Säikky ja panikoiva koira

Ystävyys katkolla___

Ystäväni otti vuoden vanhan kiinanharjakoiran ja jo silloin kennelissä käydessään katsomassa, huomasi pelokkuuden.
Kennelinomistaja kertoi että on perusluonteeltaan vain hiukan arka. Ja vakuutteli että ongelma poistuu kun pääsee rauhalliseen kotiin.
Nyt, kolme kuukautta myöhemmin on ilmennyt lisää ongelmia.
Eroahdistus, niin kova että koira menee emännän poistuessa hirveään paniikkiin, juoksee päin seiniä, tärisee, läähättää ym.
Autossa matkustelu aiheuttaa vatsan menemisen täysin sekaisin.
Pelkää kuulemma isoja mustia koiria. Harmi vaan että minulla sattuu olemään sellainen, kiltti tosin.
Olemme ajautuneet jo ystäväni kanssa jonkin asteisiin kiistoihin kun minun näkökulmastani hän vahvistaa koiran eitoivottua käytöstä.
Olisi mukava kun voisimme joskus lenkkeillä yhdessä mutta se ei käy kun ystäväni pelkää hänen koiransa säikähtävän.
Eräänä keinona ehdotin että jos minä yksin käyttäisin koiraa ulkona. Eli kun en pelkää tilanteita joita ystäväni pelkää, koira saattaisi käyttäytyä toisella tavalla.
Paniikkitilanteissa, ehdotin että jospa hän ei ottaisi koiraa syliin vaan jättäisi huomiotta. Tai laittaisi koiran omaan makuusoppeensa ilman "lässytelyä". Palkinnon antaisi sitten kun koira rauhoittuu. Ei käy nämä ehdotukset.
Lisäksi kun olen käynyt illalla joskus siellä kylässä ja olen ehdottanut että otetaan lasit viiniä, ystäväni menee aivan vauhkoksi, koira menee paniikkiin jo viinilasin nähdessään.
Varmaan tälle koiralle on jotain pahaa tapahtunut mutta vinkkejä otettaisiin vastaan jos joku keksii.
Voi olla että ystävänikin suostuisi paremmin kuuntelemaan ulkopuolisten neuvoja tai kokeilemaan jotain uutta.
Olen jokseenkin vakuuttunut että ystäväni oma hysteria paistaa liikaa läpi ja koira sen vaistoaa. Arvatkaapa vaan uskallanko ääneen tälläistä sanoa :).
Onko kellään kokemusta koirasta jonka hermoissa kenties on jotain vikaa ja miten sellaisia vikoja korjataan?

12

1479

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei kun uusi "ystävä"

Minä sanoisin god bye moiselle kaverille tai tyttöystävälle sillä en tulisi pitempään toimeen sen kanssa kuitenkaan ja miksi itseä kiusata.Jos toinen ei edes yritä mitä itse ehdottaa vaan aina joka tilanteessa kumoaa omalla mielipiteellään ei ole jatkuvuutta suhteessa.

• Jotenkin tuntuu

että mitä noita harjiksia on täälläpäin katsellut(aika monta yksilöä), niin nillä tuntuu olevan kaikilla samaa ongelmaa. Joten ensimmäinen virhe ystävälläsi oli että otti tuon rotuisen koiran. Nähtävästi on liikaa pentutehtailua ja sukurutsaa noissa.

Tuota ehdotustasi että sinä kävisit lenkillä sen hänen haukkunsa kanssa, ystäväsi kannattaisi todella harkita vakavasti. Minunkin koirani käyttäytyy lenkillä ihan eri tavalla kuin omilla lenkeillämme, jolloin koira uskaltaa vapaammin häröillä ja toteuttaa luontoaan. Itse kun en turhista hätkähdä. Naapurin rouva joskus pari kertaa käynyt sen kanssa lenkillä ja koira oli ollut kuin herrasmies. Ei ollut ookannut minkään elukan perään, kuten kanssani tekee kovin mielellään. Ja sen metsästyskoiralle suon että noudattaa viettejään. Mutta huvittavaa se yön ja päivän ero kahden lenkittäjän välillä.

Eli vaikka se ei pysyvää muutosta saisi aikaan omistajan kanssa, niin se antaisi koiralle kyllä uusia näkökulmia ja tilaisuuden nauttia erilaisista asioista. Nyt kun pelko ja arkuus itseään ruokkivana estää tämän.

Ystävällesi on pelkästään plussaa että hänellä on kaltaisesi ystävä joka haluaa auttaa. Itsekin haluaisin monesti auttaa ihmisiä joiden näen olevan pulassa arkojen tai muuten ongelmaisten, yleensä nuorten koiriensa kanssa. Mutta pitäisi olla pidempään yhteyksissä kuin vain kerran. Yhteystietojen vaihtaminen on lenkillä vastaantulevan ihmisen kanssa vain niin hankalaa kun toinen haukkuu heikkopäänä siinä vierellä. Ei kuule toisen puhetta eikä muista numeroita tai maileja enää kotona.

Joten toivottavasti saat ystäväsi luottamaan itseesi enemmän. Sinulla on kokemusta ja halua auttaa joka nykypäivänä tahtoo olla uudistumaton luonnonvara.

• ap

Eilen sain pitkän juttutuokion jälkeen ystäväni suostumaan siihen että käytän koiran iltapissillä.
      Minulla oli vaikeuksia pitää itseni rauhallisena kun lähtiessäni koiran kanssa ulos,alkoi naisimmeisen vaikerrus että kohta pääset takaisin mamin luo ym. vastaavaa.
      Sain lähdettyä kuitenkin melko sutjakkaasti kun sanoin että älä nyt hyvä ihminen hössötä, pissalle tässä vaan ollaan menossa.
      Kappas vaan, koira käveli topakasti häntä pystyssä, en antanut mennä tervehtimään yhtäkään koiraa, pissit tehtiin ja sillä selvä.
      Ei näkynyt merkkejä arkuudesta juuri lainkaan, hieman säpsähti hissin kolinaa mutta kun en sanonut sanaakaan, enkä reagoinut, asia unohtui heti.
      Sisälle kun päästiin koira tuli jalkojeni juureen makaamaan ja alkoi nukkumaan.
      Tästähän tämä täti ei yhtään tykännyt, koiran olisi pitänyt tulla hänen syliinsä.
      Sanoin sitten että puhutaan nyt asiat halki ja laitoimme koiran omalle petilleen toiseen huoneeseen.
      Kysyin että eikö hän luota minuun ja luuleeko minun tekevän jotain pahaa koiralle ...vai mikä mättää?
      Vastaus oli ettei hän halua koiran kiintyvän keneenkään muuhun kuin itseensä.
      No tämä yhdistettynä siihen emännän alituiseen vauhkoamiseen ja tilanteiden etukäteen pelkäämiseen tulee johtamaan siihen että emme todellakaan voi elää yhteiseloa.
      Yritin vaikka kuinka saada hänet käsittämään että hänen tulee luopua omasta pelostaan ja epävarmuudestaan, mutta ei. Hän ei edes suostu myöntämään että pelkäisi.
      No mitä se muutakaan on kun kuljemme ulkona ja sadan metrin päässä tulee isompi koira, heti aletaan etsiä kiertoreittiä tai pakopaikkaa.
      Pieniä koiria tavatessaan nainen haluaa ehdottomasti että koirat morjestavat toisiaan.
      Ei tästä kyllä tule muuta kuin lihava riita, minulla menee illat siten että ensin lenkitän oman koirani ja vien sen kotiini, sitten lähdetään ulos tämän pienemmän kanssa.
      Olen ehdottanut että kävellään vailla isolla pellolla, toinen toista ja toinen toista laitaa yhdessä koiriemme kanssa ja sitten pikkuhiljaa lyhennetään välimatkaa.
      No eipä ei, hän ei halua ottaa riskiä että hänen koiransa säikähtää.
      Kun sitten kysyn että mitä siinä pahimmassa tapauksessa käy jos koirasi hieman säikähtää, vastaus on selkeä, koira menee pilalle (mitä se jo kyllä on).
      Eli antaa olla...joskus vaan ei voi asioita muuttaa, vaikka kuinka haluaisi helpottaa elämää. Masentaa....

• Otan osaa

Hankala tilanne, ei auta kuin kääntää uusi lehti elämässä... Onneksi tämä ystäväsi ei ollut ihastunut rotikkaan, pittiin eikä dogo argentinoon, muutamasta muusta puhumattakaan.

Kyllä noiden pikkuisten kanssa pärjää noinkin, mutta ikävää se on koiralle joutua pelkäämään kyvyttömän mamman puolesta koko elämänsä.

• Jahas...

Kysäisepäs emännältä, että eikö hän välitä koirastaan, kun tahtoo sen pelkkäävän ja stressaavan koko ajan, eikä halua asialle tehdä mitään ja auttaa koiraansa.

Jatkuva psyykkinen stressi voi aiheuttaa verenpaineen kohoamista ja siitä voi kehittyä jopa elinvaurioita. Korkea verenpaine kuormittaa sydänlihasta ja valtimoita. Sydämen lisäksi erityisesti aivovaltimot ja munuaiset ovat lujilla. Kysy tahtooko hän koiransa sairastuvan pahasti ja kuolevan, niinkö paljon hän koiraansa rakastaa, ja siitä välittää.

Etsi vaikka joku kotikäyntejä tekevä koirankouluttaja, ja anna tyhmälle akalle (anteeksi mutta tollolta koko ämmä vaikuttaa) yhteystiedot, ja käske hommata kouluttaja paikalle, jos emäntä ollenkaan koirastaan välittää. Nyt nimittäin vaikuttaa siltä, että välittää vain itsestään, ja tärkeintä hänelle on olla koiralleen maailman napa, ja hän nauttii siitä kun koira sekoaa hänen poistuessaan paikalta. Tuntee kai itsensä tärkeäksi ja mahtavaksi... Todellisuudessa taitaa olla melkoinen sadisti, sillä rääkin puolelle tuo jo menee.

Näytä vaikka tämä ketju hänelle, jospa se herättäisi mokoman itsekeskeisen kanan, ja sen jälkeen voit potkaista mokoman idiootin elämästäsi pois. Sääli ettei koira pysty pääsemään eroon hänestä myös.

• Hmm.

Niinhän se vaan on, että toista ihmistä ei voi muuttaa eikä edes auttaa muuttumaan, jos tämä ei sitä halua (tai edes tunnusta että aihetta muutokseen saattaisi olla). Harmi vain, että tässä joutuu myös koira kärsimään. Kertomasi perusteella varma ja rauhallinen omistaja saisi koirasta ajan kanssa kunnollisen kaverin (tai ainakin hillittyä pelon ja arkuuden "siedettävälle" tasolle), mutta nyt on käynyt koiralla huono tuuri.

Sinä olet kuitenkin yrittänyt parhaasi, muuta et voi. Voithan vielä ehdottaa, että he menisivät jollekin koirakurssille tai hankkisi avuksi kouluttajan. Ehkäpä neuvoja omasta toiminnasta ja tehdyistä virheistä olisi helmpompi ottaa vastaan ulkopuoliselta. Jos tämäkin ehdotus menee kuuroille korville, niin anna olla. Ehkäpä ystäväsi jonain päivänä tajuaa itse virheensä, tai jollei niin sille ei kukaan mitään voi.

• koiruuksia...

No voi hyvänen aika.....uskomatonta... Mitä tuohon nyt osaisi sanoa... Ei tule mitään muuta mieleen kuin, että jos emäntä itse ei pelkää koiraasi ja jos koirallasi on sen verran hermoja, että kestää emännän kävelyttämisen, niin kokeilkaa sitä peltojuttua toisinpäin (jos emäntä suostuisi paremmin siihen). Siis että sinä otat sen pienemmän ja emäntä sinun koiran. Pienempi on rauhallisempi sinun kanssa ja emäntä saa säätää koirasi lähestymistä (eikä säikähdä...käytä näitä ainakin syynä vaihtoon) . Toivottavasti emäntä ei säntää metsään karkuun koirasi kanssa. :D

Ja kyllähän se taitaa olla niin, että se koira kiintyy sinuun ennemmin kuin emäntään, kun se tuntee olevansa turvassa. Sen kun saisi vielä taottua emännän päähän.... Liialla höösäämisellä kun ei saa kuin hermoheikkoja koiria.
        Kerrohan kuinka kävi.

• Ei turhaa hössötystä

Oivoi.. Pahalta kyllä kuulostaa. Minulla itselläni on myös hieman arka - hieman isompi - koira, jota jouduin käyttämään ongelmakouluttajalla. Jokainen koira on yksilöllinen, mutta minun koiralleni sopi paremmin "höösäämisen" sijaan tiukat rajat ja säännöt eli täytyy olla todella kova, joka tekee itsellenikin tiukkaa, vaikka en mikään "hössöttäjä" ole koskaan ollutkaan.

Mitä tulee tuohon teidän väliseen suhteeseen. Olen tapaillut miehiä, joilla on koirankasvatuksesta erilaiset periaatteet kuin minulla ja tullut siihen tulokseen, ettei siitä voi tulla mitään, jos nämä periaatteet eroavat. Sama luultavasti kuin lapsen kasvatuksessakin. Jos te ajattelette asioista näin eri tavalla - raakaahan se on - niin ehkä on parempi panna tämä ystävyys jäihin vähäksi aikaa, koska teillä ei selvästikään ajatukset kohtaa koirankasvatuksen kohdalla.. jatka sinä elämääsi oman ihanan koirasi kanssa ja etsi itsellesi ystäviä, jotka arvostavat samaa kasvatusta kuin sinäkin, eli ei turhaa höösäämistä :)

• ap

Kaikki ehdotukset on nyt tyrmätty totaalisesti.
      Nainen on niin mustasukkainen omasta koirastaan ettei hän halua koiran kiintyvän minuun. En todellakaan ole häneltä mitään pois viemässä mutta hän kokee että "omin" hänen koiraansa mikäli esim. ulkoilutan sitä.
      Hän ei halua koskea minun koiraani, joka kyllä mielellään tekisi tuttavuutta tämän naisen kanssa. Siinäkin hän ajttelee jotenkin pettävänsä omaa koiraansa jos sattuisi minun koirastani tykkäämään.
      Eilen illalla soitin ja ilmoitin etten nyt enää jaksa lähteä uudelle lenkille kun omani kanssa jo tunnin olin ulkoillut.
      Tästäkin tuohtui että pitikö niin "kauan" olla....voihan prkl, en paremmin sano.
      Teen mitä vain,kaikki on väärin, hänen mielestään.
      Minulla on kuulemma väärät metodit oman koirani kanssa kun en anna sen tehdä mtä se tahtoo. Siitäkin suuttui kerran kun pyysin ettei anna ruokapäydästä mitään koiralleni, omaansa syöttää jatkuvasti siten.
      Kyllä tämä minulle riittää jo, ei näin erilaiset ihmiset erityylisillä koulutustavoillaan voi olla yhdessä. Kohtahan siinä menee jo kumpikin koira sekaisin.
      No, uusia ystäviä varmaan löytyy ja olen eläinrakas ihminen, tykkään touhuta ulkona, toivon vaan että yhteinen sävel jonkun kanssa syntyy.
      Jotenkin on vaan sellainen olo että olisin joku eläinrääkkääjä suunnilleen kun en paapo koiraani samoin kuin tämä nainen, hän saa oloni tuntumaan syylliseksi johonkin jota en ymmärrä.
      Väittää kylmäksi, ym. Ei minusta kylmyyttä ole rajojen pitäminen vaan pikemminkin kaikista säännöistä luistaminen.
      Näytin muuten tämän ketjun...voi hemmetti sitä raivon määrää, ihmiset voivat muka hänet tunnistaa, olen loukannut hänen kunniaansa jne.
      Eli se oli nyt siinä...ei muuta kuin aamulenkille parempaa mieltä hakemaan.

• koiruuksia...

En ymmärrä tätä naista... Et saa ulkoiluttaa koiraa, että et kiinny liiikaa, toisaalta sanot , että olit hänen mielestään liian kauan lenkillä, kun et ehtinytkään lenkittämään hänen koiraa. Kuule, lukipa hän tätä tai ei, sanon, että taitaa olla niin ettei hänellä ei ole ns. kaikki murot kulhossa tai on narsisti tai jotain... anteeksi. Ehkäpä on tosiaankin viisainta etsiä muita ystäviä ,sillä eihän tuollaista jaksa kukaan, ja tosiaan kohta oma koirasikin on hermoraunio. Ota ainakin etäisyyttä hetkeksi, tekee varmaan hyvää teille kaikille. Tsemppiä sinulle ja mukavaa kevään jatkoa kaikesta huolimatta.

• canis.familiaris

Hyvä esimerkki siitä, kun omistaja on koiransa pahin vihollinen, joka tietoisesti ja itsekkäistä syistä pilaa koiransa elämän, ja vaikeuttaa myös omaansa.

• Niinpä!

Ketjua lukiessa ei voi muuta sanoa kuin että Huh-huh, kyllä on kyyti jollakin kylmää...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3278
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      34
      2625
    3. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2248
    4. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      73
      2229
    5. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      51
      2171
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      110
      2143
    7. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      19
      1917
    8. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      62
      1894
    9. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      19
      1783
    10. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      86
      1622
    Aihe