P-Gluk arvo 6.7

APUA !!

HEI !! Kävin tässä pari päivää sitten labrakokeissa. Lääkäri soitti minulle eilen tulokset ja kertoi että tuo P-Gluk arvo on 6.7 Tarkoittaako tuo arvo siis sitä että minulla on diebetes tai tulen 100 % varmuudella sairastumaan diebetekseen lähivuosien aikana ? Ajattelin vain kun luin terveyskirjasto.fi sivustolta seuraavan lauseen: "Jos paastoarvo on 6.1-6.9 mmol/l,käytetään nimitystä "heikentynyt paastosokeri" Tämä merkitsee yleensä sitä, että varsinainen diebetes puhkeaa lähivuosina"
Onko nyt siis sellainen tilanne että kun minulla tuo P-Gluk arvo on 6.7 niin diebetes puhkeaa minulla 100 % varmuudella lähivuosien aikana vaikka tekisin mitä elintapa ja ravintomuutoksia ? En ole koskaan polttanut tai käyttänyt alkoholia. Olen absolutisti. Iältäni olen 27 v mies.
Tässä sairaanhoitajan minulle antamassa tulosteessa on kaikki minulle tehdyt labrakokeet ja tulokset. Erilaisia kokeiden nimiä on lähes 30. Onko tuon P-Gluk kokeen lisäksi muita kokeita millä diebetes riskiä mitataan ? Vaikka kuinka tätä lappua selaan ja tutkin niin eihän tästä mitään ymmärrä.

28

19791

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vielä korjattavissa

      P-Gluk viitearvot on aikuisilla, yli 16 v 4 - 6.1 mmol/l , eli arvosi on selvästi yläkanttiin. Sairastuminen diabetekseen ei ole 100% varmaa mutta edellyttää jo toimenpiteitä esimerkiksi ruokailutapojen seurannassa ja muutoksissa. Et kertonut painostasi, oletko ylipainoinen? Ellei asialle tee heti jotain, diabetesriski on olemassa.

    • riski on...

      Oliko tulos ns. paastoarvo, siis aamulloa ennen aamiaista otettu? Jos ei, niin kauanko oli aikaa edellisestä syömisestä? Se voi vaikuttaa.

      Jos oli paastoarvo, niin onhan tuo jo normirajojen yläpuolella. Seurantaa varmaan kannattaa tehdä ja katsoa liikunnat&ruokailutavat kuntoon. Ja ehdottomasti ylipainosta eroon, jos sitä on.

      !00% varmuutta sairastumisesta ei voi kukaan antaan, ei myöskään sitä, että et sairastuisi. Siksipä kannattaa ainakin katsoa ne elintavat kuntoon. Eikä kannata unohtaa seurantaa eli harvakseltaan verensokerit kannattaisi mittauttaa tai hankkia vaikki oma mittari.

    • ketjun aloittaja....

      Labrakokeet otettiin minulla aamulla kello 09 aikoihin jota edelsi noin 12 h syömättömyys ja juomattomuus. Olen 190 cm pitkä ja painan 100-102 kg.

      • Vielä korjattavissa

        Mitattu arvo oli siis paastoarvo ja tuo edellä kertomani raja-arvot pätee.

        Varmaan ensimmäinen parannuskeino olisi saada painoa pois vähintään 10 kg, mieluummin 15. Jos pudottaisit painoa vähentämällä hillihydraatteja (karppaus ei ole tarpeen) todennäköisesti pääsisit jo normaaliarvojen sisään. Siitä siis kannattaisi aloittaa (antoiko lääkäri mitään ohjeita).


      • Aloittaja...........
        Vielä korjattavissa kirjoitti:

        Mitattu arvo oli siis paastoarvo ja tuo edellä kertomani raja-arvot pätee.

        Varmaan ensimmäinen parannuskeino olisi saada painoa pois vähintään 10 kg, mieluummin 15. Jos pudottaisit painoa vähentämällä hillihydraatteja (karppaus ei ole tarpeen) todennäköisesti pääsisit jo normaaliarvojen sisään. Siitä siis kannattaisi aloittaa (antoiko lääkäri mitään ohjeita).

        Lääkäri kehoitti minua muuttamaan ravintotottumuksiani sekä lisäämään liikunnan määrää. Eli toisin sanoen minun pitäisi laihduttaa nykyisestä noin 100 kg noin 15 kg eli vaa"an pitäisi näyttää tulevaisuudessa 85 kg.

        Seuraava P-Gluk arvo on tarkoitus mitata tulevan kesän aikana ja tuon tuloksen perusteella lääkäri miettii että tehdääkö minulle sokerirasitus koe. Minua hiukan jännittää ja pelottaakin tuo sokerirasitus koe koska olen kuullut ja lukenut että se saattaa aihuttaa kuvotusta ja erittäin huonoa oloa.

        Haluan kiittää kaikkia kysymykseeni vastaajia asiallisista,ystävällisistä ja toivoa antavista kirjoituksista : ) P.S Lisääkin saa kirjoitella...


      • Vielä korjattavissa
        Aloittaja........... kirjoitti:

        Lääkäri kehoitti minua muuttamaan ravintotottumuksiani sekä lisäämään liikunnan määrää. Eli toisin sanoen minun pitäisi laihduttaa nykyisestä noin 100 kg noin 15 kg eli vaa"an pitäisi näyttää tulevaisuudessa 85 kg.

        Seuraava P-Gluk arvo on tarkoitus mitata tulevan kesän aikana ja tuon tuloksen perusteella lääkäri miettii että tehdääkö minulle sokerirasitus koe. Minua hiukan jännittää ja pelottaakin tuo sokerirasitus koe koska olen kuullut ja lukenut että se saattaa aihuttaa kuvotusta ja erittäin huonoa oloa.

        Haluan kiittää kaikkia kysymykseeni vastaajia asiallisista,ystävällisistä ja toivoa antavista kirjoituksista : ) P.S Lisääkin saa kirjoitella...

        Ainahan liika sokeri aiheuttaa ns. sokerihumalan, sen saa vaikkapa syömällä karkkipussin kerralla.

        Oma diabetekseni diagnosoitiin ilman sokerirasitustestiä kun paastoarvot olivat toistuvasti korkeat. Testi on silloin turha.


      • ///
        Aloittaja........... kirjoitti:

        Lääkäri kehoitti minua muuttamaan ravintotottumuksiani sekä lisäämään liikunnan määrää. Eli toisin sanoen minun pitäisi laihduttaa nykyisestä noin 100 kg noin 15 kg eli vaa"an pitäisi näyttää tulevaisuudessa 85 kg.

        Seuraava P-Gluk arvo on tarkoitus mitata tulevan kesän aikana ja tuon tuloksen perusteella lääkäri miettii että tehdääkö minulle sokerirasitus koe. Minua hiukan jännittää ja pelottaakin tuo sokerirasitus koe koska olen kuullut ja lukenut että se saattaa aihuttaa kuvotusta ja erittäin huonoa oloa.

        Haluan kiittää kaikkia kysymykseeni vastaajia asiallisista,ystävällisistä ja toivoa antavista kirjoituksista : ) P.S Lisääkin saa kirjoitella...

        Ei sokerirasitus mitään huonoa oloa aiheuta. Se neste ei kyllä oo mitään herkkua mut kyl sen juo. En tiedä paljonko siinä on glukoosia mut kai sitä nyt vois sen verran kehittää et jotain limpparia edes tilalle jos arvon lääkintäihmiset vaan viittis. Ja jos toi oli kerran paastoarvo niin sehän oli sit fP-Gluk.


      • T2D
        /// kirjoitti:

        Ei sokerirasitus mitään huonoa oloa aiheuta. Se neste ei kyllä oo mitään herkkua mut kyl sen juo. En tiedä paljonko siinä on glukoosia mut kai sitä nyt vois sen verran kehittää et jotain limpparia edes tilalle jos arvon lääkintäihmiset vaan viittis. Ja jos toi oli kerran paastoarvo niin sehän oli sit fP-Gluk.

        Huonon olon aiheutuminen sokerirasituskokeesta on yksilöllistä. 75 grammaa nopeasti imeytyvää glukoosia nostaa helposti testattavalla sokerin nopeasti todella korkealle. Tämä voi sitten laskea eri vauhtia. Joillakin putoaa selvästi alle alkuarvon, jopa alle neljän kokeen jälkeen. Tähän voi mennä enemmän kuin 2 h. Tuo nopea verensokerin vaihtelu aiheuttaa monelle huonon ja heikon olon. Joillakin voi verensokeri jäädä tuntikausiksi esimerkiksi yli 20 mmol/l:iin. Ei hyvä.

        Nykyisin onneksi sokerirasitustestiä ei tehdä, jos diabetes on jo paastoarvojen perusteella selvä asia. Huslab ei tee sokerirasitustestiä, jos koetta edeltävä paastoarvo on yli 8 mmol/l. Tämä ja aikaisemmin mitattu yli 7 paastoarvo yhdessä riittävät diabetesdiagnoosiin.

        Nykyisin riittää diabetesdiagnoosiin myös yli 6,5 %:n HbA1c-arvo.


      • minullakin kakkonen

        Pudota painoasi lautasmallin ruokavaliolla ja liikunnalla. Turha pelätä sokerirasitusta,sitä ei tehdä jos paastoarvo on 8. Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa uusia terveellisiä ruokailutapoja ja liikuntaa.


      • Paha olo
        /// kirjoitti:

        Ei sokerirasitus mitään huonoa oloa aiheuta. Se neste ei kyllä oo mitään herkkua mut kyl sen juo. En tiedä paljonko siinä on glukoosia mut kai sitä nyt vois sen verran kehittää et jotain limpparia edes tilalle jos arvon lääkintäihmiset vaan viittis. Ja jos toi oli kerran paastoarvo niin sehän oli sit fP-Gluk.

        Join sen vadelmamakuisen nesteen,puolen tunnin kuluttua tuli pahoinvointi ja oksensin kaiken pois,siis koetta ei voitu tehdä.HUONO OLO TULI SIITÄ JUOMA-
        STA! Monta tuntia oli huono olo ja jopa väsytti. Nousiko sokeri niin korkeaksi vai mistä johtui?


      • .
        Paha olo kirjoitti:

        Join sen vadelmamakuisen nesteen,puolen tunnin kuluttua tuli pahoinvointi ja oksensin kaiken pois,siis koetta ei voitu tehdä.HUONO OLO TULI SIITÄ JUOMA-
        STA! Monta tuntia oli huono olo ja jopa väsytti. Nousiko sokeri niin korkeaksi vai mistä johtui?

        Tuo ei ole mitenkään mukava tunne. Tutuimmillaan se tavataan lapsilla kun syö liikaa karkkia niin sitten oksennetaan.

        Puolessa tunnissa veren sokeriarvo ei todennäköisesti ehtinyt vielä nousta huippuunsa mutta ilmeisesti jo melko korkealle koska oli huonoa oloa ja väsytti.


      • Anonyymi
        Vielä korjattavissa kirjoitti:

        Ainahan liika sokeri aiheuttaa ns. sokerihumalan, sen saa vaikkapa syömällä karkkipussin kerralla.

        Oma diabetekseni diagnosoitiin ilman sokerirasitustestiä kun paastoarvot olivat toistuvasti korkeat. Testi on silloin turha.

        Onko sulla 2 vai 1 tyypin ja kuinka korkeita paastoja sula oli


      • Anonyymi
        /// kirjoitti:

        Ei sokerirasitus mitään huonoa oloa aiheuta. Se neste ei kyllä oo mitään herkkua mut kyl sen juo. En tiedä paljonko siinä on glukoosia mut kai sitä nyt vois sen verran kehittää et jotain limpparia edes tilalle jos arvon lääkintäihmiset vaan viittis. Ja jos toi oli kerran paastoarvo niin sehän oli sit fP-Gluk.

        Kyllä se koe voi ihan varmasti aiheuttaa huonon olon, koska verensokeri voi nousta hyvin korkealle ja liian korkealle noussut verensokeri kyllä voi aiheuttaa huonon olon.


      • Anonyymi
        T2D kirjoitti:

        Huonon olon aiheutuminen sokerirasituskokeesta on yksilöllistä. 75 grammaa nopeasti imeytyvää glukoosia nostaa helposti testattavalla sokerin nopeasti todella korkealle. Tämä voi sitten laskea eri vauhtia. Joillakin putoaa selvästi alle alkuarvon, jopa alle neljän kokeen jälkeen. Tähän voi mennä enemmän kuin 2 h. Tuo nopea verensokerin vaihtelu aiheuttaa monelle huonon ja heikon olon. Joillakin voi verensokeri jäädä tuntikausiksi esimerkiksi yli 20 mmol/l:iin. Ei hyvä.

        Nykyisin onneksi sokerirasitustestiä ei tehdä, jos diabetes on jo paastoarvojen perusteella selvä asia. Huslab ei tee sokerirasitustestiä, jos koetta edeltävä paastoarvo on yli 8 mmol/l. Tämä ja aikaisemmin mitattu yli 7 paastoarvo yhdessä riittävät diabetesdiagnoosiin.

        Nykyisin riittää diabetesdiagnoosiin myös yli 6,5 %:n HbA1c-arvo.

        Jep. 75g hiilihydraattia nostaa verensokeri noin 15 yksiköllä. Eli jos alkuarvo on esimerkiksi 15 niin verensokeri nousee jo lukemaan 20.


      • Anonyymi
        Paha olo kirjoitti:

        Join sen vadelmamakuisen nesteen,puolen tunnin kuluttua tuli pahoinvointi ja oksensin kaiken pois,siis koetta ei voitu tehdä.HUONO OLO TULI SIITÄ JUOMA-
        STA! Monta tuntia oli huono olo ja jopa väsytti. Nousiko sokeri niin korkeaksi vai mistä johtui?

        Kyllä se erittäin todennäköisesti johtui nimenomaan verensokerin noususta nopeasti korkealle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep. 75g hiilihydraattia nostaa verensokeri noin 15 yksiköllä. Eli jos alkuarvo on esimerkiksi 15 niin verensokeri nousee jo lukemaan 20.

        Hups tarkoitus oli tietenkin sanoa, että jos alkuarvo olisi vaikka 5 niin 75 g glukoosia nostaa verensokerin jo arvoon 20, koska 75g glukoosia nostaa verensokeria 15 yksiköllä. Jokainen diabeetikkohan tietää, että 10g glukoosia nostaa verensokeria kahdella yksiköllä. Tai ainakin jokaisen diabeetikon pitäisi tuo tietää, jos on yhtään kuunnellut mitä lääkäri tai diabeteshoitaja on kertonut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hups tarkoitus oli tietenkin sanoa, että jos alkuarvo olisi vaikka 5 niin 75 g glukoosia nostaa verensokerin jo arvoon 20, koska 75g glukoosia nostaa verensokeria 15 yksiköllä. Jokainen diabeetikkohan tietää, että 10g glukoosia nostaa verensokeria kahdella yksiköllä. Tai ainakin jokaisen diabeetikon pitäisi tuo tietää, jos on yhtään kuunnellut mitä lääkäri tai diabeteshoitaja on kertonut.

        niin ja tuo pätee siis toki kaikkeen hiilihydraattiin, ei vain sokeriin. 10g ylipäätänsä hiilihydraattia nostaa verensokeria kahdella. Eli kauppojen tuoteiden ravintosisältöselosteissa sillä hiilihydraattien määrällä on merkitystä, ei pelkän sokerin määrällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hups tarkoitus oli tietenkin sanoa, että jos alkuarvo olisi vaikka 5 niin 75 g glukoosia nostaa verensokerin jo arvoon 20, koska 75g glukoosia nostaa verensokeria 15 yksiköllä. Jokainen diabeetikkohan tietää, että 10g glukoosia nostaa verensokeria kahdella yksiköllä. Tai ainakin jokaisen diabeetikon pitäisi tuo tietää, jos on yhtään kuunnellut mitä lääkäri tai diabeteshoitaja on kertonut.

        "Jokainen diabeetikkohan tietää, että 10 g glukoosia nostaa verensokeria kahdella yksiköllä. Tai ainakin jokaisen diabeetikon pitäisi tuo tietää..."

        Jokaisen diabeetikon pitäisi tietää että hiilihydraattien verensokeria nostava vaikutus riippuu henkilön painosta. Tuo 2 mmol/l / 10 g hh pätee 70 kg painoiselle diabeetikolle.

        Kaava on seuraava: 70 kg x 2 mmol/l / paino (kg) joten
        -50-kiloisella 10 g hiilihydraatteja nostaa verensokereita 2,8 yksiköllä ja
        - 100-kiloisella n. 1,4 yksiköllä.


    • Anonyymi

      Mun FB gluk on 7,1..ei oireita,onko mulla diabetes?

      • Anonyymi

        Kyllä on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä on.

        Perustelu,kiitos


      • Anonyymi

        Diabetestä ei vielä diagnosoida tuollaisella yksittäisellä arvolla. Paastoverensokeriarvo pitää olla toistuvasti yli 6,1 mmol/l ja HbA1c arvokin yli ohjearvojen ennen kuin diagnosoidaan diabetekseksi.

        Tämän ketjun alussa on hyviä sinullekin sopivia ohjeita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perustelu,kiitos

        korkea paastosokeri


    • Anonyymi

      Glukoosi?

      Nyt näyttää siltä, että suomalaiset opettelee käyttämään omaa ruumistaan.
      Eli, mitä glukoosit, verensokerit ym tarkoittaa. Se on yksi osa aineenvaihduntaa.

      Suosittelen jokaiselle omaa opiskelua,
      ja muista että sieltä löytyy kaikenlaista teitoa.
      Älä ulkoista terveyttäsi pelkästään ulkopuolisille.

    • Anonyymi

      * Suurentunut paastoglukoosi arvo 6.1-6.9

      * Heikentynyt glukoosin sieto: kahden tunnin arvo 7.8-11.0

      * Diabetes kahden tunnin arvo: 11.1mmol/l tai enemmän.

      Tiedot sain terveyskeskuslääkäriltä 10.01.2020

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      68
      6783
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4400
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2813
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1091
    Aihe