Söin pillereitä noin vuoden tammikuun alkuun asti, jonka jälkeen en enää saanut uusia pillereitä ilman papa-testiä. Tuossa papa-testissä en ole edelleekään käynyt ja olen nyt ollut kaksi kuukautta ilman pillereitä.
Pilleiredeni aikana kuukautiset tulivat vain muutaman kerran. Kyseessä oli pillerit, joita syödään joka ikinen päivä taukoja pitämättä. Joillekin tämä aiheuttaa menkkojen poisjäämisen (kuten lähes joka kuukausi siis minullekin).
Hankin pillerit alunperin PMS-oireideni takia, jotka olivat vuosi sitten hyvin voimakkaat: flunssan oireita menkkojen alkuun, ärtyneisyyttä, ilkeilyä muille ilman syytä tahtomattani, itsetunto katosi kokonaan (hyvin arvoton olo), voimattomuus (mm. jalat ihan spagetteina :D), itkeskelyä ja tietysti se legendaarisin sietämätön vatsakipu... Ja menkathan tietysti kestivät aina viikon.
Nyt kahden kuukauden pillereiden lopettamisen jälkeen menkkani alkoivat taas normaaliin tapaan. Sunnuntaina alotettiin flunssalla (tässä vaiheessa en edes osannut veikata kuukautisia, olin niin tottunut olemaan ilman niitä) ja tänään lähdin koulusta kesken koulupäivän kipeän ja heikon olon vuoksi. Iltapäivällä huomasin menkkojeni alkaneen ja olin kiitollinen, että olin ottanut jo kipeeseen olooni buranan jos toisenkin, eikä masukivuista ollut tietoakaan. Meni muutama tunti ja kivut alkoivatkin buranista huolimatta. Ihmettelin myös, miksi olin ollut niin kovin kärttyinen koko päivän... Samassa purskahdin taas lohduttomaan itkuun. Johtui kai vain siitä, että yhtäkkiä minulle tuli arvoton olo (vaikka kukaan ei edes puhunut tai sanonut minulle mitään mistä pitäis loukkaantua tms!!). Makasin sängyssä ja itkin kurjaa oloani kunnes aloin heittelemään tyynyjä ja tavaroita pitkin huonettani... Nyt jo melkein naurattaa tuo kohtaus, huomen aamulla voi olla että taas itkettää. Hampaat pesin vessan lattialla, koska kivut, itkuisuus ja jalkojen voimattomuus eivät jaksaneet pitää kunnolla ylhäällä...
Tavallisia PMS-oireita vai olisiko kyse astetta jo vakavemmasta PMDD:stä? Siitä on vain niin huonosti tietoa, että vaikea mennä veikkailemaan. Onko noihin PMS-oireisiin mitään hoitokeinoja? Melko turhauttavaa tällainen.
Entä jos kävisin papa-testissä ja hankkisin pillerit takaisin, onko siitä haittaa? Olen kuullut ettei pillereitä kannattaisi syödä pitkiä aikoja yhtäjaksoisesti.
PMS vai PMDD ? Onko pillereiden pitkäaikainen käyttö haitaksi ?
11
1581
Vastaukset
- toimiva keino
Nykyisiä pillereitä voi syödä vaikka 20 vuotta, jos ei halua lapsia välillä. Toki joku itselle tuleva sairaus tai todettu sairastumisriski voi estää käytön.
Sinä tiedät toimivan keinon oireidesi poistamiseksi. Eikö se merkitse sinulle mitään?
En tiedä, mitä sinulla on papa-testiä vastaan. Sillä turvataan terveys. Jos kuitenkin olet vielä neitsyt, niin ymmärrän sinua. Ehkä testi ei silloin olisi edes pakollinen. Mielestäni kukaan lääkäri ei voi pakottaa testiin. Joku toinen lääkäri uusisi reseptisi ilman testiä.
Suositeltavaa testin tekeminen on parin vuoden välein. Yleensä se tehdään myös nuorille useammin, koska oletuksen mukaan seksielämässä partnerit vaihtuvat tiuhemmin kuin aviossa elävillä. - menkkahirviö
En ole neitsyt ja enhän olisi saanut pillereitä alun alkaenkaan ilman gynekologikäyntiä eli johan värkkiini on jotain survottu käynnin yhteydessä, että tiiän kyllä miltä toimenpide tuntuu. Tosin papa-testihän on hieman kivuliaampi, mutta silti.
Ei minulla niinkään sitä papa-testiä vastaan mitään ole. Mietin lähinnä sitä, onko turvallista jatkaa pillereiden syömistä. Kaverini äiti sairasti kohdunkaulansyövän ja käsittääkseni yksi mahdollinen tekijä syöpään oli pitkään jatkunut pillereiden käyttö.
Tosin, vaikka pillereiden pitkäaikainen käyttö onkin se suurin ongelma, jonka takia mietin menenkö papa-testiin ja jatkanko pillereiden käyttöä, myönnän, ettei papa-testi minua hirveesti houkuttele. Meillä on täällä mieslääkäri hoitamassa papa-testin, JA KYLLÄ, tiedän että hän tekee vain työtään, mutta minä ja moni muu kokee asian silti kiusalliseksi... Toinen vaihtoehto on mennä yksityiselle, jossa viimeksi kävin, mutta se on todella kallista eikä äiti sitä mielelläni minulle maksaisi. Itselläni ei ole tuollaisiin laittaa rahaa (itse pillerit äitini on kyllä luvannut maksaa).
Mutta kiitos viestistäsi joka tapauksessa. :) - gerlanderandia
Tässä tietoa alkuun: http://en.wikipedia.org/wiki/PMDD
Löytyy myös ainakin yksi englanninkielinen kirja: http://www.amazon.com/The-PMDD-Phenomenon-Breakthrough-Premenstrual/dp/0071400753/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1331842959&sr=1-1
ja oli toinenkin: http://www.bookdepository.com/Premenstrual-Syndromes-PMS-PMDD-Shaughn-OBrien/9780415399746 - menkkahirviö
Kiitän :)
- kanna vastuusi
Pillerit eivät mitenkään vaikuta kohdunkaulansyöpään eikä sen esiasteisiin.
Ilman kumia touhuaminen tietysti altistaa sille, että hp-viruksen saa jossain vaiheessa.
Papa-testi on ihan luonnollinen osa naisen elämää. Sen ansiosta päästään ajoissa seuraamaan ja tarvittaessa hoitamaan kohdunkaulansyövän esiasteita. Koska olet ollut yhdynnässä, niin mikään ei enää sinun kohdallasi poista papa-kokeen tarpeellisuutta. Suosittelen, että otat sen säännölliseksi osaksi terveydenhuoltoasi.
Ilmeisesti olet liian aikaisin aloittanut seksielämän. Lääkäri todella tekee vain työtään, jos hän tekee muuta, niin se on rikos. - menkkahirviö
Haha, ja millähän sä perustelet tuon, että olisin liian aikaisin aloittanut seksielämän?
- PMDD
Itselläni diagnosoitiin puolisentoista vuotta sitten PMDD - olen taistellut näiden oireiden kanssa jo yli 10 vuotta ja itsepäisesti kieltäytynyt tarjotuista SSRI-lääkkeistä....mutta nyt tuli mitta täyteen: itselläni oireet alkavat joka kuukausi noin kaksi viikkoa ennen menkkojen alkua, joten kuukaudesta on aina puolet pilalla - sekä minulla että lähipiirillä ;)
Nyt siis vihdoinkin ajattelin testata noita lääkkeitä niin, että syön niitä sen pari viikkoa ennen menkkojen alkua. Joskus nuorempana itsekin söin e-pillereitä, mutta niillä ei ollut mitään vaikutusta näihin dramaattisiin mielialan vaihteluihin -- pari lääkäriä myöskin antoi diagnoosin keskivaikea masennus...mutta kieltäydyin sitä uskomasta koska tuo masennus ja persoonallisuuden muutos tuli aina ajoittain...kesti vain pitkään ennen kuin tajusin että se tulee kuukausittaisissa sykleissä - ja sitten satuin oikean psykiatrin puheille. PMDD on kuitenkin sen verran "uusi" ja kiisteltykin diagnoosi, että sitä ei välttämättä tunnisteta vaan luullaan että nainen on yksinkertaisesti masentunut. Saa nähdä helpottaako lääkitys. - liipalaapa
PMDD kirjoitti:
Itselläni diagnosoitiin puolisentoista vuotta sitten PMDD - olen taistellut näiden oireiden kanssa jo yli 10 vuotta ja itsepäisesti kieltäytynyt tarjotuista SSRI-lääkkeistä....mutta nyt tuli mitta täyteen: itselläni oireet alkavat joka kuukausi noin kaksi viikkoa ennen menkkojen alkua, joten kuukaudesta on aina puolet pilalla - sekä minulla että lähipiirillä ;)
Nyt siis vihdoinkin ajattelin testata noita lääkkeitä niin, että syön niitä sen pari viikkoa ennen menkkojen alkua. Joskus nuorempana itsekin söin e-pillereitä, mutta niillä ei ollut mitään vaikutusta näihin dramaattisiin mielialan vaihteluihin -- pari lääkäriä myöskin antoi diagnoosin keskivaikea masennus...mutta kieltäydyin sitä uskomasta koska tuo masennus ja persoonallisuuden muutos tuli aina ajoittain...kesti vain pitkään ennen kuin tajusin että se tulee kuukausittaisissa sykleissä - ja sitten satuin oikean psykiatrin puheille. PMDD on kuitenkin sen verran "uusi" ja kiisteltykin diagnoosi, että sitä ei välttämättä tunnisteta vaan luullaan että nainen on yksinkertaisesti masentunut. Saa nähdä helpottaako lääkitys.SSRI- lääkkeitä ei todellakaan voi syödä parin viikon jaksoina ja lopettaa sen jälkeen ja taas aloittaa ja syödä kahtaviikkoa, lääkehän alkaa vaikuttaa vasta aikaisintaan kahden viikon kuluessa mutta useimmiten vasta kuukauden kuluessa. SSRI-lääkkeet ovat tarkoitettu säännöllisesti käytettäväksi, eikä esim niinkuin burana jota voi käyttää kuuriluonteisesti.
- PMDDtaas
liipalaapa kirjoitti:
SSRI- lääkkeitä ei todellakaan voi syödä parin viikon jaksoina ja lopettaa sen jälkeen ja taas aloittaa ja syödä kahtaviikkoa, lääkehän alkaa vaikuttaa vasta aikaisintaan kahden viikon kuluessa mutta useimmiten vasta kuukauden kuluessa. SSRI-lääkkeet ovat tarkoitettu säännöllisesti käytettäväksi, eikä esim niinkuin burana jota voi käyttää kuuriluonteisesti.
SSRI-lääkkeitä VOI nimenomaan PMDD:n hoidossa syödä vain puolet kuukaudesta; kyseessä kun ei ole normaali masennus > lääke alkaa vaikuttaa heti (usein on myös pienempi annos). Tiedän että tämä kuulostaa maallikosta käsittämättömältä, mutta PMDD:n logiikka ei ole sama kuin normaalin masennuksen kanssa jolloin kyse on pelkästään serotoniinin takaisinotosta.
Tämä siis omakohtainen kokemukseni ja psykiatrian erikoislääkärin kertomaa.
http://www.pmdd.factsforhealth.org/treatment/faq.asp
- menkkahirviö
Kiitos että jaoit omia kokemuksiasi, PMDD. :) Minä en näistä SSRI-lääkkeistä mitään tiedä tai ole kuullukaan, joten en ota siihen asiaan kantaa... Itse olen tässä päättänyt vain kärsiä sen yhden hetken, antautua ja mennä mieslääkärille papa-testiin sekä jatkaa onnellisesti pillereiden syöntiä ilman kuukausittaista sängyssä möngertämistä ja parkumista! :D
- Herätkää
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273623- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362304Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381539
- 141342
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661285Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275