta kun huumoria.
      Luulen että teillä voi olla huippuhauska matka kun otatte huumorin ja sitten myös järjen mukaaan.
      Vatsatautia en saanut siellä niinkun en ole koskaan missään saanut, paitsi suomessa.
      Egypti on erilainen maa. Siellä on paljon keskeneräistä, muta siellä on myös kaunista.
      Se voi olla kulttuurishokki mutta minulle ainakin kävi niin että haluan mennä sinne vielä uudestaan. Mielettömän paljon jäi näkemättä vain pieni pintaraapaisu maasta tuli tutkittua, todella pieni.

• Kokemuksia...

Sindbad Aqua Park resortissa on monta ravintolaa, joten monipuolisesti voi syödä. Myös Á la carte on käytettävissä jossa saa 4-5 ruokalajin illallisia. Myös aamupalan ja päivällisen voi nauttia rannalla. Hotellilla on hieroja ja ensimmäinen 20 minuutin hieronta on ilmainen. Sukellusveneellä 25 metrin syvyydessä oli kiva kokemus, suosittelen. Myös Luxori oli käymisen arvoinen. Vesipuiston vesi oli maaliskuun alussa 20 asteista.

• tytsymatkaaaja

-Millainen paikka Hurghada ? (:

Hurghada on ihan mukava paikka viettää loma! kerran käytiin ihan kunnon bazaari alueella ja siellä ei kyllä tullut ostoksista mitään, kun miehet olivat koko ajan kiinni (meitä oli siis kaksi naispuoleista ihmistä). mutta niistä pääsee parhaiten eroon kun kulkee hymyillen eikä näytä vihaiselta. ja joissakin tilanteissa on ehkä vain parempi jatkaa kävelemistä ja olla kuin ei älyäisi englantia ollenkaan. meillä oli ainakin hotelli jo itsessään niin kiva, että siellä suurin osa ajasta vietetiin altaalla ja vesipuistossa :) lisäksi lähellä olivat kleopatra bazaari ja senzo mall missä kävimme melkein joka päivä ostamassa jotain sipsin tapaista.

-Jos joku on käynyt Sindbab club aquapark resortissa niin minkälainen paikka kyseinen hotelli oli ?

en ole käynyt mutta jos en väärin muista nii kerran ohi ajettiin, näytti ainakin päälle päin ihan kivalta hotellilta!

-Voisiko joku kertoo vähän perus arabian kielen sanasto ? (:

voi kuule, opin loman aikana vain sanomaan "ei kiitos" arabiaksi ja sitäkään en käyttänyt joten unohdettu on :D me saatiin matkanjärjestäjältä (air finland holidays) sähköpostiin ennen lomaa semmonen "ohje"nivaska, missä oli sivun verran perussanastoa, mene vaikka kirjastoon niin kyllä sieltä löytyy :)

- Onko Egyptissä kuinka lämmin ?

palattiin tosin viikko sitten lomalta, ja meillä paistoi koko loman aurinko! pari ekaa päivää olivat kauhean tuulisia joten viileä oli, mutta sitten loppulomaksi se tuuli laantui ja päivällä tarkeni hyvin, paikoin oli hyvinkin kuuma. Illalla ilma viilenee todella paljon, ja itse en älynny tottaa mukaan kuin pitkähihaisen ja villatakin, ne kun oli molemmat päällekäin niin ei palellut. mutta tosiaan jos tuulee nii leggingsit ja villatakki nii tarkenee :) ja koko ajanhan se lämpenee nyt tässä nii ei varmaan enää oo ihan niin viileä kuin viikko sitten.

-Oliko mukava reissu ?

oli kiva reissu! olin melko peloissani että minne ihmeeseen mä oon menossa luettuani ennen lomaa tätä suomi24 palstaa, mutta ylltyin iloisesti! paikkahan sinänsä on suurelta osin pelkkää rakennustyömaata ja likaisia tienpientareita, mutta eivät ne sitten loppujen lopuksi paikan päällä haitanneet yhtään! avoimin mielen lähdet matkaan niin hyvä tulee! meillä oli niin kiva hotelli että tekis mieli lähtee sinne takas ihan vaan sen hotellinki takia :D

-Olen kuullut että KAIKKI saa egyptissä vatsataudin , pitääkö tämä paikkansa ?

me ei saatu vatsatautia, ja melko monelta mitä oon kuullu nii ei se nyt niin yleinen ole. ennen matkaa ja matkan aijan söin maitohappobakteeritabletteja, ja paikan päällä käytettiin käsidesiä. ja ei ollut edes vatsataudin poikasta! katot vaan että et vesijohtovettä juo jne. muistat pestä kädet nii hyvin selviää. yhtä suuri riski on saada flunssa sen illan viileyden takia, sillä suomalainen egyptiin ensimmäistä kertaa lähtiessään ajattelee, että ei siellä voi vilustua lämpimässä maassa. itsellä tuli nuha bussin ilmastoinnista, mutta ei se aurinkotuolissa maatessa haitannut!

-Emme ole kukaan käynyt egyptissä ennen mitä kannattaa tietää (: ?

voi kauhia, en minä tiedä! ei mekään oltu käyty ennemmin ja harvinaisen vähän luettiinkaan mitään tietoja ennen matkaa, mitä nyt yhen matkaoppaan luin... ehkä se just kannattaa joku matkaopas selata läpi ja avoimin mielin lähette matkaan, niin mitään hätää oo! paikallinen kulttuuri saattaa aluksi vähän säikäyttää mutta se on vaan hetken murhe! avoimin mielin vaan matkaan ja et yöllä missään sivukujilla yksin liiku (ei kyllä kannata siellä muutenkaan liikkua) nii elossa selviät! no ei, oikeesti se on hurghada ainakin kiva paikka, erilaiseen kulttuuriin ootte menossa nii ei kannata mitään suomiravintolaa oottaa :D hyvää matkaa!

• Olisi kiva tietää, että kuinka usein mahatauti todellakin tulee ruoasta huonon valmistuksen/tarjoilun vuoksi kuin turistien oman käyttäytymisen.
      Eräskin turistimies pudotti lattialle korillisen leipiä ja viileän rauhallisesti hän nosti ne takaisin pöytään. Ja usein turistinaiset jättivät kädet pesemättä vessareissun jälkeen :(

• tahtoo takaisin

Me palattiin juuri pari viikkoa sitten Hurghadasta. Asuimme juuri tässä Sindbad club aquaparkissa ja yhtään moitteen sanaa en voi kyseisestä hotellista sanoa!! Todella siisti ja laaja hotelli, paljon ruokaravintoloita ja baareja. Sindbad clubilla on kolme hotellia ihan vierekkäin joiden kaikki palvelut kuuluvat hintaan( all inclusive) , joten voitte syödä ja juoda missä hotellissa vain haluatte. Vesipuisto on heti hotellin vieressä ja siellä on myös kaksi ruokaravintolaa joissa tarjollaan lounasta ja joista saa virvokkeita jos ehtii vaan hakea...palvelu on nimittäin niin hyvää ettei paljon ehdi takapuoltaan nostaa kun juomat on jo tuotu aurinkotuoleille ( : Vesiliukumäkiä on joka lähtöön niin pienille kuin isoillekin ( muistaakseni 7 isoa pienten lasten altaissa melkein saman verran ). Jos kyllästyttää mäenlasku, niin vesipuiston alueella on myös paljon muutakin mm.pingistä, petanguea,lentopalloa, ilmakivääriammuntaa, erilaisia jumppa- ja tanssi tuokioita ja paljon muuta. Voin varmuudella sanoa ettei teillä tylsää tule! Lopuksi haluan sanoa kaikille jotka epäröivät Egyptiin lähtöä (mekin alkuun epäröimme) niin, meidän mielestä Hurghada oli ihana paikka, meri oli ihana aurinko lämmitti ja ihmiset olivat tosi ihania ja ERITTÄIN lapsirakkaita. Joten älkää missään nimessä peruko matkaanne noiden haukkujien takia, he eivät ole joko käyneet koko paikassa tai sitten ovat käyneet mutta täysin väärällä asenteella.

• mirella15

oi kiitos positiivisista ja rohkaisevista teksteistä (: Lähden ainakin itse nyt varmasti paljon paremmalla mielellä kokemaan egyptin/hurghadan (:: odotan matkaa tosi paljon!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      85
      2409
    2. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      472
      2367
    3. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      77
      1492
    4. Sä olet epävakaa

tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all
      Ikävä
      21
      1461
    5. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      110
      1440
    6. Vihjeketju naisille

Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      67
      1333
    7. Kurkkiiko myyrä jo

Milloin tulee kolostaan?
      Ikävä
      21
      1133
    8. Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan

Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut
      Maailman menoa
      270
      1119
    9. Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien.

Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien. Norjassa on käynnissä ve
      NATO
      109
      1112
    10. Haluatko tietää totuuden?

Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun
      Ikävä
      87
      1103
    Aihe