Yksityisyrityksen osakkeiden myyminen toiselle osakkaalle

yksi pienyrittäjä

Miten verotus lasketaan kun toinen osakas myy toiselle osakkaalle tiettyyn hintaan?

Esim. osakas A on ostanut 10 osaketta yrityksen alussa nimellishintaan 10 markkaa yli 15 vuotta sitten. Nyt hän myy ne osakkaalle B esim. 20 eurolla.

Pitäisikö katsoa kuinka paljon alle matemaattisen arvon tämä hinta on, ja jos on 0-24.99% alle niin ei mene lahjaveroa, ja osakas A maksaa veron 20 euroa - 10 markkaa eli voiton 60%:sta 28%?

Kiitos vastauksista:

16

6970

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gghuh

Tuo lahjaverotus riippuu siitä, onko myyty alle 3/4 arvosta KÄYVÄSTÄ arvosta, ei matemaattisesta arvosta. Osakkeiden käyvän arvon määrityksestä löytyy ohje verottajan sivuilta. Myyntivoittovero 30 % lasketaan joko oikeasta myyntivoitosta tai sitten hankintameno- olettamaa käyttämällä.

• yksi pienyrittäjä

Kiitos vastauksestasi.

Löysin tällaista Finlexin yhdeltä sivulta: "Jos noteeraamaton optio oikeuttaa osakkeisiin, joita ei ole julkisesti noteerattu, verotusarvo määräytyy osakkeiden käyvän arvon eli matemaattisen arvon perusteella." Kuulostaa siltä että käypä arvo on sama kuin matemaattinen arvo. Onko niin?

Onko edullisempaa myydä takaisin yritykselle?

• 3+3

Käypä arvo ei ole sama kuin matemaattinen arvo !

• yksi pienyrittäjä

En löydä sitä miten lasketaan käypä arvo matemaattisesta arvosta ei-pörssinoteeratulle yritykselle. Voitko kertoa missä voin lukea siitä? Kiitos.

• pnrepä

JOs osakkaat eivät ole sukua keskenään on lahjaveron uhka teoreettinen. Myyjä maksaa veron myyntivoitostaan

• yksi pienyrittäjä

Voiko hän myydä osakkeet minulle 2 euron hinnalla ilman että minä joudun maksamaan lahjaveroa jos hän ei ole samaa sukua? Matemaattinen arvo on paljon enemmän kuin 10 euroa.

• yksi pienyrittäjä

Verotoimistostakin yksihenkilö luuli niin mutta ehdotti että kysyn perintö- ja lahjavero-osastolta. Siellä oltiin täysin selvä että kyllä lahjavero menee vaikka on pakkomyyntitilanne, tarkoituksena ei ole antaa lahjaa, ja ostaja ei ole myyjän suvusta.

Aikamoinen asenne.

• yksi pienyrittäjä

Myyjä myisi alemmalla hinnalla kuin matemaattinen arvo koska siitä menee vähemmän veroa, ja minä en joudu maksamaan lahjaveroa jos hinta on yli 75% matemaattisesta tai käyvästä arvosta.

• Vemppaheikki

Jos summa on suuri, kannattaa pyytää verottajalta ennakkopäätös. Jos taas kyse on pikkukaupasta, lahjaveron maksamalla säästät tulevissa luovutusvoittoveroissa. Tappio saattaa jäädä perin vähäiseksi.

• yksi pienyrittäjä
        Vemppaheikki kirjoitti:

Jos summa on suuri, kannattaa pyytää verottajalta ennakkopäätös. Jos taas kyse on pikkukaupasta, lahjaveron maksamalla säästät tulevissa luovutusvoittoveroissa. Tappio saattaa jäädä perin vähäiseksi.

Summa on suuri. Matemaattinen arvo on ehkä noin 50000 euroa. Jos lahjaveroa ei joudu maksamaan niin ostan ehkä 2500 eurolla.

Voiko pyytää ennakkopäätöstä siitä että lahjavero olisi nolla?

• +tpabn
        yksi pienyrittäjä kirjoitti:

Summa on suuri. Matemaattinen arvo on ehkä noin 50000 euroa. Jos lahjaveroa ei joudu maksamaan niin ostan ehkä 2500 eurolla.

Voiko pyytää ennakkopäätöstä siitä että lahjavero olisi nolla?

Matemaattinen arvo ja käypä arvo ovat eri asioita. Käypä arvo on se minkä joku suostuu maksamaan ja myyjälle kelpaa

• yksi pienyrittäjä

Onko siis käypä arvo 10 euroa jos tarjotaan vain sellainen vaikka matemaattinen arvo olisi 100 euroa?

• toinen mokoma

Jos se tarjous hyväksytään niin siinä se on

• Jj676

Kannattaa huomata, että verottajalla on oma ohje yrityksen käyvän arvon määrittämisestä - löytyy verottajan sivuilta. Kannattaa tutustua ettei tule yllätyksiä ...

• toinen mokoma
        Jj676 kirjoitti:

Kannattaa huomata, että verottajalla on oma ohje yrityksen käyvän arvon määrittämisestä - löytyy verottajan sivuilta. Kannattaa tutustua ettei tule yllätyksiä ...

Oikeassa olet, kannattaa tutustua. Ei kuitenkaan kannata liikaa moista murehtia. Arvoon kun vaikuttavat oleellisesti tulevaisuudennäkymät joita mikään ohjeistus ei osaa ottaa huomioon. Muutaman vuoden sisään firmoja tulee myyntiin alta torihintojen jahka nykyiset omistajat eläköityvät eikä jatkajia löydy.
        Niin, kysely saattaa tulla myös verottajan mielestä hämmästyttävän korkeasta kauppahinnasta.

• yksi pienyrittäjä

Ongelma on se että henkilöverotuspuolella ihmiset näkevät veronmaksajia huijareiksi niin pienin epäilys johtaa epäedulliseen seuramukseen.

Käypä arvo ei ole se mitä maksetaan. Kävin verotoimistossa. Minulle selitettiin miten se lasketaan. Ei ole yksinkertaista, eikä se ole matemaattista arvoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      165
      3080
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      373
      2091
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      41
      1881
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      43
      1856
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1431
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1183
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      329
      993
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      114
      973
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      802
    Aihe