Käyttövedensäädön venttiili

?=1+18

Ikäloppu tavallisen omakotitalon (kaukolämpö) käyttöveden säätöventtiili on vuosia sitten tullut tiensä päähän. Kyseessä Danfoss AVTB DN20 kv2,1. Ilmeisesti venttiili on istukkatyyppinen.
Käyttöveden kiertoa ei ole.

Tarkoitus on laittaa sopivalla säätömoottorilla oleva venttiili, mutta onko tyypillä väliä, eli kestääkö palloventtiili samalla tavalla ja onko oltava tarkka kv-arvon kanssa? Käykö esim kv1,6 tai kv4?
Millaista venttiili/moottori-yhdistelmää suosittelisit Oumannin ohjattavaksi?

11

2073

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nanaah73

      Kokeile soittaa energiayhtiöösi?

    • 17+8

      Samanlainen tilalle mutta taitaa olla helvetin vanha lämmönvaihdin joka kannattaisi ehkä vaihtaa kokonaa.

      • ?=1+18

        Samanlaisen ehkä voisi laittaa muuten, mutta maksaa jotain 350€ ja halvemmalla saa jo sähkösäätimen ja venttiilin.
        Koko lämmönvaihdinsysteemi on 80-luvun alkupuolelta ja maksaisi varmaan vaihdettuna ainakin 4000€ ?
        Jos levylämmönvaihtimet ja putket vielä kestäisi, niin venttiilit ja toimilaitteet osaisin vaihtaa uudempiin itsekin.


      • 8+18
        ?=1+18 kirjoitti:

        Samanlaisen ehkä voisi laittaa muuten, mutta maksaa jotain 350€ ja halvemmalla saa jo sähkösäätimen ja venttiilin.
        Koko lämmönvaihdinsysteemi on 80-luvun alkupuolelta ja maksaisi varmaan vaihdettuna ainakin 4000€ ?
        Jos levylämmönvaihtimet ja putket vielä kestäisi, niin venttiilit ja toimilaitteet osaisin vaihtaa uudempiin itsekin.

        Jos se vaihdin on noin vanha niin eihän siihen kannata enään alkaa mitään uusia venttiilejä ja säätimiä virittelemään, kaukolämmönvaihtimen käyttöikä on n. 15-20 vuotta, sullahan on jo 30 vuotias vaihdin, joka on jo aivan maksimi.

        Kesän koittaessa kyselemään tarjouksia uudesta vaihtimesta!


      • ?=1+18
        8+18 kirjoitti:

        Jos se vaihdin on noin vanha niin eihän siihen kannata enään alkaa mitään uusia venttiilejä ja säätimiä virittelemään, kaukolämmönvaihtimen käyttöikä on n. 15-20 vuotta, sullahan on jo 30 vuotias vaihdin, joka on jo aivan maksimi.

        Kesän koittaessa kyselemään tarjouksia uudesta vaihtimesta!

        No joo, onhan tuossa rikkinäinen paisuntasäiliö (~60€), energiatehokkaamman patteriverkoston kiertovesipumpun voisi myös laittaa (alle 200), tosin on se kertaalleen vaihdettu reilu 10 vuotta sitten.

        Mutta kannattaako maksaa maltaita koko systeemistä, jos kaikki rikkinäiset tai rikkoutuvat (liikkuvat) osat pystyy itse vaihtamaan. Nähdäkseni vain putket jää jäljelle, jos kennojenkin vaihto onnistuisi, niitä en vielä tutkaillut, voivat olla hankalampia, mut ehjät kaiketi vielä ovat. Säästyisi ainakin pari tuhatta ekeä.


    • jokkis58

      laita se kv 2,5, niin riittää.
      mulla oli viime kesänä sama juttu. express vaihto 2,5 tilalle.
      hyvin riittää vesi. asunto on 84 m2

    • hannimi

      Laita kvs2,5 20mm venttiili 6,5 mm liikepituudella ja siihen oumanin M41A15 moottori, nopeus 15s, riittää hyvin ilman lkv kiertoakin

    • 2+2=5

      ohjeita venttiilin vaihtoon?
      sulut kiinni ja sillee?
      pitää varmaa hitsata?
      onnistuuko kolvilla jos on kuparia?

      • hannimi

        helpoimmalla pääset kun katsot vanhan venttiilin valmistajan, kvs-arvon ja mm koon, mittaat vielä koko venttiilin pituuden tiivisteestä toiseen ja kiinnitystapa, onko sisä- tai ulkokierteellä vaiko laippojen välissä. menet sen jälkeen paikalliselle onniselle, tai etsit täältä: http://www.ouman.fi/fi/alue-edustajat/ , soittamalla saat tilattua


    • Janne.K.64

      Mulla pitäs kanssa säätölaitteet ja käyttövedenteko kenno uusia, vuotaa.
      Miten onnistuu? Mistä saa uusia ja mieluiten halvalla. Vinkejä työhön, miten ootte tehny?

      • hannimi

        luotettava, paikallinen putkifirma on paras ratkaisu. itse joudut tilaamaan kaiken erikseen, mutta putkifirmat saa vaihtimen ja säätölaitteet pakettihintaan


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      75
      2196
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1442
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      134
      1434
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      145
      1123
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      977
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe