Onko minulla reuma?

Housetwin

Olen 17-vuotias tyttö ja minulla on ollut omituisia oireita n. vuoden verran. Elohiiriä on ollut lähes joka päivä ja nykimisiä esintyy koko kehossa lakkaamatta. Elohiiret pystyy havaitsemaan silminkin. Pahin vaiva kuitenkin on se että minulle tulee viiltäviä ja jokseenkin poltteleviakin kipuja niin käsiin kuin jalkoihinikin. Yleensä kivut ovat aamuisin. Jalkapöytäni ovat usein kipeät ja eräänäkin päivänä en voinut laittaa kenkiä ollenkaan jalkaan voimakkaan kivun ja turvotuksen takia. Liki pari kuukautta sitten oikean jalan nimetön varpaani turposi ihmeen kaupalla, eikä turvotus ole vieläkään laskeutunut. Varvas ei ole kipeä eikä kosketusarka. Olen huomannut että jalkani rasittuvat helpommin kuin ennen. Oikean puoleilen silmäni on myös usein turvonnut, kutiava, kuiva ja arka. Olen miettinyt voisiko oireeni viitata reumaan ja onko tilanteeni lääkäriin menon vakava?

3

1153

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4+19

No ei tuo nyt välttämättä mitään reumaa ole,mutta totta kai kannattaa mennä lääkäriin,jotta saat oikeasti selville mistä on kysymys...

• waiwa

Minulla on ollut hieman samankaltaisia oireita kuin sinulla, mutta varvas-vaivoja ei ole ilmennyt.
      Sen sijaan minulle on tullut selittämättömiä patteja takaraivooni. Ne eivät ole kipeitä, mutta olisi ihan mukava tietää, mistä nekin tulevat.
      Elohiiriä ei esiinny itselläni päivittäin, mutta silloin kuin niitä on, niitä tulee monen päivän edestä..

• 6+14

Wikipedia sanoo elohiirestä seuraavaa:

Elohiiri on lihassäikeiden tahdosta riippumatonta toimintaa, lääketieteellisenä terminä faskikulaatio. Se esiintyy useimmiten lihaksissa, joissa on herkästi suonenvetotaipumus, kramppi, kuten pohkeessa. Silmäluomen seudussa esiintyvä elohiiri huomataan herkimmin. Lihasjänteyteen, kramppitaipumukseen ja elohiiren herkkyyteen vaikuttavat monet seikat. Tärkein on lihaksen väsyminen.
      Sisälmyshermoston (sympaattinen hermosto) aktivaatio edistää sekä silmäluomen elohiirtä että muiden lihasten faskikulaatiotaipumusta. Jotkut ovat erittäin herkkiä kahvin kofeiinille (samoin tee, kolajuomat). Väsymyksen, krapulan tms. aiheuttama sisälmyshermoston aktivaatio lisää elohiiritaipumusta. Kalium- ja magnesiumionien pitoisuus vaikuttaa sekä kramppitaipumukseen että elohiiren herkkyyteen.
      Silmän seudun elohiiri on useimmiten ohimenevää, lihaksen venyttely ja hieronta (kuten krampissakin) auttaa. Sen mahdollisia syitä ovat silmien siristelyn aiheuttama lihasväsyvyys (silmälasien virhe, usein väärä tasapainotus tai hajataitteisuuden korjaus). Kaikilla esiintyy käytännössä joka päivä elohiirtä jossain lihaksessa, mutta useimmat eivät niitä huomaa. Ääreishermosairauksissa elohiirtä voi esiintyä mm. lihasten kuihtumiseen liittyen.

Juotteko vettä tarpeeksi ? - entä saako elimistönne riittävästi suoloja ? - oletteko kokeilleet käyttä Magnesiumia ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5196
    2. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1848
    4. Anja ja Janne

Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Elämäni rakkaus

Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      33
      1221
    7. Miksi olet niin ehdoton mies?

Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    8. Entä jos sinäkin?

Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe