Ulosotto perintä alkaa apuja/kokemuksia

Hei olen juuri aloittanu työt ja tiennaan noin 1700e/kk siis ilman että verottaja iskee :( nyt sitten alkaa velkojen perintä minulla on ulosossa noin 6000e velkaa ja pelkäänkin nyt että mitä ulosotto perii =/ soitin itse aktiivisesti kyllä ulosotto miehelle ja sanoi että kun itse olen ollut yhteydessä ja hoidan niin summaa/summia voidaan pienentää kun velkaa ei ole paljoa :/ mutta kun vuokrani on 650e/kk ja puhelin nettimaksu 150e/kk niin pelkään että ei jää mitään käteen =/ mitä tehdä ja kellään kokemuksia tiukasta/velkaisesta taloudesta. JA PYYDÄN EI POTTUILUJA

21

3004

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Velkavelho

http://www.oikeus.fi/5620.htm

Palkastasi ulosmitataan 1/3 eli 1700 €/3 = n.570 €/kk.
      Sinulle jää käteen 1700-570-650-150 = 330 €/kk
      Ulosotto kestää 6000/570 =10,5 kk korot,kulut = 11-12 kk.
      Kovin paljoa tuossa ei ole uo-miehellä neuvotteluvaraa, kun tuo 1/3 on määritelty laissa. Sen sijaan jos velkoja on useampi kpl, voit kuluja vähentääksesi maksaa niitä yksitellen kokonaan pois, sen sijaan että lyhentäisit jokaista pienellä summalla joka kuukausi.

Puhelin- ja nettimaksusi ovat muuten järkyttävät.
      Ja täältä ohjeita tulevaksi vuodeksi:

http://www.martat.fi/neuvot_arkeen/rahat/

• Eli mun ei periaatteessa edes kannataisi tehdä töitä kun en pysty elämään kun noin 800e menee vuokraan nettii ja puhelimeen =S ja tuo puhelin on aika järkky mutta kun joutuu maksamaan enään vuoden sitäkin ettei se mene ulosottoon kuitenkaan. Mutta ulosotto mies minulle neuvoi että sitten määritetäänvasta paljonko perivät kun verot lasketaan pois ja tietysti saan 26% verokortin =/ eli käytänössä ruokaan jää se hienot 80e ja sitten pitäis työmatka viel kustantaa =/ Tosin neuvottelu varaahan ei ole mutta näin uo mies minulle sanoi että knu velkaa ei ole paljoa ja kun itse otin yhteyttä niin voi sopia ns maksusuunnitelman eli vähän pienemmän summan perivät näin sanoi oma ulosotto mieheni =S

• Ulosmittauksen lievennykset ja vapaakuukaudet

Velallisen sairaus, työttömyys, velallisen maksama elatusapu tai muu erityinen syy voidaan ottaa huomioon ulosmittauksessa. Jos velallinen on ollut pitkään työttömänä, palkan ulosmittausta voidaan lykätä enintään neljä kuukautta, jollei ulosoton hakijan maksunsaanti olennaisesti vaarannu.

Kun palkan ulosmittaus on jatkunut yhtäjaksoisesti tai lähes yhtäjaksoisesti vuoden, ulosmittaus keskeytetään määräajaksi (vapaakuukaudet), jos:
        1) ulosmittaus on toimitettu ns. tulorajaulosmittauksena (nettopalkka enintään kaksi kertaa henkilökohtaisen suojaosuuden määrä);
        2) velallisen välttämättömät asumiskustannukset tai muut elinkustannukset ovat hänelle ulosmittauksen jälkeen jäävään määrään nähden korkeat; tai
        3) keskeyttämiseen on erityinen syy (esimerkiksi silmälasit tai kodinkone)

Esim voin keskustella koska jos peritään hirmuinen summa niin en voi elättää itseäni =(

• Velkavelho

Nettopalkkasi onkin siis 0,74 x 1700 = 1258. Hmm, tämä muuttaa uo:n laskentakaavaa. Oikeus-linkissä Esimerkki 2 mukaan:
      2/3 x (1258-650,70) = 404,90
      Käteen jää 1258-405-650-150 = 54 kauniinsoikeaa euroa.

Olet juuri törmännyt syyhyn, miksi monet uo-asiakkaat välttelevät töihinmenoa.
      Ulosotto otetaan huomioon asumis- ja toimeentulotukilaskelmissa, selvitä ensi tilassa mahdollisuutesi saada apua vuokranmaksuun.

• laskin että veroprosenttini tulee olemaan 11%=183 1660-183=1477-404,90=1072e eli tuolla kyllä jo pärjää jos laskin tuon siis oikein??? Ja minä haluan hoitaa velkan irehdisti pois enkä vain jäädä kotiin makaamaan ja antaa asioiden olla. Velkani ovate ex vaimoni tekemiä paskoja =/ ja silloin talous kaatui aikoinaan mikä harmittaa. Mutta näin ulosotto miesh kyllä sanoi että tuollaisestakin summasta voi hieman tinkiäö kun itse olen heihin yhteydessä ja hoidan asiaa että en sitten tiedä asiasta.

• cxvmz3d

Ota pikavippiä.

• Kiitos

Palkasta vähennetään ensin pakolliset menot, verot ja muut kulut, laskit itse että sinulle verojen/muiden pakollisten menojen jälkeen jäisi bruttoa 1071e. Suojaosuus yhdelle ihmiselle on 21.69/pvä. Eli sinulla tuo 650e. Tuo summa vähennetään ensin ja sen ylimenevästä tulosta tehdään ulosmittaus. Bruttotulo 1072e- suojaosuus 650e = 422e ja tuosta summasta ulosotto saa ottaa sen 1/3. Tarkoittaa sellaista summaa kuin 280e, noin. Maksukieltolaskuri löytyy om.fi/maksukiletolaskuri. Mutta aina kannattaa pitää hyvät väli uo:n kanssa. Siitä on jossain vaiheessa hyötyä jos tarvitset vaikkapa ylimääräisiä vapaakuukausia. Vapaakuukaudet voit käyttää, siis 2kk, jos on keskeytyksettä maksanut vuoden ajan. Sen lisäksi sinulla on oikeus saada vapaakuukausi jos vaikkapa tulee äkillinen sairaustapaus tai jokin kodinkone rikkoutuu. Tuo lakisääteinen 2 vapaa kuukautta toimii joillakin paikkakunnilla/ulosottomiehillä viranpuolesta automatic, niin kuin pitääkin ja joillain paikkakunnilla pitää toimittaa kaiken maailman selvityksiä kuukausimenoista sun muita lipukkeita ja selvityksiä kuluista. Eli ei ole uo-virkailija ihan tilanteen tasalla itsekään.
      Oliko kovin sekavaa? Olen ollut itse ulosoton asiakas 2 vuotta ja minua on siunattu ystävällisellä virkailijalla.

• Kiitos

brutot ja netot meni sekaisin. Anteeksi. Eli nettotulosta vähennetään suojaosuus ja vain ylimenevästä tehdään ulosmittaus.

• Velkavelho
        Kiitos kirjoitti:

brutot ja netot meni sekaisin. Anteeksi. Eli nettotulosta vähennetään suojaosuus ja vain ylimenevästä tehdään ulosmittaus.

Ulosotto tehdään nettopalkasta, muita 'pakollisia vähennyksiä' ei huomioida kuin ennakonpidätys. Ulosmitattavia rahamääriä on porrastettu tulojen mukaan. Nettotulosta ei vähennetä suojaosuutta tässä tuloluokassa.

Ihan pikkuisen oikaisen laskelmia:

bruttopalkka = 1660
        vero 11% = 183
        nettopalkka = 1477

Nettopalkka on suurempi kuin kaksi kertaa suojaosuus 2x 650,70 = 1301,40 (Esimerkki 3), jolloin ulosmitataan 1/3.

1477/3 =492,33

Käteen jää 1477-492-650-150 = 185 €/kk

Edelleen kehoitan aloittajaa hakemaan asumistukea.

• eipätipuas.tukea

Miten sitä asumistukea muka saa, siinähän on tiukat rajat ja asumistuki lasketaan BRUTTOtulosta??!!

• Kiitos

Ulosottoon huomioidaan vähennyksiksi myös Tyel ja työttömyysvakuutusmaksu.
      Asumistukea ei voi saada. Se lasketaan aina bruttotuloista. Mutta toimeentulotukea voi hakea. Jonkin verran pitää elämiseen jäädä vuokran ja muiden pakollisten menojen jälkeen. Toimeentulotukilaskurikin löytyy joltain sivuilta, googletapa se. Pikaisesti laskin, että 300e pitäisi tulla toimeentulotuen puolelta. Mutta kannattaa hakea heti kun olet saanut tilinauhasi mustaavalkoisella.

• Kiitos

Nyt vasta hokasin, että sulle jää 1700e ja veroja ei mene ollenkaan. Eli silloin uo ottaa siitä 566e eli sinulle jää palkasta 1134e ja siitä maksat vuokran, niin sinulle jää elämiseen 484e. Netti ja puhelin ei nykypäivänä ole välttämättömiä sosiaalitoimiston laskelmissa joten niitä ei lasketa pakollisiin kuluihin. Mutta järkevästi ajatellen jos sinulla menee nettiin ja puh.liittymään 150e/kk niin se on ihan helevetin kallis. Minulla on Saunalahden 2 puh.liittymää ja nettiyhteys. Maksan niistä kuukaudessa 33.90e. Siis kaikki yhteensä.... Ehkä kannattaa kilpailuttaa netti ja puhelinliittymä ihan ekaksi? sen jälkeen tuo asunto?

• Siis voisiko joku nyt selventää voinko hakea toimeentulotukea??? ja paljonko mulle liksasta nytjää ja miten niin ei mene veroja?!?!?! ja nyt on puhelin laskut netti laskettu 100e/kk.. eli 50e tuli karsittua poies... mutta kun tässä nyt on kiitos tullut sinulta niin paljon ristiriitaa että ei mene veroja ja sitten menee ja sitten jää käteen 400e/kk ja hmm ja velkavelho voitko selventää. vuokra puhelin 0netti on nyt yhteensä 700/720e/kk :)

• Velkavelho

Hienoa, että sait kulujasi alemmas. Huomaan, että minulla on ollut väärä tieto, Kela tosiaan katsoo bruttotuloja asumistuen määrittelyssä, ja sinun palkkasi osuu juuri tulorajan väärälle puolelle. Sen sijaan toimeentulotukeen olet oikeutettu.

Sosiaali- ja terveysministeriön ohjeistuksesta poiminta:
        "Jos tulot ovat ulosoton kohteena, niistä on perusteltua ottaa tulona huomioon vain ulosoton jälkeen tosiasiassa käytettävissä oleva osuus. Tämä koskee kuitenkin vain ulosmittausta, joka toimitetaan suoraan palkasta, eläkkeestä tai muusta tulosta. Mikäli henkilö on vapaaehtoisella suorituksella lyhentänyt ulosotossa olevaa velkaansa, suoritukseen tulee toimeentulotukea myönnettäessä suhtautua samalla tavoin kuin muihinkin velanhoitomenoihin."

Ja viittaus aikaisempaan keskusteluun:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/2454765

Käänny siis sosiaalityöntekijän puoleen. Tuloistasi huomioidaan 1477-492= 985 €/kk ja menoistasi ainakin vuokra, puhelinkuluista ehkä osa. Saat erotuksen tt-tukena, että sinulle jäisi edes perusosan verran käteen eli 461€ kuukaudessa. Ttt kohdistuu siis nimenomaan vuokranmaksusi tukemiseen, ei velanmaksuun. Tarvitset tt-päätökseen kuitenkin täsmälliset luvut ennakonpidätyksestäsi verottajalta ja ulosmitattavan kuukausierän suuruudesta uo-mieheltä, nämä täällä käytetyt ovat olleet 'noin'-lukuja.

• Velkavelho mistä tuollaiset lausunnot ja paperit saa??? =) Toisaalta tässä saa nähdä että jatkuuko työt kun töissä ajoi toinen työntekijä trukilla polveen ja pahasti kävi ja kun olen uusi niin pomo hiillostaa että pitäisi tehdä rikkinäisellä polvella töitä =(

• Velkavelho

Tuo oli joku ikivanha linkki, -05 tai -07, tarkoitan sanoa, että uo-asia on sos.työntekijän tiedossa ja ohjeistuksissa ollut jo monta vuotta. En ole koskaan tt-tukea hakenut, joten en ole kovin perehtynyt vaadittavaan paperiliitenivaskaan, mutta kuntasi sos.työntekijä neuvoo sinua kyllä. Netistä löytyy myös infoa.

Vielä yksi laskuharjoitus:
        6000/492 = 12,2 pari kuukautta kuluihin.
        Ulosottosi kestää 13-14 kuukautta. Sitten olet kuivilla.

Pikaista paranemista!

• neonhomoja

21x30 eli 630 e on suoja osuus sen ylimenevästä osasta 2/3 osaa vievät
      eli sulla menee 1/3 osa nettotuloista niille

jää semmoset 800-900 e puhtaana

• Neonhomoja selvennäs vähän kuule ei ne noin paljoa multa ota pois kun mikään laskurikaan ei näytä että jäisi mulle noin pieni summa käteen. Vai velkavelho osaatko neuvoa vielä tuohon?? Olen hakenut itse toimeentulotukea ja osaan kyllä hakea mutta se kestää se haku mutta ei voi mitään kyllä pääpystyssä kestää noiden velkojen kera =) =) pääasia että katto on päänpäällä =) velkavelho jos voisimme olla yhteyksissä sähköpostilla kun perintäni alkaa niin jos osaat auttaa kun fiksu olet ja ymmärrät asiat=)

• ammattilaistenasia

Tuota, tämä ei ole Velkavelhon tai kenenkään muun tietämyksen/kokemusten aliarvioimista ja jokainen voi tosin antaa toisille hyviä neuvoja jne. Mutta silti suosittelen että ihan kysyt sitä neuvoa vaikka sieltä Sossusta tai Ulosottomieheltä tms. Kun ne on alan ammattilaisia ja osaa antaa ne täsmälleen oikeat neuvot sinulle.

Kun täällä moni on kokenut samoja asioita, mutta jokaisen tapaus on niin yksilöllinen ettei sitä täysin voi verrata toisen ihmisen juttuihin. Saat ainakin se oikean ja 'päivitetyn' tiedon asioista ja siitä miten toimia, onko oikeutta tukiin tms. Esim. Sossun henkilöiden työ on auttaa vähävaraisia jne. ja Velkaneuvonnastakin voisit saada vinkkejä talouden tasapainottamiseen jne.

Tsemppiä! ps. ei kysyvä tieltä eksy...

• Velkavelho

Tässä kohti olen ihan samaa mieltä! Laki on aina sama kaikille, mutta sossun ja uo:n päätöksissä on aina mukana virkamiehen oma harkinta ja jokainen tapaus on omanlaisensa. Omatoiminen tiedonetsintä ei myöskään ole nettiaikana vaikeaa.
        Keskustelupalstan hyöty on siinä, että monet samassa asemassa olevat voivat löytää vinkkejä ja ohjeita, joita eivät tulleet edes ajatelleeksi. Toivonkin, että aloittaja tulee jossain vaiheessa tänne kertomaan, miten kävi, paljonko uo loppujen lopuksi veloittaa ja saitko toimeentulotukea.

• pläähhhhhh

Hei. Tiedän että viiesittelen todella myöhään tähän ketjuun mutta haluaisin kertoa että kannattaa myös todella tarkasti seurata palkkanauhaasi että sinulle jää sinulle kuuluva suojaosuus käyttöösi. Itselleni on siunaantunut hyvinkin hankala uo nainen ja suojaosuudet eivät ole täyttyneet ja kaikista virheistä en voi enää valittaa. Harkitsenkin tässä itse henk koht että haastanko palkanmaksajan sekä uo naisen oikeuteen sillä katson heidän väärin ulosmittaamillaan summilla vaikeuttaneen minun vuokran maksujani tuntuvasti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3115
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2885
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2125
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1575
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1348
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1311
    8. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      19
      1284
    9. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe