Kokemuksia Marino 9000, Utö31, Minor28

Venekuume

Näitä otsikon veneitä olen katsellut seuraavaksi veneeksi. Minorin kyydissä olen ollut, samoin pienemmän Marinon 8000.
-veneiden asuttavuus 2-4 hengen porukalla.
-Mallien tyyppiviat.
-Ideaaliset moottorikoot em. Veneille.

Kertokaa omia kokemuksia.

9

4052

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuumevene

      ihan hyvin tehtyjä veneitä kai kaikki, mutta ainakaan marinon ja utön kulkuominaisuudet eivät ole tätä päivää. liikaa painoa kokoonsa nähden ja todella vanhan koulun runkomuoto (semmonen outo puolipyöreä poikkileikkaus, olisko kopioitu vanhoista storebroista tai jostain, en tiedä edes mikä on teoria ao. muodon takana). toimiihan ne toki jos ei muuta kaipaa ja tämä taitaa mennä vähän sivuun aiheesta.

      ideaali moottorikoko on vaikea kysymys. toisaalta pitäisi olla paljon tehoa, ettei veneiden jyrkkään ylämäkeen ajaminen hajota konetta, mutta toisaalta marino ja utö on parhaimmillaan uppoumanopeuksissa, johon ei taas tartte paljon tehoa.

      asuttavuus 2-4 hengelle on varmasti kunnossa, vaikka nykyään samaan käyttöön tehdään metrin pitempi vene.

      • Tuota tuota, oletko joskus nähnyt Marino 9000 pohjaa, epäilyttää koska väität sitä puolipyöreäksi (kuten esim.joissain Nordic 7900 on).
        Myöskään Utön pohja ei ole puolipyöreä. Kummatkin allokossa totella hyviä.

        Veneen pohjathan on keksitty jo aikoja sitten joten niihin ei tule faceliftejä kuten autoihin joten esim. 17 asteen pohja nousulistoilla vuodelta vaikkapa 85 on samanlainen kuin 17 asteen pohja nousulistoilla vuodelta 2009.

        Marinon pohjan suunnittelija on Eero Harilainen ja vene on tehty PUOLILIUKUVAKSIi, max koneteho 165hv, min 90hv. Jos ja kun niihin laitetaan esim 302 hv valmet (isoin minkä tiedän laitetun) niin ei varmaan pohjakaan ole parhaimmillaan. Omistaja kertoi että menee helposti 26 solmua mutta koska nousee pintaan liikaa niin ajo tuntuu vaappuvalta.

        Utötä en ole ajanut mutta kuultujen mukaan on tosi jykevä, vain yhdellä tutulla on. Marinoita on tutuilla 3 9000:sta ja yksi 8000:n

        Vene lehdessä -83 oli Marinon testi (löytyy minultakin). Itsellä ollut ko. vene vuodesta -97. Ja jos kiinnostaa kuulla jotain niin laita osoitteesi. Myös Kipparin kokemuksia veneestäni pitäisi löytyä.

        Täältä kyselemällä saa kyllä vastauksia joista 10-15% asiallisiakin mutta valitettavasti aika usein kommentoijat eivät ole olleet koskaan edes kyydissä tai juurikaan nähneet niitä. Kuten vaikkapa tuo puolipyöreyskin, kuvalinkkiä en nopeasti löytänyt kuin lähinnä omista kansiosta.

        Minorista ei mitään tietoa kuin että arvostettu merkki


      • Uto
        jrsj kirjoitti:

        Tuota tuota, oletko joskus nähnyt Marino 9000 pohjaa, epäilyttää koska väität sitä puolipyöreäksi (kuten esim.joissain Nordic 7900 on).
        Myöskään Utön pohja ei ole puolipyöreä. Kummatkin allokossa totella hyviä.

        Veneen pohjathan on keksitty jo aikoja sitten joten niihin ei tule faceliftejä kuten autoihin joten esim. 17 asteen pohja nousulistoilla vuodelta vaikkapa 85 on samanlainen kuin 17 asteen pohja nousulistoilla vuodelta 2009.

        Marinon pohjan suunnittelija on Eero Harilainen ja vene on tehty PUOLILIUKUVAKSIi, max koneteho 165hv, min 90hv. Jos ja kun niihin laitetaan esim 302 hv valmet (isoin minkä tiedän laitetun) niin ei varmaan pohjakaan ole parhaimmillaan. Omistaja kertoi että menee helposti 26 solmua mutta koska nousee pintaan liikaa niin ajo tuntuu vaappuvalta.

        Utötä en ole ajanut mutta kuultujen mukaan on tosi jykevä, vain yhdellä tutulla on. Marinoita on tutuilla 3 9000:sta ja yksi 8000:n

        Vene lehdessä -83 oli Marinon testi (löytyy minultakin). Itsellä ollut ko. vene vuodesta -97. Ja jos kiinnostaa kuulla jotain niin laita osoitteesi. Myös Kipparin kokemuksia veneestäni pitäisi löytyä.

        Täältä kyselemällä saa kyllä vastauksia joista 10-15% asiallisiakin mutta valitettavasti aika usein kommentoijat eivät ole olleet koskaan edes kyydissä tai juurikaan nähneet niitä. Kuten vaikkapa tuo puolipyöreyskin, kuvalinkkiä en nopeasti löytänyt kuin lähinnä omista kansiosta.

        Minorista ei mitään tietoa kuin että arvostettu merkki

        Jos veneily on sinulle nopeata liikkumista paikasta toiseen, niin unohda Utö. Mutta jos olet valmis panostamaan myös ajallisesti veneeseen, eikä sinulla ole veneillessä kiire, niin se on varteenotettava vaihtoehto.

        Utö:n konetehon osalta voisi todeta, että jos haluaa pitää matkanopeutena 12 kn tai yli,
        tarvitaan tehoa vähintään200 hp ja mielellään yli. Ja 10-11 solmua on taas siinä rajoilla, että kannattaako tuota nopeusaluetta ajaa ollenkaan.


      • Venekuuma
        jrsj kirjoitti:

        Tuota tuota, oletko joskus nähnyt Marino 9000 pohjaa, epäilyttää koska väität sitä puolipyöreäksi (kuten esim.joissain Nordic 7900 on).
        Myöskään Utön pohja ei ole puolipyöreä. Kummatkin allokossa totella hyviä.

        Veneen pohjathan on keksitty jo aikoja sitten joten niihin ei tule faceliftejä kuten autoihin joten esim. 17 asteen pohja nousulistoilla vuodelta vaikkapa 85 on samanlainen kuin 17 asteen pohja nousulistoilla vuodelta 2009.

        Marinon pohjan suunnittelija on Eero Harilainen ja vene on tehty PUOLILIUKUVAKSIi, max koneteho 165hv, min 90hv. Jos ja kun niihin laitetaan esim 302 hv valmet (isoin minkä tiedän laitetun) niin ei varmaan pohjakaan ole parhaimmillaan. Omistaja kertoi että menee helposti 26 solmua mutta koska nousee pintaan liikaa niin ajo tuntuu vaappuvalta.

        Utötä en ole ajanut mutta kuultujen mukaan on tosi jykevä, vain yhdellä tutulla on. Marinoita on tutuilla 3 9000:sta ja yksi 8000:n

        Vene lehdessä -83 oli Marinon testi (löytyy minultakin). Itsellä ollut ko. vene vuodesta -97. Ja jos kiinnostaa kuulla jotain niin laita osoitteesi. Myös Kipparin kokemuksia veneestäni pitäisi löytyä.

        Täältä kyselemällä saa kyllä vastauksia joista 10-15% asiallisiakin mutta valitettavasti aika usein kommentoijat eivät ole olleet koskaan edes kyydissä tai juurikaan nähneet niitä. Kuten vaikkapa tuo puolipyöreyskin, kuvalinkkiä en nopeasti löytänyt kuin lähinnä omista kansiosta.

        Minorista ei mitään tietoa kuin että arvostettu merkki

        Yritinkin tilata netistä lukuaikaa lehdelle, missä oli Marino 9000 testi/omia kokemuksia. 3 e meni, lukuaikaa ei tullut :o

        Laitan myöhemmin osoitteen mihin voi tietoa laittaa. Mielelläni kuulen omistajan ajatuksia omasta veneestään.

        Itsellä on ajatus että vene toimisi hieman mökin korvikkeena. Lähellä on muutamia kivoja satamia, mihin voi vkl:ksi mennä. Suurimmat vaatimukset asuttavuuden kannalta tulee vaimolta. Tälläerää ei ole haaveissa taivaltaa pitkiä matkoja veneellä. Tok,i jos siihen tulee mahdollisuus, niin miksei.

        Ed. purjevene olemassa, johon vaimo ei halua tulla. Siksipävene seisoo tyhjänpanttina laiturissa. Itse haluan kuitenkin merelle; ja vaimo pitää saada mukaan.

        Tärkeintä tietenkin on päästä veneen kyytiin, minkä aikoo ostaa. Mutta, lähdetään tästä...


      • Venekuume
        jrsj kirjoitti:

        Tuota tuota, oletko joskus nähnyt Marino 9000 pohjaa, epäilyttää koska väität sitä puolipyöreäksi (kuten esim.joissain Nordic 7900 on).
        Myöskään Utön pohja ei ole puolipyöreä. Kummatkin allokossa totella hyviä.

        Veneen pohjathan on keksitty jo aikoja sitten joten niihin ei tule faceliftejä kuten autoihin joten esim. 17 asteen pohja nousulistoilla vuodelta vaikkapa 85 on samanlainen kuin 17 asteen pohja nousulistoilla vuodelta 2009.

        Marinon pohjan suunnittelija on Eero Harilainen ja vene on tehty PUOLILIUKUVAKSIi, max koneteho 165hv, min 90hv. Jos ja kun niihin laitetaan esim 302 hv valmet (isoin minkä tiedän laitetun) niin ei varmaan pohjakaan ole parhaimmillaan. Omistaja kertoi että menee helposti 26 solmua mutta koska nousee pintaan liikaa niin ajo tuntuu vaappuvalta.

        Utötä en ole ajanut mutta kuultujen mukaan on tosi jykevä, vain yhdellä tutulla on. Marinoita on tutuilla 3 9000:sta ja yksi 8000:n

        Vene lehdessä -83 oli Marinon testi (löytyy minultakin). Itsellä ollut ko. vene vuodesta -97. Ja jos kiinnostaa kuulla jotain niin laita osoitteesi. Myös Kipparin kokemuksia veneestäni pitäisi löytyä.

        Täältä kyselemällä saa kyllä vastauksia joista 10-15% asiallisiakin mutta valitettavasti aika usein kommentoijat eivät ole olleet koskaan edes kyydissä tai juurikaan nähneet niitä. Kuten vaikkapa tuo puolipyöreyskin, kuvalinkkiä en nopeasti löytänyt kuin lähinnä omista kansiosta.

        Minorista ei mitään tietoa kuin että arvostettu merkki

        Tässä osoite:

        [email protected]

        Tänne voi laittaa tietoja. Kiitoksia.


    • Wickström W 3

      Veneilyssä on ne kaksi koulukuntaa. Kiireelliset, joiden päämäärä on olla "moottoritien vasemman kaistan ajajia" Vantaalta Heinolaan. Sitten ne, joilla köyden irrotus antaa jo tunteen vapaudesta ja meri-ilman erilaisuudesta kaupungin pölyyn ja meteliin.

      Pyöreä muoto pohjassa näyttää palaavan suosioon. Huvi- ja hyötyveneilyn kahdessa suurmaassa Norjassa ja Hollannissa tekevät "teelusikkapohjaa" uudelleen.
      Mainoksissaan kertovat noin vapaasti suomennettuna: "Pohjaratkaisu ei ole the best missään, mutta keskivertoa parempi kaikissa venetyypeissä, nopeuksissa ja keleissä."
      Luontokin pyrkii pisaramuotoon aina, kun kappale putoaa / liikkuu aineessa. olkoon se vesipisara tai meteoriitti.

    • Max. 165hv???

      Onko Marino 9000 max. teho tosiaan vain 165hv?? Luulisi, että tuollaiseen veneeseen pitää olla joku 250-300hv niin ei tarvitse rääkätä pienitehoista konetta liikaa.

      Mihinköhän tuo ilmoitettu maksimiteho perustuu, onko rakenne liian heikko isommalle moottorille vai onko kyse vain sen aikaisten moottoreiden painosta? Vanha iso moottori liian painava tai jotain.

      • Reikä päässä

        Ei sillä veneellä ole tarkoitus ajaa kovaa. Siksi suurta moottoria ei tarvita.


      • Anonyymi

        Trafin tiedoissa maksimi teho 400 hv.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      85
      4550
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      127
      3958
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2521
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      197
      1535
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1286
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1243
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1198
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1193
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1153
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1065
    Aihe