Kokemuksia Alfa 166:sta?

Iochan

Kesällä olisi autonvaihto suunnitelmissa. Olen aina ihastellut 166:en ulkonäköä, ja olen nettiautosta katsellut 2000-luvun alun yksilöitä. Hinnat eivät päätä huimaa, 6000 eurolla saisi jo aika vähänajetun menopelin...mutta mutta, ovatko Alfat oikeasti niin huonoja kuin väitetään, ja ovatko ne niin kalliita huoltaa ja ylläpitää kuin väitetään? Itselläni eikä lähipiirilläni ole koskaan Alfaa ollut, joten kokemusta ei ole.

Muutama tärkeä kysymys:

- Kuinka usein tulee remontteja? (Enemmän vai vähemmän kuin muilla 10-vuotiailla autoilla?)

- Onko huolto kalliimpaa kuin muilla merkeillä? (Nykyistä 1997 Opel Vectraani huollatan vuodessa noin 400 - 800 eurolla. Vaatiiko Alfa enemmän vai vähemmän?)

- Pitääkö aina viedä merkkiliikkeeseen vai osataanko pienemmilläkin korjaamoilla niitä huoltaa?

- Käynnistyykö talvella? (Asun Helsingin keskustassa, joten lämpöpaikkoja tai autotalleja näen vain päiväunissa)


Vastauksia toivoisin erityisesti omaa kokemusta omaavilta, en niiltä jotka ovat vain Esson baarissa väinöiltä ja reinoilta kuulleet juttuja, enkä niiltä jotka haukkuvat jotain tiettyä automerkkiä pelkän haukkumisen ilosta.

Kiitos etukäteen.

12

3826

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jokumuu.

      Yli kymmenen vuotta vanhan käytetyn auton ostaminen on aina enemmän tai vähemmän lottoa, ja täytyy sanoa että käytetyn Alfan kohdalla voittomahdollisuus on hiukan keskimääräistä pienempi. Kannattaa siis nähdä tavallistakin enemmän aikaa ja vaivaa hyvän yksilön valitsemiseen, sillä halpa käy äkkiä kalliiksi. Ehjässä 166:ssa taas hinta-kyyti-suhde on erittäin hyvä.

      Näkemyksiä vastauksista:

      - Remontintarve on kiinni tuurista ja siitä, miten edelliset omistajat ovat autoa pitäneet. 166 ei ole erityisen hauras laite ja esmes alustan osia kuluu selvästi vähemmän kuin vaikkapa 156:ssa mutta toisaalta osat ovat myös jonkin verran arvokkaampia ja vaikeammin saatavia.

      - Huollossa arvokasta on jakohihnan vaihto, joka pitää tehdä kolmen vuoden tai 60 tkm:n välein. Kuutoskoneen hihnanvaihto on selvästi nelosen hihnahuoltoa arvokkaampi mutta toisaalta nelonen on usein muuten moniongelmainen moottori, joten kuutonen on mielestäni parempi veto. Eikä vähiten suorituskyvyn ja äänien vuoksi. Neloskoneessa on myös kalliit sytytystulpat ja niitä on kahdeksan kappaletta. Muuten huollossa ei ole mitään erikoisen kallista, korjaukset sitten erikseen.

      - Auto on rakenteeltaan suhteellisen tavanomainen joten sitä osataan kyllä käpistellä muuallakin kuin merkkiliikkeessä. Tosin jakohihnan vaihtoon tarvittavia lukkopaloja ei ole jokaisella pikkupajalla, ja varsinkin kuutosen neljän nokka-akselin lukitseminen muilla työkaluilla on vähän riskaabelia. Muut huollot ja remontit eivät ole ongelma.

      - Käynnistyy talvella siinä missä mikä tahansa muukin moderni bensamoottori. Ihmettelen mistä koko legenda huonosta käynnistymisestä on peräisin.

    • Forza 166

      Kipin-kapin kaupoille. Harvassa autossa(käytetyssä) saa rahoilleen niin paljon vastinetta kuin käytetyssä Alfassa.
      Omalla 166:lla olen ajanut 160 tuhatta. vaihdettu,etupyörän laakerit ja toinen ylätukivarsi sekä normaalit kuluvat osat.
      Kaikkia osia saa helposti,esim nuo laakerit on samat kuin 156ssa,siis Motonet-kamaa. AD toimittaa osia ja sit on nuo Muukkoset ja Heikat joista kyllä löytää osia italiaanoihin. Kannattaa ostaa alkuperäisosia,tarvikeosa voi olla kympin halvempi ja laatu mitä sattuu. Jakohihna kilkkeineen ja vesipumpun kera on vaihtunut noin 600 eguun paikallisessa ADssa. Ruotsissa remmin vaihtoväli lienee 90 tuhatta...

      Ihmettelen miksi monet epäilee TS:n konetta. Ainakin omasta mielestä se on luotettava,ei syö öljyä,vääntää alhaalta ja on tehokas. Talven kulutus ollut 8,4 litraa sadalla,sisältää kaupunkia,motaria,pakkasia ja rospuuttokeliä. Veekutonen on kyllä paras valinta 166seen jos unohtaa piiperoinnit ja bensan hinnat.

      • Scusare
        Topp gear kirjoitti:

        http://www.youtube.com/watch?v=jgG1wF7OZn4&feature=fvsr

        Sinänsä mukavaa viihdettä satakuuskutosesta, ei vain mitään kerro siitä millainen rahareikä pommi kymmenvuotias huonosti pidetty auto voi TÄNÄ PÄIVÄNÄ olla.

        Sitähän ketjun alottaja kysyi.

        Alfa-Romeo metka auto, uutena verrataan testeissä tasapäisesti esim BMW -autoihin, kun ikää kertyy autolle joku 8 vuotta niin sakumerkki edelleen ns laatupeli käytettynä ja Alfaa pidetään (ja useimmissa tapauksissa myös arvostetaan) jonain Fiatina jossa bonuksena vain eri komea nokkamerkki.


      • jokumuu.
        Scusare kirjoitti:

        Sinänsä mukavaa viihdettä satakuuskutosesta, ei vain mitään kerro siitä millainen rahareikä pommi kymmenvuotias huonosti pidetty auto voi TÄNÄ PÄIVÄNÄ olla.

        Sitähän ketjun alottaja kysyi.

        Alfa-Romeo metka auto, uutena verrataan testeissä tasapäisesti esim BMW -autoihin, kun ikää kertyy autolle joku 8 vuotta niin sakumerkki edelleen ns laatupeli käytettynä ja Alfaa pidetään (ja useimmissa tapauksissa myös arvostetaan) jonain Fiatina jossa bonuksena vain eri komea nokkamerkki.

        Totuuden nimessä se BMW on yleensä kahdeksan- tai kymmenvuotiaana jonkin verran ryhdikkäämmässä kunnossa kuin vastaava Alfa. 166 tosin on aika tukevasti rakennettu mutta 156:ssa on kyllä enemmän hälyääniä kuin samanikäisessä 300-sarjalaisessa.

        Uuden ja käytetyn auton ostajilla on yleensä vähän erilaiset painotukset. Uutta autoa hankkiva on valmis pistämään likoon melko paljon rahaa ja haluaa vastineeksi hyviä ominaisuuksia. Käytetyn ostaja taas on pienemmällä budjetilla liikenteessä ja on siksi huolestuneempi siitä mikä autossa voi mennä rikki ja mitä sen korjaaminen maksaa. Halpaa peruskäyttöautoa etsivälle käytetty Alfa ei välttämättä ole nappivalinta, mistä johtuen niitä saa sopivasti ja ne voivat olla hyviä hankintoja niille jotka arvostavat viihdyttävää ajettavuutta ja ovat ehkä valmiita tekemään jonkinlaista remonttiakin itse.


    • rahanarvo

      kannattaa huomoida että se vastaava BMW on maksanut uutena puolet enemmän ja silti se ei kovin erikoinen peli ole... ei 166sessa ole juurikaan mitään yhteistä Fiatin kanssa, joten Scusaren kommentin voi jättää omaan arvoonsa. On aika sama laittaako sen rahan auton ostamiseen vai ylläpitoon, BMW tulee sitli yhteiskuluineen huomattavasti kalliimmaksi. Eli Alfassa on huomattavasti parempi hinta/laatu suhde. Sillä rahalla millä saa kunnon Alfan saat BMWtä sen karvalakki version.

      • Scusare part2

        "ei 166sessa ole juurikaan mitään yhteistä Fiatin kanssa, joten Scusaren kommentin voi jättää omaan arvoonsa"

        Itseasiassa ilmaisin vähän turhan laveasti itseni tuossa aiemmin, en nyt 166 Alfaa tarkoittanut väittää miksikään Fiatiksi lainkaan. Tarkoitin Alfan enemmän "käyttömallien" arvostusta markkinoilla noin yleensä käytettyinä.

        Totta sekin että uutta 166 on kyllä ajo-ominaisuuksiltaan hyvinkin voinut kilpailuttaa bemaria vastaan uutena.

        Kun naputin esimerkkinäjo ikää keränneistä Alfasta ja bemarista, tarkoitin enemmän muita Alfan malleja kuin 166, oma vikani kyllä kun jäi alleviivaamatta. Siitä scusaret vaan sitten, vastuu kirjoittajan ei lukijan.

        Ts se mitä "arvostetaan" ns laatumerkiksi sen autoja ostavan ja kuluttavan asiakaskunnan puolelta, ratkaisee aika paljon autoissa. Sekin että jos Alfaa "pidetään Fiatina jossa eri hieno nokkamerkki" vaikka ei kovin todenperäistä luulo olisikaan, on kuitenkin "suuren yleisön" ostokäyttäytymistä vahvasti ohjaava voima jonka esim autokauppias joutuu huomioimaan autoa hinnoitellessaan / vaihtoautosta hyvittäessään, oli em luuloille ja houille totuuspohjaa tai ei.

        Vähän oravanpyörä. Jos tiedät että vaikka kuinka hyvin huollattaisit / ruostesuojauttaisit ym ym autosi rahaa säästämättä, et siitä paljon mitään saa tietyn iän ja varsinkin ajokilometrien täytyttyä, laskee monella aika nollaan halun sijoittaa rahaa auton hyvän kunnon vanhanakin takaavaan huoltoon silloin kun sen huollon aika olisi.

        Autoissa nuo mielikuvat vaan jylläävät hyvin voimakkaana. Esim Pösö ja Citikka eivät mitään pahoja autoja koreiltaan ruostumaan tänä päivänä, kuitenkin yhä "ranskalaisia ruostuvia pas*oja" monien puheissa, vaikka syy väitteeseen on jäänyt elämään parikymmentä vuotta vanhoista malleista joissa nokankoputukseen kyllä olikin aihetta.

        "On aika sama laittaako sen rahan auton ostamiseen vai ylläpitoon"

        Käytännössä totta, samasta pussista kun se raha tulee. Ehkä enemmän painaa vain "sillä suurella autonostajakunnalla" se että kun arkisista käyttöautoista puhutaan niin jatkuvat korjaamolla käymiset vikojen takia teettävät myös aika tavalla vaivaa ja mieluummin maksetaan autosta jonka ostohinta korkeampi muttaarkinen käyttöluotettavuus pelkällä tavallisilla huolloilla korkeampi.

        Taas päädytään noihin mielikuviin. Kun kirjoitat että "sillä rahalla millä saa kunnon Alfan, saa bemarista sen karvalakkiversion". Mikä on kunnon Alfa? Monen mielestä ei mikään, se mielikuva siis taas jyllää.

        Merkki säleikössä on monelle ratkaiseva, siis bemarin logo karvalakissa on itseisarvona jo hyvä ja vaikka Alfan logo huono, riippumatta mitä tekniikkaa ja varusteita em autoissa on tarjolla käytetyissä kuorissaan.

        MINÄ kyllä ymmärrän mitä meinaat, oma mielipiteeni olis hyväkuntoinen 166 2.0 V6 turbona tai 3.0 V6. Hakkaa taatusti sen saman hintaisen karvalakkimallin bemarista, eri asia vaan miten autoja ostavat massat asiat kokevat ja käyttäytymisellään ohjaavat automarkkinoita.


        "Alfan urheilullisuus". Niinpä. Hyvässä ja pahassa. Erinomainen ajaa kunnossa oleva Alfa mutkaisella tiellä, ei siinä mitään. Tuo "urheilullisuuden" painotus em merkin kohdalla vain tuo mukanaan myös rasitteen siitä että autolla on myös varsin "urheilullisesti" lähdetty aina jonon ekana liikkeelle valoista heti kun vähänkin on liikennevaloissa vihertävää näkynyt ja painettu kone kuuden tuhannen keskikierroksilla kakkonen pesässä mutkateitä jompi kumpi peili alaviistossa koko ajan. Ei mikään suositus em mielikuva jos autoja ostava massa etsii "luotettavaa nätisti pidettyä käyttöautoa".

        Onhan Alfassa toisaalta se erittäin hyvä puoli että jos tietää mitä ostaa niin saa käytettynä halvalla auton joka on usein hyvinkin edullinen sen tarjoamiin ominaisuuksiin ja ns sieluun nähden.


        Miinuksena sitten se että paljon noita päätyy jo aika nuorina käytettyinä "eniten paukkua pellin alla per euro" -ajokeiksi. Kyyti urheilullista, ylläpito monessa tapauksessa hyvin olematonta.

        Aika tavalla myynnissä autoja joissa melkoinen vikalista "mutta ei haittaa ajoa millään tavalla" / "se ja se varoitusvalo palaa mut voi hyvin ajaa"/ hinta nyt 2500 ilman leimaa (jolle ei kuulemma pitäisi olla paljon mitään laitettavaa) mut voin katsastaa mut sit hinta pompsahtaa viiteen tonniin".

        Naurattaa kyllä usein nämä Nettiauton "katsastuksella uhkailut", osta nyt tai hinta pompsahtaa ihan hitokseen kun ehdin auton leimata.

        :))) "miten on, kohta lähdetään konttorille ja hinta nousee, sitäkö haluatte??"

        Em hirnuminen kyllä suunnattu kaikille em ilmokkeille, en tarkoita että noissa olisi mitenkään erityisesti Alfa Romeo yliedustettuna, alleviivataan nyt sekin.


    • pohdiskelua

      "Käytännössä totta, samasta pussista kun se raha tulee. Ehkä enemmän painaa vain "sillä suurella autonostajakunnalla" se että kun arkisista käyttöautoista puhutaan niin jatkuvat korjaamolla käymiset vikojen takia teettävät myös aika tavalla vaivaa ja mieluummin maksetaan autosta jonka ostohinta korkeampi muttaarkinen käyttöluotettavuus pelkällä tavallisilla huolloilla korkeampi. "

      jotenkin arvasin tämän, käytännössä niitä käyntejä ei kuitenkaan riesaksi asti tule noin niinkuin keskimääräisesti. Eikä ainakaan mitenkään jatkuvasti, tai ei ainakaan minun kohdalla yli 25 vuoden Alfa kokemuksella. Se on eriasia jos haluaa maksaa 10-20t euroa enemmän siitä että käyt EHKÄ pajalla muutaman kerran vähemmän, se on ihan siitä kiinni mihin ne rahat haluaa laittaa, ostaako kolmelitraisen vai 2 litraisen eri merkkisen.

      • KuinMyös

        Ok, hyvä että olet tyytyväinen. Edellä puhuin niistä mielikuvista Alfasta, niillä enemmän ostokäyttäytymistä edelleenkin ohjaavaa vaikutusta kuin faktoilla em automerkistä.

        Jos on yleinen vaikkapa sitten väärä mielikuva Alfasta että epäluotettavia, vikaherkkiä ja klassinen "ei Suomen olosuhteisiin sopivia noi Alfat" -perusajatus niin harva "varman päälle pelaava" arkista ajoautoa omilla rahoillaan ostava niitä ostaa kokeillakseen 30 Tonnilla omaa rahaa mitä sillä saa. Arvonpudotus hillitsee noita ostohaluja, ihminen on yllättävän nuuka kun ostaa uutta autoa ja tietää noin suunnilleen mitä siitä saa kun vaihtaa uuteen esim neljä vuotta vanhana.

        En mitenkään takoittanut väittää että Alfan käyttäjäoppaan viimeiselle sivulle on painettu bussiaikataulu, vaan hyvin pitkälle kirjoitin siitä miten mielikuvat ohjaavat käytöstä autoasioissa.

        Minun mielestä ei tarvitse puolustautua kun ei kukaan tarkoittanut mitään hyökätäkään. Hyvä että olet merkkisi löytänyt ja toivottavasti olet seuraavatkin 25 vuotta Alfoihisi tyytyväinen jos ajokortissa tiima riittää niillä ajella.


      • Paluualfisti
        KuinMyös kirjoitti:

        Ok, hyvä että olet tyytyväinen. Edellä puhuin niistä mielikuvista Alfasta, niillä enemmän ostokäyttäytymistä edelleenkin ohjaavaa vaikutusta kuin faktoilla em automerkistä.

        Jos on yleinen vaikkapa sitten väärä mielikuva Alfasta että epäluotettavia, vikaherkkiä ja klassinen "ei Suomen olosuhteisiin sopivia noi Alfat" -perusajatus niin harva "varman päälle pelaava" arkista ajoautoa omilla rahoillaan ostava niitä ostaa kokeillakseen 30 Tonnilla omaa rahaa mitä sillä saa. Arvonpudotus hillitsee noita ostohaluja, ihminen on yllättävän nuuka kun ostaa uutta autoa ja tietää noin suunnilleen mitä siitä saa kun vaihtaa uuteen esim neljä vuotta vanhana.

        En mitenkään takoittanut väittää että Alfan käyttäjäoppaan viimeiselle sivulle on painettu bussiaikataulu, vaan hyvin pitkälle kirjoitin siitä miten mielikuvat ohjaavat käytöstä autoasioissa.

        Minun mielestä ei tarvitse puolustautua kun ei kukaan tarkoittanut mitään hyökätäkään. Hyvä että olet merkkisi löytänyt ja toivottavasti olet seuraavatkin 25 vuotta Alfoihisi tyytyväinen jos ajokortissa tiima riittää niillä ajella.

        Seitsemäs Alfa alla, toinen 166, menossa. Edellinen oli uuden karhea 2,0 ts 2004, nykyinen 2,4 jtd 2005 80tkm, minkä hain saksasta alkuvuodesta. Välissä oli pari Jaguaria, joista toinen XJR. Vaikka uutena hintalaput olleet aivan eri planeetalla, niin 166 kestää vertailun, mitä tulee fiilikseen ja ajonautintoon ja "paluumuutto" oli kohdallani vääjäämätön. Ulkonäkö on makuasia, mutta minusta isokaan Alfa ei ole pappaluokassa kuten Jagge, tai m..kkukategoriassa kuten Bmw. Huolto pelaa stadilaisille loistavasti Auto Milanossa. Alustaosat ovat kulutustavaraa meidän ilmastossa ja ilmoittavat kyllä kun kilsat on tullu täyteen.


    • lersta

      hain saksasta alfa166jtd 2,4 dieselin vm 2002 olen ajellut pari vuotta ja 60tuhatta km.Autolla on ajettu 266tuhatta kaikkiaan kahdesti olen katsastanut eikä ole ollut minkäänlaisia välilyksiä missään.moottori pelaa kuin ajatusljyt ei vähene 20tuhannen vaihtovälillä 5milliä tikussa.

    • Anonyymi

      Minulla Alfa 166 3.0 automat.vm.2001.Ajettu n. 160tkm.Ollut 14v.Vikaa ollut varoitusvaloissa mm.moott.häiriö ym. Kurssikeskus vaihtoi jarrut laturin ja korjasi sähkövikoja ym. 1600eur.Hihnat vaihdettu
      Autokeskuksessa.Musta met.väri,mustat nahat,Navi,ajotietokone Steptronic vaihteisto.Klima. Alut kitkoilla.
      Olen harkinnut myyntiä tarjousten mukaan.Pari varoitusvaloa palaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      298
      3381
    2. 202
      2931
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2514
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      231
      1986
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1415
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1308
    9. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      166
      1271
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    Aihe