Onko ateisteilla uskovia ystäviä?
Kysymys ateisteille
28
319
Vastaukset
On.
Ja ovat vielä aika hyviäkin ystäviä.- Keiman
Kyllä, erittäin hyviä ystäviä on rivikristityistä uudelleen syntyneisiin helluntailaisiin.
Kaverit ja ystävät on pääasiassa ateisteja/agnostikkoja tai "evvk-uskovia", mutta on toki muutama uskovainen kaveri.
- O'ou
On.
Johonkin korkeampaan voimaan uskovien lisäksi pari evlut. kirkon toimintaan osallistuvaa kristittyä, entiseen uskonlahkooni kuuluvia sukulaisia ja heidän kauttaan ystäviksi tulleita, evlut. pappi, jehovantodistaja, adventisti, muslimi ja buddhalainen munkki. Ainakin. Agnostikkoja, Ateisteija ja evvk uskovia suurinosa.
- murhajumala
Ateisteilla yleensä? Kyllä varmasti. Onko minulla? Ei
Avovaimo ei usko jumalaan, mutta kuuluu kirkkoon. Ei tykkää yhtään jeesus -jutuista, mutta lapsenomaisesti uskoo suojelusenkeleihin. - -
Ehkä... En ole varma. Lähimmistä ystävistäni tiedän etteivät ole uskovia, mutta tuttavapiirissäni varmasti uskoviakin on. On myönnettävä, etten tunne ainuttakaan fanaattisemman laidan herännäis-uudestisyntynyttä überjeesustelijaa, enkä kyllä moista ystäväpiiriini laskisikaan. En oikein usko että moisilla edes voi olla ystäviä lahkokavereidensa ulkopuolelta... Vai voiko?
- K.R.S.
On, ei tosin enää yhtään käännytystä yrittävää HC-uskovaa.
Kyllä, seurustelen uskovan naisen kanssa. Muista ystävistäni kukaan ei liene uskova.
vaimo, muitakin on toki
- jupukka
Ovat kyllä vähentyneet kovasti viimeisen parin vuosikymmenen aikana. Ei niinkään määrältään vaan ovat pirulauta lopettaneet Raamattuun uskomisen. Meilläkin toiselle lapselle ei meinattu saada enää kummia. Vaimo halusi niin kovasti vielä kastattaa tytöntyllerön. Minä en niinkään. Luterilaisessa kirkossa aika hassua että äiti saa päättää lapsen kastamisesta muttei akat muuten kyllä voi huseerata kirkossa. Vieläkään.
- goddeloos
On. Montakin.
On.
Yksi ainakin on. Muista en osaa sanoa. Uskonasiat eivät kuulu yleisesti keskusteltaviin aiheisiin.
- LookAtYou
On, useitakin. Loput ovat ateisteja tai agnostikkoja. Ja tulemme kaikki toimeen vallan mainiosti keskenämme, koska uskonasioista emme puhu.
- Mikko95
Ateistit, pidättekö itseänne jotenkin parempina ihmisinä kuin Jumalaan uskovia? Ajatteletteko, että he ovat alempiarvoisia ja harhan vallassa ja vain te olette oikeassa? Tällanen kuva mulle on tullu ateisteista. Itse olen kristitty, mutta en mikään helluntalaisfanaatikko. Kreationismi on mielestäni kristinuskon piirissä syntynyt pahin harhaoppi. Kreationismi ei ole enää mitään kristinuskoa vaan järjettömyyttä.
- 234trg
Tyhmät kysymykset saavat ansaitsemiaan vastauksia.
>>>Ateistit, pidättekö itseänne jotenkin parempina ihmisinä kuin Jumalaan uskovia?>Ajatteletteko, että he ovat alempiarvoisia>[Ajatteletteko, että he ovat] harhan vallassa ja vain te olette oikeassa?>Tällanen kuva mulle on tullu ateisteista.>Itse olen kristitty, mutta en mikään helluntalaisfanaatikko.>Kreationismi on mielestäni kristinuskon piirissä syntynyt pahin harhaoppi.>Kreationismi ei ole enää mitään kristinuskoa vaan järjettömyyttä.
On uskovia ystäviä. Enkä nyt puhu pelkistä kristinuskoisista.
"Ateistit, pidättekö itseänne jotenkin parempina ihmisinä kuin Jumalaan uskovia?"
En.
"Ajatteletteko, että he ovat alempiarvoisia ja harhan vallassa ja vain te olette oikeassa?"
En.
"Tällanen kuva mulle on tullu ateisteista."
Kuvasi on harhakuva.- Väärä osoite
"Kreationismi on mielestäni kristinuskon piirissä syntynyt pahin harhaoppi. Kreationismi ei ole enää mitään kristinuskoa vaan järjettömyyttä. "
Niin, miksi kerrot tuon meille? Me kaikki tiedämme tuon jo.
Miksi et kerro sitä omille uskontovereillesi?
http://keskustelu.suomi24.fi/debate/3509
Etpä taida edes uskaltaa kertoa tuota kreationistien omalla palstalla uskontovereillesi?
- Pyhä Viha
Minulla on tosi paljon uskovia sukulaisia. Ystäviäni he eivät ole ja vähän vaikeaa se olisikin olla, kun ovat minut kymmenesti kironneet ja sadasti kieltäneet ja tuhannesti mananneet alimpaan helvettiin ikuisesti kidutettavaksi. Sekä erottaneet koko suvusta ja kieltäneet ikinä tulemasta mihinkään suvun yhteisiin tilaisuuksiin.
Eipä voi sellaiselle pohjalle mitään ystävyyttä koskaan rakentaa, tuolle hartaiden uskovien ihmisten niin lämpimän kauniille ja ylevän ihanalle lähimmäisenrakkaudelle, jossa oma lapsi tai oma veli ihan surutta kielletään kokonaan ja erotetaan koko suvusta lopullisesti. Ja toivotetaan ikuisesti helvettiin kidutettavaksi, koska hän ei jaa samaa äärimmäisen ahdasmielistä ja suvaitsemattoman idioottimaista Pyhää Vihaa, vaan uskaltaakin ajatella ihan omilla aivoillaan. On se vaan niin kaunista tuo uskon kauneus. Minulla on ollut paljonkin uskovaisia ystäviä. Usein vain heistä on kummasti muutamassa vuodessa kuoriutunut ateisteja tai ainakin pudottautuneet deismin tasolle.
Toki useampia uskovaisiakin löytyy, mutta heistäkin suurin osa lähinnä tapaortodokseja.
Jotenkin vain vanhoilliset, arvopolitiikkaa kannattavat raamatuntankkaajat, eivät ole meikäläisen kaveripiirissä usein kauaa kestäneet. Sarkasmi ja tieteellinen ajatusmaailma usein tuntuu monelle uskovaiselle pelottavalta ja uhkaavalta.- -
"Sarkasmi ja tieteellinen ajatusmaailma usein tuntuu monelle uskovaiselle pelottavalta ja uhkaavalta."
Se saattaa johtua siitä että Raamattu varoittaa ilkeistä ihmisistä ja siitä ettei ihmisen tulisi uskoa ateisteja jotka pyrkivät filosofialla muuttamaan ihmisen näkemyksiä. Tämä on kuitenkin hieman ristiriidassa "rakasta vihollistasi" -ajatusmallin kanssa. Toisaalta Raamattu on muutenkin täynnä ristiriitoja. Tämäkin piirre saa uskovaisen ahdistuneeksi ja pelokkaaksi kun hän ei ole varma miten toimia ja ketä uskoa.
- Olkaa varuillanne: saattaa kenties olla joku, joka vie teidät saaliikseen filosofialla ja tyhjällä petoksella ihmisten perinteen mukaan, maailman alkeisasioiden mukaan eikä Kristuksen mukaan (Kolossalaisille 2:8)
Jos ateistit haluisivat auttaa uskovia, tulisi ateistien pyrkiä rakastamaan omia vihollisiaan eli uskovia. Usein kuitenkin ateistit valitsevat ennemmin sarkasmin ja hyväksyvät kilpailevan maailman jossa autetaan lähinnä niitä ihmisiä jotka kykenevät varmasti antamaan vastapalveluksen jossain vaiheessa elämää. Tätä kautta uskovaiset uskovat ateistien olevan hyvin itsekkäitä ja pahoja ihmisiä ja alkavat levittämään tätä Raamatun sanaa. Jos ihminen ei pärjää kilpailevassa maailmassa ateistien seurassa, lähtevät uskovaiset tähtäämään siihen seuraavaan elämään ja toimimaan Raamatun mukaan. Raamattu käskee levittämään Raamatun sanaa ja tätä kautta monet ihmiset kääntyvät uskovaisiksi koska uskovissa on enemmän rakkautta ja välittämistä joka on monien ihmisten mielestä arvostettavampi piirre kuin sarkasmi ja kilpailu. Kenties tämän vuoksi monet ateistit huolivat ystävikseenkin uskovia jos he ovat näitä "rakastavia uskovia". Jos ihminen on kuitenkin ajautunut todella ahdistuneeseen tilanteeseen elämässään, ei hän välttämättä tällöin ole rakastava vaan pikemminkin suuriluuloinen joka luottaa ennemmin Raamattuun kuin vihollisten sanaan.
Jokaisen olisi kuitenkin hyvä ymmärtää miksi jotkut ovat uskovaisia ja miten ihmisestä tulee uskovainen tai ateisti. Vaikka kyllähän se ateistikin on uskovainen joka vain uskoo erilaiseen näkemykseen. Ihmisten tulisi kuitenkin mielestäni pyrkiä ennemmin siihen välittämiseen ja yhteisöllisyyteen kuin sarkasmiin ja kilpailuun. Tiede tai tieto on hyvästä vaikka tieto luokin tuskaa. Yhteisöllisyys saisi minun mielestä joka tapauksessa lisääntyä yhteiskunnassa jotta ihmisillä olisi enemmän ystäviä ja että ihmiset uskaltaisivat puhua myös niille jotka eivät ole ystäviä.
Anteeksi jos tämä tuntui olevan saarna joka meni ohi aiheesta. - 234rtggb
- kirjoitti:
"Sarkasmi ja tieteellinen ajatusmaailma usein tuntuu monelle uskovaiselle pelottavalta ja uhkaavalta."
Se saattaa johtua siitä että Raamattu varoittaa ilkeistä ihmisistä ja siitä ettei ihmisen tulisi uskoa ateisteja jotka pyrkivät filosofialla muuttamaan ihmisen näkemyksiä. Tämä on kuitenkin hieman ristiriidassa "rakasta vihollistasi" -ajatusmallin kanssa. Toisaalta Raamattu on muutenkin täynnä ristiriitoja. Tämäkin piirre saa uskovaisen ahdistuneeksi ja pelokkaaksi kun hän ei ole varma miten toimia ja ketä uskoa.
- Olkaa varuillanne: saattaa kenties olla joku, joka vie teidät saaliikseen filosofialla ja tyhjällä petoksella ihmisten perinteen mukaan, maailman alkeisasioiden mukaan eikä Kristuksen mukaan (Kolossalaisille 2:8)
Jos ateistit haluisivat auttaa uskovia, tulisi ateistien pyrkiä rakastamaan omia vihollisiaan eli uskovia. Usein kuitenkin ateistit valitsevat ennemmin sarkasmin ja hyväksyvät kilpailevan maailman jossa autetaan lähinnä niitä ihmisiä jotka kykenevät varmasti antamaan vastapalveluksen jossain vaiheessa elämää. Tätä kautta uskovaiset uskovat ateistien olevan hyvin itsekkäitä ja pahoja ihmisiä ja alkavat levittämään tätä Raamatun sanaa. Jos ihminen ei pärjää kilpailevassa maailmassa ateistien seurassa, lähtevät uskovaiset tähtäämään siihen seuraavaan elämään ja toimimaan Raamatun mukaan. Raamattu käskee levittämään Raamatun sanaa ja tätä kautta monet ihmiset kääntyvät uskovaisiksi koska uskovissa on enemmän rakkautta ja välittämistä joka on monien ihmisten mielestä arvostettavampi piirre kuin sarkasmi ja kilpailu. Kenties tämän vuoksi monet ateistit huolivat ystävikseenkin uskovia jos he ovat näitä "rakastavia uskovia". Jos ihminen on kuitenkin ajautunut todella ahdistuneeseen tilanteeseen elämässään, ei hän välttämättä tällöin ole rakastava vaan pikemminkin suuriluuloinen joka luottaa ennemmin Raamattuun kuin vihollisten sanaan.
Jokaisen olisi kuitenkin hyvä ymmärtää miksi jotkut ovat uskovaisia ja miten ihmisestä tulee uskovainen tai ateisti. Vaikka kyllähän se ateistikin on uskovainen joka vain uskoo erilaiseen näkemykseen. Ihmisten tulisi kuitenkin mielestäni pyrkiä ennemmin siihen välittämiseen ja yhteisöllisyyteen kuin sarkasmiin ja kilpailuun. Tiede tai tieto on hyvästä vaikka tieto luokin tuskaa. Yhteisöllisyys saisi minun mielestä joka tapauksessa lisääntyä yhteiskunnassa jotta ihmisillä olisi enemmän ystäviä ja että ihmiset uskaltaisivat puhua myös niille jotka eivät ole ystäviä.
Anteeksi jos tämä tuntui olevan saarna joka meni ohi aiheesta."Anteeksi jos tämä tuntui olevan saarna joka meni ohi aiheesta."
Et sinä aidosti anteeksi pyydä. Yksikään käännyttäjäuskova ei pyydä anteeksi sitä että yrittää käännyttää. Äläkä väitäkään ettet yritä. - -
234rtggb kirjoitti:
"Anteeksi jos tämä tuntui olevan saarna joka meni ohi aiheesta."
Et sinä aidosti anteeksi pyydä. Yksikään käännyttäjäuskova ei pyydä anteeksi sitä että yrittää käännyttää. Äläkä väitäkään ettet yritä."Yksikään käännyttäjäuskova ei pyydä anteeksi sitä että yrittää käännyttää. Äläkä väitäkään ettet yritä."
Mihin minä yritän ihmisiä käännyttää? Järkevään ajattelutapaanko?
Tuskin minä ketään yritän käännyttää lukemaan Raamattua jos myönnän sen olevan täynnä ristiriitoja.
"Et sinä aidosti anteeksi pyydä."
Mistä tiesit etten pyytänyt aidosti anteeksi?
- uusiajatteleva
On.
Lapsesta saakka kaveripiiriini on kuulunut uskovia. Läpi elämän hyvissä kavereissani on ollut uskovia ja on edelleen. On toki ja monia eri uskontokuntia. Tyttöystävänikin on uskova omalla tavallaan, mutta myöntää ettei juuri ajattele asiaa- hänelle uskonto on lähinnä tapa muttei hän tahdo siitä luopua ja se on ok- ihmisillä on kaikenlaisia tapoja ja uskonto on vain yksi niistä.
En ole parempi vaikken usko- enhän minä tiedä onko jotain vain ei- jos joku näkee syyn uskoa, uskokoon voinhan se minäkin olla väärässä...
Tätini uskoo tonttuihin vaikka on muuten ihan järkevä- enpä tiedä voihan niitä tonttujakin olla. Jos uskosta ei tule pakkomielle tai hulluutta niin ei se haittaa- uskonnollinen usko kun muutenkin hautautuu syvälle ajatteluun ja ei ole yleensä harhamainen illuusio vaan elämäntapa.Minulla ainakin on.
Vaimonikin on uskova, tosin ei kristitty.
Ei tolkun uskovissa ole mitään vikaa, ainoastaan tolkuttomissa sellaisissa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 472995
Joka päivä olen lukenut
Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil222435- 222298
- 342263
- 281931
- 331678
- 781628
- 381609
Haluaisin niin paljon että
Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä161516- 301415