Kuntoutustuki

elämä lopussa

Kuinka pitkäksi aikaa voi kuntoutustukea saada? ja onko sillä jotain velvoitteita hakijaa kohtaa?Olen ollut kohta 300pv.kelan sairaspäivärahalla masennuksen ja fibromyalgian vuoksi,enkä ole vieläkään työkykyinen.
Ensimmäinen kuntoutustuki hylättiin,ja nyt psykiatri teki uuden hakemuksen.
Olenko sen jälkeen täysin rahaton,jos kuntoutustukihakemustani ei hyväksytä nytkään.Kuinka pieni/suuri on kuntoutusraha verrattuna sairaspäiväraha?

6

3178

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei Manun illallinen

Yleensä kuntoutustukea hakevalta vaaditaan painavat perusteet tukeen ja usein käytätetään kaikki muut sosiaaliset etuudet ennen kuin tukea myönnetään . Kun olet saanut sairauspäivärahaa täydet 300 päivää niin jos kuntoutustukea ei ole myönetty niin sitten ilmoittaudut vajaa kuntoiseksi työn hakijaksi työvoimatoimistoon ja saat ansiosidonnaista työttömyyspäivä rahaa 500 päivää . Sen jälkeen tipahat työmarkkinatuelle ja sen jälkeen on suuri toden näköisyys saada kuntoutustukea tai päästä työkyvyttömyyseläkkeelle . Pitkän katkera tie kuljettavaksi .

• Kuntoutustuki on entiseltä nimeltään määräaikainen työkyvyttömyyseläke. Varsinainen työkyvyttömyyseläke on toistaiseksi voimassa oleva eläke.

Kuntoutustuen maksamisessa ei ole maksimiaikaa. Kuntoutuksen on oltava tarkoituksenmukaista: ikäsi, ammattisi, työhistoriasi ja koulutuksesi otetaan huomioon tätä arvioitaessa.

Kuntoutustuki on samansuuruinen kuin työkyvyttömyyseläke. Kuntoutusraha on tasoltaan suurempi: työkyvyttömyyseläkkeen määrä korotettuna 33: %:lla.

Kuntoutustuen tai -rahan laskennassa käytetään eri laskentaperiaatetta kuin sairauspäivärahassa. Sairauspäivärahan laskemisessa voit käyttää Kelan laskuria: http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/190608111307ES.

Jos kuntoutushakemus hylätään ja et pysty tekemään työtä, niin sitten voit saada työttömyyskorvausta.

• Päässä kihisee

Olen 53v,..Lokakuun -2011 alusta työkyvyttömyyseläkkeen kuntoutustuella.Palvelualalla vuodesta -78....melkein koko ajan tehnyt 7,5h/päivä.Selässä vikaa....molemmissa polvissa proteesi,olkapää leikattu sekä nilkassa jotain vikaa...löytyi magneetissa.Kovasti haluaisin töihin,mutta huonolta näyttää.Koulutetaanko tämän ikäistä uudelleen ja sitten pelko ettei kukaan ota töihin enää ??? Tavallaan huono omatunto,kun en vaivoiltani pysty töihin. Jatkuuko kuntoutustuki kenties hamaan tulevaisuuteen?

• Työeläkekuntoutuksen keinoja ovat mm. työkokeilu, työhön valmennus ja työhön tai ammattiin johtava koulutus, jotka on tarkoitettu alle 63-vuotiaille. Kuntoutuksen ehtona on, että sen hakija on vakiintunut työelämään ja viiden kuntoutushakemusta edeltäneiden viiden viimeisen vuoden ansiot ovat vähintään 32 447,22 euroa.

Parhaiten asia selviää, kun soitat oman eläkeyhtiösi kuntoutusneuvojalle.

Kuntoutustuki on määräaikainen työkyvyttömyyseläke. Lääketieteelliset seikat vaikuttavat siihen, jatkuuko se vai ei.

• onko estettä?

Voiko kuntoutustuen aikana tehdä kuitenkin palkkatöitä esim.jos työkokeilupaikka on sopiva omalle terveydelle ja he haluavat minut tekemään vaikka viikonlopun palkallista työtä, tai jos työkokeilupaikan ulkopuolelta löydän sopivan työpaikan, joka soveltuu terveydelleni, voinko mennä tekemään palkkatyötä?Eli saan kuntoutusrahaa eläkelaitokselta, sehän sama jos työkyvöttömyyseläkeläinen menee tekemään töitä, raja oli jotain 700e brutto/kk, mitä eläkkeen lisäksi saa tienata.Kuntoutusraha on meinaan niin surkea, niin kuin eläkkeetkin, ettei perheellinen pärjää ja muutaman päivän palkkatyö tuo hieman lisäansiota.

• Kuntoutustuen aikana työnteko on mahdollista. Eläkeyhtiö on määritellyt sinulle henkilökohtaisen rajan, jota et saa ylittää. Tarkan rajamäärän voit kysyä kuntoutustukea maksavasta eläkeyhtiöstäsi.

Kuitenkin jokainen kuntoutustuella oleva voi huoletta saada ansiota ainakin 713 €/kk (v.2012). kuntoutustuen määrästä riippumatta niin kuin itsekin totesit.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      74
      3397
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3127
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3002
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1679
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe