bensa RE85 ja 740 vm-91

bensiiniville

onko kukaan laittanut etanolilaitteita RE85 740 bf 230i ruisku volvoon ? ja onko toiminut ja entä kulutus ?...onko hyötyä..? kestääkö kone ?

11

4600

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moi, en ole kuullut että 740 olisi ollut saatavilla uutena etanolilla toimivana, mutta Tekniikan Maailmassa oli polttopuilla, toimiva 240.
      Itsellä ei ole kokemusta tälläisesta volvosta, mutta nämä vanhat volvot ovat vähän ajavalle aika halpoja pitää muutenkin, joten kovin merkittävää säästöä etanolilla tuskin syntyy, kiinnostava ajatus kuitenkin.

    • volvo_puranen

      Nyt 2012 valmistetaan autoja jotka käyvät RE85.Teillä auto vm 91 eli 20 vuottaa väliä.Teknikkaa varmaakin eri että auto lähtee käymään tuossa -25 asteessa ilman lohkoa.Kestääkö polttoaineletkut bensapumput ja muu tekniikka.En suosittele jos haluat autoilusta nauttia.Joku on ajannut puolet 98 ja toinen puoli Re 8e mutta itsellä ei kokemusta näistä coktailista.

    • Viinat suuhun

      Ei tuossa etanolissa ole mitään järkeä koska sitä palaa ainakin 50% enemmän kuin bensaa. Tehot laskee myös huomattavasti eikä sillä uskalla enää lähteä ohittamaan maantiellä kun ei ole koneessa potkua.

      • Etanolilla tehoa

        Korkeapuristeisessa ja ahdetussa koneessa etanolilla saa enemmän tehoa. muilla autoilla tehot pysyvät samoissa.


    • 50% seossuhde toimii

      2.4 103kW vapaastihengittävällä bensavolvossa on 70l tankki, ensimmäinen tankkaus 18l etanolia ja perään 95e10 tankki täyteen, eli yhteensä E33 seos. Ei mitään havaittavaa eroa bensaan.

      Siitä seosta lisäten viisi litraa kerrallaan pelasi homma pääsääntöisesti ok, yli 50% seoksilla alkoi kylmäkäynnistys huononemaan ja joissakin tilanteissa moottorihäiriövalo syttyi, syynä oli LTFT (long-term fuel trim) säädön yläraja. Tämä johtuu siitä, että kaikki lambdasäätöiset koneet osaavat säätää seosta tietyn ikkunan sisällä, mutta kun etanolin määrä suurenee, tulee melkein kaikilla bensalle tarkoitetuilla ruiskuilla jossain kohtaa raja vastaan.

      Valosta huolimatta ajossa ei huomannut mitään ennen kuin tankkasin n. E70 seoksen. Silloin myös lämminkäynnistys huononi niin, että (onneksi olin jättänyt tankkiin tilaa), piti tilannetta paikata lisäämällä bensaa.

      Käytännössä volvon sekatankkaus toimii huoletta n. 50% seokseen asti, valo ei syty ja kylmäkäynnistys toimii, tosin pakkasella käynnistyy paremmin kun käyttää lohkolämppäriä.

      Eli siis EI PELKKÄÄ RE85 tankkiin vaan OSA normalia E10 ja OSA RE85, niin homma toimii?

      Tosiasia on, että RE85:n ja perusbensan hintaero on revähtänyt suureksi! RE85 on litrahinnaltaan monta kymmentä % halvempaa kuin perusbensa! Vaikka eri autoissa kulutuksenlisäys vaihtelee, niin näillä hintaerosuhteilla alkaa tulla useimmille jo selvää säästöä.

    • B230FK

      Vuosimallin 1996 940:ään tankkasin eilen bensan jatkeeksi 24 litraa E85:ä, jolloin 75 litran tankki tuli täyteen. Tuo tankissa oleva sekoitus oli siis "95E34" -polttoainetta.

      B230FK kävi sillä aivan samalla tavalla kuin 95E10:llä ilman mitäään ongelmia, ja aamun käynnistys 3 asteen lämpötilassa tapahtui yhtä helposti kuin bensalla. Ajattelin kokeilla seuraavan kerran laittaa puolet ja puolet, jolloin tankissa olevassa seoksessa on noin 47% etanolia. Jos lambdasäätö riittää tuohon seokseen, niin sillä voisi ajella kesäkauden ja talvella pienentää etanolin osuutta, jotta pärähtää varmasti käyntiin pakkasellakin.

      Säästöä tulee jonkin verran, sillä 940 turbokoneella ja automaatilla polttaa bensaa kaupunkiajossa lakisääteiset 12-13 litraa vaikka kuinka hissukseen ajelisi. Karkeasti jos puolet polttoaineesta on E85:tä ja litran bensaa vastaavan energiamäärän sisältämä 1,3 litraa E85:tä maksaa 1,3 euroa, seoksen vertailukelpoiseksi hinnaksi tulee noin 1,50 euroa. Tarkoittaa noin 20-25 sentin säästöä per litra ysivitoseen verrattuna eli jopa 3,25 euroa/100km.

      Esim. 15000 km ajolla tuo tekee vuositasolla lähes 500 euroa, eikä tarvitse hankkia mitään ohjausboksia.

    • Älverö
    • 19+11

      Hei vain kaikille! Vaikka tämä topikki koskeekin volvoja niin ajattelin silti kirjoitella omia kokemuksiani RE85 läträilystä.
      Eli autona 1993 vuosimallin VW golf VR6 motronic -moottorinohjauksella, yhdellä lambdalla, polttoaine ja sytkäkartat maks. 100oct. polttoaineelle.
      Aloitin lantrailut siis E25 seoksella ja muuta sanottavaa ei ole, kuin että alakierroksilla vääntö saattoi parantua hieman. Muutos johtunnee mahdollisesti koronneesta oktaaniluvusta verrattuna 95E10:n. Tällä setupilla ajelin muutaman tankillisen ja keskikulutus kasvoi n. 2dl/100km (voi johtua ajotavastakin tuollainen minimaalinen muutos ja tuon muutoksen pienuutta voi "perustella" myös korkeammalla oktaaniluvulla saavutetulla lisäväännöllä).

      Seuraavaksi tankkiin hulahti E36 seosta, jolla ei mitään mainittavia muutoksia edelliseen seokseen. Polttoainekulutustestejä en ole vielä ehtinyt suorittamaan, joten niistä ei sen enempää. Auto toimii moitteettomasti, kylmäkäynnistyksissä ei mitään ongelmia ainakaan näillä pienillä aamupakkasilla.

      Brittiläisiltä foorumeilta olen lueskellut, että kyseisen auton moottorinohjauksen pitäisi pystyä käyttämään E50 polttoainetta, joten etanolipitoisuuden korottamista harkitsen vielä tulevaisuudessa jahka nykyisellä seoksella on saatu tarpeeksi ajokilometrejä.

      Aurinkoista kevättä kaikille!

    • pikkurahaa

      Niin kyllähän se aluksi pelaa hyvin mutta kertokaapa vuoden kuluttua mitä kuuluu kun kone on räjähtänyt ja olette jääneet tien poskeen parin kolikon säästön vuoksi.

      • deswerfdcxs

        neljä vuotta ajelin ameriikan vehkeellä 50/50 seoksella bensaa ja etanoolia, eikä mitään onkelmia ollu eikä mitään muunnossarjaakaan. vahvemmalla seoksella alkoi nykimään ja kulutus lisääntyi huomattavasti


    • nam re85

      Vuosi ajettu 940 vm95 50 50 suhteel. Eikä mitään ongelmia, olkoonsa talvi tai kesä. 25tkm ja säästöö tullu ja paljon. Kulutuksessa ei hirveetä eroo, ehkä litran 100km enemmän. Alavääntö parempi ja kone käy tasasemmin ku puhtaal pensal. Et ei ole hajonnu mitään ym, ja säästäminen jatkuu ainakin minun kohalla ku re85 1el ja 9510 1.55el kulutus 8-9l satasel ollu koko ajan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2916
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      105
      2478
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2240
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2072
    5. 177
      1886
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1873
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe