Miksi istuttamani taimet kasvavat liian nopeaa?

oliivipoliivi

Miksi siemenestä kasvattamani taimet hujahtavat hetkessä noin 5-8 cm pitkiksi, ohuiksi riu´uiksi ja kaatuvat sitten? Teenkö mahdollisesti jotain väärin? Viime vuonna kävi samalla tavalla.

Eli olen laittanut mansikkaa, selleriä, kukkakaalta, savoijinkaalta ja neilikkaa kasvamaan tavalliseen mustaan multaan jota kastelen pelkällä vedellä. Istutukset eivät sijaitse ikkunalla, mutta saavat kuitenkin valoa.

Noin viikossa parissa istutuksesta hennot varret venähtävät minun mielestäni liian pitkiksi liian nopeaa, ja päässä olevat sirkkalehdet taivuttavat ne pian maata vasten.

Pitäisikö kasvusto peittää, jotteivat saisi valoa vai mitä pitäisi tehdä?

10

4098

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pohjoisen pimatsu

      Epäilen syyksi , etteivät saa tarpeeksi valoa ja ovat liian lämpimässä. Musta multa ja muut lannoitetut mullat eivät ole paras mahdollinen alusta kylvöksille, pitää laittaa joko taimimultaan tai sitten lisätä hiekkaa reilusti kylvömullan joukkoon.

      Itämisvaiheessa lämpö on usein hyväksi, jouduttaa itämistä. Sitten kun mullasta on nousseet sirkkalehdet, valo, lämpötila ja kosteus pitää saada kohdilleen. Hontelot taimet johtuu jonkun näiden tekiöiden vuoksi. Liika kosteus, valon puute ja liika lämpö yhdessä takaavat huonon tuloksen.

      Itse pidättelen vielä kylvöintoa ja sitten kun laitan kasveja, siirran kaikki muut kukat evakkoon, että saan valoisimmat ikkunan edustat kylvöksille. Siemenet laitan kylvö- ja taimimultaan ja sitten kun on koulimisen aika, kasvit saavat ravinteikkaampaa multaa kasvualustakseen. Minulla on lasitettu parveke ja vien kasvit viileään heti kun säät sallii.

      Neuvoisin sinua, että siirrä heti taimet ikkunalle, älä kastele liikaa ja jos voit, laske huone lämpötilaa. Aurinkoisina päivinä lämpö nousee ikkunalla, keskipäivän aikaan voit hieman varjostaa.

      En tiedä missä päin Suomea kasvattelet taimiasi, sekin vaikuttaa kylvö aikatauluun. Itse asun Lapissa eikä täällä saa kasveja lopullisille istutuspaikoille kuin vasta kesäkuun puolivälissä. Olen tottunut kylvämään omani maaliskuun lopulla, huhtikuussa ja osan jopa vasta toukokuulla. Hyvin olen onnistunut monienkin kanssa ja on ehtineet. Siemenet, mullat ja kylvöastiat olen kyllä jo hankkinut.

    • Mullan myllääjä

      Valon puute, liian lämmin kasvatuspaikka,ravinteikkaan mullan kastelu - ne tekevät kasveista honteloita. Etsi valoisampi paikka ja kouli taimet varovasti syvempään. Esikasvatus ei onnistu just valon vähäisyyden takia ja toiset kasvit vaativat valoa enemmän kuin toiset. Jos meinaa saada satoa, kaalit ja selleri pitääkin kylvää aikaisin. Kasvilamppu, joka ei säteile lämpöä mutta tuottaa maksimaalisen kasveille sopivan valon, olis varmaan hyvä.

    • oliivipoliivi

      Kiitos asiallisista vastauksistanne, Mullan myllääjä ja pohjoisen pimatsu.

      Koulin taimet syvemmälle multaan ja siirsin kasvit ikkunalaudalle viileämpään eteiseen. Saa nähdä miten käy. Samassa mustassa mullassa ovat edelleen, ehkä se pitäisi vielä vaihtaa. No, katson ensin auttaako jo tekemäni ensihoitotoimet.

    • oliivipoliivi

      Nyt kaalet voivat ihan hyvin, samoin tomaatit jotka siis etunenässä olivat kasvamassa liian pitkiksi. Nämä koulin omiin ruukkuihinsa.

      Selleri ja mansikka olivat noin kahden sentin korkuisia, vielä liian hentoja koulittaviksi, joten siirsin ne vain tälle valoisammalle ja viileämmälle paikalle ja väähensin kastelua.

      Ne kuolivat. No, pitää laittaa uudet tilalle.

    • ei..................

      Kaalit, ei kaalet

      • ......

        Unohdit laittaa pisteen lauseen loppuun.


    • oliivipoliivi

      Voi anteeksi, kirkoitinó kaalet? tarkoiti tietenki kaalot....................

      • marja-liisa..

        Heippa kaalin kasvattaja. Minusta sinulla on kaalit ainakin liian aikaisin kylvettyjä. Minä kylvän kaalit yleensä huhtikuun puolenvälin jälkeen, viime vuonna on kylvetty 20.4.
        Ja se valon saanti on hyvin tärkeää taimien kasvatusvaiheessa. Muuten ei oikein tahdo onnistua. Selleri on kyllä tavallisesti aika hidas, sen olen kylvänyt jo 24.2, eikä vieläkään ole kummoista tinttiä.olen kyllä sen jo koulinut, ja topakoita ovat. Ja sen voi aika aikaisin viedä avomaalle. Ei välitä pienistä hallaöistä.
        Tomatit voi istuttaessa istuttaa vähän syvempään, ja tukikepit voi laittaa, jos ovat honteloita. Kyllä ne siitä vahvistuu. Voit lannoitellakin, kun ovat kunnolla juurtuneet.
        Toivotaan, että kaikki rupeaa lutviutumaan paremmin, harjoitus yleensä tekee mestarin. Se on jo paljon, että olet alkanut kasvatella taimia, ja olet kiinnostunut niistä. Oikein hyvää jatkoa sinulle, ja iloista kevättä!


      • Pohjoisen pimatsu
        marja-liisa.. kirjoitti:

        Heippa kaalin kasvattaja. Minusta sinulla on kaalit ainakin liian aikaisin kylvettyjä. Minä kylvän kaalit yleensä huhtikuun puolenvälin jälkeen, viime vuonna on kylvetty 20.4.
        Ja se valon saanti on hyvin tärkeää taimien kasvatusvaiheessa. Muuten ei oikein tahdo onnistua. Selleri on kyllä tavallisesti aika hidas, sen olen kylvänyt jo 24.2, eikä vieläkään ole kummoista tinttiä.olen kyllä sen jo koulinut, ja topakoita ovat. Ja sen voi aika aikaisin viedä avomaalle. Ei välitä pienistä hallaöistä.
        Tomatit voi istuttaessa istuttaa vähän syvempään, ja tukikepit voi laittaa, jos ovat honteloita. Kyllä ne siitä vahvistuu. Voit lannoitellakin, kun ovat kunnolla juurtuneet.
        Toivotaan, että kaikki rupeaa lutviutumaan paremmin, harjoitus yleensä tekee mestarin. Se on jo paljon, että olet alkanut kasvatella taimia, ja olet kiinnostunut niistä. Oikein hyvää jatkoa sinulle, ja iloista kevättä!

        Hei Oliivipoliivi. Jos et vielä pidä päiväkirjaa kasvatushommeleista, kannattaa aloittaa. Olen sellaista käyttänyt jo vuosikausia ja uskon, että niin tekee edellä vastannut Marja-Liisakin, koska hän mainitsi kylvöpäivänsä. Sinulla on paljon hyötyä seuraavina vuosina kylvö ja taimikasvatus hommeleissa.

        Minulla paksu ruutuvihko ja laitan yläreunaan vuosiluvun. Sitten merkkaan kunkin kasvin nimen ja kylvöpäivän, jätän alle tilaa ja merkkaan koulimispäivän ja sen päivämäärän jona aloitin taimien karaisemisen. Sitten kirjaan ylös muitakin havaintoja, kuten onnistumisen yms. Joinakin keväinä olen kasvattanut kukkia sadoittain, yrttejä ja muuta vähemmän. Selvästi huomaan jos olen aloittanut kasvatuksen vaikkapa liian varhain tai myöhään, ei ole ehtineet kunnolla kukkaan.

        Tämä päiväkirjan pitäminen on hyvä apu, kun kylvöinto pakkaa keväisin päälle. Siitä voit tarkastaa omat tekemisesi ja muut havainnoinnit. Minä kun asun täällä pohjoisessa, jossa taimet saa pihalle vasta kesäkuun puolivälissä, on vieläkin tärkeämpää, ettei aloita niin aikaisin, että taimien kanssa menee hermo, kun niitä pitää kantaa ulos ja sisälle, peitellä hallaharsolla yms. Viime keväänä laitoin päivänsinin ja elämänlangan siemet multaan vasta 1.6 ja ehtivät todella hyvin. Liotin siemeniä ensin yön yli ja laitoin kylvökset aurinkoiselle seinustalle ja sirkkalehdet ilmestyi aivan parin päivän kuluttua. Kukkivat paljon jne. Sitten kun kokemusta karttuu, ei tarvi orjallisesti noudattaa siemenpussien suosituksia vaan tehty opetaa hyviä käytäntöjä.

        Sitä päiväkirjaa on lysti sitten selailla talvisaikaan ja suunnitella uusia juonia. Minä ainakin kaivan vihkon esiin monta kertaa jo tammikuusta lähtien. Sieltä on helppo tarkistaa asioita ja keskustella samanhenkisten kanssa kylvö ja taimikasvatus asioista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2743
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2330
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2090
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1847
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1721
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1715
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1696
    8. 100
      1646
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe