Viisijuovaskinkki:

Julia

Eli harkitsen viisijuovaskinkin ottamista, mutta voisiko joku kertoa ihan kokemuksia lajista?

Netistä olen lukenut kyllä tietoa ja sanottiin, että laji sopisi aloittelijalle hyvin?

Pureeko lisko muuten, jos sitä käsittelee ja onko päivä- vai yöaktiivinen?

Ja, kun tuolla on aina suositus, että esim. 1 koiras ja 2-3 naarasta niin käykö esim. se 2-4 naarasta ihan yhtä hyvin? :) Tiedän, että koiraita ei samaan, mutta naaraita pelkästään useampi samaan tilaan?

Luin netistä, että 60x50x50cm kokoinen terra riittäisi 5:lle yksilölle, mutta ajattelin itse, että ottaisin 3-4 naarasta. Oman terrani mitat ovat 101x41x40cm, joten uskoisin tuohon mahtuvan?

Eli kaikkea tietoa otetaan vastaan kyseisestä lajista. :)

Ja myös muitakin liskoja voi ehdottaa. Mieluiten suht.koht helppohoitoinen ja aloittelijalle sopiva, ei pureva yksilö ja päiväaktiivisuus plussaa. :)

Kiitos vastauksista etukäteen kaikille. :)

7

1683

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Zelda

      Suosittelen lämpimästi tähän liskoon tutumstumista. Meillä on nyt ollut pari viikkoa berberi skinkki ja täytyy sanoa että se on kyllä hurmannut meidät ihan täysin. Tosi suloinen otus!

      • Julia

        Eikös berberi vaadi korkeutta enemmän?

        Minulla, kun on tuo terra/akva jo valmiina, mutta korkeutta vain se 40cm. :/


      • Julia
        Julia kirjoitti:

        Eikös berberi vaadi korkeutta enemmän?

        Minulla, kun on tuo terra/akva jo valmiina, mutta korkeutta vain se 40cm. :/

        Lukaisinkin tuossa ja kuulema pariskunnalle riittää 80x50x50cm ja talvilepo, jos haluaa lisääntymistä..

        Eli eivät lisäänny ilman talvilepoa ja ei ole pakollinen?

        Ja mahtuuko minulle esim. 1 koiras ja 2 naarasta? Vai vain pariskunta (terra oli 101x41x40cm)? Vai olisiko fiksuinta ottaa pelkkiä naaraita?

        Onko tuo käsiteltävä lisko, jos viitsit hiukan kertoa sen käytöksestä piilotteleeko paljon päivisin vai onko aktiivinen, syökö hyvin, pureeko, tressaantuuko käsittelystä yms. :)

        Eli kokemuksia lajista, kun on myös yksi todella varteenotettava vaihtoehto. :)


      • eve
        Julia kirjoitti:

        Lukaisinkin tuossa ja kuulema pariskunnalle riittää 80x50x50cm ja talvilepo, jos haluaa lisääntymistä..

        Eli eivät lisäänny ilman talvilepoa ja ei ole pakollinen?

        Ja mahtuuko minulle esim. 1 koiras ja 2 naarasta? Vai vain pariskunta (terra oli 101x41x40cm)? Vai olisiko fiksuinta ottaa pelkkiä naaraita?

        Onko tuo käsiteltävä lisko, jos viitsit hiukan kertoa sen käytöksestä piilotteleeko paljon päivisin vai onko aktiivinen, syökö hyvin, pureeko, tressaantuuko käsittelystä yms. :)

        Eli kokemuksia lajista, kun on myös yksi todella varteenotettava vaihtoehto. :)

        http://www.helsinki.fi/~tuomola/herp.html
        Täältä löydät lisää tietoa berbereistä.


      • omistaja
        Julia kirjoitti:

        Lukaisinkin tuossa ja kuulema pariskunnalle riittää 80x50x50cm ja talvilepo, jos haluaa lisääntymistä..

        Eli eivät lisäänny ilman talvilepoa ja ei ole pakollinen?

        Ja mahtuuko minulle esim. 1 koiras ja 2 naarasta? Vai vain pariskunta (terra oli 101x41x40cm)? Vai olisiko fiksuinta ottaa pelkkiä naaraita?

        Onko tuo käsiteltävä lisko, jos viitsit hiukan kertoa sen käytöksestä piilotteleeko paljon päivisin vai onko aktiivinen, syökö hyvin, pureeko, tressaantuuko käsittelystä yms. :)

        Eli kokemuksia lajista, kun on myös yksi todella varteenotettava vaihtoehto. :)

        Kannattaa kurkata HERPPI.NET ja etsiä sieltä haku-toiminnolla. Löytyy paljon asiaa berberiskinkeistä.

        Minulla on useampia berbereitä, eikä yksikään hyväksy toista liskoa, joten minä jouduin hankkimaan kaikille omat yksiöt, joten tämäkin asia kannattaa ottaa etukäteen huomioon.
        Voi tulla turhan kalliiksi hankkia jokaiselle tarvittaessa omat tilavat terraariot lamppuineen
        ja muine varusteineen.
        Lisäksi sukupuolia on usein TODELLA vaikea tunnistaa. Joskus ihan helppoa.

        Harvemmin puree.

        Riippuu yksilöstä miten syö.
        Yhden kanssa olen menettänyt yöuneni ja harmaannuttanut hiukseni kun se ryhtyy pienimmästäkin syystä nälkälakkoon.
        Yksi uroksista taas syö aina ja kaiken...
        Joten yksilökohtaista on...

        Nukkuu lähes aina.
        Omani ovat yleensä 3-5 tuntia päivässä esillä.
        yksi kiipeilee kovasti lähes koko hereilläoloaikansa ja eräs vain löhöilee lämpölampun alla.

        Ei varsinaisesti ole käsiteltävä lisko, mutta osa niistä kyllä sietää käsittelyä ja saattaa jopa kiivetä kädelle.
        Omiani en juurikaan käsittele, mutta yksi kiipeää aina kädelle kun siivoan sen terraarion.

        Yleensäkään matelijat eivät ole mitään syliteltäviä ja siliteltäviä.
        Sen varmasti jo tiesitkin.


      • Julia = Char :)
        omistaja kirjoitti:

        Kannattaa kurkata HERPPI.NET ja etsiä sieltä haku-toiminnolla. Löytyy paljon asiaa berberiskinkeistä.

        Minulla on useampia berbereitä, eikä yksikään hyväksy toista liskoa, joten minä jouduin hankkimaan kaikille omat yksiöt, joten tämäkin asia kannattaa ottaa etukäteen huomioon.
        Voi tulla turhan kalliiksi hankkia jokaiselle tarvittaessa omat tilavat terraariot lamppuineen
        ja muine varusteineen.
        Lisäksi sukupuolia on usein TODELLA vaikea tunnistaa. Joskus ihan helppoa.

        Harvemmin puree.

        Riippuu yksilöstä miten syö.
        Yhden kanssa olen menettänyt yöuneni ja harmaannuttanut hiukseni kun se ryhtyy pienimmästäkin syystä nälkälakkoon.
        Yksi uroksista taas syö aina ja kaiken...
        Joten yksilökohtaista on...

        Nukkuu lähes aina.
        Omani ovat yleensä 3-5 tuntia päivässä esillä.
        yksi kiipeilee kovasti lähes koko hereilläoloaikansa ja eräs vain löhöilee lämpölampun alla.

        Ei varsinaisesti ole käsiteltävä lisko, mutta osa niistä kyllä sietää käsittelyä ja saattaa jopa kiivetä kädelle.
        Omiani en juurikaan käsittele, mutta yksi kiipeää aina kädelle kun siivoan sen terraarion.

        Yleensäkään matelijat eivät ole mitään syliteltäviä ja siliteltäviä.
        Sen varmasti jo tiesitkin.

        Tiedän toki, että eivät ole käsiteltäviä, mutta käsiteltävyys on taas hiukan eri käsite. :)

        Itselläni on salamantereita ym. jo ennestään, että osaan kyllä näppini erossa pitää eläimistä joita ei saa käsitellä/ei voi käsitellä. :)

        Itseasiassa olen herppi.net palstalla jo ja tutkinkin noita sivuja ja kyllä tuo minulle sopisi, mutta harkinnassa vielä, koska esim. kansi miten toteutan ym. on hakusessa vielä ja eipä ole tarvikkeitakaan vasta, kuin terra ja UVB-putki ja valasinkotelo, että tarttee paljon muutakin ja lämpötilat pitää testailla etukäteen.

        Ja sitten tuo eläin pitäisi tilata vielä, että kestäähän tämä, jos otan, mutta parempi etukäteen tutkia lähes kaikkia jotka mahtuisivat ja perehtyä, kuin vasta, kun eläin on.

        Tuo Berberinskinkki vaikuttaa olevan ihan ok laji minusta nättikin, että luultavasti liskoista sen otan, jos nyt saan kaiken toimimaan ja pelaamaan.

        Ja päätinkin jo, että otan vain yhden, koska tuo on sen verran pieni (minun käsitteeni mukaan), että yksi sopii hyvin sinne, mutta 2 olisi rajoilla ja lisäksi tuo sukupuoltentunnistus ja varsinkin, jos joudun tilaamaan eläimen niin sukupuolesta ei ikinä tiedä ja kasvattajakaan osaa välttämättä pienestä sanoa mitä sukupuolta on niin fiksuinta ottaa vain se yksi niin säästyy miljoonalta muulta ongelmalta, jos tila olisikin liian pieni, tai olisikin kaksi koirasta jne jne.

        Kiitos tosi paljon vastauksista kaikille. :)

        Jatkan lajin tutkintaa vielä ja harkitsen ja sitten alan tehdä terraa sopivaksi lajille, jos päätän berberin ottaa.

        Sain tosiaan tuolta Tuomolan sivuilta infoa todella paljon ja jatkan niiden lukemista ja kertaamista. :)


    • vilppu=)

      Kannataako ottaa berberin skinkki?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      410
      1676
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1338
    3. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      171
      1287
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1265
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      1017
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      926
    7. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      861
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      860
    9. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      856
    10. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      106
      804
    Aihe