masennuslääkkeet ja sos. tilanteiden pelko

Olisin tiedustellut konkreettisia kokemuksia masennuslääkkeiden tehossa sosiaaliseen pelokkuuteen ja siihen liittyvään jännittämiseen. Aloitin muutama päivä sitten optipar (vaikuttava aine paroksetiini, vastaava lääke seroxat) lääkityksen ja lääkärini sanoi että mahdollisesti kahden viikon sisällä huomaan lääkkeen vaikutuksen. Olisinkin kysynyt, miten te lääkkeen ottaneet olette tarkalleen ottaen huomanneet sen auttavan jännittämiseen? Se ei kuitenkaan toimi kuten beetasalpaaja eli poista vapinaa ja sydämentykytystä. Mistä huomaan tehoaako lääke vai ei? Ja miten se on tarkalleen ottaen auttanut teillä juuri esim. ruokailutilanteessa tai muussa jännittävässä tilanteessa, eihän vuosikausia jatkunut pelko voi vain yhden lääkkeen vaikutuksesta poistua lopullisesti vai?
Onko jollakulla tullut paroksetiinia sisältävästä lääkkeestä kauheaa ahdistusta ja täysin sekoamisen ja hulluksi tulemisen pelkoa ja onko tätä jatkunut pitkään lääkkeen aloituksen jälkeen?
51917
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 5

Vanhimmat

Itse söin joitakin vuosia sitten masennukseen cipramiiliä. En silloin ollut tietoinen että niitä käytetään myös sosiaalisten tilanteiden peloissa, joista minä myös kärsin.
Minulle kun oli tuottanut täyttä tuskaa esim. koulun ruokalassa syönnit, kaupassa käynnit yms. Masennus alkoi helpottamaan ja sit yhtäkkiä huomasin istuvani isoissakin porukoissa syömässä ja pankkiautomaatillakin käynti alko tuntua ihan normaalilta asialta.
Tuntu tosi ihanalta kun ei tarvinnut enää etukäteen jännittää et pysyykö lusikka kädessä, täräjääkö käsi yms.

Lääkitys lopetettiin ja vuoden pärjäsin ilman. Nyt iski taas ahdistus ja sosiaaliset pelot yms. Enää ei cipramiili tehonnutkaan vaan vaihdoin juuri seroniiliin. Täs sitä nyt sitten odottelen että alkaako tämä lääke tehoamaan. Nää viimeiset 2 kk on ollu yhtä helvettiä tään ahdistuksen kanssa ja mä todellakin toivon että tää lääke tuo avun ja saan taas jatkaa normaalia elämääni.

Minulle iskee välillä kans sellanen sekoomisen pelko ja se on HIRVEÄN ahdistava kokemus!!Sit tarkkailen itteeni et kuulenko jotain ääniä mitä muut ei kuule yms. Pelottavaa!!
En tiedä liittyykö sekoamisen pelko lääkkeen aloituksen sivuoireisiin( aluksihan lääkkeet saattaa pahentaa ahdistusta), mut ainakin paniikkikohtauksiin ilmeisesti liittyy kyseinen juttu.
En tie saitko yhtään apua tästä sekavasta kirjoituksestani ( keskittymiskyky lähes 0)Toivon mukaan lääkkeet alkaa tehoomaan niin sulla ku mullakin!

Äänestä
  • Kiitos vastauksestasi! Nyt kun olen noin viikon syönyt lääkettä olen alkanut huomata että kauhea jännittäminen esim. ruokaillessa muiden seurassa on alkanut ainakin hiukan vähentymään. Varmasti vaikutus tulee vielä vielä paljon lisääntymäänkin, kun olen vasta niin vähän aikaa sitä käyttänyt. Luulen kanssa että nuo todella ahdistavat olot ja sekoamisen pelon tunteet liittyvät tuohon lääkkeen aloittamiseen, koska ne ovat ainakin minulla hieman alkaneet helpottaa sitten aivan ensimmäisten aloituspäivien.

    Onnea sinulle jatkoon ja toivottavasti lääke auttaa!

    Äänestä

Olin 4-5 vuotta sitten sellaisessa tilanteessa etten pystynyt työpaikalla menemään kahvi- ja ruokailutilanteisiin ollenkaan. Jännitys, sydämentykytys ja pyörtymisen pelko oli niin valtava. Eristäydyin ja masennuin. Haen apua jännittäjien ryhmästä ja samasta lääkityksestä mitä Sinä käytät (Seroxat, Optipar). Alussa aloitin pienillä annoksilla ja minuun auttoi vasta 60 mg/pv annos. Uskalsin pikkuhiljaa mennä ruokalaan ja kahville. Aluksi menin hiljaiseen aikaan, silloin kun siellä ei ollut muita. Hengitin syvään ja yritin rentoutua. Joskus kädet tärisivät mutta muutaman onnistuneen kerran jälkeen sain itsetuntoni kohoamaan. Nyt olen noin vuoden verran käynyt kahvilla ja syömässä jatkuvasti. Lääkityksenä minulla on tällä hetkellä Seronil 30 mg/pv. Ainoa sivuoire mikä tuli tuolla isolla annoksella oli hikoilun lisääntyminen, onneksi se vaivasi vain öisin. Usko siihen että jännittämisestä voi päästä eroon. Onko Sinulle tuttu paikka www.verkkoklinikan jännityskeskustelu. Suosittelen.

Äänestä

hei, suosittelen terapiaa näihin sos.til. vaivoihin.

Äänestä
  • Ei terapiaryhmät todellakaan auta yhtään mitään,jos jännitys on voimakasta.
    Jos itselläsi on ollut lievää/normaalia jännitystä,niin sit tilanne voi olla toisin.Olisi hävinnyt itsestäänkin.

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


niinu kirjoitti:

Olisin tiedustellut konkreettisia kokemuksia masennuslääkkeiden tehossa sosiaaliseen pelokkuuteen ja siihen liittyvään jännittämiseen. Aloitin muutama päivä sitten optipar (vaikuttava aine paroksetiini, vastaava lääke seroxat) lääkityksen ja lääkärini sanoi että mahdollisesti kahden viikon sisällä huomaan lääkkeen vaikutuksen. Olisinkin kysynyt, miten te lääkkeen ottaneet olette tarkalleen ottaen huomanneet sen auttavan jännittämiseen? Se ei kuitenkaan toimi kuten beetasalpaaja eli poista vapinaa ja sydämentykytystä. Mistä huomaan tehoaako lääke vai ei? Ja miten se on tarkalleen ottaen auttanut teillä juuri esim. ruokailutilanteessa tai muussa jännittävässä tilanteessa, eihän vuosikausia jatkunut pelko voi vain yhden lääkkeen vaikutuksesta poistua lopullisesti vai?
Onko jollakulla tullut paroksetiinia sisältävästä lääkkeestä kauheaa ahdistusta ja täysin sekoamisen ja hulluksi tulemisen pelkoa ja onko tätä jatkunut pitkään lääkkeen aloituksen jälkeen?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu