pinnat menee levänpeittoon nopeasti..

akvaakatseleva

Eli kun puhdistan 120l akvani jossa eheim sisäsuodatin, niin jo viikon kuluttua alkaa lasiin ja soran pintaan muodostua.. levää??. Eli kun akvaa vilkaisee, niin heti näkee että "pääväri" on ruskea. Minusta likaantuminen on liian nopeaa. Lisäksi kun puhdistan suodattimen niin ne on melko puhtaat. Eli lika näyttäisi tarttuvan kaikille muille pinnoille muttei suodattimen "suodattimiin".. Mikä vialla??

8

2652

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • akvaakatseleva

      Lisäys vielä.. miten sisäsuodatin asennetaan oikein? Eli siis suodatin lasiin imukupeilla kiinni,, ilmaputki vedenpinnan yläpuolelle,, ja poistopuhallus alaviistoon (voimakas kuplinta). Onko tämä oikein vai pitäisikö korjata jotain?

    • keltabarbi

      Onko muodostuvan levän väri vihreää ? Kyllä sitä levää yleensä muodostuu akvaarioon. Toiset kalat syövät levää.
      On myös harmillisempi levä "tupsulevä" ruskean värinen. Omassa
      akvaariossani on nyt sellainen vaiva. Tähän en osaa vastata mikä luo sille otolliset
      kasvuolosuhteet. Ostin uuden ja paremman loisteputken valaisimeeni . Olin
      pitänyt heikkolaatuista putkea kun vanha putki meni "rikki".
      Onko valoteho sopiva akvaarioosi ? Elikkä oikeanlainen loisteputki
      valaisimessa.Suodattimesi on mielestäni oikein asennettu. Itselläni on aivan samalla tavalla. Hyvin tuntuu pelaavan. Tähän levä kysymykseen (ruskea levä )
      haluaisin minäkin joltain harrastajalta tietoja. Minulla on kauan ollut akvaario
      ja tuo ruskea levä alkoi nyt kiusaamaan.

    • akvaakatseleva

      Katselin muita viestiketjuja ja tämä taitaa olla ruskolevää.. myös tupsulevää on minunkin akvassa ja se on tosi vaikeasti poistettavaa. Luin jostain että liian suuri vedenvirtaus altistaisi tupsulevälle, en tiedä sitten. Valaistusputket uusin juuri ja muutenkin pitää nyt hoitaa tätmä leväongelma kuntoon! Levän väri siis pinnoille muodostuva ruskea massa..

    • keltabarbi

      Tuo leväjuttu ei näköjään olekkaan mikään helppo asia. Sitä tässä itsekin
      mietin millä hävitän tupsulevän. Kiitoksia tarkennuksesta ! Erikoista levää Sinun
      akvaariossa. Vaikka kyllähän sitä tuppaa akvaariota pitäessä yhtä sun toista sinne
      välillä tulemaan.
      Ajattelin, että jossain vaiheessa tyhjennän ja siivoan koko akvaarion
      hiekan uusiminen mukaan luettuna. Tosin tuleehan sitä aina välillä positiivisiakin
      yllätyksiä. Erilaisten kalojen poikasia, kasvien kukkiminen jne. Katsellaan mitenkä
      leväasia etenee.

    • akvaakatseleva

      Taitaa mennä vuoropuheluksi kun ei muita neuvojia ilmaannu. Olen miettinyt että tupsulevää ei taida saada mitenkään kokonaan pois. Kasveja pitäisi kitkeä ja uutta kasvustoa vaan ilmaantuu. Olen itsekin ajatellut ottaa kaikki kasvit pois ja lappoa pohja kunnolla. Mulla sora, ja senkin olen ajatellut vaihtaa hiekkaan. Jatketaan taistelua!!

    • firefly55

      Jos se tosiaan on tupsulevää, niin se on, niinkuin sanoit, aika vaikeaa saada pois. Tupsulevä on merkki siitä, että akvaariossa valon määrä ja kasvien käytössä oleva hiilidioksidi on epätasapainossa, ja tässä tapauksessa valoa on liikaa suhteessa hiilidioksidiin. Eli siis kun valon määrä & hiilidioksidin- sekä ravinteiden määrä on tasapainossa ja kasvit kasvaa kunnolla, niin levä ei pysty kilpailemaan kasvien kanssa.

      Tupsulevästä pääset siis eroon joko lisäämällä altaaseen hiilidioksidia tai sitten vähentämällä valoa (määrä/aikaa) ja hankkimalla nopeakasvuisia kasveja (tupsulevä yleensä hyökkää hitaasi kasvavien, esim. anubiaiden kimppuun). Myös nestemäinen hiili, esim. Easylifen EasyCarbo saattaa auttaa asiaan, ja ainakin minulla se on auttanut joidenkin levien kanssa.

    • akvaakatseleva

      Miten altaaseen lisätään hiilidioksiidia eli ajaako uusien kasvien (lisää kasveja siis) hommaaminen saman asian..??

    • firefly55

      Hiilidioksidia voidaan lisätä akvaarioon joko itsetehdyn kilju-systeemin avulla, jossa esim. limupulloon valmistetaan hiiva-liivate-vesi-sokeri-litku, jossa hiiva elää ja tuottaa hiilidioksidia käymisen avulla. Hiilari johdetaan akvaarioon pullosta letkujen kautta akvaarion sisässä olevaan hiilidioksidilevittimeen, josta hiilidioksidi liukenee veteen. Tälle on valmistusohjeita varmasti netissä, kun vaan jaksaa etsiä.

      Toinen mahdollisuus on investoida vähän kalliimpaan, mutta tehokkaampaan paineelliseen hiilidioksidijärjestelmään. Itse ostin juuri muutama kuukausi sitten koko setin Saksasta, jonka hinta oli n. 140€ ja mukana tuli 2 kg CO2-pullo ja kaikki tarvittavat vermeet.

      Kasvit eivät tuota hiilidioksidia, joten uusien kasvien ostaminen siihen tarkoitukseen ei kannata. Kasvit juuri käyttävät yhteyttämiseen hiilaria, kalat taas tuottavat sitä, mutta liian pieniä määriä, jotta siitä olisi kasveille apua. Kannattaa kuitenkin kokeilla ostaa nopeakasvuisia kasveja (esim. argentiinanvesirutto, karttulehti, vedensuosikki).

      Suosittelen käymistä aquaweb-foorumilla, jossa on paljon tietoa akvaarioharrastukseen liittyen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3148
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1713
    3. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    4. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      81
      1222
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1139
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1138
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1010
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe