Kokemuksia Marino 9000, Utö31, Minor28

Venekuume

Näitä otsikon veneitä olen katsellut seuraavaksi veneeksi. Minorin kyydissä olen ollut, samoin pienemmän Marinon 8000.
-veneiden asuttavuus 2-4 hengen porukalla.
-Mallien tyyppiviat.
-Ideaaliset moottorikoot em. Veneille.

Kertokaa omia kokemuksia.

8

3443

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuumevene

      ihan hyvin tehtyjä veneitä kai kaikki, mutta ainakaan marinon ja utön kulkuominaisuudet eivät ole tätä päivää. liikaa painoa kokoonsa nähden ja todella vanhan koulun runkomuoto (semmonen outo puolipyöreä poikkileikkaus, olisko kopioitu vanhoista storebroista tai jostain, en tiedä edes mikä on teoria ao. muodon takana). toimiihan ne toki jos ei muuta kaipaa ja tämä taitaa mennä vähän sivuun aiheesta.

      ideaali moottorikoko on vaikea kysymys. toisaalta pitäisi olla paljon tehoa, ettei veneiden jyrkkään ylämäkeen ajaminen hajota konetta, mutta toisaalta marino ja utö on parhaimmillaan uppoumanopeuksissa, johon ei taas tartte paljon tehoa.

      asuttavuus 2-4 hengelle on varmasti kunnossa, vaikka nykyään samaan käyttöön tehdään metrin pitempi vene.

      • Tuota tuota, oletko joskus nähnyt Marino 9000 pohjaa, epäilyttää koska väität sitä puolipyöreäksi (kuten esim.joissain Nordic 7900 on).
        Myöskään Utön pohja ei ole puolipyöreä. Kummatkin allokossa totella hyviä.

        Veneen pohjathan on keksitty jo aikoja sitten joten niihin ei tule faceliftejä kuten autoihin joten esim. 17 asteen pohja nousulistoilla vuodelta vaikkapa 85 on samanlainen kuin 17 asteen pohja nousulistoilla vuodelta 2009.

        Marinon pohjan suunnittelija on Eero Harilainen ja vene on tehty PUOLILIUKUVAKSIi, max koneteho 165hv, min 90hv. Jos ja kun niihin laitetaan esim 302 hv valmet (isoin minkä tiedän laitetun) niin ei varmaan pohjakaan ole parhaimmillaan. Omistaja kertoi että menee helposti 26 solmua mutta koska nousee pintaan liikaa niin ajo tuntuu vaappuvalta.

        Utötä en ole ajanut mutta kuultujen mukaan on tosi jykevä, vain yhdellä tutulla on. Marinoita on tutuilla 3 9000:sta ja yksi 8000:n

        Vene lehdessä -83 oli Marinon testi (löytyy minultakin). Itsellä ollut ko. vene vuodesta -97. Ja jos kiinnostaa kuulla jotain niin laita osoitteesi. Myös Kipparin kokemuksia veneestäni pitäisi löytyä.

        Täältä kyselemällä saa kyllä vastauksia joista 10-15% asiallisiakin mutta valitettavasti aika usein kommentoijat eivät ole olleet koskaan edes kyydissä tai juurikaan nähneet niitä. Kuten vaikkapa tuo puolipyöreyskin, kuvalinkkiä en nopeasti löytänyt kuin lähinnä omista kansiosta.

        Minorista ei mitään tietoa kuin että arvostettu merkki


      • Uto
        jrsj kirjoitti:

        Tuota tuota, oletko joskus nähnyt Marino 9000 pohjaa, epäilyttää koska väität sitä puolipyöreäksi (kuten esim.joissain Nordic 7900 on).
        Myöskään Utön pohja ei ole puolipyöreä. Kummatkin allokossa totella hyviä.

        Veneen pohjathan on keksitty jo aikoja sitten joten niihin ei tule faceliftejä kuten autoihin joten esim. 17 asteen pohja nousulistoilla vuodelta vaikkapa 85 on samanlainen kuin 17 asteen pohja nousulistoilla vuodelta 2009.

        Marinon pohjan suunnittelija on Eero Harilainen ja vene on tehty PUOLILIUKUVAKSIi, max koneteho 165hv, min 90hv. Jos ja kun niihin laitetaan esim 302 hv valmet (isoin minkä tiedän laitetun) niin ei varmaan pohjakaan ole parhaimmillaan. Omistaja kertoi että menee helposti 26 solmua mutta koska nousee pintaan liikaa niin ajo tuntuu vaappuvalta.

        Utötä en ole ajanut mutta kuultujen mukaan on tosi jykevä, vain yhdellä tutulla on. Marinoita on tutuilla 3 9000:sta ja yksi 8000:n

        Vene lehdessä -83 oli Marinon testi (löytyy minultakin). Itsellä ollut ko. vene vuodesta -97. Ja jos kiinnostaa kuulla jotain niin laita osoitteesi. Myös Kipparin kokemuksia veneestäni pitäisi löytyä.

        Täältä kyselemällä saa kyllä vastauksia joista 10-15% asiallisiakin mutta valitettavasti aika usein kommentoijat eivät ole olleet koskaan edes kyydissä tai juurikaan nähneet niitä. Kuten vaikkapa tuo puolipyöreyskin, kuvalinkkiä en nopeasti löytänyt kuin lähinnä omista kansiosta.

        Minorista ei mitään tietoa kuin että arvostettu merkki

        Jos veneily on sinulle nopeata liikkumista paikasta toiseen, niin unohda Utö. Mutta jos olet valmis panostamaan myös ajallisesti veneeseen, eikä sinulla ole veneillessä kiire, niin se on varteenotettava vaihtoehto.

        Utö:n konetehon osalta voisi todeta, että jos haluaa pitää matkanopeutena 12 kn tai yli,
        tarvitaan tehoa vähintään200 hp ja mielellään yli. Ja 10-11 solmua on taas siinä rajoilla, että kannattaako tuota nopeusaluetta ajaa ollenkaan.


      • Venekuuma
        jrsj kirjoitti:

        Tuota tuota, oletko joskus nähnyt Marino 9000 pohjaa, epäilyttää koska väität sitä puolipyöreäksi (kuten esim.joissain Nordic 7900 on).
        Myöskään Utön pohja ei ole puolipyöreä. Kummatkin allokossa totella hyviä.

        Veneen pohjathan on keksitty jo aikoja sitten joten niihin ei tule faceliftejä kuten autoihin joten esim. 17 asteen pohja nousulistoilla vuodelta vaikkapa 85 on samanlainen kuin 17 asteen pohja nousulistoilla vuodelta 2009.

        Marinon pohjan suunnittelija on Eero Harilainen ja vene on tehty PUOLILIUKUVAKSIi, max koneteho 165hv, min 90hv. Jos ja kun niihin laitetaan esim 302 hv valmet (isoin minkä tiedän laitetun) niin ei varmaan pohjakaan ole parhaimmillaan. Omistaja kertoi että menee helposti 26 solmua mutta koska nousee pintaan liikaa niin ajo tuntuu vaappuvalta.

        Utötä en ole ajanut mutta kuultujen mukaan on tosi jykevä, vain yhdellä tutulla on. Marinoita on tutuilla 3 9000:sta ja yksi 8000:n

        Vene lehdessä -83 oli Marinon testi (löytyy minultakin). Itsellä ollut ko. vene vuodesta -97. Ja jos kiinnostaa kuulla jotain niin laita osoitteesi. Myös Kipparin kokemuksia veneestäni pitäisi löytyä.

        Täältä kyselemällä saa kyllä vastauksia joista 10-15% asiallisiakin mutta valitettavasti aika usein kommentoijat eivät ole olleet koskaan edes kyydissä tai juurikaan nähneet niitä. Kuten vaikkapa tuo puolipyöreyskin, kuvalinkkiä en nopeasti löytänyt kuin lähinnä omista kansiosta.

        Minorista ei mitään tietoa kuin että arvostettu merkki

        Yritinkin tilata netistä lukuaikaa lehdelle, missä oli Marino 9000 testi/omia kokemuksia. 3 e meni, lukuaikaa ei tullut :o

        Laitan myöhemmin osoitteen mihin voi tietoa laittaa. Mielelläni kuulen omistajan ajatuksia omasta veneestään.

        Itsellä on ajatus että vene toimisi hieman mökin korvikkeena. Lähellä on muutamia kivoja satamia, mihin voi vkl:ksi mennä. Suurimmat vaatimukset asuttavuuden kannalta tulee vaimolta. Tälläerää ei ole haaveissa taivaltaa pitkiä matkoja veneellä. Tok,i jos siihen tulee mahdollisuus, niin miksei.

        Ed. purjevene olemassa, johon vaimo ei halua tulla. Siksipävene seisoo tyhjänpanttina laiturissa. Itse haluan kuitenkin merelle; ja vaimo pitää saada mukaan.

        Tärkeintä tietenkin on päästä veneen kyytiin, minkä aikoo ostaa. Mutta, lähdetään tästä...


      • Venekuume
        jrsj kirjoitti:

        Tuota tuota, oletko joskus nähnyt Marino 9000 pohjaa, epäilyttää koska väität sitä puolipyöreäksi (kuten esim.joissain Nordic 7900 on).
        Myöskään Utön pohja ei ole puolipyöreä. Kummatkin allokossa totella hyviä.

        Veneen pohjathan on keksitty jo aikoja sitten joten niihin ei tule faceliftejä kuten autoihin joten esim. 17 asteen pohja nousulistoilla vuodelta vaikkapa 85 on samanlainen kuin 17 asteen pohja nousulistoilla vuodelta 2009.

        Marinon pohjan suunnittelija on Eero Harilainen ja vene on tehty PUOLILIUKUVAKSIi, max koneteho 165hv, min 90hv. Jos ja kun niihin laitetaan esim 302 hv valmet (isoin minkä tiedän laitetun) niin ei varmaan pohjakaan ole parhaimmillaan. Omistaja kertoi että menee helposti 26 solmua mutta koska nousee pintaan liikaa niin ajo tuntuu vaappuvalta.

        Utötä en ole ajanut mutta kuultujen mukaan on tosi jykevä, vain yhdellä tutulla on. Marinoita on tutuilla 3 9000:sta ja yksi 8000:n

        Vene lehdessä -83 oli Marinon testi (löytyy minultakin). Itsellä ollut ko. vene vuodesta -97. Ja jos kiinnostaa kuulla jotain niin laita osoitteesi. Myös Kipparin kokemuksia veneestäni pitäisi löytyä.

        Täältä kyselemällä saa kyllä vastauksia joista 10-15% asiallisiakin mutta valitettavasti aika usein kommentoijat eivät ole olleet koskaan edes kyydissä tai juurikaan nähneet niitä. Kuten vaikkapa tuo puolipyöreyskin, kuvalinkkiä en nopeasti löytänyt kuin lähinnä omista kansiosta.

        Minorista ei mitään tietoa kuin että arvostettu merkki

        Tässä osoite:

        [email protected]

        Tänne voi laittaa tietoja. Kiitoksia.


    • Wickström W 3

      Veneilyssä on ne kaksi koulukuntaa. Kiireelliset, joiden päämäärä on olla "moottoritien vasemman kaistan ajajia" Vantaalta Heinolaan. Sitten ne, joilla köyden irrotus antaa jo tunteen vapaudesta ja meri-ilman erilaisuudesta kaupungin pölyyn ja meteliin.

      Pyöreä muoto pohjassa näyttää palaavan suosioon. Huvi- ja hyötyveneilyn kahdessa suurmaassa Norjassa ja Hollannissa tekevät "teelusikkapohjaa" uudelleen.
      Mainoksissaan kertovat noin vapaasti suomennettuna: "Pohjaratkaisu ei ole the best missään, mutta keskivertoa parempi kaikissa venetyypeissä, nopeuksissa ja keleissä."
      Luontokin pyrkii pisaramuotoon aina, kun kappale putoaa / liikkuu aineessa. olkoon se vesipisara tai meteoriitti.

    • Max. 165hv???

      Onko Marino 9000 max. teho tosiaan vain 165hv?? Luulisi, että tuollaiseen veneeseen pitää olla joku 250-300hv niin ei tarvitse rääkätä pienitehoista konetta liikaa.

      Mihinköhän tuo ilmoitettu maksimiteho perustuu, onko rakenne liian heikko isommalle moottorille vai onko kyse vain sen aikaisten moottoreiden painosta? Vanha iso moottori liian painava tai jotain.

      • Reikä päässä

        Ei sillä veneellä ole tarkoitus ajaa kovaa. Siksi suurta moottoria ei tarvita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5339
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3447
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1572
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      193
      1484
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1003
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      779
    Aihe