Ikäloppu tavallisen omakotitalon (kaukolämpö) käyttöveden säätöventtiili on vuosia sitten tullut tiensä päähän. Kyseessä Danfoss AVTB DN20 kv2,1. Ilmeisesti venttiili on istukkatyyppinen.
Käyttöveden kiertoa ei ole.
Tarkoitus on laittaa sopivalla säätömoottorilla oleva venttiili, mutta onko tyypillä väliä, eli kestääkö palloventtiili samalla tavalla ja onko oltava tarkka kv-arvon kanssa? Käykö esim kv1,6 tai kv4?
Millaista venttiili/moottori-yhdistelmää suosittelisit Oumannin ohjattavaksi?
Käyttövedensäädön venttiili
11
2073
Vastaukset
- nanaah73
Kokeile soittaa energiayhtiöösi?
- 17+8
Samanlainen tilalle mutta taitaa olla helvetin vanha lämmönvaihdin joka kannattaisi ehkä vaihtaa kokonaa.
- ?=1+18
Samanlaisen ehkä voisi laittaa muuten, mutta maksaa jotain 350€ ja halvemmalla saa jo sähkösäätimen ja venttiilin.
Koko lämmönvaihdinsysteemi on 80-luvun alkupuolelta ja maksaisi varmaan vaihdettuna ainakin 4000€ ?
Jos levylämmönvaihtimet ja putket vielä kestäisi, niin venttiilit ja toimilaitteet osaisin vaihtaa uudempiin itsekin. - 8+18
?=1+18 kirjoitti:
Samanlaisen ehkä voisi laittaa muuten, mutta maksaa jotain 350€ ja halvemmalla saa jo sähkösäätimen ja venttiilin.
Koko lämmönvaihdinsysteemi on 80-luvun alkupuolelta ja maksaisi varmaan vaihdettuna ainakin 4000€ ?
Jos levylämmönvaihtimet ja putket vielä kestäisi, niin venttiilit ja toimilaitteet osaisin vaihtaa uudempiin itsekin.Jos se vaihdin on noin vanha niin eihän siihen kannata enään alkaa mitään uusia venttiilejä ja säätimiä virittelemään, kaukolämmönvaihtimen käyttöikä on n. 15-20 vuotta, sullahan on jo 30 vuotias vaihdin, joka on jo aivan maksimi.
Kesän koittaessa kyselemään tarjouksia uudesta vaihtimesta! - ?=1+18
8+18 kirjoitti:
Jos se vaihdin on noin vanha niin eihän siihen kannata enään alkaa mitään uusia venttiilejä ja säätimiä virittelemään, kaukolämmönvaihtimen käyttöikä on n. 15-20 vuotta, sullahan on jo 30 vuotias vaihdin, joka on jo aivan maksimi.
Kesän koittaessa kyselemään tarjouksia uudesta vaihtimesta!No joo, onhan tuossa rikkinäinen paisuntasäiliö (~60€), energiatehokkaamman patteriverkoston kiertovesipumpun voisi myös laittaa (alle 200), tosin on se kertaalleen vaihdettu reilu 10 vuotta sitten.
Mutta kannattaako maksaa maltaita koko systeemistä, jos kaikki rikkinäiset tai rikkoutuvat (liikkuvat) osat pystyy itse vaihtamaan. Nähdäkseni vain putket jää jäljelle, jos kennojenkin vaihto onnistuisi, niitä en vielä tutkaillut, voivat olla hankalampia, mut ehjät kaiketi vielä ovat. Säästyisi ainakin pari tuhatta ekeä.
- jokkis58
laita se kv 2,5, niin riittää.
mulla oli viime kesänä sama juttu. express vaihto 2,5 tilalle.
hyvin riittää vesi. asunto on 84 m2 - hannimi
Laita kvs2,5 20mm venttiili 6,5 mm liikepituudella ja siihen oumanin M41A15 moottori, nopeus 15s, riittää hyvin ilman lkv kiertoakin
- 2+2=5
ohjeita venttiilin vaihtoon?
sulut kiinni ja sillee?
pitää varmaa hitsata?
onnistuuko kolvilla jos on kuparia?- hannimi
helpoimmalla pääset kun katsot vanhan venttiilin valmistajan, kvs-arvon ja mm koon, mittaat vielä koko venttiilin pituuden tiivisteestä toiseen ja kiinnitystapa, onko sisä- tai ulkokierteellä vaiko laippojen välissä. menet sen jälkeen paikalliselle onniselle, tai etsit täältä: http://www.ouman.fi/fi/alue-edustajat/ , soittamalla saat tilattua
- Janne.K.64
Mulla pitäs kanssa säätölaitteet ja käyttövedenteko kenno uusia, vuotaa.
Miten onnistuu? Mistä saa uusia ja mieluiten halvalla. Vinkejä työhön, miten ootte tehny?- hannimi
luotettava, paikallinen putkifirma on paras ratkaisu. itse joudut tilaamaan kaiken erikseen, mutta putkifirmat saa vaihtimen ja säätölaitteet pakettihintaan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä752196- 1331442
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1341434- 1451123
- 105977
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten366902Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82764Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55714Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67674Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673