Hei! Olemme Italiassa asuva pari jolla edessä mikrohedelmöitys ISCI miehen huonon siittiöarvon takia, miehellä vain 1% hyviä siittiöitä. Olemme tehneet jo kaikki testit ja seuraavana olisi vuorossa itse hoidon aloitus, mutta minua epäilyttää paljon nämä Italian tavat, ja nyt mietin jos kuitenkin tulisimme Suomeen tekemään tämä...Tässä olisi muutama kysymys hedelmöityshoitoihin liittyen, jos voisitte vasta, olisin todella kiitollinen:
A) Jarrutus vaihtoehdoissa on pitkä ja lyhyt kaava, mitä eroja niillä on? Saako teillä valita itse kumman kaavan haluaa?
B) Jos tehdään pitkän kaavan mukaan, tehdäänkö munasarjojen ultra ennen kasvatushoidon alkamista jolloin jarrutuslääkitys on jo päällä? Mitä ultralla on tarkoitus katsoa siinä vaiheessa?
C) Entä onko kasvatushoitojen aikana ultraus? kuinka monesti?
D) Kun täällä Italiassa on alkioiden pakastus kielletty, haluaisin kysyä, jos minulta tulisi esim. 5 munasolua ja niistä italialainen lääkäri valitsee 2 hedelmöitykseen ja loput 3 munasolua menee pakkaseen myöhempää hedelmöitystä varten, onko se vähemmän onnistuva tapa kuin Suomen, jossa kaikki 5 munasolua hedelmöitetään ja niistä heti näkee mikä on paras alkio? Vaikuttaa järkevämmältä tuo Suomen tapa.. vai näkeekö se italian lääkäri niistä munasoluista jo heti sen että mistä tulisi paras alkio?
E) Jos on läpikäynyt nämä hoidot tuleeko niistä jotain haittavaikutuksia tai muuta myöhemmällä iällä?
Kiitos paljon!!!
kysymyksiä ISCI:stä ja Italian menetelmistä
1
149
Vastaukset
Kiitos mielenkiinnosta sieltä Italiasta saakka!
Vastaan järjestyksessä kysymyksiisi:
A) Hoitokaavoja on kaksi pitkä ja lyhyt, valintaan vaikuttaa paitsi klinikan käytäntö myös potilaan munasarjojen aktiivisuus, mahdollinen endometrioosi jne. Pitkällä kaavalla saadaan keskimäärin kaksi munasolua enemmän, mutta sivuvaikutuksena on usein ennen pistosten aloitusta vaihdevuosioireita. Hyperstimuaatioriski on pitkällä kaavalla vähän suurempi, mutta riippuu paljon miten aktiiviset munasarjat sinulla on.
Hoitotuloksissa ei ole eroa.
B) Munasarjojen UÄ tehdään yleensä ennen kasvatushoidon aloittamista, jotta varmistutaan ns.supression saavuttamisesta eli että kaikki munarakkulat ovat hyvin pieniä lähtötilanteessa ennen kasvatushoidon alkua.
C) Kasvatushoidon aikana on tavallisesti kaksi UÄ-käyntiä.
D) En näe eroa onnistumisessa Italian ja Suomen tavassa, heillä on hyvät kokemukset pelkkien munasolujen pakastamisesta, mikä käytäntö ei Suomessa ole vielä lainsäädäntösyistä laajemmalle levinnyt, koska alkion pakastus on meillä sallittua. Molemmissa tavoissa voi pakastushoito epäönnistua jo ennen siirtoa, alkio tai munasolu voi tuhoutua sulatuksen jälkeen.
E) Hoidot eivät aiheuta haittavaikutuksia myöhemmin.
Toivotan teille onnea ja kannustan aloittamaan hoidon luottavaisin mielin!
Ystävällisin terveisin,
Anna-Kaisa/Väestöliiton klinikat
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus167150- 1972510
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1021947En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761517Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k1911069- 41980
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va46949- 77853
- 45729
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka7708