Kokemuksia Marino 9000, Utö31, Minor28

Venekuume

Näitä otsikon veneitä olen katsellut seuraavaksi veneeksi. Minorin kyydissä olen ollut, samoin pienemmän Marinon 8000.
-veneiden asuttavuus 2-4 hengen porukalla.
-Mallien tyyppiviat.
-Ideaaliset moottorikoot em. Veneille.

Kertokaa omia kokemuksia.

9

4643

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuumevene

      ihan hyvin tehtyjä veneitä kai kaikki, mutta ainakaan marinon ja utön kulkuominaisuudet eivät ole tätä päivää. liikaa painoa kokoonsa nähden ja todella vanhan koulun runkomuoto (semmonen outo puolipyöreä poikkileikkaus, olisko kopioitu vanhoista storebroista tai jostain, en tiedä edes mikä on teoria ao. muodon takana). toimiihan ne toki jos ei muuta kaipaa ja tämä taitaa mennä vähän sivuun aiheesta.

      ideaali moottorikoko on vaikea kysymys. toisaalta pitäisi olla paljon tehoa, ettei veneiden jyrkkään ylämäkeen ajaminen hajota konetta, mutta toisaalta marino ja utö on parhaimmillaan uppoumanopeuksissa, johon ei taas tartte paljon tehoa.

      asuttavuus 2-4 hengelle on varmasti kunnossa, vaikka nykyään samaan käyttöön tehdään metrin pitempi vene.

      • Tuota tuota, oletko joskus nähnyt Marino 9000 pohjaa, epäilyttää koska väität sitä puolipyöreäksi (kuten esim.joissain Nordic 7900 on).
        Myöskään Utön pohja ei ole puolipyöreä. Kummatkin allokossa totella hyviä.

        Veneen pohjathan on keksitty jo aikoja sitten joten niihin ei tule faceliftejä kuten autoihin joten esim. 17 asteen pohja nousulistoilla vuodelta vaikkapa 85 on samanlainen kuin 17 asteen pohja nousulistoilla vuodelta 2009.

        Marinon pohjan suunnittelija on Eero Harilainen ja vene on tehty PUOLILIUKUVAKSIi, max koneteho 165hv, min 90hv. Jos ja kun niihin laitetaan esim 302 hv valmet (isoin minkä tiedän laitetun) niin ei varmaan pohjakaan ole parhaimmillaan. Omistaja kertoi että menee helposti 26 solmua mutta koska nousee pintaan liikaa niin ajo tuntuu vaappuvalta.

        Utötä en ole ajanut mutta kuultujen mukaan on tosi jykevä, vain yhdellä tutulla on. Marinoita on tutuilla 3 9000:sta ja yksi 8000:n

        Vene lehdessä -83 oli Marinon testi (löytyy minultakin). Itsellä ollut ko. vene vuodesta -97. Ja jos kiinnostaa kuulla jotain niin laita osoitteesi. Myös Kipparin kokemuksia veneestäni pitäisi löytyä.

        Täältä kyselemällä saa kyllä vastauksia joista 10-15% asiallisiakin mutta valitettavasti aika usein kommentoijat eivät ole olleet koskaan edes kyydissä tai juurikaan nähneet niitä. Kuten vaikkapa tuo puolipyöreyskin, kuvalinkkiä en nopeasti löytänyt kuin lähinnä omista kansiosta.

        Minorista ei mitään tietoa kuin että arvostettu merkki


      • Uto
        jrsj kirjoitti:

        Tuota tuota, oletko joskus nähnyt Marino 9000 pohjaa, epäilyttää koska väität sitä puolipyöreäksi (kuten esim.joissain Nordic 7900 on).
        Myöskään Utön pohja ei ole puolipyöreä. Kummatkin allokossa totella hyviä.

        Veneen pohjathan on keksitty jo aikoja sitten joten niihin ei tule faceliftejä kuten autoihin joten esim. 17 asteen pohja nousulistoilla vuodelta vaikkapa 85 on samanlainen kuin 17 asteen pohja nousulistoilla vuodelta 2009.

        Marinon pohjan suunnittelija on Eero Harilainen ja vene on tehty PUOLILIUKUVAKSIi, max koneteho 165hv, min 90hv. Jos ja kun niihin laitetaan esim 302 hv valmet (isoin minkä tiedän laitetun) niin ei varmaan pohjakaan ole parhaimmillaan. Omistaja kertoi että menee helposti 26 solmua mutta koska nousee pintaan liikaa niin ajo tuntuu vaappuvalta.

        Utötä en ole ajanut mutta kuultujen mukaan on tosi jykevä, vain yhdellä tutulla on. Marinoita on tutuilla 3 9000:sta ja yksi 8000:n

        Vene lehdessä -83 oli Marinon testi (löytyy minultakin). Itsellä ollut ko. vene vuodesta -97. Ja jos kiinnostaa kuulla jotain niin laita osoitteesi. Myös Kipparin kokemuksia veneestäni pitäisi löytyä.

        Täältä kyselemällä saa kyllä vastauksia joista 10-15% asiallisiakin mutta valitettavasti aika usein kommentoijat eivät ole olleet koskaan edes kyydissä tai juurikaan nähneet niitä. Kuten vaikkapa tuo puolipyöreyskin, kuvalinkkiä en nopeasti löytänyt kuin lähinnä omista kansiosta.

        Minorista ei mitään tietoa kuin että arvostettu merkki

        Jos veneily on sinulle nopeata liikkumista paikasta toiseen, niin unohda Utö. Mutta jos olet valmis panostamaan myös ajallisesti veneeseen, eikä sinulla ole veneillessä kiire, niin se on varteenotettava vaihtoehto.

        Utö:n konetehon osalta voisi todeta, että jos haluaa pitää matkanopeutena 12 kn tai yli,
        tarvitaan tehoa vähintään200 hp ja mielellään yli. Ja 10-11 solmua on taas siinä rajoilla, että kannattaako tuota nopeusaluetta ajaa ollenkaan.


      • Venekuuma
        jrsj kirjoitti:

        Tuota tuota, oletko joskus nähnyt Marino 9000 pohjaa, epäilyttää koska väität sitä puolipyöreäksi (kuten esim.joissain Nordic 7900 on).
        Myöskään Utön pohja ei ole puolipyöreä. Kummatkin allokossa totella hyviä.

        Veneen pohjathan on keksitty jo aikoja sitten joten niihin ei tule faceliftejä kuten autoihin joten esim. 17 asteen pohja nousulistoilla vuodelta vaikkapa 85 on samanlainen kuin 17 asteen pohja nousulistoilla vuodelta 2009.

        Marinon pohjan suunnittelija on Eero Harilainen ja vene on tehty PUOLILIUKUVAKSIi, max koneteho 165hv, min 90hv. Jos ja kun niihin laitetaan esim 302 hv valmet (isoin minkä tiedän laitetun) niin ei varmaan pohjakaan ole parhaimmillaan. Omistaja kertoi että menee helposti 26 solmua mutta koska nousee pintaan liikaa niin ajo tuntuu vaappuvalta.

        Utötä en ole ajanut mutta kuultujen mukaan on tosi jykevä, vain yhdellä tutulla on. Marinoita on tutuilla 3 9000:sta ja yksi 8000:n

        Vene lehdessä -83 oli Marinon testi (löytyy minultakin). Itsellä ollut ko. vene vuodesta -97. Ja jos kiinnostaa kuulla jotain niin laita osoitteesi. Myös Kipparin kokemuksia veneestäni pitäisi löytyä.

        Täältä kyselemällä saa kyllä vastauksia joista 10-15% asiallisiakin mutta valitettavasti aika usein kommentoijat eivät ole olleet koskaan edes kyydissä tai juurikaan nähneet niitä. Kuten vaikkapa tuo puolipyöreyskin, kuvalinkkiä en nopeasti löytänyt kuin lähinnä omista kansiosta.

        Minorista ei mitään tietoa kuin että arvostettu merkki

        Yritinkin tilata netistä lukuaikaa lehdelle, missä oli Marino 9000 testi/omia kokemuksia. 3 e meni, lukuaikaa ei tullut :o

        Laitan myöhemmin osoitteen mihin voi tietoa laittaa. Mielelläni kuulen omistajan ajatuksia omasta veneestään.

        Itsellä on ajatus että vene toimisi hieman mökin korvikkeena. Lähellä on muutamia kivoja satamia, mihin voi vkl:ksi mennä. Suurimmat vaatimukset asuttavuuden kannalta tulee vaimolta. Tälläerää ei ole haaveissa taivaltaa pitkiä matkoja veneellä. Tok,i jos siihen tulee mahdollisuus, niin miksei.

        Ed. purjevene olemassa, johon vaimo ei halua tulla. Siksipävene seisoo tyhjänpanttina laiturissa. Itse haluan kuitenkin merelle; ja vaimo pitää saada mukaan.

        Tärkeintä tietenkin on päästä veneen kyytiin, minkä aikoo ostaa. Mutta, lähdetään tästä...


      • Venekuume
        jrsj kirjoitti:

        Tuota tuota, oletko joskus nähnyt Marino 9000 pohjaa, epäilyttää koska väität sitä puolipyöreäksi (kuten esim.joissain Nordic 7900 on).
        Myöskään Utön pohja ei ole puolipyöreä. Kummatkin allokossa totella hyviä.

        Veneen pohjathan on keksitty jo aikoja sitten joten niihin ei tule faceliftejä kuten autoihin joten esim. 17 asteen pohja nousulistoilla vuodelta vaikkapa 85 on samanlainen kuin 17 asteen pohja nousulistoilla vuodelta 2009.

        Marinon pohjan suunnittelija on Eero Harilainen ja vene on tehty PUOLILIUKUVAKSIi, max koneteho 165hv, min 90hv. Jos ja kun niihin laitetaan esim 302 hv valmet (isoin minkä tiedän laitetun) niin ei varmaan pohjakaan ole parhaimmillaan. Omistaja kertoi että menee helposti 26 solmua mutta koska nousee pintaan liikaa niin ajo tuntuu vaappuvalta.

        Utötä en ole ajanut mutta kuultujen mukaan on tosi jykevä, vain yhdellä tutulla on. Marinoita on tutuilla 3 9000:sta ja yksi 8000:n

        Vene lehdessä -83 oli Marinon testi (löytyy minultakin). Itsellä ollut ko. vene vuodesta -97. Ja jos kiinnostaa kuulla jotain niin laita osoitteesi. Myös Kipparin kokemuksia veneestäni pitäisi löytyä.

        Täältä kyselemällä saa kyllä vastauksia joista 10-15% asiallisiakin mutta valitettavasti aika usein kommentoijat eivät ole olleet koskaan edes kyydissä tai juurikaan nähneet niitä. Kuten vaikkapa tuo puolipyöreyskin, kuvalinkkiä en nopeasti löytänyt kuin lähinnä omista kansiosta.

        Minorista ei mitään tietoa kuin että arvostettu merkki

        Tässä osoite:

        [email protected]

        Tänne voi laittaa tietoja. Kiitoksia.


    • Wickström W 3

      Veneilyssä on ne kaksi koulukuntaa. Kiireelliset, joiden päämäärä on olla "moottoritien vasemman kaistan ajajia" Vantaalta Heinolaan. Sitten ne, joilla köyden irrotus antaa jo tunteen vapaudesta ja meri-ilman erilaisuudesta kaupungin pölyyn ja meteliin.

      Pyöreä muoto pohjassa näyttää palaavan suosioon. Huvi- ja hyötyveneilyn kahdessa suurmaassa Norjassa ja Hollannissa tekevät "teelusikkapohjaa" uudelleen.
      Mainoksissaan kertovat noin vapaasti suomennettuna: "Pohjaratkaisu ei ole the best missään, mutta keskivertoa parempi kaikissa venetyypeissä, nopeuksissa ja keleissä."
      Luontokin pyrkii pisaramuotoon aina, kun kappale putoaa / liikkuu aineessa. olkoon se vesipisara tai meteoriitti.

    • Max. 165hv???

      Onko Marino 9000 max. teho tosiaan vain 165hv?? Luulisi, että tuollaiseen veneeseen pitää olla joku 250-300hv niin ei tarvitse rääkätä pienitehoista konetta liikaa.

      Mihinköhän tuo ilmoitettu maksimiteho perustuu, onko rakenne liian heikko isommalle moottorille vai onko kyse vain sen aikaisten moottoreiden painosta? Vanha iso moottori liian painava tai jotain.

      • Reikä päässä

        Ei sillä veneellä ole tarkoitus ajaa kovaa. Siksi suurta moottoria ei tarvita.


      • Anonyymi

        Trafin tiedoissa maksimi teho 400 hv.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

      Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      81
      3908
    2. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      96
      3275
    3. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

      Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      117
      2564
    4. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

      p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      20
      1754
    5. Miten juhlitte ensi lauantaina?

      Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.
      Maailman menoa
      156
      1722
    6. Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä

      Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m
      Ikävä
      76
      1570
    7. Varusmiehen kuolema

      Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä
      Kajaani
      90
      1523
    8. Mikä tekee naisesta

      Seksikkään ja viehättävän? Entä miehestä?
      Ikävä
      104
      1456
    9. Mitä ajattelet rakkaastasi tällähetkellä?

      Itse haluaisin jo hänen viereen..
      Ikävä
      55
      1123
    10. Huippu, kaupunki ostaa hotellin

      Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä
      Ähtäri
      59
      1121
    Aihe