Viisijuovaskinkki:

Julia

Eli harkitsen viisijuovaskinkin ottamista, mutta voisiko joku kertoa ihan kokemuksia lajista?

Netistä olen lukenut kyllä tietoa ja sanottiin, että laji sopisi aloittelijalle hyvin?

Pureeko lisko muuten, jos sitä käsittelee ja onko päivä- vai yöaktiivinen?

Ja, kun tuolla on aina suositus, että esim. 1 koiras ja 2-3 naarasta niin käykö esim. se 2-4 naarasta ihan yhtä hyvin? :) Tiedän, että koiraita ei samaan, mutta naaraita pelkästään useampi samaan tilaan?

Luin netistä, että 60x50x50cm kokoinen terra riittäisi 5:lle yksilölle, mutta ajattelin itse, että ottaisin 3-4 naarasta. Oman terrani mitat ovat 101x41x40cm, joten uskoisin tuohon mahtuvan?

Eli kaikkea tietoa otetaan vastaan kyseisestä lajista. :)

Ja myös muitakin liskoja voi ehdottaa. Mieluiten suht.koht helppohoitoinen ja aloittelijalle sopiva, ei pureva yksilö ja päiväaktiivisuus plussaa. :)

Kiitos vastauksista etukäteen kaikille. :)

7

1875

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Zelda

      Suosittelen lämpimästi tähän liskoon tutumstumista. Meillä on nyt ollut pari viikkoa berberi skinkki ja täytyy sanoa että se on kyllä hurmannut meidät ihan täysin. Tosi suloinen otus!

      • Julia

        Eikös berberi vaadi korkeutta enemmän?

        Minulla, kun on tuo terra/akva jo valmiina, mutta korkeutta vain se 40cm. :/


      • Julia
        Julia kirjoitti:

        Eikös berberi vaadi korkeutta enemmän?

        Minulla, kun on tuo terra/akva jo valmiina, mutta korkeutta vain se 40cm. :/

        Lukaisinkin tuossa ja kuulema pariskunnalle riittää 80x50x50cm ja talvilepo, jos haluaa lisääntymistä..

        Eli eivät lisäänny ilman talvilepoa ja ei ole pakollinen?

        Ja mahtuuko minulle esim. 1 koiras ja 2 naarasta? Vai vain pariskunta (terra oli 101x41x40cm)? Vai olisiko fiksuinta ottaa pelkkiä naaraita?

        Onko tuo käsiteltävä lisko, jos viitsit hiukan kertoa sen käytöksestä piilotteleeko paljon päivisin vai onko aktiivinen, syökö hyvin, pureeko, tressaantuuko käsittelystä yms. :)

        Eli kokemuksia lajista, kun on myös yksi todella varteenotettava vaihtoehto. :)


      • eve
        Julia kirjoitti:

        Lukaisinkin tuossa ja kuulema pariskunnalle riittää 80x50x50cm ja talvilepo, jos haluaa lisääntymistä..

        Eli eivät lisäänny ilman talvilepoa ja ei ole pakollinen?

        Ja mahtuuko minulle esim. 1 koiras ja 2 naarasta? Vai vain pariskunta (terra oli 101x41x40cm)? Vai olisiko fiksuinta ottaa pelkkiä naaraita?

        Onko tuo käsiteltävä lisko, jos viitsit hiukan kertoa sen käytöksestä piilotteleeko paljon päivisin vai onko aktiivinen, syökö hyvin, pureeko, tressaantuuko käsittelystä yms. :)

        Eli kokemuksia lajista, kun on myös yksi todella varteenotettava vaihtoehto. :)

        http://www.helsinki.fi/~tuomola/herp.html
        Täältä löydät lisää tietoa berbereistä.


      • omistaja
        Julia kirjoitti:

        Lukaisinkin tuossa ja kuulema pariskunnalle riittää 80x50x50cm ja talvilepo, jos haluaa lisääntymistä..

        Eli eivät lisäänny ilman talvilepoa ja ei ole pakollinen?

        Ja mahtuuko minulle esim. 1 koiras ja 2 naarasta? Vai vain pariskunta (terra oli 101x41x40cm)? Vai olisiko fiksuinta ottaa pelkkiä naaraita?

        Onko tuo käsiteltävä lisko, jos viitsit hiukan kertoa sen käytöksestä piilotteleeko paljon päivisin vai onko aktiivinen, syökö hyvin, pureeko, tressaantuuko käsittelystä yms. :)

        Eli kokemuksia lajista, kun on myös yksi todella varteenotettava vaihtoehto. :)

        Kannattaa kurkata HERPPI.NET ja etsiä sieltä haku-toiminnolla. Löytyy paljon asiaa berberiskinkeistä.

        Minulla on useampia berbereitä, eikä yksikään hyväksy toista liskoa, joten minä jouduin hankkimaan kaikille omat yksiöt, joten tämäkin asia kannattaa ottaa etukäteen huomioon.
        Voi tulla turhan kalliiksi hankkia jokaiselle tarvittaessa omat tilavat terraariot lamppuineen
        ja muine varusteineen.
        Lisäksi sukupuolia on usein TODELLA vaikea tunnistaa. Joskus ihan helppoa.

        Harvemmin puree.

        Riippuu yksilöstä miten syö.
        Yhden kanssa olen menettänyt yöuneni ja harmaannuttanut hiukseni kun se ryhtyy pienimmästäkin syystä nälkälakkoon.
        Yksi uroksista taas syö aina ja kaiken...
        Joten yksilökohtaista on...

        Nukkuu lähes aina.
        Omani ovat yleensä 3-5 tuntia päivässä esillä.
        yksi kiipeilee kovasti lähes koko hereilläoloaikansa ja eräs vain löhöilee lämpölampun alla.

        Ei varsinaisesti ole käsiteltävä lisko, mutta osa niistä kyllä sietää käsittelyä ja saattaa jopa kiivetä kädelle.
        Omiani en juurikaan käsittele, mutta yksi kiipeää aina kädelle kun siivoan sen terraarion.

        Yleensäkään matelijat eivät ole mitään syliteltäviä ja siliteltäviä.
        Sen varmasti jo tiesitkin.


      • Julia = Char :)
        omistaja kirjoitti:

        Kannattaa kurkata HERPPI.NET ja etsiä sieltä haku-toiminnolla. Löytyy paljon asiaa berberiskinkeistä.

        Minulla on useampia berbereitä, eikä yksikään hyväksy toista liskoa, joten minä jouduin hankkimaan kaikille omat yksiöt, joten tämäkin asia kannattaa ottaa etukäteen huomioon.
        Voi tulla turhan kalliiksi hankkia jokaiselle tarvittaessa omat tilavat terraariot lamppuineen
        ja muine varusteineen.
        Lisäksi sukupuolia on usein TODELLA vaikea tunnistaa. Joskus ihan helppoa.

        Harvemmin puree.

        Riippuu yksilöstä miten syö.
        Yhden kanssa olen menettänyt yöuneni ja harmaannuttanut hiukseni kun se ryhtyy pienimmästäkin syystä nälkälakkoon.
        Yksi uroksista taas syö aina ja kaiken...
        Joten yksilökohtaista on...

        Nukkuu lähes aina.
        Omani ovat yleensä 3-5 tuntia päivässä esillä.
        yksi kiipeilee kovasti lähes koko hereilläoloaikansa ja eräs vain löhöilee lämpölampun alla.

        Ei varsinaisesti ole käsiteltävä lisko, mutta osa niistä kyllä sietää käsittelyä ja saattaa jopa kiivetä kädelle.
        Omiani en juurikaan käsittele, mutta yksi kiipeää aina kädelle kun siivoan sen terraarion.

        Yleensäkään matelijat eivät ole mitään syliteltäviä ja siliteltäviä.
        Sen varmasti jo tiesitkin.

        Tiedän toki, että eivät ole käsiteltäviä, mutta käsiteltävyys on taas hiukan eri käsite. :)

        Itselläni on salamantereita ym. jo ennestään, että osaan kyllä näppini erossa pitää eläimistä joita ei saa käsitellä/ei voi käsitellä. :)

        Itseasiassa olen herppi.net palstalla jo ja tutkinkin noita sivuja ja kyllä tuo minulle sopisi, mutta harkinnassa vielä, koska esim. kansi miten toteutan ym. on hakusessa vielä ja eipä ole tarvikkeitakaan vasta, kuin terra ja UVB-putki ja valasinkotelo, että tarttee paljon muutakin ja lämpötilat pitää testailla etukäteen.

        Ja sitten tuo eläin pitäisi tilata vielä, että kestäähän tämä, jos otan, mutta parempi etukäteen tutkia lähes kaikkia jotka mahtuisivat ja perehtyä, kuin vasta, kun eläin on.

        Tuo Berberinskinkki vaikuttaa olevan ihan ok laji minusta nättikin, että luultavasti liskoista sen otan, jos nyt saan kaiken toimimaan ja pelaamaan.

        Ja päätinkin jo, että otan vain yhden, koska tuo on sen verran pieni (minun käsitteeni mukaan), että yksi sopii hyvin sinne, mutta 2 olisi rajoilla ja lisäksi tuo sukupuoltentunnistus ja varsinkin, jos joudun tilaamaan eläimen niin sukupuolesta ei ikinä tiedä ja kasvattajakaan osaa välttämättä pienestä sanoa mitä sukupuolta on niin fiksuinta ottaa vain se yksi niin säästyy miljoonalta muulta ongelmalta, jos tila olisikin liian pieni, tai olisikin kaksi koirasta jne jne.

        Kiitos tosi paljon vastauksista kaikille. :)

        Jatkan lajin tutkintaa vielä ja harkitsen ja sitten alan tehdä terraa sopivaksi lajille, jos päätän berberin ottaa.

        Sain tosiaan tuolta Tuomolan sivuilta infoa todella paljon ja jatkan niiden lukemista ja kertaamista. :)


    • vilppu=)

      Kannataako ottaa berberin skinkki?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1782
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      766
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      730
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      651
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      619
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      549
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      461
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      51
      453
    Aihe