Kertokaahan kokemattomalle mikä olisi edullisin ja turvallisin tapa ottaa autolaina. Autoliikkeen tarjoama, pankkilaina, pankin osamaksu, muita vaihtoehtoja..? Olen yrittänyt ottaa selkoa, mutta silti tarvitsisin vielä vähän neuvoa.
Takaajia lainalle en halua pyytää joten pankkilaina lienee silloin pois suljettu vaihtoehto?!
Entäs jos ostamme ja maksamme avopuolisoni kanssa autoa yhdessä, mutta auto on vain toisen nimissä? Eli saako auton molempien nimiin?
Kiitos vaivannäöstä!!
Autolaina..
11
13521
Vastaukset
- TST
Käytännössä pankkilaina on halvin (Luultavasti jotain 12kk euribor 1,5-2%), mutta vakuus pitää löytyä. Noissa muissa rahoitusmuodoissa suosittelen tarkistamaan onko a) lainalla perustamiskuluja, b) lyhennysten yhteydessä jotain "käsittelymaksuja". Mitä pienempi summa/lyhennys sitä suuremman suhteellisen eron korkoon nämä absoluuttiset maksut tekevät.
Esim. 100,- euron kuukausilyhennyksessä joku 6,- euron käsittelymaksu tekee jo 6%, mikä lisättynä varsinaiseen korkoon ja vuositasolla laskettuna saa todellisen koron näyttämään, jollekin aivan muulle kuin mainoksessa.
Totuus on kuitenkin se, että korko on rahoittajalle korvausta rahan aika-arvosta ja riskistä. Mikäli haluaa vakuudettoman lainan riski on suurempi ja tietenkin siitä saa myös luvan pulittaa. - pieni kymysys...
kuka ostaa autoa velkarahalla, varsinkaan nyt, kun autojen arvo on aivan sekundaa, kunnes hintaodotukset ja Suomen automarkkinat tasaantuvat tämän autoveropommin jäljiltä?
Rahoituksessa käy helposti siten, että pienellä käsirahalla ostettuna ja "sopivalla" kuukausierällä lyhennettäessä autossa on velkaa jäljellä enemmän kuin sillä on arvoa markkinoilla.
Jos ei aivan välttämätöntä tarvetta ole ostaa uutta ja hienoa autoa, niin järkevintä on kyllä tyytyä ihan velattomaan hankintaa.
Itse olen aina ollut sikäli onnellinen, että autoa varten en ole tarvinnut ottaa lainaa. Säästöillä olen aina rahoittanut autoni (ensimmäinen autoni maksoi muistaakseni hieman toistakymmentä tuhatta markkaa joskus ammoin), sitten säästötilanteen myötä vaihtanut uudempaan. Nyt ajelen niin sanotusti "uuden karhealla" autolla, eikä autovelkaa ole vieläkään. Ja tätä autoa en vaihda pitkään aikaan edellä mainitsemistani autojen hinnoitteluun liittyvistä seikoista johtuen.
Noin yleisesti ottaen - tämä on tietenkin vain minun mielipiteeni - autoa ei kannata ostaa, jos sen ostoon tarvittavaa varallisuutta ei ole olemassa. Jos säästöjä ei ole tarpeeksi, niin kannattaa ehkä miettiä, kannattaisiko vielä odottaa jonkin aikaa ja säästää hieman lisää. Tai sitten hankkia niiden säästöjen mukainen auto. Jos pelkäät sitä, että naapurisi arvostelevat sinut autosi iän perusteella eri "yhteiskuntaluokkaan", niin jätä se ja heidän todennäköisesti kalliit velkarahalla ostetut autonsa heidän murheekseen =)
Se on sitten tietysti eri juttu, jos omaan mieleen on iskenyt ns. naapurikateus, ja sen vuoksi täytyy hankkia parempi auto, kuin mihin on varaa...- Joku
Autonsa velkarahalla. Samoin monet ostavat asuntonsa velkarahalla. Jotkut jopa opiskelevat velkarahalla. Mitä siinä nyt niin ihmeellistä on.
Tuohon autoveropommiin en ota kantaa. Varmaan samat ihmiset kertovat toisella palstalla kuinka asuntojen hinnat putoavat 50%:ia...
Toisaalta onhan se aivan eri asia ostaa velalla 10t€ auton kun 50t€ auton... - niin
Joku kirjoitti:
Autonsa velkarahalla. Samoin monet ostavat asuntonsa velkarahalla. Jotkut jopa opiskelevat velkarahalla. Mitä siinä nyt niin ihmeellistä on.
Tuohon autoveropommiin en ota kantaa. Varmaan samat ihmiset kertovat toisella palstalla kuinka asuntojen hinnat putoavat 50%:ia...
Toisaalta onhan se aivan eri asia ostaa velalla 10t€ auton kun 50t€ auton...auton ja asunnon ostaminen velkarahalla nyt ovatkin oikein sopiva vertailupari...
- kisa
Joku kirjoitti:
Toisaalta onhan se aivan eri asia ostaa velalla 10t€ auton kun 50t€ auton...Ei kyse ollutkaan ostaako moni auton velaksi vaan
kuinka on taloudellisesti järkevää ostaa ja minkälainen. Asunnossa pitkällä juoksulla arvo säilyy, autossa lähenee nollaa.
Myös rahoituksen myyminen on bisnestä, josta joutuu maksamaan. Eli älä osta muuta kuin mihin sinulla on varaa (siis käteisellä), niin joskus sinullakin on sukanvarressa muutakin kuin hiertymiä.
- Surina
Pankkilaina on kyllä halvin vaihtoehto, ehdottomasti. Auton ostaminen ja autolla ajaminen on aina h**tin kallista, eli auto ei koskaan ole mikään sijoitus. Rahansa siinä aina menettää ;)
Me ostettiin uusi auto, ja maksettiin velkaa 3000€ pois ylimääräistä ekan vuoden jälkeen. Uusi auto toimii varmasti, ja jos ei toimi, niin viat menee takuuseen. Huollot n. kerran vuodessa- todella huoletonta ajamista!!- Mimi
Meillä on autokaupan kohtuuedullinen rahoitus. Eli se tulee osuuspankkien keskuspankin kautta, todellinen korko jotain 6% luokkaa. Takaajat piti olla kun ollaan molemmat opiskelijoita. Niin ja auton rekisteriin saa kaksi haltijaa (omistajahan tässä meidän tapauksessa on pankki/autoliike).
- Vili
Mimi kirjoitti:
Meillä on autokaupan kohtuuedullinen rahoitus. Eli se tulee osuuspankkien keskuspankin kautta, todellinen korko jotain 6% luokkaa. Takaajat piti olla kun ollaan molemmat opiskelijoita. Niin ja auton rekisteriin saa kaksi haltijaa (omistajahan tässä meidän tapauksessa on pankki/autoliike).
Jos 6% on mielestäsi edullista rahaa ja vielä vakuuksien kera niin voi helv... Mutta OP:n asikkaana maksanet ilomielin tuon kiskonnan, koska sinulla on "läheinen" pankki ja "sympaattinen" laina:D
- Patse
Vili kirjoitti:
Jos 6% on mielestäsi edullista rahaa ja vielä vakuuksien kera niin voi helv... Mutta OP:n asikkaana maksanet ilomielin tuon kiskonnan, koska sinulla on "läheinen" pankki ja "sympaattinen" laina:D
Itse vaihdoin alkuvuodesta uuteen autoon, rahoittajana maahantuojan oma rahoitusyhtiö, korko 3,9%, ei muita kuluja, maksuaikaa olisi saanut vaikka 60 kk, itselläni 36kk.
- Rellu
Patse kirjoitti:
Itse vaihdoin alkuvuodesta uuteen autoon, rahoittajana maahantuojan oma rahoitusyhtiö, korko 3,9%, ei muita kuluja, maksuaikaa olisi saanut vaikka 60 kk, itselläni 36kk.
Ostit siis ilmeisesti Rellun? Tuota olen kyllä itsekin katsellut. Siinä alkaa olla jo kohtuullisen edullista rahaa.
Kaverini osti säästöillään sen ensimmäisen auton ja korjaili sitä vähän väliä yli puolikkaan vuosikymmentä. Niillä rahoilla olisi maksanut jo kohtuullista lainaa pois ja kenties olisi jäänyt jotain säästöönkin. Ottaako lainaa vai ei - yksiselitteistä vastausta ei kukaan voi antaa, sillä jokainen tilanne on erilainen. Itse olen kyllä haaveillut uuden auton lisäksi luopuvani autoilusta kokonaan. - Patse
Rellu kirjoitti:
Ostit siis ilmeisesti Rellun? Tuota olen kyllä itsekin katsellut. Siinä alkaa olla jo kohtuullisen edullista rahaa.
Kaverini osti säästöillään sen ensimmäisen auton ja korjaili sitä vähän väliä yli puolikkaan vuosikymmentä. Niillä rahoilla olisi maksanut jo kohtuullista lainaa pois ja kenties olisi jäänyt jotain säästöönkin. Ottaako lainaa vai ei - yksiselitteistä vastausta ei kukaan voi antaa, sillä jokainen tilanne on erilainen. Itse olen kyllä haaveillut uuden auton lisäksi luopuvani autoilusta kokonaan.Ostin nimenomaan Renaultin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas puukotus yläristillä!
Tänään taas puukotettu hengiltä ihminen Kuopiontien läheisyydessä yläristillä! Nyt näitä alkaa olla viikoittain!591738Olen päättänyt tappaa itseni tämän vuoden puolella
Minulla ei ole oikeastaan mitään hävittävää. Elämäni on surkeaa ja tunnen ihmisten tuijotukset ja supinat. Ne nauravat r1401454Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin
Kesä ja juhannus on grillailun kulta-aikaa. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin. Ka701241La Promesa sarjan ystäville iso pettymys - Yleltä lisäinfoa asiasta
La Promesa suosikkisarjan kohtalosta on tullut tietoa. Tämä ei kyllä välttämättä ilahduta sarjan faneja. Lue lisää: htt11855- 64811
- 69701
Nyt kun olen vähän huppelissa niin uskallan sanoa
Mikä minua oikein närästää... Tiedän että meillä on ollut vaikeaa mutta miten kauan sulla on ollut toinen mies vai oliko39541- 38504
- 46489
- 54469