40 vuoden erämaavaellus

nuttujemma

Tuo 40 vuotta on nyt kulunut niistä 70 luvun kannanotoista ja toimintamallien synnyttämisistä.
On tullut uusisukupolvi ja on aika uusien kannanottojen ja mallien.
Mitenhän 60-70 luvun aktiivit ymmärtäisivät vaelluksen tarkoituksen?

Lyhin tie Egyptistä Luvattuun maahan on muutaman päivän patikka, mutta ajatusmaailmasta toiseen matka kesti 40 vuotta, sukupolven piti vaihtua välillä.

46

1813

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4+20

Liekö niin, että ko. korpivaelluksen harhamiehet eivät myöskään koskaan pääse luvattuun maahan ?

• oioioi ja voi

ei,elleivät he nöyrry ja tule lasten kaltaisiksi kuten Jeesus on opettanut.Onha raamatussa näinkin;millä tuomiolla te tuomitsette sillä teidät tuomitaan ja millä mitalla te mittaatte sillä teille mitataan.Eikö näillä kovilla hoitomiehillä ole enää tuntoa?

• *sirkka

>>Eikö näillä kovilla hoitomiehillä ole enää tuntoa?

• raamatusta

Joosua:
      5:1 Kun kaikki amorilaisten kuninkaat, jotka asuivat tällä puolella Jordanin, lännen puolella, ja kaikki kanaanilaisten kuninkaat, jotka asuivat meren rannalla, kuulivat, kuinka Herra oli kuivannut Jordanin veden israelilaisten tieltä, kunnes he olivat kulkeneet yli, niin raukesi heidän sydämensä, eikä heissä enää ollut rohkeutta asettua israelilaisia vastaan.
      5:2 Siihen aikaan Herra sanoi Joosualle: "Tee itsellesi kiviveitsiä ja ympärileikkaa taas israelilaiset toistamiseen."
      5:3 Niin Joosua teki itselleen kiviveitsiä ja ympärileikkasi israelilaiset Esinahkakukkulan luona.

5:4 Ja syy siihen, että Joosua toimitti ympärileikkauksen, oli tämä: koko kansa, joka oli lähtenyt Egyptistä, miehenpuolet, kaikki sotakuntoiset miehet, olivat kuolleet matkalla erämaassa, heidän lähdettyään Egyptistä.
      5:5 Sillä kaikki se kansa, joka oli lähtenyt, oli ollut ympärileikattu, mutta sitä kansaa, joka oli syntynyt matkalla erämaassa, heidän lähdettyään Egyptistä, ei oltu ympärileikattu.
      5:6 Sillä neljäkymmentä vuotta olivat israelilaiset vaeltaneet erämaassa, kunnes oli hävinnyt koko se kansa, ne sotakuntoiset miehet, jotka olivat Egyptistä lähteneet, ne, jotka eivät olleet totelleet Herran ääntä ja joille Herra sentähden oli vannonut, ettei hän ollut salliva heidän nähdä sitä maata, jonka Herra heidän isillensä vannotulla valalla oli luvannut antaa meille, sitä maata, joka vuotaa maitoa ja mettä.

5:7 Mutta hän herätti heidän poikansa heidän sijaansa; ne Joosua ympärileikkasi, sillä he olivat ympärileikkaamattomia, koska ei heitä oltu ympärileikattu matkalla.
      5:8 Kun koko kansa oli saatu ympärileikatuksi, pysyivät he paikallaan leirissä, kunnes olivat toipuneet.
      5:9 Niin Herra sanoi Joosualle: "Tänä päivänä minä olen vierittänyt teidän päältänne Egyptin häväistyksen." Sentähden kutsutaan paikkaa vielä tänäkin päivänä Gilgaliksi.

• Heino1

Aloituksesi on mielenkiintoinen. Olen itse ollut jo pitemmän aikaa sitä mieltä, että hoitajat eivät tule tekemään parannusta! Heitä on nuhdeltu ja he ovat pakon edessä myöntäneet hoitokokousvääryydet ja harhailunsa opissa, mutta katumus ei heissä löydä sijaa. On täysi syy pitää kirjoitustasi oikeaan osuvana, kirjoitat:
        ”Lyhin tie Egyptistä Luvattuun maahan on muutaman päivän patikka, mutta ajatusmaailmasta toiseen matka kesti 40 vuotta, sukupolven piti vaihtua välillä.”

Miksi matka kesti nuo 40 vuotta? Ensinnäkin Israelin kansa lähti matkalle kohti luvattua maata uskovaisena, eli kaikki miehenpuolet olivat ympärileikattuja ja Jumala myös kastoi koko kansan:
        1 Kor. 10:2 ”Kaikki he saivat pilvessä ja meressä kasteen Mooseksen seuraajiksi.
        3 Kaikki he söivät samaa hengellistä ruokaa
        4 ja joivat samaa hengellistä juomaa. Hehän joivat siitä hengellisestä kalliosta, joka kulki heidän mukanaan; tämä kallio oli Kristus.
        5 Mutta useimmat heistä Jumala hylkäsi, kohtasihan heidät tuho autiomaassa.”

Tuo erämaataival oli melkein kaikille kohtalokas, sillä uskon Israelin Jumalaan säilytti vai kaksi ihmistä, jotka lähtivät Egyptistä, Joosua ja Kaleb. Ei Israelin kansalla ollut hätää elatuksesta korpivaelluksen aikana, sillä Jumala piti heistä hyvää huolta:
        5 Moos. 32:10 ”Hän löysi sen autiosta maasta, karulta seudulta, joka huusi tyhjyyttään. Hän otti sen hoiviinsa ja huolehti siitä, hän varjeli sitä kuin silmäteräänsä.
        11 Niin kuin kotka suojelee pesäänsä ja liitelee poikastensa yllä, niin kuin se kantaa niitä siivillään, niin Herrakin kuljetti kansaansa.”

Ei yksin manna ja viirijäiset olleet heidän ruokanaan:
        14 ”He saivat maitoa ja voita karjastaan, söivät pukkien rasvaa, oinaita, Basanin pässejä ja puhdasta ydinvehnää, he joivat rypälemehua, kuohuvaa viiniä.
        15 Niin Jesurun* lihoi ja alkoi oikutella, niin Israelista tuli lihava, mahtava ja äksy. Se hylkäsi Jumalan, joka oli sen luonut, alkoi halveksia turvakalliotaan.”

Kun Jumala piti hyvää huolta, kaikista heidän tarpeistaan, kansasta tuli ”mahtava ja äksy” ja kun on mahtava, sehän ei kuuntele Jumalan sanaa, vaan laatii omat säännöt, joita tulee noudattaa! Niinpä kansa ei erämaataipaleella ympärileikannut poikalapsiaan. Ympärileikkaus on liiton merkki, eli tämä merkki erottaa uskovan pakanoista ja kertoo kaikille ja ennen kaikkea itselle, että kuulun jumalanlasten joukkoon.

Meidän tulee uudenliiton uskovien olla sydämistä ympärileikattuja:
        Room. 2:29 ”Oikea juutalainen on se, joka on juutalainen sisimmässään, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus, jota ei saa aikaan laki, vaan Henki.”
        Stefanos saarnasi fariseuksille:
        Ap.t. 7:51 "Te niskuroijat, ympärileikatut mutta sydämeltänne ja korviltanne pakanat! Aina te olette vastustamassa Pyhää Henkeä -- niin kuin isänne, niin myös te!”

Kun ihmisjoukosta tulee ”mahtava ja äksy”, se ei tottele Jumalan sanaa, vaan laatii oman opin jolla hallitsee laumaa! Nyt me olemme tämän kaiken nähneet, eikä tälle ihminen voi mitään, sillä näyttää käyvän tänä päivänä samoin kuin silloin kävi, kansa paatui ja he kuolivat erämaassa.

Jumala kyllä näytti Israelin kansalle hyvyytensä, mutta he eivät siihen tyytyneet koska he eivät silloin olisi itse saaneet johtaa, vaan olisi tullut kysyä Jumalan neuvoja. Nytkin uskoville tuputetaan Saara-äidin nevoja, eikä etsitä Jumalan tahtoa.

Joosua totteli Jumalan sanaa ja teki niin kuin Jumala neuvoi ja näin pääsi perille luvattuun maahan. Näin meidänkin tulee tehdä ja jos pidämme kiinni Jumalan sanasta, Jumala antaa todistuksen, niin kuin antoi Joosualle:
        Joos. 5:9 ”Herra sanoi Joosualle: "Tänä päivänä minä olen vierittänyt teidän päältänne sen häpeän, että olitte ympärileikkaamattomia niin kuin egyptiläiset." Paikka sai nimekseen Gilgal*; tämä nimi sillä on vieläkin.”

• Heino1 kirjoitti:

Aloituksesi on mielenkiintoinen. Olen itse ollut jo pitemmän aikaa sitä mieltä, että hoitajat eivät tule tekemään parannusta! Heitä on nuhdeltu ja he ovat pakon edessä myöntäneet hoitokokousvääryydet ja harhailunsa opissa, mutta katumus ei heissä löydä sijaa. On täysi syy pitää kirjoitustasi oikeaan osuvana, kirjoitat:
        ”Lyhin tie Egyptistä Luvattuun maahan on muutaman päivän patikka, mutta ajatusmaailmasta toiseen matka kesti 40 vuotta, sukupolven piti vaihtua välillä.”

Miksi matka kesti nuo 40 vuotta? Ensinnäkin Israelin kansa lähti matkalle kohti luvattua maata uskovaisena, eli kaikki miehenpuolet olivat ympärileikattuja ja Jumala myös kastoi koko kansan:
        1 Kor. 10:2 ”Kaikki he saivat pilvessä ja meressä kasteen Mooseksen seuraajiksi.
        3 Kaikki he söivät samaa hengellistä ruokaa
        4 ja joivat samaa hengellistä juomaa. Hehän joivat siitä hengellisestä kalliosta, joka kulki heidän mukanaan; tämä kallio oli Kristus.
        5 Mutta useimmat heistä Jumala hylkäsi, kohtasihan heidät tuho autiomaassa.”

Tuo erämaataival oli melkein kaikille kohtalokas, sillä uskon Israelin Jumalaan säilytti vai kaksi ihmistä, jotka lähtivät Egyptistä, Joosua ja Kaleb. Ei Israelin kansalla ollut hätää elatuksesta korpivaelluksen aikana, sillä Jumala piti heistä hyvää huolta:
        5 Moos. 32:10 ”Hän löysi sen autiosta maasta, karulta seudulta, joka huusi tyhjyyttään. Hän otti sen hoiviinsa ja huolehti siitä, hän varjeli sitä kuin silmäteräänsä.
        11 Niin kuin kotka suojelee pesäänsä ja liitelee poikastensa yllä, niin kuin se kantaa niitä siivillään, niin Herrakin kuljetti kansaansa.”

Ei yksin manna ja viirijäiset olleet heidän ruokanaan:
        14 ”He saivat maitoa ja voita karjastaan, söivät pukkien rasvaa, oinaita, Basanin pässejä ja puhdasta ydinvehnää, he joivat rypälemehua, kuohuvaa viiniä.
        15 Niin Jesurun* lihoi ja alkoi oikutella, niin Israelista tuli lihava, mahtava ja äksy. Se hylkäsi Jumalan, joka oli sen luonut, alkoi halveksia turvakalliotaan.”

Kun Jumala piti hyvää huolta, kaikista heidän tarpeistaan, kansasta tuli ”mahtava ja äksy” ja kun on mahtava, sehän ei kuuntele Jumalan sanaa, vaan laatii omat säännöt, joita tulee noudattaa! Niinpä kansa ei erämaataipaleella ympärileikannut poikalapsiaan. Ympärileikkaus on liiton merkki, eli tämä merkki erottaa uskovan pakanoista ja kertoo kaikille ja ennen kaikkea itselle, että kuulun jumalanlasten joukkoon.

Meidän tulee uudenliiton uskovien olla sydämistä ympärileikattuja:
        Room. 2:29 ”Oikea juutalainen on se, joka on juutalainen sisimmässään, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus, jota ei saa aikaan laki, vaan Henki.”
        Stefanos saarnasi fariseuksille:
        Ap.t. 7:51 "Te niskuroijat, ympärileikatut mutta sydämeltänne ja korviltanne pakanat! Aina te olette vastustamassa Pyhää Henkeä -- niin kuin isänne, niin myös te!”

Kun ihmisjoukosta tulee ”mahtava ja äksy”, se ei tottele Jumalan sanaa, vaan laatii oman opin jolla hallitsee laumaa! Nyt me olemme tämän kaiken nähneet, eikä tälle ihminen voi mitään, sillä näyttää käyvän tänä päivänä samoin kuin silloin kävi, kansa paatui ja he kuolivat erämaassa.

Jumala kyllä näytti Israelin kansalle hyvyytensä, mutta he eivät siihen tyytyneet koska he eivät silloin olisi itse saaneet johtaa, vaan olisi tullut kysyä Jumalan neuvoja. Nytkin uskoville tuputetaan Saara-äidin nevoja, eikä etsitä Jumalan tahtoa.

Joosua totteli Jumalan sanaa ja teki niin kuin Jumala neuvoi ja näin pääsi perille luvattuun maahan. Näin meidänkin tulee tehdä ja jos pidämme kiinni Jumalan sanasta, Jumala antaa todistuksen, niin kuin antoi Joosualle:
        Joos. 5:9 ”Herra sanoi Joosualle: "Tänä päivänä minä olen vierittänyt teidän päältänne sen häpeän, että olitte ympärileikkaamattomia niin kuin egyptiläiset." Paikka sai nimekseen Gilgal*; tämä nimi sillä on vieläkin.”

Olet liikuttavan oikeassa.
        Tuo erämaa vaellus olisi kestänyt suoraan parisen viikkoa, mutta jo ensimmäisen viikon äksyily ja epäusko (harhautus) oli Jumalalle pahasta.
        Ensimmäinen ”töppäys” oli se, että lähdettiin kohti etelää Faraon pelossa harhauttamaan Häntä, josta kertoo Exodus 12 luvussa. Mooses ei täysin luottanut Jumalan suojelukseen. Vasta etelämpänä käännyttiin itään. Monikaan ei ole ajatellut, miksi Farao katui lupustaan, haluksiko Hän takaisin orjatyön tekijät vai mitä. Todellisuudessa tilanteessa oli kullanhiomo, sillä Jumalan kirouksessa tuli kuolemaan jokaisen egyptiläisen esikoinen ja siksi egyptiläisäidit toivat kaiken mahdollisen kullan heprealaisille, että oma lapsi säilyisi ja Mooses näin poistaisi kirokseen Heidän osaltaan. Tämä meni Faaraon korviin ja Hän koki kullan kuuluvan palatsiin, Hänelle.
        Toinen oli todella se jupina. Silloin Jumala päätti, että tämän sukukunnan on kuoltava. Tässä näen yhtymäkohtia SRK;hon. Historia toistaa itseään.
        SRK;n romahdus Jumalan silmissä alkoi -60 luvun puolessa välissä, kun ”raamattuja ei enää tarvittu” ja Pyhä Henki lähti, sillä tilalle tuli SRK- henki. Samalla se poisti siunauksen, mutta kun saat-ana ei luo mitään, mutta on paras kopioija, näytti monen silmään siltä, että Jumala on lakossa.
        Olet liikuttavan oikeassa Heino siinä, että Jumala ei hylkää ketään, vaatii vain parannuksen, sitä ei SRK/ puhujissa ole, He ovat ylpeitä kerskaajia ja saaneet aikaan suurta tuhoa, itsemurhia, insestiä ja taloudellista hirmuvaltaa. Parannuksen tekijät ovat joko pakotettuja tekemään parannusta lakoon Jeesuksen seuraamisesta, ei todellisuudessa mistään muusta, kysymyksessä on todella vain lahkon pyhyys.
        Heimoni vaellus kesti 40 vuotta ja vain Joosua ( jonka tehtävä oli 5Ms kirjan lopettaminen, sillä viimeinen luku on Hänen kirjoittama, kuten oma kirjansakin ja samaa jatkoa Pentateukkiin on myös Tuom 1;1- 2;5, josta muodostuu Heksateukki, kirjakokonisuus.
        Sama on nähtävissä todella SRK;ssa. Tehdään kultaisia vasikoita ( omat säännöt ja menetelmät ) ja ne huomatessaan tulee vääriä profeettoja, jotka määrittelevät mikä ”henki” kenessäkin on? Täysin saata- nallinen yhtälö, erittelijä ei koe muilla henkeä olevan, jolloin keskustelu jää pois, hengettömänä ja profeetta saa vetää omaa rolliaan, jonka uhri mm Sinä ole ja sadat itsemurhan tekijät.
        Kaikella on määrä aikansa. Nyt SRK;n erämaavaellusta on ollut yli 40 vuotta,, mutta parannus on tekemättä, jonka Israel teki pelastuakseen. Tämän sukupolven lestadiolaisissa on kuoltava.
        Tarkennuksena kuitenkin se, että se sukupolvi heprealasisia kuoli, joka lähti, ei se joka pääsi perille, sama on lestadiolaisissa, ei vanha koira opi istumaan. Tämä VL uusi sukupolvi pitää jo partaa ja etsii elävää Jumalaa Jeesuksesta, SRKN sijaan suurelta osin. Vanha jengi ei tule paatuneena koskaan pyytämään Sinulta yleisesti anteeksi, pahuus on liian syvällä.
        Jk. minulla on uuttaa ”havaittua tutkittua tietoa” erämaavaelluksen ensimmäisten viikkojen ajalta ja paikka, missä vesi ylitettiin, se ei ole suetsin kanavan eteläpää, vaan idempänä Gilf of Agaba, joten kysymyksessä ei ole lähdöstä seuraava päivä, vaan myöhemmin vasta Faarao kuuli kultajutun ja vihastui.
        Kes.

• käräsämäen vl

"""Kun ihmisjoukosta tulee ”mahtava ja äksy”, se ei tottele Jumalan sanaa, vaan laatii oman opin jolla hallitsee laumaa! Nyt me olemme tämän kaiken nähneet, eikä tälle ihminen voi mitään, sillä näyttää käyvän tänä päivänä samoin kuin silloin kävi, kansa paatui ja he kuolivat erämaassa. """

Pitkälti tämän päivän vl:inä joudumme toteamaan tuon, mitä Heino tuossa meille kirjoittaa. VALITETTAVASTI!!!!

• Näin minäkin uskon

Arveluttaa noin rehellinen tunnustus! Oletko tosiaan samalta paikkakunnalta, kuin Heino? Jos olet, niin ompa ihme, että ymmärrät tämän päivän eksymyksen! Tämä sinun tunnustus tuntuu kyllä aidolta:
      "Pitkälti tämän päivän vl:inä joudumme toteamaan tuon, mitä Heino tuossa meille kirjoittaa. VALITETTAVASTI!!!! "

• vl-minäkin

Näin on! Korjaukseen/anteeksipyyntöön ei tarvitsisi aikaa 40 vuotta! Anteeksipyytöön menisi korkeintaan muutama päivä! Kun on mahtava ja äksy, ei semmoisessa uskovassa ole nöyryyttä. Jeesus sanoi: "Ottakaat minun ikeeni teidän päällenne, ja oppikaat minusta, että minä olen siviä ja nöyrä sydämestä: ja te löydätte levon teidän sieluillenne;"

• ei se Heino onnistu

Kyllä se tuo Heino jaksaa jankuttaa. Hanki elämä. Kyllähän Sinä itse tiedä parhaiten, miksi et sopinut uskovaisten joukkoon. Ei kannata syytellä kaveria, jos itse on eksynyt. Teitä on muutamia, sinä, Hannes, Kotimaan himobloggarit, jne, jotka kuvittelevat muuttavansa kristillisyyden mieleisekseen. Onneksi on jotakin pysyvää, Jumalan valtakunta ja Hänen vanhurskautensa.

• ghtdhted

Jumalan valtakunta on ennen kaikkea hengellinen ja vapaa. Nyt se on teidän itse rakentama! Jokainen joka haluaa päästä "sisälle on kuljettava oven kautta". Kristus on valtakunnan ovi eikä sinne pidä kulkea muualta.

• Heino.

Kirjoitat: ”Kyllä se tuo Heino jaksaa jankuttaa. Hanki elämä.”
        Minäkin olen ihmetellyt, miten minä teidän kanssanne jaksan kirjoitella ja puhua uskosta, olettehan kasvaneet ”Mahtaviksi ja äksyiksi”! Tämän voi todeta jo sinun viestistäsikin!

Olen pyrkinyt jättämään tämän palstan, mutta näyttää, että en vain onnistu! Tämä kait johtuu siitä, että haluaisin teidänkin saavan iankaikkisen elämän, jonka Jumala lahjoittaa. Sinä kuvittelet ja kehotat minua: ”Hanki elämä.” Et kuitenkaan ymmärrä, että se elämä minkä sinä olet hankkinut, ei ole sellainen elämä minkä Jumala lahjoittaa uskovilleen, vaan itse hankittu elämä vie ”kuoppaan”, josta Jeesus varoittaa.

Kun seuraa Jeesusta, eikä Saara-äitiä, löytää elämän Kristuksessa! Haluaisin, että me kaikki ihmiset, eli ei, ainoastaan ry:n uskovat löytäisivät tämän elämän, jonka minä olen löytänyt ja tästä löydöstäni tänne kirjoittelen:
        Joh. 5:24 "Totisesti, totisesti: se, joka kuulee minun sanani ja uskoo minun lähettäjääni, on saanut ikuisen elämän. Hän ei joudu tuomittavaksi, vaan hän on jo siirtynyt kuolemasta elämään.”

• Milloin luovuttu?

>>Ei kannata syytellä kaveria, jos itse on eksynyt>miksi et sopinut uskovaisten joukkoon?>Niin Jesurun* lihoi ja alkoi oikutella, niin Israelista tuli lihava,

• Sanoassesasi lsestadiolisena - hanki elämä! Saatat itsesi nuraettavaksi.

Elämä on vain Kristusessa, ei lahkoissa, jota Sinä eustat.

Vain vapaa voi tunnustaa " Jeesus on Herra", Sinä et sitä tee.

• Joopa joo

Ei se vikkeläläisyyskään kauan elänyt, vaikka piti kuulemma parhaan saarnan ikinä. Ei se heinoslaisuuskaan kanna pitkälle. Näin se vaan on.

• A.H.

Sillanpääkin kuoli koirien hautausmaan viereen.

• Tyhmää
        A.H. kirjoitti:

Sillanpääkin kuoli koirien hautausmaan viereen.

Sinulle, joka solvaat Sillanpään kuolinpaikasta, voisit mainita samalla, että Kimpimäki kuoli auto-onnettomuudessa. Tämä Heikki Saaren henkikumppani. Oliko se kunniakkaampi kuolema?

• Tosiuskova vl

Kyllä veli/sisar puhuu kallita sanoja. Kaekesta näkkyy, että oot Siionin rakkauvessa! Siionin rakkaus on toesenlaesta kun Jeesuksen rakkaus, siinä on se ero, että Jeesuksen rakkaos rakastaa jokkaesta ihimistä, mutta Saara-äetin rakkaus rakastaa vaen niitä jotka tottelee äetin neuvoja.

Jos sattuu kuolemmaan koerien haotuusmaan kohalla - joutuu helevettiin, joten ei kannata mennä lähellekään semmosta haotuumaata, jos vaekka sattusi kuolemmaan. Ei sillon auta usko, eikä mikkään - helevettiin joutuu. Onkohan tämä raamatussa? Muuten tiijän, että tämä Sillanpään kuolinpaekka on meijän ry:n uskovien keksintö, mutta ei kerrota kellekkään.

• Heino.

Minä kuulin ensikerran hoitokokouksista vuonna -73. Maaliskuussa äitini täytti seitsemänkymmentä vuotta ja hän halusi pitää syntymäpäiväseurat rauhanyhdistyksellä. Vanha tuttu saarnamies Ylivieskalainen Väinö Polvi oli jo aikaa sitten varattu puhumaan seuroihin.

Väinö soitti vähää ennen äitini syntymäpäivää, että SRK on määrännyt hänet puhekieltoon. Väinöä ei kuitenkaan ollut erotettu, mutta oli kielletty puhumasta ja niin hän perui kaikki luvatut puhujareissut. Äitini kysyi syytä puhekieltoon, mutta ei Väinö tiennyt mitään konkreettista syytä.

Joulukuussa olin puhujain kokouksessa ja siellä kuulin, että puhekieltoon oli ollut syynä väärähenki. Sitten Einari Lepistö luki Polven puhujainkokoukselle lähettämän kirjeen, kirjeessä Väinö Polvi perui tekemänsä pakkoparannuksen väärästä hengestä ja sanoi, että tuo päivä jolloin työvaliokunta oli hänellä teettänyt henkiparannuksen, se päivä oli hänen elämänsä mustin päivä.

Lepistö kauhisteli Polven kirjettä ja sanoi, että tämä on Väinön kuolinsanoma, eli hän on nyt hengellisesti kuollut! Menin kahvitauolla istumaan Heikki Saaren viereen ja kysyin, että mitä syntiä Väinö on tehnyt, kun hänet nyt julistettiin hengellisesti kuolleeksi? Heikki mulkaisi minua, sieppasi kahvikuppinsa ja mutisten meni istumaan toiseen pöytään.

Näin 40 vuotta jälkeenpäin, kun SRK on tunnustanut henkiopin vääräksi, me voimme hymähdellä tuommoista tuomiota, mutta silloin tuomio oli totisinta totta. Yritin muiltakin kysellä henkiopin raamatullisuutta, mutta ei sitä kukaan oikein kyennyt perustelemaan. Pöhlö kun olen, niin ymmärtämättömyyttäni kysyin sitäkin, että miten Väinö oli tehnyt väärää henkeä. Koska raamattu todistaa, että jokainen tuomitaan, mitä on ruumiissaan tehnyt. Parannus tehdään aina tehdyistä synneistä, epäuskokin on tekosynti, mutta väärä henki ei ole tekosynti.

• Tunnustettu ?

>>Näin 40 vuotta jälkeenpäin, kun SRK on tunnustanut henkiopin vääräksi

• Lehdestä tieto

Kalevassa ja Kotimaa lehdissä oli pahoittelu joissa tunnustettiin opilliset harhat ja hoitokokousten henkinen väkivalta. Tietenkään saarnoihin tämä tunnustus ei yltänyt, mutta Voittonen totesi, että pahoittelu tarkoittaa anteeksipyyntöä.

Kaksinaamainen SRK on aina ollut, eli saarnat eivät muutu, mutta kun piispat painostavat, niin on pakko jotain tunnustaa. On selvää, etteivät mahtavat ja hyvin ruokitut saarnamiehet ja hoitajat alennu mummojen edessä.

• Toivoo

Houkuttelepa Heino Paavo mukaan, ja menkää vaikka T:n luokse. Pyytäkää kaikki synnit anteeksi. Jos jaksatte uskoa, niin rauha laskeutuu sydämeen. Nämäkin kirjoittelut loppuu merkityksensä menettäneinä. Jos P ei lähde, niin mene yksin.

• T;kö on Jeesus, synnin lunastaja?
        Voi hyvänen aika saatn- nallisuuden pakanallisuuttä, täysin vailla Sanan pohjaa.

Missä Raamatussa sanotaan, että ihminen saarnaa synnit anteeksi ja se muka pelastaa.

Asia kuuluu enemään pakanis- saata-nalliseen kokonisuuteen.

Ps. Muista laittaa se jae?

• Heino.

Ihmettelin kirjoitustasi:
      ”Jos jaksatte uskoa, niin rauha laskeutuu sydämeen. Nämäkin kirjoittelut loppuu merkityksensä menettäneinä.”

Siis luuletko sinä, että minä en usko Jumalaan, vaan tarkoitatko, että en jaksa uskoa rauhanyhdistyksen avainten valtaan? Tarkoittaako tuo T – kirjain Tuomas Oikaraista? Minä olen Tuomaksen kanssa ollut vuosia kunnanvaltuustossa ja hallituksessa, eikä hän ole koskaan puhunut sanaakaan minulle ry:n uskosta! Miksi minun tulisi häneltä mennä pyytämään anteeksi?

Hoitokokousvuosina Tuomas oli ry:n johtokunnassa, hän johtokunnan valtuuttamana käski enoani ja hänen vaimoaan hoitokokoukseen, kun enoni vaimo oli sydänsairas ja esteli tuloaan kokoukseen, kun Tuomas ei edes sanonut syytä miksi tulisi tulla kokoukseen. Tuomas vain totesi: ”Kun jumalanvaltakunta kutsuu, niin on tultava, vaikka kuolema tulisi.”

Näin kovan kutsun saatuaan he menivät yölliseen hoitokokoukseen jossa heidät määriteltiin väärähenkisiksi. Kun eivät ymmärtäneet tätä väärähenkiparannusta tehdä oikeilla sanoilla, Elina sai sydänkohtauksen ja jouduttiin viemään keskellä yötä ambulanssilla sairaalaan.

Kehotat:
      ”menkää vaikka T:n luokse. Pyytäkää kaikki synnit anteeksi.”
      Tuomaksen ”taskussako” minun synnit on? Hänkö voi päättää saanko minä uskoa Jeesuksen sovintotyön omalle kohdalleni, siis sen että Jeesus on myös minun syntini sovittanut?

Rauhanyhdistyksellä ollaan myös siinä opillisessa harhassa, että luullaan syntien anteeksi saamisen olevan kiinni synninpäästön sanoissa; ”usko syntisi anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.” Tätä te kutsutte vielä evankeliumiksi! Evankeliumi on ilmoitus Jeesuksen lunastustyöstä, kuten Matteuksen, Markuksen… evankeliumit kertovat. ”Teille on syntynyt vapahtaja…” Sanoja: ”Usko syntisi anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä”, ei ole raamatussa.

Raamattu todistaa, että vain uskomalla ihminen tulee autuaaksi! Kun uskoo, että Jumalan Poika on sovittanut minunkin synnit, saa syntinsä anteeksi:
      Ap.t. 10:43 ”Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa hänen nimensä voimasta syntinsä anteeksi."

Näin todistaa raamattu Abrahamista:
      Heb. 11:8. ”Uskon kautta tuli Abraham kuuliaiseksi, kuin hän kutsuttiin menemään siihen maahan, jonka hän oli perivä, ja hän meni eikä tietänyt kuhunka hän tuleva oli.
      9. Uskon kautta oli hän muukalainen luvatussa maassa, niin kuin vieraalla maalla, ja asui majoissa Isaakin ja Jakobin kanssa, jotka olivat sen lupauksen kanssaperilliset.
      10. Sillä hän oli odottanut sitä kaupunkia, jolla perustus oli, jonka rakentaja ja luoja on Jumala.”

Kirjoitat, että minun kirjoitukset ovat ”merkityksettömiä”! Minä olen saanut aivan erilaista palautetta kirjoituksistani. Minä kirjoitan omalla nimelläni, sinä nimimerkin takaa, miksi teet näin? Kun näytät tuntevan minut ja sinulla on huoli minun synneistäni, niin tulepa käymään ja voit tuoda Tuomaksen tueksesi, niin keskustellaan kaikessa rauhassa tästä uskomisen asiasta.

• Ei ole uutta

Tässäkin ketjussa jotkut uskolliset saatanan rengit (= vl:t) hyökkäävät Heinoa sekä iäti kestävää ja vääristelemätöntä Jumalan sanaa vastaan.

Mutta näinhän heidän isäntänsä valheen isä saa.tana käskeekin tehdä.

• ei tuomas

Hei nyt Heino. En tarkoita ketään Tuomasta, en edes epäilevää. Sinulle kirjoitukset ovat aitoja kokemuksia. Muille ne kertovat sanomattomasta kaipuusta Isän kotiin. Isä juoksee vastaan, kun tunnet tuhlanneesi kaiken entisen perinnön ja haluat palata. Sikojen ruokaa yrität epätoivoisesti pyytää, ei se ravitse, niin kuin huomaat.

• Miksi ihmeessä?

^^Muille ne kertovat sanomattomasta kaipuusta Isän kotiin.^^

Miksi kehotat ihmisiä palaamaan isän Paholaisen kotiin? Jos on kerran sieltä irti päässyt.

• Heino.

Kirjoitin Tuomaksen sukunimen väärin. Anteeksi! Oikea sukunimi on ilman a – kirjainta, siis Oikarinen.
      Voi tässä elämässä! Missähän minä yritän epätoivoisesti pyytää ”sikojen ruokaa!” Selittäisit vähän! Ei kirjoitustasi ymmärrä, ei ainakaan näin tyhmä, kuin minä olen!

Minä olen ”Isän kotona”! Luuletko sinä, että minulla on kaipaus ry:hyn? Voin vakuuttaa, että tuohon ”sotkuun” jossa itse olet, en takulla ikävöi! Olen kuunnellut paljon Radio Pookin kautta tulevia ry:n seuroja ja yrittänyt saarnoista löytää oikeaa evankeliumia, mutta aina vaan pettynyt, sillä kaikki saarnat ovat lähtöisin ihmisestä ja enimmäkseen puheet ovat täynnä kuluneita fraaseja. Kehutaan; ”me Jumalanlapset”! Jokainen joka ei kuulu ry:n uskoviin on ilman muuta helvetin oma.

Kysyn nyt sinulta, koska sanot: ”Muille ne kertovat sanomattomasta kaipuusta Isän kotiin. Isä juoksee vastaan”. Jos näin näet, että ”Isä” juoksee vastaan, kysyn sinulta, miksi sinä et juokse minun luokse selittämään, mistä minun tulisi tehdä parannus? Tulepa selittämään ja älä jää nimimerkkisi taakse. Muista mitä raamattu neuvoo:
      2 Kor. 5: 6 ”Olemme siis aina turvallisella mielellä, vaikka tiedämmekin, että niin kauan kuin tämä ruumis on kotimme, olemme poissa Herran luota.
      7 Mehän elämme uskon varassa, emme näkemisen.
      8 Mutta mielemme on turvallinen, vaikka haluaisimmekin muuttaa pois ruumiistamme, kotiin Herran luo.
      9 Siksi myös pyrimme noudattamaan hänen mieltään, olimmepa jo perillä hänen luonaan tai vielä sieltä poissa.
      10 Meidän kaikkien on tultava Kristuksen tuomioistuimen eteen, jotta kukin saisi sen mukaan, mitä ajallisessa elämässään on tehnyt, hyvää tai pahaa.”

• selvää on

Ok, tämä on nyt selvä tältä osin

• Heino.

Kirjoitat: ”Ok, tämä on nyt selvä tältä osin”. Mielestäni mikään kirjoituksessasi ei ole selvää! Kirjoitat näinkin: ”menkää vaikka T:n luokse. Pyytäkää kaikki synnit anteeksi.” Kun sitten oletan, että tarkoitat Tuomasta, ilmoitat: ”Hei nyt Heino. En tarkoita ketään Tuomasta, en edes epäilevää.”

Ei edes Olavi Voittonen ole noin salamyhkäinen. Kun vuosia sitten olimme hautajaisissa, vaimoni istui Olavin vieressä ja hänhän yritti houkutella Liisaa ry:lle seuroihin. Kysyi; että eikö yhtään tee mieli rauhanyhdistykselle, kun teillä on uusi toimitalokin. Liisa vastasi; Ei tee, ei yhtään.

Miksi meidän ei tee mieli ry:n seuroihin? Jos olisit lukenut kirjoituksiani, miten meitä on hoitokokouksissa häväisty ja pilkattu. Ihan samoin kuin Paavali kirjoittaa Korintin uskoville, osakseen saamasta kohtelusta:
        1 Kor. 4:13 ”Meistä puhutaan pahaa, mutta me puhumme hyvää. Tähän päivään saakka olemme olleet koko maailman kaatopaikka, ihmiskunnan pohjasakkaa.
        14 En kirjoita tätä tuottaakseni teille häpeää vaan ojentaakseni teitä kuin rakkaita lapsiani.”

Minäkin haluan sinua nyt ojentaa ihan niin kuin Paavali kirjoittaa: ”En kirjoita tätä tuottaakseni teille häpeää vaan ojentaakseni teitä kuin rakkaita lapsiani.” Ymmärrä tämä, että ei ole oikein nuhdella ja kehottaa menemään tekemään parannusta jonkun T:n luokse! Eli ei tiedä kenen luokse pitäisi mennä ja mistä tulisi tehdä parannus, eli mihin olen uskoni tuhlannut!

Jeesus neuvoo selvin sanoin miten pitää uskon ja nuhtelun näkyä:
        Matt. 5:14 "Te olette maailman valo. Ei kaupunki voi pysyä kätkössä, jos se on ylhäällä vuorella.
        15 Eikä lamppua, kun se sytytetään, panna vakan alle, vaan lampunjalkaan. Siitä sen valo loistaa kaikille huoneessa oleville.
        16 Näin loistakoon teidänkin valonne ihmisille, jotta he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät Isäänne, joka on taivaissa.”

Sinä laitat valon ihan selvästi ”vakan alle” ja vihjailet, että valo on jossakin T:n luona, mutta nimeä en sano! Sanon vain yhden kirjaimen, yritäpä etsiä, jos vaikka löydät! Kun näin neuvot, niin miten voisin nähdä, niin kuin Paavali sanoo: ”jotta he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät Isäänne, joka on taivaissa.”

• kärsämäen vl

Heino! Tuot ihanasti elävän uskon lämpöä nykyvanhoillislestadiolaisuuden SRK:n suojaamaan kylmään uskoon, jota kohta lämmittää vain menneisyyden muistot oikeasta uskosta.

• armonoppilas

Vaatteet eivät kuluneet 40 vuodessa. Jalat eivät tulleet rakoille 40 vuodessa. Kengät eivät kuluneet 40 vuodessa. Sama oppi ja sama usko teki autuaaksi 40 vuoden jälkeenkin. Sama saarna ja samat kannanotot tarvittiin 40 vuoden jälkeenkin.

Nyt on kulttuurissamme ja opissamme niin että emme hyväksy naispappeutta. Kumpi on tärkeämpi: Jumalan valtakunnan oppi ja kulttuuri, vaiko epäuskoisten tämän ajan kulttuuri ja tavat.

Epäuskoisten kulttuuri ja tavat ovat kirottuja ja saastaisia ja isästä Perkeleestä!

• *kaijakoon biisi

ai onks sekin Isä? Padre? eikös olis loogisempaa että isä ja poika taivaassa ja hu.oraperckele helevetissä eli että s´olis naarasneuvoinen tuo sielujenvihollinen?

menis yks yhteen tän naispappeus-kamaluuden kanssa. ja parasiitin lankeemuksen kanssa. nyrkin ja hellan. ynnä johtokunnan miehisyyden eli natsais täydellisesti. vänä niikö jing ja jang tuolta idän suunnalta. tai hyvä ja paha ameriikasta.

feminiini = kaunis, rietas ja onnellinen* (edustaa pahuutta)
        maskuliini = m´oomma oikiaas (edustaa hyvyyttä)

• kärsämäen vl

Hyvä armonoppilas! Missään kohtaa Raamatussa ei sanota, että ihminen vanhurskautuu vain liikkeen sisältäpäin tulevan synninpäästön kautta, vaan sanotaan niinkuin olemme myös Maaningan suviseurojen julkilausumassa tottuneet uskomaan: "Vain yksin usko Kristukseen vanhurskauttaa ihmisen". Vahinko vaan, että me vl:ät emme usko vielä sitä, että tämä Jumalan vanhurskaus annetaan uskosta Jeesukseen Kristukseen kaikille erotuksetta, jotka vaan uskovat.

• dhs

Kyllä näin on, se on Jumalan tahto!
        Siinä ei tapahdu koskaan vahinkoa, että katuva uskoo evankeliumin.

• dhs
        dhs kirjoitti:

Kyllä näin on, se on Jumalan tahto!
        Siinä ei tapahdu koskaan vahinkoa, että katuva uskoo evankeliumin.

Tarkennus vielä edelliseen. Minä uskon niin, ettei Jumala myöskään anna omantunnon rauhaa jos turvautuu väärennettyyn evankeliumiin.

• armonoppilas

"sanotaan niinkuin olemme myös Maaningan suviseurojen julkilausumassa tottuneet uskomaan: "Vain yksin usko Kristukseen vanhurskauttaa ihmisen". Vahinko vaan, että me vl:ät emme usko vielä sitä, että tämä Jumalan vanhurskaus annetaan uskosta Jeesukseen Kristukseen kaikille erotuksetta, jotka vaan uskovat. "

On totta että vain yksin usko Kristukseen vanhurskauttaa ihmisen. Mutta kukaan ei voi uskoa Kristukseen elävällä uskolla omasta voimastaan, vaan Jumala on se joka lahjoittaa tämän elävän uskon Kristukseen. Jumala voi lahjoittaa elävän uskon vain armojärjestyksessään säätämällään tavalla, elikkä Jumalan valtakunnan evankeliumin synninpäästön kautta. Jumala lahjoittaa elävän uskon ja Kristuksen vanhurskauden myös jokaiselle ihmiselle heidän olemassa olevaksi tulemisen hetkellä, mutta suuri osa menettää elävän uskon varttuessaan (mm Ismael havaittiin pilkkaajaksi eli epäuskoiseksi 13 vuotiaana), yleensä 12 tai 13 vuoden ikäisen psyykkisellä tasolla(eli riittävän kehitysvammainen voi säilyä elävässä uskossa vaikka 120 vuotiaaksi myös ilman Jumalan valtakunnan armohoitoa). Jumalan valtakunnan armohoidossa myös "normaalit" aikuiset voivat säilyä elävässä uskossa. Myös ilman Jumalan valtakunnan armohoitoa elävässä uskossa oleva voi säilyä elävässä uskossa jos on tietoinen uskostaan, niin ettei kiellä uskoaan tietämättään, ja ettei kiellä uskoaan tiedostaen tai lankea kuolemansynteihin(esim tilanteessa jossa elävässä uskossa oleva suljetaan kellariin vaikkapa 100 vuodeksi niin ettei hänellä ole mahdollisuutta saada kontaktia toisiin Jumalan lapsiiin siellä kellarissa kuullakseen heiltä Jumalan Jumalan valtakunnan evankeliumin synninpäästöä).

• armonoppilas
        armonoppilas kirjoitti:

"sanotaan niinkuin olemme myös Maaningan suviseurojen julkilausumassa tottuneet uskomaan: "Vain yksin usko Kristukseen vanhurskauttaa ihmisen". Vahinko vaan, että me vl:ät emme usko vielä sitä, että tämä Jumalan vanhurskaus annetaan uskosta Jeesukseen Kristukseen kaikille erotuksetta, jotka vaan uskovat. "

On totta että vain yksin usko Kristukseen vanhurskauttaa ihmisen. Mutta kukaan ei voi uskoa Kristukseen elävällä uskolla omasta voimastaan, vaan Jumala on se joka lahjoittaa tämän elävän uskon Kristukseen. Jumala voi lahjoittaa elävän uskon vain armojärjestyksessään säätämällään tavalla, elikkä Jumalan valtakunnan evankeliumin synninpäästön kautta. Jumala lahjoittaa elävän uskon ja Kristuksen vanhurskauden myös jokaiselle ihmiselle heidän olemassa olevaksi tulemisen hetkellä, mutta suuri osa menettää elävän uskon varttuessaan (mm Ismael havaittiin pilkkaajaksi eli epäuskoiseksi 13 vuotiaana), yleensä 12 tai 13 vuoden ikäisen psyykkisellä tasolla(eli riittävän kehitysvammainen voi säilyä elävässä uskossa vaikka 120 vuotiaaksi myös ilman Jumalan valtakunnan armohoitoa). Jumalan valtakunnan armohoidossa myös "normaalit" aikuiset voivat säilyä elävässä uskossa. Myös ilman Jumalan valtakunnan armohoitoa elävässä uskossa oleva voi säilyä elävässä uskossa jos on tietoinen uskostaan, niin ettei kiellä uskoaan tietämättään, ja ettei kiellä uskoaan tiedostaen tai lankea kuolemansynteihin(esim tilanteessa jossa elävässä uskossa oleva suljetaan kellariin vaikkapa 100 vuodeksi niin ettei hänellä ole mahdollisuutta saada kontaktia toisiin Jumalan lapsiiin siellä kellarissa kuullakseen heiltä Jumalan Jumalan valtakunnan evankeliumin synninpäästöä).

nuo vuosimäärät olivat hatustavedettyjä. Yhtä hyvin niihin saattaisi joissakin tianteissa sopia vaikkapa miljardi vuotta.

• sgrf
        armonoppilas kirjoitti:

nuo vuosimäärät olivat hatustavedettyjä. Yhtä hyvin niihin saattaisi joissakin tianteissa sopia vaikkapa miljardi vuotta.

Mitä mieltä olet, voiko Jumala täyttää uskovan hengellä ilman vl:n apua?

• Heino.

Olen miettinyt tätä viestiä, jonka lähettäjän oletan olevan kärsämäkinen ry:n uskovan. Hän kehottaa minua menemää ja tekemään parannus ja vielä houkuttelemaan Paavokin tekemään ns. henkiparannus. Vaikka viestissä kirjoitetaan ”synnit”, se ilmeisesti kuitenkin tarkoittaa vääriä henkiä:
      ”Houkuttelepa Heino Paavo mukaan, ja menkää vaikka T:n luokse. Pyytäkää kaikki synnit anteeksi. Jos jaksatte uskoa, niin rauha laskeutuu sydämeen.”

Meitä kumpaistakaan ei ole erotettu ry:stä minkään synnin takia vaan väärän hengen takia. Nykyisin tämmöinen erotus katsotaan vääräksi opiksi ja tämä on julkisesti SRK:n taholta tunnustettu. Kuuntelin toisesta ketjusta, linkin takana olevan Jyväskylän ry:n puheenjohtaja Hannu Pönkä haastattelun. Hän toteaa, että tätä väärää oppia on ollut -70 luvulla, mutta ei ole nykyään.

Kaikesta kokemastani tiedän, että – 70 luvun tuomiot ja oppi ovat edelleen voimassa, eli oppia pidetään voimassa saarnamiesten taholta, joten Pönkä valehteli. Saarnamiehet aivopesevät pienet uskovat paatoksellisilla saarnoillaan. Kun joku alkaa epäillä opin raamatullisuutta, hän joutuu tekemään parannuksen epäilystään. Usein kuuleekin seurapenkistä pyynnön; ”Saanko minäkin vielä uskoa epäilykset ja synnit anteeksi”.

Kun kärsämäkinen ry:n uskova toteaa; ” Jos jaksatte uskoa, niin rauha laskeutuu sydämeen.” On siinä jaksamista, jos tietensä uskoo väärän opin oikeaksi, on totisesti!

Täällä asui hieroja, joka on nyt muuttanut Haapavedelle. Olin hänen hierottavanaan, hän kertoi, että hänen vanhempansa ovat ry:n uskovia ja hänkin on ollut, mutta nyt kun hän on kuunnellut Jehovan todistajia ja käynyt kasteella hän on saanut sydämeensä rauhan.

Ystävällinen hieroja oli minulle, oli vaikka hän jäi keskusteluissamme aina alakynteen, eli häneltä loppui raamattu, millä hän olisi puolustanut erilaista opinkäsitystään. Minulle edestäpäin ovat Jehovan todistajat ja ry:n uskovat hyvin ystävällisiä, mutta kumpaisellekin minun tulisi tehdä parannus, eli toisin sanoen tunnustaa itseni väärin uskovaksi ja heidät oikeiksi uskoviksi.

Tiedän, että Jehovan todistajat eivät puhu minusta takanapäin pahaa, mutta ry:n uskovat puhuvat ja tämän voi lukea tältäkin palstalta, että näin on. Nimimerkki ”Toivoo” on kyllä ystävällinen ja saattaa olla, että hän on minulle sukulainen, sillä tuo T:ee kirjain saattaa merkitä myös minun serkun poikaa Tapani Kopsaa. Tapanilla on minun entisen naapurini tyttö vaimona ja minä tykkään kaikista heidän lapsistaan.

• Anonyymi

40 vuotta

• kärsämäen vl

"""Mitä mieltä olet, voiko Jumala täyttää uskovan hengellä ilman vl:n apua? """

Näin tapahtui apostolisella aikakaudella ja näin tapahtuu edelleenkin. Pyhä Henki liikkuu siellä, missä tahtoo, ei kysy keneltäkään lupaa, ei hengellisiltä järjestöiltä tai keneltäkään ihmiseltä miten toimia.

Raamatussa Pyhälle Hengelle on annettu 48 eri tehtävää. Tärkein niistä on kirkastaa Kristusta. Kristuksen kirkastaminen on muun muassa sitä, että Hän on täydellisesti Jumalan tahdosta sovittanut syntimme, niin että HÄN on yksin VÄLIMIES, niin syntien sovituksen suhteen kuin myös koko pelastuksen suhteen. Hän on kaiken HERRA, sillä Hänelle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Näin on Jumalan tahto, jotta kaikki kunnia ja ylistys tulisi YKSIN Isälle, Pojalle ja Pyhälle Hengelle.

• kysyväinen mieli

kärsämäen vl kysyn sinulta, oletko sama kirjoittaja, joka kirjoittaa nimimerkillä armonoppilas?

• kärsämäen vl

En ole. Huomaat varmasti sen heti, kun luet kirjoituksiani ja hänen kirjoituksiaan. Testaapa vaikka itsesi! Siunausta Sinulle!

• Jumala vannoi ettei se sukupolvi, joka lähti Egyptistä koskaan saapuisi Luvattuun maahan. Vain Kaaleb ja Joosua pääsisivät. Sen voi lukea kohdasta 4. Moos 32:10 - 12

• David Pawson opettaa Tv7 että oikeasti Israelin matka Egyptistä Luvattuun maahan olisi kestänyt vain 11 päivää. Hän mainitsee sen useammassa opetuksessaan Raamattu avautuu jaksoissa. Eräs ystäväni Ruotsissa sanoo kuulleensa, että oikeasti matka olisi kestänyt 40 päivää. Kumpi lie oikein.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      107
      4897
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      425
      1546
    3. Missä mustasusi on?

Suden aloituksia ei ole näkynyt moneen päivään.
      Ikävä
      191
      1128
    4. Pakko kertoa mies

Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      110
      1108
    5. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      16
      1026
    6. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      86
      1010
    7. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      47
      931
    8. Miten koskettaisit häntä?

Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      64
      921
    9. Mitä ajattelet

Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      64
      886
    10. Onko se niin

Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta
      Ikävä
      64
      826
    Aihe