Suosituksia alle 10€ viineistä

allekympillaherkkua

Löysin taannoin

http://reseptitaivas.fi/viinit/hinta/alle-10-

Varsin hyvin on ne kolme pulloa maistunut jota noiden suosituksien mukaan olen ostanut. Onhan siellä ihan outojakin "tallintaustaa" etc. ylisanoja mutta väripompulaluokitus näyttäisi toimivan varsin hyvin.

52

2523

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laatua laseihin

      Näitä listauksia riittää mutta miksi suomipoika juo alle kympin viiniä? Se on se kysymys...

      • Juomanlatkija

        Siksi, että sitä pätäkkää on useimmilla perin rajoitetusti ja ihmisellä on muitakin tarpeita ja mielihaluja tyydytettävänä kuin viini!

        Kympillä saa lisäksi jo eri tason viiniä kuin kuudella-seitsemällä eurolla. Jos kympistä mennään kahteen-kolmeenkymppiin, ei taso välttämättä parane ollenkaan. Makuasia.

        Suomessa juotavat kympin viinit ovat kansainvälisesti kelvollista tavaraa. Monessa viinintuottajamaassa juodaan yleisesti arkiviininä paljon vaatimattomampaa tavaraa.

        Itse olen latkinut viiniä noin 45 vuotta ja vieraillut viinitiloilla kolmessa maassa, kahdella mantereella. Kelpuutan Alkon kympin viinit (tai ainakin osan niistä) lasiini aivan mielisuosiolla. Erään oikeasti arvostetun viinigurun suusta olen kuullut jokseenkin vastaavanlaisen todistajalausunnon.

        Heikommalla itsetunnolla varustettujen nirppanokkien pitää tietenkin puhua muuta yrittäessään päteä.


      • mk
        Juomanlatkija kirjoitti:

        Siksi, että sitä pätäkkää on useimmilla perin rajoitetusti ja ihmisellä on muitakin tarpeita ja mielihaluja tyydytettävänä kuin viini!

        Kympillä saa lisäksi jo eri tason viiniä kuin kuudella-seitsemällä eurolla. Jos kympistä mennään kahteen-kolmeenkymppiin, ei taso välttämättä parane ollenkaan. Makuasia.

        Suomessa juotavat kympin viinit ovat kansainvälisesti kelvollista tavaraa. Monessa viinintuottajamaassa juodaan yleisesti arkiviininä paljon vaatimattomampaa tavaraa.

        Itse olen latkinut viiniä noin 45 vuotta ja vieraillut viinitiloilla kolmessa maassa, kahdella mantereella. Kelpuutan Alkon kympin viinit (tai ainakin osan niistä) lasiini aivan mielisuosiolla. Erään oikeasti arvostetun viinigurun suusta olen kuullut jokseenkin vastaavanlaisen todistajalausunnon.

        Heikommalla itsetunnolla varustettujen nirppanokkien pitää tietenkin puhua muuta yrittäessään päteä.

        Hyviä viinejä saa 6-8€ hintaluokassa ja nämä kalliit viinit yli 20€ on tarkoitettu ruokaviineiksi ja jos tuhti viini niin pitää olla maustettua ruokaa eivätkä sovi muuhun oleenkaan ja halvemmat ovat niitä jota vboi pullonkin juoda että silleen. Viini aina tarkoituksen mukaan niin hyvä tulee.


      • O.P
        mk kirjoitti:

        Hyviä viinejä saa 6-8€ hintaluokassa ja nämä kalliit viinit yli 20€ on tarkoitettu ruokaviineiksi ja jos tuhti viini niin pitää olla maustettua ruokaa eivätkä sovi muuhun oleenkaan ja halvemmat ovat niitä jota vboi pullonkin juoda että silleen. Viini aina tarkoituksen mukaan niin hyvä tulee.

        Maistakaapa ystävät Footmark-punaviiniä, oikein Alkosta suosittelivat ja pesee mennen tullen kalliit viinit! Itse asiassa kaikki, kenelle olen viiniä tarjoillut, on luullut sen olevan jotakin oikein kallista ja hyvää viiniä :)


      • Juomanlatkija kirjoitti:

        Siksi, että sitä pätäkkää on useimmilla perin rajoitetusti ja ihmisellä on muitakin tarpeita ja mielihaluja tyydytettävänä kuin viini!

        Kympillä saa lisäksi jo eri tason viiniä kuin kuudella-seitsemällä eurolla. Jos kympistä mennään kahteen-kolmeenkymppiin, ei taso välttämättä parane ollenkaan. Makuasia.

        Suomessa juotavat kympin viinit ovat kansainvälisesti kelvollista tavaraa. Monessa viinintuottajamaassa juodaan yleisesti arkiviininä paljon vaatimattomampaa tavaraa.

        Itse olen latkinut viiniä noin 45 vuotta ja vieraillut viinitiloilla kolmessa maassa, kahdella mantereella. Kelpuutan Alkon kympin viinit (tai ainakin osan niistä) lasiini aivan mielisuosiolla. Erään oikeasti arvostetun viinigurun suusta olen kuullut jokseenkin vastaavanlaisen todistajalausunnon.

        Heikommalla itsetunnolla varustettujen nirppanokkien pitää tietenkin puhua muuta yrittäessään päteä.

        Eihän se viinin hinta kerro sen laadusta tai ominaisuuksista yhtään mitään.
        Olen joskus maistellut todella kallista, kultamitalleilla palkittua vuosikertaviiniä.
        Tuote toi miellen lähinnä pesemättömät villasukat. En kylläkään ole koskaan ko. sukkia maistanut. Lisäksi takaraivoon ilmestyi sellainen puristava
        jomotus jo yhden lasilisen jälkeen. Se toinen lasillinen jäikin sitten juomatta.
        Itse olen tämän laadukkuuden arvostellut seuraavasti: Viini on kirkasta, maku on mielyttävä, vähä happoinen, vähä alkohoolinen, eikä kohtuullisesti nautittuna aiheuta ns. krapulaa. Säilyvyys onkin jo sitten aivan muista tekijöistä kiinni.
        Vaatii tietenkin jonkin verran rohkeutta todeta, että naapurin tuottama
        ns. maalaisviini on aivan vertailukelpoinen jotain mitallivoittajaa vastaan.


      • Tyhmää maksaa liikaa

        Suomen alkoholipolitiikka sanelee asiat niin, että laadukkaana ruokajuomana juodaan kivennäisvettä, ja viinit juodaan muissa yhteyksissä. Eivät viinimaiden asukkaatkaan rupeaisi maksamaan kotona nautittavista ruokajuomista sellaisia hintoja mitä Alkossa otetaan.


    • k3

      Sama se mitä se maksaa, pääasia on että se MAISTUU.

      • k4

        Sama se miltä se MAISTUU, pääasia että se pajauttaa älykkyysosamäärän hetkellisesti samaksi kuin kengännumero. Ja tietysti mitä halvemmalla sen parempi.


    • gzgz

      Eipä ollut listassa mainittu yhtäkään El Tiempoa - mukavan makuinen viini joka käy niin seurustelujuomaksi kuin ruokapöytäänkin, ja myös ruoanvalmistukseen. Löytyy valkoisena (kuivana ja hitusen makeampana), roseena kuin myös punaisena versiona. Hintaluokka noin 6e/pullo joten sopii useammankin suomalaisen kukkarolle.
      Kannattaa kokeilla; itse olin hitusen epäileväinen mutta yllätyin iloisesti!

      • kotiviiniä kallelle

        Kylhä maiStuu, onhyvää oon juonuu paljon Ja jhuon lisää mhun merkit on et tiempo, Elmos willage, Sorbus, vinettoa. Parhait viinelä vaikutukseltaAn. Kaik on mänt. ja kelvannu. huomenna ostan ja otan taas lisääh..


    • Viinipellejä on eritasoisia. Toinen vetää Soppaa ja Apea suoraan pullon suusta ja hyvää on. Toinen taas pyörittelee ja huljuttelee sitä lientään juuri oikeassa lasissa ja suussaan ja esittelee kaikentietäviä lausuntoja sen mausta ja ominaisuuksista. Eiköhän se ole makuasia, mikä on hyvää ja mikä ei, oli sitten hinta kympin tai satasen.

    • kirppu

      viina ei ole muualla hyvää kun lääketeollisuudessa ei ihmiset kuitenkaan osaa viinaa järkevästi käyttää oili sitten minkä hintaista tahansa

      • Salainen_Agentti

        Kyse oli viinistä, ei viinasta. Vaan mistäpä kaltaisesi vajukki sen eron ymmärtäisi?


    • brandymies

      samaa paskaa ne on kaikki eri paketissa vaan

    • poika1234

      Minulle kelpaa 6-8e viinitkin. 9.90e saa jo selvästi laadukkaampaa. Näitä
      halvempia "seurustelujuomia" tahtoo mennä juhlien aikaan useampia.

    • Eräs123

      Alle kympin viinit pärjäisivät sokkotestissä erinomaisesti. Harvalla ihmisellä on
      niin hyvä makuaisti, että ihan oikeasti erottaisi eri viinejä maun perusteella.
      Jos vielä sokkotestissä tukitaan maistajan sieraimet, niin että tuoksu ei pääse
      vaikuttamaan valintaan, ei moni erota edes valkkaria ja punkkua toisistaan.

    • viiniköynnös2012

      Onpa huono lista kun sieltä puuttuu vaikka mitä hyviä viinejä esim. Magyar Edes punkku mikä on oikein hyvä viini ja pesee ison nipun ns. kalliimpia puhumattakaan alle kympin viinit.

      Jos haluatte hyvän louas/ruoka-seurusteluviinin punkuista valita niin kokeilkaa edes Magyar Edes http://www.viinikartta.fi/viini/Magyar Édes Vörös Bor/442627

      Hinta on 6,68 euroa puteli 0,75 l

      Joku täällä kysyi miksi Suomalaiset juo alle kympin viinejä, tähän on helppo vastata että miksi ei joisi jos alle kympin viini maistuu paremmalta kuin vaikkapa 30 euron viini.

      Aivan liian moni menee siihen halpaan että viineissä kallis on sama kuin laadukas ja hyvän makuinen kun asia ei näin ole ja vieläpä se oma maku ratkaisee eli sen mukaan mennään.

      • Unkarinkielinen sana edes tarkoittaa kylläkin makeaa, joten tuo selostuksessa mainittu puolimakea ei kyllä aivan pidä paikkaansa. Viini on kyllä juotavaa,
        jos makeasta tykkää. Kuivan viinin ystäville siitä ei ole.
        Mutta viiniähn onneksi löytyy joka makuun. Unkarissa lomaileville suosittelisinkin viineihin tutustumista ja etsimään kohtuu hinnalla maistuvat tuomiset kotiin. Paikallisissa kaupoissa todella hyviäkin viinejä saa jo alkaen 3-4 Euron hintaan.


    • kaikki menee perkele

      Kyl ne halvemmat viinitki on hyviä, pääsee vaan halvemmalla känniin %)

    • Helve Tillinen

      Jee!
      Mehua saa puoli eeroa litra!
      Sitä ostamaan ja nauttimaan!

    • maistelija

      Kyllä edullisetkin viinit on ihan hyviä,suurin osa.Pitää vain muistaa avata punaviini
      "tuulettumaan" ajoissa,silloin maku tasaantuu ja aromit pääsevät esiin.

    • Andaluciaa

      Ei taalla Espanjassa oikein tahdo loytya yli 10 euron viineja.

    • 13+18

      Viineissä kalleus on usein seurausta pienistä eristä tai harvinaisuudesta, esim. pieni alue tai pieni sato, tai vuosikerroista, jotka on parantuneet säilytyksestä, mutta harvinaistuneet, koska suurin osa vuosikerrasta on jo kulutettu.
      Itse pidän punkusta, ymmärrän viineistä perusasiat, mutten kurlaile. Yksi sukulainen kysyi taannoin, että onko näitten viinien maussa nyt oikeasti jotain eroja, ja vastasin että on, mutta niin pahaa ei ole tullut vastaan, että olis juomatta jäänyt.
      Sillä alle kympillä saa todella hyviä viinejäkin, ja taas matkustellessa olen ostanut kolmenkympin pullon paikallista tuotantoa, joka ei mitenkään ihmeellistä ollut.
      Kuluttaminen ja harrastaminen on vähän eri asioita, toiset on valmiita satsaamaan harrastuksiinsa tuhansia euroja, niin minäkin, mutta en viiniin.
      Alkon valikoimista suosittelen kokeilemaan vaikkapa malbec rypäleistä valmistettua puolitäyteläistä Cracia de Chileä, tai jos pitää täyteläisestä Argento Selectionia samasta rypäleestä.

    • vesi,tee,mehu,kahvi

      Vallis Queiras,punaviini...hintansa väärti.

    • pöllöQ

      Kalliimpi viini maistuu suurimmalle osasta ihmisiä paremmalle, vaikka olisi ihan samaa tavaraa kuin halvempi. Tätä on itseasiassa tutkittukin, hinnan psykologinen merkitys on huomattava.

      Itse ostan aina alle 10 € viinejä. Itselläni ei ole tarvetta kehuskella viinien vuosikerroilla ja hintalapun suuruuksilla. En osaa nyt suositella mitään, mutta se hyvä noissa halvemmissa viineissä on, että tulee helpommin kokeiltua erilaisia. Kannattaa melkein kirjottaa ylös omat makuaistimukset ja viinin merkin.

      • placeboefekti

        Olen huomannut saman. Yksi kylänmies koitti kaupata kiljuaan torilla 4€/ mehukattitonkka, mutta kauppa ei käynyt. Nosti hinnan 7 jöröjukkaan purkilta niin alko nuorisolle maistua ja alko sukat pyörimään jaloissa.


    • Apo-CaIypso

      Joo kaikki viinit ovat pilalle käynyttä mehua, ja ällöttävää punaista kusta.

      Itsekin innostuin kymmenisen vuotta sitten tästä viinivouhotuksesta ja ajattelin ,että siinäkö hyvä vaihtoehto maidolle ruokapöydässä - hyi saaatana mitä kitkeröä, hinnasta riippumatta.
      Johonkinhan näiden etelä-euroopan rypäleentallojien on se viinijärvensä vuodatettava, ja härmänjunttihan innostuu.

      Onhan siinä turhimukselle tietysti hieno hetki huljutellen massuttaa naamaansa ja puhua viisaita maailman asioita :D

      Viinit soveltuvat korkeintaan vessanpöntön pesuun.

      • Ppladyainavaan

        Asiaa.


      • punkku...yaks

        minäkin olin samaa mieltä..kunnes maistoin LAMBRUSCO GRASPAROSSA DI CASTELVETRO- vinkkua, kokeile joskus.
        Itseasiassa en edes tiedä onko tämä punkkua??


    • ballpoint

      Tänään just katoin Alkon uutuuksia, ja yhdessä punkussa oli luonnehdinta "lyijykynäinen". Hupaisaa.

    • pelle

      black tower!!!siinäpä vasta mainioita viinejä

    • raisleri

      Otriviini, heroviini, nuoliviini, laviini ja tötsy. Tässä järjestyksessä. On hyvää ja halpaa.

    • zsxcfgvbhjnkm,.

      mites aldista saksan reisuulta toin 1,85 egen viiniä lahjoiksi muutamanpullon ja kyllä kelpasi kukaan ei moittinut makua itsekin olen aikeissa korkata yhden niistä

    • Paavo Pesusieni

      Te ette tiedä viineistä hevonpaskaakaan :D

      • Tissuttelias

        Emme tiedäkään. Hyvä että edes sinä tiedät.

        Olen seuraillut tätä Suomi24:n viinipalstaa satunnaisesti v:sta 2002 lähtien eli 10 vuoden ajan. Alkuaikoina täällä esiintyi selvästi viineistä kiinnostunutta ja viineihin intohimoisestikin suhtautuvaa porukkaa, mutta viime vuosina kato on käynyt. Tämän palstan aktiivisuustaso on painunut masentavaksi, ja samaa voi sanoa viestienkin tasosta.

        Hauskaa, että edes aktiivisuudessa tuli tällainen yht'äkkinen piikki: kymmeniä puheenvuoroja muutamassa päivässä!

        Joka tapauksessa: oikeat viinikeskustelut käydään aivan muualla!


    • ah

      Mudhouse, hintaa en muista mutta tosi hyvää

      • viiniville

        pohjasakka viinistä tulee oiken hyvää , kun laskee kertaalleen vielä siivilävanusta läpi ja lisää siihen lusikallisen sokeria , -- maistakaapas , oiken suosittelen .


    • Hinta-laatu

      Ihan asiallisena suosituksena, koska oon itsekin etsinyt saman hintaluokan hyviä viinejä: Sisilialainen punkku Montalto Nero D'Avola (9 euroa) on kyllä hintansa väärti. Täyteläinen ja varsin maukas.

      • Kuivaa, kiitos!

        En pitäisi niinkään asiallisena suosituksena. Tuo 9 euron hintainen Montalto Nero d'Avola on makeudessaan kummajainen punaviiniksi (sokeria 25 grammaa litrassa).

        Runsas jäännössokeri tappaa punaviinin perusolemuksen. Makea punaviini on väliinputoaja, jolle ei ole luontevaa käyttöä missään. Valkoviineissähän makeusskaala on puolestaan laaja ja makeatkin valkoviinit puoltavat paikkaansa esim. jälkiruokaviineinä.

        Joillekin noinkin äitelä punkku maistuu, kumma kyllä!

        Sisiliassa toki tehdään Nero d'Avola -rypäleestä asiallisiakin punaviinejä. Montalto Nero d'Avola Merlot maksaa vain 7 € ja on sokereiltaan juotavan rajoissa (5 g/l). Sama koskee Mont'Albano Nero d'Avolaa (8 €, sokeria 4 g/l).


    • joppe9000
    • amat.öör

      Montgras-Carmenere Shiraz hieman yli 8 euroa maistui minulle hyvin .

    • 12+6

      Quinta da Espiga on ihan kokeilemisen arvoinen halpis.

      http://www.alko.fi/tuotteet/fi/422137

      Noin pääsääntöisesti lähtisin "mahdollisimman halpoja" viinejä katselemaan Alkon Chileläisten hyllystä, ja "alle kympin" pullojakin pääasiassa pelkästään uuden maailman puolelta.

    • luomuviinin ystävä

      tilaan kaikki viinini etämyynnin kautta. toimittavat kätevästi koti-ovelle saakka!
      yrityksenä vielä alv. on 0 % eli säästän siinä heti kättelyssä jo 24 % !
      eka kertaa tilatessa laita sähköposti [email protected] niin saat kaikki tilausohjeet ja tietoa paluupostissa. siellä on kaikki luomua.

    • Dewdan
    • Melko pro

      Tämän hetken ihastus Piedemonte, Espanja 9 e.

    • In vino veritas

      En ymmärrä joidenkin viehätystä juoda hintalappua. Jos alle sata pulloa vuodessa juo, niin väliäkö sillä maksaako se viini 6 euroa, kympin vai 20 euroa? Todennäköisesti se vuoden keskihinta asettuu kuitenkin ihan siedettävälle tasolle.

      Ja jos taasen on innokas ja ahkera hörppimään viiniä, niin Alko on jo lähtökohtaisesti aivan väärä paikka asioida, eli juomat tilataan netistä.

      • 877iomupufxxr78uuyde

        20 euroa x100 on 2000 Euroa ,6 euroa x100 on 600 euroa on siinä pieni ero.


    • Viinio

      Tärkeintähän on että viini ja rypäle sopivat ateriaan. Täältä löytää ainakin hyviä suosituksia http://viinihaku.info/.

    • Meri ja Miisu

      Itse tykkään tosi paljon espanjankielisissä maissa tehdyistä viineistä. Suosikit on Gato negro ja Casillero del diablo. Viinimessuilla maistoin oikein hyvää espanjalaista viiniä, pullon kyljessä oli lohikäärme, mutta sitä viiniä en o alkossa nähny. Missähän sitä myydään?

    • Pirkkamaisteri

      Itse pidän kovasti Valdemar- ja Doris-viineistä. Niistä löytyy makua ja potkua, eikä hintakaan päätä huimaa. Myös Gambinaa on tullut maistettua ja Jormaa enemmissä määrin.

      • nkoloj

        La Vida Carmenere Cabernet Sauvignon 7.79 euroa miellyttävä tuttavuus ,voisin pyytää uudelleen käymään.


      • bga
        nkoloj kirjoitti:

        La Vida Carmenere Cabernet Sauvignon 7.79 euroa miellyttävä tuttavuus ,voisin pyytää uudelleen käymään.

        Ainut viini Alkon valikoimassa johon on käydetty Mavrud ja Rubin rypäleitä . Molemmat rypäleet ovat muutenkin minun suosikkilistalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4519
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe